Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kromme remschijven

This site may earn commission on affiliate links.

Herbie65

eigenaar TESLAND.COM en AlloyGator.nl
Dec 2, 2014
917
891
Netherlands
Mijn S kreeg na 10.000 km last van lichte vibratie bij het remmen.
Bij het SeC hebben ze toen de voorst remschijven en blokken vervangen.
Nu heb ik (inmiddels 22000 km) weer hetzelfde.
ik merk even op dat ik zo min mogelijk rem, omdat ik het een sport vind zo veel mogelijk te regenereren....
Hebben meerdere mensen hier last van?
 
Ja nu voor 2e keer ook last van.
1e keer gaven ze aan dat mijn wintervelgen niet met juiste kracht (175nm) waren gemonteerd. Nu al tijdje wederom last van met mijn zomerbanden. Ondanks dat ik met nadruk (bij andere banden specialist) heb opgelet dat ze met 175nm werden vastgezet. Vraag me af of dit echt de oorzaak was.
 
Nee, mijn demo auto gekregen met 25k km op de teller en sta nu op 47k zonder enig probleem wat betreft de schijven.

Mijn auto gekregen met bijna 0 op de teller en nu gaan we de komende drie weken naar de 70k. Ook geen enkel probleem gehad met de schijven. Ik ben wel een gematigd rijder, gebruik zoveel mogelijk de regen, heb de airco ook nog steeds op eco stand en dat voldoet, gisteren met hele gezin een trip van 230 km gemaakt met soms 35 graden buitentemperatuur en niemand klaagde. (Dit gezien opmerkingen over trillende airco) Ik denk dat de parelwitte kleur van de auto er best wel toe doet en ook dat het panoroof enorm warmtewerend is.
 
Last edited:
Heb het zelfde probleem. Eind april voorschijven vervangen om dat deze krom waren.
Nu paar weken verder en wederom zelfde probleem.
Afspraak staat om wederom schijven te vervangen. Zal eens vragen of er bij SeC meerdere klachten hierover zijn, maar denk dat ik het antwoord zelf wel kan invullen.
 
Ik heb er bij mijn winter set (origineel Tesla 19'') ook last van gehad, echter bij mijn zomerset (origineel Tesla 21'') niet. Ik heb het pas wel gemeld bij Tesla, maar aangezien de zomerset van gemonteerd kon ik het niet laten 'voelen'.

Is bekend, echter reactie Tesla was dat het dan nooit de remschijven konden zijn,........
 
Had ook vaak kromme schijven met mijn BMW, maar heb er bij de Tesla geen last van. Hou je je voet op de rem bij stilstaan, bijvoorbeeld bij een stoplicht? Dan koelt de schijf namelijk ongelijkmatig af en trekt ie krom.

1e 20000km geen last van gehad, daarna met wintervelgen vrij snel na het vervangen en nu ook vrij snel na het omzetten na de winterbanden. Gebruik mijn rem nu wel meer dan bij de 1e 20.000 denk ik. Soms ook bij stoplicht als de weg niet vlak is.
 
Ik heb er bij mijn winter set (origineel Tesla 19'') ook last van gehad, echter bij mijn zomerset (origineel Tesla 21'') niet. Ik heb het pas wel gemeld bij Tesla, maar aangezien de zomerset van gemonteerd kon ik het niet laten 'voelen'.

Is bekend, echter reactie Tesla was dat het dan nooit de remschijven konden zijn,........

Daar hebben ze gelijk in. Velgen al laten balanceren?
 
Omdat wij zoveel regen hebben zullen de remschijven normaal gesproken nooit heel warm worden.
De enige reden die ik kan bedenken dat de schijven warm worden is wanneer de remblokken aanlopen. Hierdoor ontstaan warmte-ontwikkeling.
Als je dan vervolgens voor het stoplicht voet op de rem houdt (rijden jullie met creep aan ?) of door een plas water rijdt zullen de schijven lokaal sneller afkoelen en is er kans op kromtrekken.

Mogelijk krijgen remschijven die niet worden gebruikt een oxide laag waardoor de schijven iets dikker worden en gaan aanlopen tegen de blokken.
Om dat te voorkomen zou je dan juist wel af en toe flink moet remmen om de oxidelaagte te verwijderen.
 
Aan het eind van een kort ritje vanmiddag waren mijn remschijven lauwwarm. Dus zeker niet heet of gloeiend heet.
Om krom te kunnen trekken door ongelijke afkoeling zal een remschijf tenminste eerst gloeiend heet moeten zijn.
Wellicht kunnen anderen ook eens checken wat de temperatuur van de remschijven is na een rit(je).
 
Ja nu voor 2e keer ook last van.
1e keer gaven ze aan dat mijn wintervelgen niet met juiste kracht (175nm) waren gemonteerd. Nu al tijdje wederom last van met mijn zomerbanden. Ondanks dat ik met nadruk (bij andere banden specialist) heb opgelet dat ze met 175nm werden vastgezet. Vraag me af of dit echt de oorzaak was.

175Nm lijkt me veel. In de bandencentrale hebben ze mij ooit wijsgemaakt 120 Nm voor een gewone wagen, 140 Nm voor een bestelwagen. Standaard deden ze daar gewoon alles op 140 Nm. Vast is vast...
Nu goed, de Model S is dan ook geen "gewone" wagen... Staat die 175 Nm ergens in de handleiding of een andere officiele bron?

Heb geen zin om vanavond bij te spannen met de momentsleutel en de schroefdraad te beschadigen :biggrin:
 
175Nm lijkt me veel. In de bandencentrale hebben ze mij ooit wijsgemaakt 120 Nm voor een gewone wagen, 140 Nm voor een bestelwagen. Standaard deden ze daar gewoon alles op 140 Nm. Vast is vast...
Nu goed, de Model S is dan ook geen "gewone" wagen... Staat die 175 Nm ergens in de handleiding of een andere officiele bron?

Heb geen zin om vanavond bij te spannen met de momentsleutel en de schroefdraad te beschadigen :biggrin:

Dit heb ik van Tesla per mail bevestigd gekregen. Ook de tesla specialist van het garagebedrijf gaf dit aan, maar voor de zekerheid zou ik Tesla zelf ook even bellen ;-)
 
We hebben het instructie boekje beschikbaar als hardcopy in het dashboardkastje, op het scherm in de Tesla en op iedere computer als je bij MyTesla inlogt. Wat kan Tesla nog meer doen om de informatie aan te dragen ?

Afbeelding 1241.jpg
 
Mijn bandenman was ook verbaasd over het aanhaalkoppel, maar toen hij ze aantrok tot 175Nm zei hij dat het goed aanvoelde op de momentsleutel en niet voelde alsof ie de boel kapot aan het trekken was.
Ik kan me trouwens voorstellen dat je trillingen krijgt als de boel niet vast genoeg aangedraaid zit, er zal dan iets meer flexibiliteit in de verbinding tussen remschijf en velg zitten.
 
Mijn S kreeg na 10.000 km last van lichte vibratie bij het remmen.
Bij het SeC hebben ze toen de voorst remschijven en blokken vervangen.
Nu heb ik (inmiddels 22000 km) weer hetzelfde.
ik merk even op dat ik zo min mogelijk rem, omdat ik het een sport vind zo veel mogelijk te regenereren....
Hebben meerdere mensen hier last van?

Yep, 35000 km en aan mijn 4e set remschijven toe, Tesla heeft de eerste 3 betaald maar nu niet meer. Ze weten overigens niet wat de oorzaak is en gooien het op een plas water op warme schijven. Is natuurlijk BS.