Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

KPN stopt in 2022 met 3G!

This site may earn commission on affiliate links.
Toch wel. Antennes en technologie zijn 2 heel andere zaken. Sowieso zijn er mogelijkheden voor dynamic frequency sharing, waardoor een frequentie voor meerdere technologieën gebruikt kunnen worden. Maar dat is voor partijen niet altijd wenselijk. Immers het liefst wil je de schaarse ethernetruimte gebruiken voor de oplossingen waarmee je het meeste geld kan verdienen. Nu zijn de telecom operators druk doende om 3G uit te schakelen opdat er voldoende ruimte vrij komt om 5G te gaan gebruiken.

Dan moet de ombouw naar 5G wel op schema liggen.
Op een aantal plaatsen is dat nog niet het geval -> dan kom je toch weer op de antennes (apparatuur) uit.......
 
Helaas kan dat niet meer: Tesla verkoopt de 4G module niet meer los aan derden.
Klopt, ik was waarschijnlijk de eerste waarvoor Loek geen module meer meekreeg bij Tesla. Ik ben benieuwd wat de consequenties zijn als het netwerk uitgaat. Ik gebruik van alle features alleen FM radio en navigatie, die doen het ook zonder netwerk neem ik aan.
 
Klopt, ik was waarschijnlijk de eerste waarvoor Loek geen module meer meekreeg bij Tesla. Ik ben benieuwd wat de consequenties zijn als het netwerk uitgaat. Ik gebruik van alle features alleen FM radio en navigatie, die doen het ook zonder netwerk neem ik aan.
De auto valt dan terug naar 2G. Dat zal genoeg zijn voor het incidenteel uitlezen van logs e.d. maar verkeersinformatie en streaming audio zal niet meer werken. Voor mij reden om te upgraden naar MCU2 waar 4G/LTE zit ingebouwd. De licenties van 4G verlopen pas in 2029 als ik het me goed herinner dus dan kunnen we er weer even tegenaan.
 
De auto valt dan terug naar 2G. Dat zal genoeg zijn voor het incidenteel uitlezen van logs e.d. maar verkeersinformatie en streaming audio zal niet meer werken. Voor mij reden om te upgraden naar MCU2 waar 4G/LTE zit ingebouwd. De licenties van 4G verlopen pas in 2029 als ik het me goed herinner dus dan kunnen we er weer even tegenaan.
De licenties voor de frequenties verlopen idd pas in 2029. Maar dat wil niet zeggen dat na de veiling en dus na 2029 LTE definitief vaarwel wordt gezegd. Ik heb begrepen dat Dynamic spectrum sharing de ruimte biedt om meerdere technologieën naast elkaar te laten bestaan.
 
  • Informative
Reactions: job-lek and Maarten
De auto valt dan terug naar 2G. Dat zal genoeg zijn voor het incidenteel uitlezen van logs e.d. maar verkeersinformatie en streaming audio zal niet meer werken. Voor mij reden om te upgraden naar MCU2 waar 4G/LTE zit ingebouwd. De licenties van 4G verlopen pas in 2029 als ik het me goed herinner dus dan kunnen we er weer even tegenaan.
In principe werkt tegen die tijd het hele 'premium' deel van je connectiviteit niet meer.
 
Ik verwacht tegen die tijd een voorstel van Tesla en zie dan wel.
Helaas geen voorstel qua prijs... Ik kreeg vandaag onderstaande m ail.
Zijn er anderen die al info hebben over de huidige ombouwprijs?

Beste Ruud,​
Het verdwijnen van 3G‑netwerken in Nederland kan van invloed zijn op uw Model S.​
Verscheidene netwerkaanbieders zullen hun 3G‑mobiele diensten vanaf 2022 uitschakelen. Het uitschakelen van de 3G‑netwerken heeft invloed op bepaalde functies van Model S gebouwd vóór juni 2015 die niet beschikken over een 4G/LTE modem.​
Om mobiele connectiviteit te behouden nadat netwerkproviders hun 3G‑services uitschakelen, heeft uw auto een LTE‑compatibele modem nodig. U kunt een afspraak voor een nieuwe modem plannen in uw Tesla‑app.​
 
Helaas geen voorstel qua prijs... Ik kreeg vandaag onderstaande m ail.
Zijn er anderen die al info hebben over de huidige ombouwprijs?

Beste Ruud,​
Het verdwijnen van 3G‑netwerken in Nederland kan van invloed zijn op uw Model S.​
Verscheidene netwerkaanbieders zullen hun 3G‑mobiele diensten vanaf 2022 uitschakelen. Het uitschakelen van de 3G‑netwerken heeft invloed op bepaalde functies van Model S gebouwd vóór juni 2015 die niet beschikken over een 4G/LTE modem.​
Om mobiele connectiviteit te behouden nadat netwerkproviders hun 3G‑services uitschakelen, heeft uw auto een LTE‑compatibele modem nodig. U kunt een afspraak voor een nieuwe modem plannen in uw Tesla‑app.​
Een modem kost € 520 bij Tesla en was vroeger ook bij Laadkabelwinkel te koop voor fors minder maar daar is-ie al een tijdje (meer dan een half jaar) niet meer beschikbaar dus ik ben voor de MCU2 gegaan. Mijn P90D was van november 2015 maar had toch geen 3G. Bij het vervangen van de MCU kwamen ze erachter dat er een roaming profiel voor Frankrijk (?) was ingesteld op de auto en hij dus al 5 jaar naar het goedkoopste netwerk in het buitenland op zoek was en dat de modem dus wel 4G capable was. Ik heb geen spijt van die extra € 1000, ik heb weer een nieuwe auto die de komende tijd updates ontvangt en echt lekker snel reageert. Succes met kiezen.
 
  • Like
Reactions: Maarten and job-lek
Een modem kost € 520 bij Tesla en was vroeger ook bij Laadkabelwinkel te koop voor fors minder maar daar is-ie al een tijdje (meer dan een half jaar) niet meer beschikbaar dus ik ben voor de MCU2 gegaan. Mijn P90D was van november 2015 maar had toch geen 3G. Bij het vervangen van de MCU kwamen ze erachter dat er een roaming profiel voor Frankrijk (?) was ingesteld op de auto en hij dus al 5 jaar naar het goedkoopste netwerk in het buitenland op zoek was en dat de modem dus wel 4G capable was. Ik heb geen spijt van die extra € 1000, ik heb weer een nieuwe auto die de komende tijd updates ontvangt en echt lekker snel reageert. Succes met kiezen.
Dank voor je antwoord, dat is inderdaad even afwegen.
Ik heb zojuist even gebeld met Tesla Amsterdam. Voor €166,00 ex btw doen ze de ombouw. Dat valt me mee, en ik denk dat ik dat eerst voor deze prijs binnenkort laat fixen.
 
  • Like
Reactions: Maarten and job-lek
Ik denk dat je daarvoor niet mag klagen. Sowieso is de LTE update een flinke verbetering qua netwerk snelheid.
Helaas te vroeg gejuicht! Net de offerte ontvangen… het modem is idd 166,00 euro maar telefonisch vertelde ze me dat dit incl. installatie was. Dat is het dus niet. Komt nog zo’n zelfde bedrag bij aan arbeid en wordt het 404 euro (zou het een error zijn) incl BTW.
 
Helaas te vroeg gejuicht! Net de offerte ontvangen… het modem is idd 166,00 euro maar telefonisch vertelde ze me dat dit incl. installatie was. Dat is het dus niet. Komt nog zo’n zelfde bedrag bij aan arbeid en wordt het 404 euro (zou het een error zijn) incl BTW.
Volgens mij doet Tesla het ondertussen voor veel minder. Ik heb iets van 150 euro gehoord. Misschien ook nog even een offerte bij Tesla in de app aanvragen?