TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

kWh meter met logging

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Hans69, Dec 31, 2015.

1. Hans69

Hans69 Member

Kent iemand een goede kWh meter (Din-Rail) met log functies ?

2. Nexus

Nexus Member

Tip: koop een Youless en plak die op een reguliere kWh meter (puls of draaischijf, beiden kan).
    Zelf uitlezen via JSON of data laten uploaden naar een ondersteunde webdienst.

Werkt perfect.

3. Hans69

Hans69 Member

Werkt deze ook in ons appeland Belgie ?

4. Nexus

Nexus Member

Wat voor meter heb je?
    Neem aan van wel, evt even navragen bij de leverancier van de Youless.

5. RudiDL

RudiDL Member

Wat wil je juist doen? Wij zijn een verbruiks-logger aan het ontwerpen specifiek voor Tesla. De hardware werkt al perfect, dat is dan een 3-fase of 1-fase kWh meter met daaraan gekoppeld een WiFi module die communiceert met de Tesla en alle data in de cloud pusht. Je kan zo het effectieve verbruik van je Tesla meten thuis, bij SuC's, bij andere laders. Verder kan je het laden van de Tesla automatisch starten en stoppen afhankelijk van het beschikbare vermogen in je huis, bv. voor mensen met een 20A net-aansluiting en nog wat verbruikers behalve de auto. Dat spaart dan een dure hogere-stroom-aansluiting uit. Ter info, ik log nu al 6 maand en mijn gemiddeld verbruik van het net is ongeveer 300Wh/km !!! Echter het ding is nog niet commercieel klaar. We moeten nog een goede frontend bouwen op iPhone of webbased, wat nog in ontwikkeling is.

Als je interesse hebt kan je eventueel beta testen, ik zou je de hardware dan tegen kostprijs leveren mits wij toegang krijgen tot je log bestanden. Eigenlijk kunnen we binnenkort wel een 5-tal beta testers gebruiken.

6. Hans69

Hans69 Member

klinkt prima! stuur me een PM

7. ebullio

ebullio Active Member

Ik ben ook je man Rudi!

8. basvk

basvk Active Member

Wellicht kan ik je hier en daar een handje helpen met de iPhone/web kant, beta testen ook mogelijk :). Stuur me een pm indien geïnteresseerd.

9. ERvee

ERvee member

Mooie oplossing, waar je (in mijn beleving) dan zeker ook wil kunnen laten starten met laden zodat ie op n bepaalde tijd klaar is.

10. M603

M603 Member

Ik heb een Smappee gekocht om het verbruik real-time te volgen. Bij mij hangen alle zakelijke verbruikers en de EV-lader op een aparte groepenkast en de Smappee monitort de hoofdvoedingskabel. Is wel leuk om alles real-time te kunnen volgen. Alle data wordt ook netjes bewaard natuurlijk.

11. RudiDL

RudiDL Member

De Smappee is een energiemonitor, zo zijn er veel. Zo iets werkt maar op 1 fase. Bij een 3-fasige aansluiting lukt dat al niet meer.
    Het verbruik/km berekenen kan alleen als je ook verbinding maakt met de Tesla, dat doen standaard energiemonitoren ook niet. De Tesla aan/uit schakelen ook niet.
    Je ziet, waar wij aan aan het werken zijn is toch iets anders. Maar alles hangt af van wat je wil meten en weten.

12. FVO

FVO Active Member

Rudi, ik ben ook geïnteresseerd als beta-tester. Vooral omdat ik in ons nieuwe huis zo iets overweeg.

13. Energie Gratiz

Energie Gratiz Active Member

Ook ik heb interesse als beta-tester. Met onze 49 zonnepanelen, twee elektrische auto's, een vrij groot en oud vrijstaand huis dat volledig elektrische wordt verwarmd met een warmtepomp en uiteraard ook elektrisch koken lijkt een standaard aansluiting 3x25A op het eerste gezicht niet voldoende. Toch gaat het al een heel jaar goed zonder 'smart' functie. En we wonen met ons gezin met totaal 6 personen hier en er is niet een huisreglement aanwezig dat bepaald gebruik van apparatuur o.i.d. aan banden gelegd is...:smile:

14. M603

M603 Member

Ik heb ook interesse. Maar de Smappee werkt wel driefasig hoor. Heb 'm al anderhalf jaar in dienst en de driefasige warmtepomp hangt er ook achter. Er is ook een versie met 6 "clamps" zodat je ook de opbrengst van je zonnepanelen kan registreren (maar die heb ik niet).

15. HWS

HWS Speedjunkie

Ik ben erg geïnteresseerd als hij de belasting per fase kan meten en loggen. Smartcharging blijk ik thuis nog niet nodig gehad te hebben omdat hetnog nooit fout gegaan is. Ben wel benieuwd hoe vaak ik al langs de grens gelopen ben. Voor mijn bedrijf zou ik ook geïnteresseerd zijn. Ik heb daar 3 laadstations hangen.

16. RudiDL

RudiDL Member

Bedoel je een energiemeter die onafhankelijk van de Tesla de belasting kan meten?
    Ons project is hoofdzakelijk bedoeld om het verbruik te monitoren. Echter er zijn wat extra opties en mogelijkheden. Om het laden te kunnen in- en uitschakelen wordt een tweede energiemeter gebruikt om het huisverbruik te monitoren. Is het dat wat jij nodig hebt?

Ik heb de outputlog van mijn huis-energiemeter publiek gezet, je kan eens bekijken of het dat is wat je nodig hebt:
    House Energy Meter - ThingSpeak

Voor de geïnteresseerden de volgende link is de ruwe log data ivm het laden van mijn auto:
    Tesla Charge History - ThingSpeak

17. basvk

basvk Active Member

Een (nieuwe) 25A smeltzekering brandt pas na circa 100 seconden door bij 35A stroom, en houdt het nog heel veel langer uit bij 30A. Je moet het dus behoorlijk bont maken om een hoofdzekering te laten klappen.
    Let wel: als de hoofdzekering 10-tallen jaren oud is kan ie veel sneller doorsmelten (zeker als ie veel wisselend belast is, grote warmteverschillen maken de smeltdraad zwakker door uitzetten/krimp).

18. RudiDL

RudiDL Member

Ik heb thuis een 3-fase 20Amp aansluiting. Dat kan zeer eenvoudig naar 40Amp gebracht worden (lees alleen de zekering vervangen), alleen vraagt onze distributeur daar ongeveer 1000 Euro voor + een herkeuring van de elektrische installatie. En dat is een gebruikelijke situatie in Belgie. Daarom ons projectje.

Wij hebben zonnepanelen en elektrische warmtepomp verwarming. Dat in combinatie met koken, wassen, enz... en wij slagen er regelmatig in om de zekering te laten springen (bij net geen 30Amp gaat ze er door). En dat is dan zonder de auto. Als ik de auto 's nachts laat laden aan 8Amp, is er geen probleem. 16A laden in de winter lukt niet.

19. Energie Gratiz

Energie Gratiz Active Member

Wij hebben geen smeltzekeringen maar automaten als hoofdbeveiliging van de netbeheerder. Die gaan bij overbelasting wel iets eerder uit dan dat een zekering doorsmelt.

20. redevries

redevries René de Vries

Dat had je nou niet moeten doen. Ik moest me al inhouden om me niet als vrijwilliger te melden hiervoor en nou begin je over ThingSpeak! Nóg zo'n interessant onderwerp.... :tongue:
    Plannen om daar in de afgelopen vakantie mee aan de gang te gaan gingen helaas niet door... Enfin, ik wacht wel tot je een commercieel product beschikbaar hebt, anders ga ik een commitment aan voor een béta die ik niet kan nakomen. :redface:

Share This Page