Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

KPN stopt in 2022 met 3G!

This site may earn commission on affiliate links.
De test met de iPhone hot spot in mijn Classic met LTE(4G):
- de wifi verbinding werkt als de auto uit of in P staat
- stilstaand met een actieve wifi verbinding, schakelt de verbinding onmiddellijk over naar LTE, zodra je verandert naar R of D
- tijdens het rijden is handmatig over te schakelen naar wifi en blijft die verbinding netjes in stand
- na het rijden met een actieve LTE verbinding, schakelt de wifi verbinding vanzelf in, eventjes nadat je P hebt geselecteerd

Aldus de nare waarheid.

* @Hbrink heeft het identieke gedrag
* Ook @nico180 heeft het identieke gedrag, maar denkt dat het bij sommige andere uitvoeringen anders werkt (geen wifi tijdens het rijden). Ik betwijfel nu of hij gelijk heeft.
* Mogelijk dat @Maarten hetzelfde gedrag van de auto heeft, maar dit anders waarneemt omdat de internetradio een vijf- tot tiental seconden buffert. Hij heeft nl. op het 4G module na, dezelfde configuratie als ik.

Björn Nyland zou hier een avondvullende bijdrage over kunnen maken; ik heb me maar beperkt tot de waarnemingen en twee interpretaties mijnerzijds.
 
De classics hebben toch een Telefonica sim? Die zal toch ook roamen op een ander netwerk als KPN ermee stopt?
Dat van Telefonica was misschien ooit zo, maar niet meer bij mijn Classic, voordat ik vorig jaar een vervangende MCU kreeg:
Knipsel 30-07.PNG

Dump van de configuratie file in de MCU.
 
De classics hebben toch een Telefonica sim? Die zal toch ook roamen op een ander netwerk als KPN ermee stopt?
Klopt, maar veel hebben KPN zoals ik dat nu ook heb.

Maar linksom of rechtsom, 3G gaat uit. KPN is nu de eerste, maar ook Vodafone en T-Mobile zullen dit gaan doen.

Dus ik raad iedereen aan de LTE upgrade voor die tijd te nemen (Of koop een nieuwe Tesla! ;) ).
 
1. Klopt voor de Originals. Ook kan men bij een servicebeurt de sim pro-actief hebben omgewisseld.
2. Die LTE-upgrade blijft IMO een afweging. Hoever zijn ze tegen die tijd met 5G? Je kunt ook eens een generatie overslaan. Of nu vast (ivm betere connectiviteit) kiezen voor een 4G-mifi en tegen die tijd een eventuele 5G-optie overwegen. Er zijn meerdere factoren (w.o. kosten, hotspot, inlogperikelen) die een rol spelen en ieder z'n afweging.
 
  • Like
Reactions: FVO
1. Klopt voor de Originals. Ook kan men bij een servicebeurt de sim pro-actief hebben omgewisseld.
2. Die LTE-upgrade blijft IMO een afweging. Hoever zijn ze tegen die tijd met 5G? Je kunt ook eens een generatie overslaan. Of nu vast (ivm betere connectiviteit) kiezen voor een 4G-mifi en tegen die tijd een eventuele 5G-optie overwegen. Er zijn meerdere factoren (w.o. kosten, hotspot, inlogperikelen) die een rol spelen en ieder z'n afweging.

Dat punt 2. heb ik ook een beetje. Ik wacht nog even tot de 3G verbinding niet meer bruikbaar is (dat zal eerder zijn dan 2022), voor je het weet brengt Tesla een 5G modem uit. 4G zal t.z.t. ook uitgefaseerd worden t.o.v. 5G.
 
Klopt, maar veel hebben KPN zoals ik dat nu ook heb.

Maar linksom of rechtsom, 3G gaat uit. KPN is nu de eerste, maar ook Vodafone en T-Mobile zullen dit gaan doen.

Dus ik raad iedereen aan de LTE upgrade voor die tijd te nemen (Of koop een nieuwe Tesla! ;) ).
Sterker nog, het zou mooi zijn als Tesla alle eigenaren van auto's met een 3G modem een scherp voorstel doet. Voordeel voor Tesla, 4G abonnementen zijn tegenwoordig (op de schaal van Tesla) goedkoper dan de abonnementen op 3G.
 
Klopt, maar veel hebben KPN zoals ik dat nu ook heb.

Maar linksom of rechtsom, 3G gaat uit. KPN is nu de eerste, maar ook Vodafone en T-Mobile zullen dit gaan doen.

Dus ik raad iedereen aan de LTE upgrade voor die tijd te nemen (Of koop een nieuwe Tesla! ;) ).
Omdat mijn Tesla uit 2015 (autopillot V1) binnenkort een 80.000 km beurt krijgt, bij Tesla meteen maar eens navraag gedaan wat het kost om te upgraden naar 4G. Het exacte bedrag kon men zo snel niet noemen, maar ik moest rekening houden met zo'n 700 euro ex btw. Dat vind ik voor een upgrade naar 4G wel erg fors. Ik ben benieuwd wat Tesla doet in 2022. Er valt m.i. wel heel veel functionaliteit van de auto weg als deze geen connectie meer heeft onderweg.
 
Omdat mijn Tesla uit 2015 (autopillot V1) binnenkort een 80.000 km beurt krijgt, bij Tesla meteen maar eens navraag gedaan wat het kost om te upgraden naar 4G. Het exacte bedrag kon men zo snel niet noemen, maar ik moest rekening houden met zo'n 700 euro ex btw. Dat vind ik voor een upgrade naar 4G wel erg fors. Ik ben benieuwd wat Tesla doet in 2022. Er valt m.i. wel heel veel functionaliteit van de auto weg als deze geen connectie meer heeft onderweg.
Ik denk dat Tesla niets voor je gaat doen. Geen 3G meer is niet hun probleem, die auto's zijn dan ook al heel lang buiten garantie.

700 euro kan wel heel goed kloppen, dat heb ik er ook voor betaald.
 
Ik denk dat Tesla niets voor je gaat doen. Geen 3G meer is niet hun probleem, die auto's zijn dan ook al heel lang buiten garantie.

700 euro kan wel heel goed kloppen, dat heb ik er ook voor betaald.

Ik wacht gewoon af. Ik zal de auto tegen die tijd niet meer in bezit hebben. Maar anders is een wifi router een prima alternatief.
Vind 700 euro voor het inbouwen van een andere modem een fors tarief.
 
  • Like
Reactions: eelcodb