Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

kromme schijfremmen

This site may earn commission on affiliate links.
Als je zoals je beschrijft dit probleem al meerdere keren had voordat de 80.000 km was bereikt, lijkt het mij dat je niet onredelijk handelt nu het probleem bij 85.000 km weer terugkeert.

Ik heb met mijn Model S precies hetzelfde issue. 35000km en al 3x nieuwe schijven. De laatste keer 5000 km (6 weken) geleden.
Er zijn er dus meer. Tesla heeft geen idee wat de oorzaak is.
 
Een korte zoektocht leert mij dat kromme remschijven bij heel veel merken en modellen voorkomen en dat niemand een eenduidige reden heeft waarom het voorkomt. Voor diegenen die last hebben van kromme schijven (als het de schijven al zijn): ervaren jullie een hoger energiegebruik? Dan zou het kunnen dat het systeem niet goed loskomt van de blokken/schijven. Dat resulteert in slijtage welke voor onregelmatig remmen zorgt.

Iemand al met zekerheid dat de schijven zelf krom zijn? Dus gemeten (of op het oog misschien) dat deze een kromming vertonen?
 
Deze thread is al een tijdje niet meer actief, maar aangezien ik het probleem van kromme schijven ook meermaals heb meegemaakt, hierbij mijn ervaring:
Reeds bij aanschaf in 2015 heb ik de originele velgen vervangen door 19" TSW Nurburgring velgen. Gedurende de eerste 95.000 km had ik regelmatig trillingen bij het remmen en de blokken en schijven zijn zeker 3x volledig rondom vervangen, steeds onder garantie. Eigenlijk had ik er inmiddels mee leren leven (en remmen doen we toch niet vaak :).
Tesla gaf als reden steeds aan dat de TSW velgen onvoldoende warmte afvoerden. Ik kon me dat met de beste wil van de wereld niet voorstellen eigenlijk, zeker niet na het lezen van ervaringen op dit forum. Na echter wederom onder goodwill een set blokken en schijven te hebben gekregen, heb ik ze beloofd de originele velgen terug te plaatsen om hen ook niet verder op kosten te jagen, maar ook om te voorkomen dat ik zelf een keer de rekening zou moeten gaan betalen. We wilden immers allebei graag weten wat nu echt het probleem was. En warempel, in alle eerlijkheid, sindsdien heb ik het probleem niet meer gehad. Ik zit inmiddels op 105.000km. Mijn conclusie: de TSW velgen, c.q. niet-originele velgen, geven een verhoogd risico op beperkte warmte-afvoer. Het schijnt zo te zijn dat juist hoe meer alu in de velg, hoe meer warmte de velg zelf opneemt (i.p.v. dat de schijf dit doet). Tot slot ter info: de originele velgen heb ik wel laten coaten, dus het ligt niet alleen aan de coating.
 
  • Informative
Reactions: nico180 and shthpnz