Tip: koop een Youless en plak die op een reguliere kWh meter (puls of draaischijf, beiden kan).
Zelf uitlezen via JSON of data laten uploaden naar een ondersteunde webdienst.
Werkt perfect.
Wat wil je juist doen? Wij zijn een verbruiks-logger aan het ontwerpen specifiek voor Tesla. De hardware werkt al perfect, dat is dan een 3-fase of 1-fase kWh meter met daaraan gekoppeld een WiFi module die communiceert met de Tesla en alle data in de cloud pusht. Je kan zo het effectieve verbruik van je Tesla meten thuis, bij SuC's, bij andere laders. Verder kan je het laden van de Tesla automatisch starten en stoppen afhankelijk van het beschikbare vermogen in je huis, bv. voor mensen met een 20A net-aansluiting en nog wat verbruikers behalve de auto. Dat spaart dan een dure hogere-stroom-aansluiting uit. Ter info, ik log nu al 6 maand en mijn gemiddeld verbruik van het net is ongeveer 300Wh/km !!! Echter het ding is nog niet commercieel klaar. We moeten nog een goede frontend bouwen op iPhone of webbased, wat nog in ontwikkeling is.
Als je interesse hebt kan je eventueel beta testen, ik zou je de hardware dan tegen kostprijs leveren mits wij toegang krijgen tot je log bestanden. Eigenlijk kunnen we binnenkort wel een 5-tal beta testers gebruiken.
Wellicht kan ik je hier en daar een handje helpen met de iPhone/web kant, beta testen ook mogelijkWat wil je juist doen? Wij zijn een verbruiks-logger aan het ontwerpen specifiek voor Tesla. De hardware werkt al perfect, dat is dan een 3-fase of 1-fase kWh meter met daaraan gekoppeld een WiFi module die communiceert met de Tesla en alle data in de cloud pusht. Je kan zo het effectieve verbruik van je Tesla meten thuis, bij SuC's, bij andere laders. Verder kan je het laden van de Tesla automatisch starten en stoppen afhankelijk van het beschikbare vermogen in je huis, bv. voor mensen met een 20A net-aansluiting en nog wat verbruikers behalve de auto. Dat spaart dan een dure hogere-stroom-aansluiting uit. Ter info, ik log nu al 6 maand en mijn gemiddeld verbruik van het net is ongeveer 300Wh/km !!! Echter het ding is nog niet commercieel klaar. We moeten nog een goede frontend bouwen op iPhone of webbased, wat nog in ontwikkeling is.
Als je interesse hebt kan je eventueel beta testen, ik zou je de hardware dan tegen kostprijs leveren mits wij toegang krijgen tot je log bestanden. Eigenlijk kunnen we binnenkort wel een 5-tal beta testers gebruiken.
Ik ben erg geïnteresseerd als hij de belasting per fase kan meten en loggen. Smartcharging blijk ik thuis nog niet nodig gehad te hebben omdat hetnog nooit fout gegaan is. Ben wel benieuwd hoe vaak ik al langs de grens gelopen ben. Voor mijn bedrijf zou ik ook geïnteresseerd zijn. Ik heb daar 3 laadstations hangen.
...lijkt een standaard aansluiting 3x25A op het eerste gezicht niet voldoende. Toch gaat het al een heel jaar goed zonder 'smart' functie.
Een (nieuwe) 25A smeltzekering brandt pas na circa 100 seconden door bij 35A stroom, en houdt het nog heel veel langer uit bij 30A. Je moet het dus behoorlijk bont maken om een hoofdzekering te laten klappen.... Smartcharging blijk ik thuis nog niet nodig gehad te hebben omdat hetnog nooit fout gegaan is. Ben wel benieuwd hoe vaak ik al langs de grens gelopen ben.
Een (nieuwe) 25A smeltzekering brandt pas na circa 100 seconden door bij 35A stroom, en houdt het nog heel veel langer uit bij 30A. Je moet het dus behoorlijk bont maken om een hoofdzekering te laten klappen.
Let wel: als de hoofdzekering 10-tallen jaren oud is kan ie veel sneller doorsmelten (zeker als ie veel wisselend belast is, grote warmteverschillen maken de smeltdraad zwakker door uitzetten/krimp).
Wij hebben geen smeltzekeringen maar automaten als hoofdbeveiliging van de netbeheerder. Die gaan bij overbelasting wel iets eerder uit dan dat een zekering doorsmelt.Een (nieuwe) 25A smeltzekering brandt pas na circa 100 seconden door bij 35A stroom, en houdt het nog heel veel langer uit bij 30A. Je moet het dus behoorlijk bont maken om een hoofdzekering te laten klappen.
Let wel: als de hoofdzekering 10-tallen jaren oud is kan ie veel sneller doorsmelten (zeker als ie veel wisselend belast is, grote warmteverschillen maken de smeltdraad zwakker door uitzetten/krimp).
Bedoel je een energiemeter die onafhankelijk van de Tesla de belasting kan meten?
Ons project is hoofdzakelijk bedoeld om het verbruik te monitoren. Echter er zijn wat extra opties en mogelijkheden. Om het laden te kunnen in- en uitschakelen wordt een tweede energiemeter gebruikt om het huisverbruik te monitoren. Is het dat wat jij nodig hebt?
Ik heb de outputlog van mijn huis-energiemeter publiek gezet, je kan eens bekijken of het dat is wat je nodig hebt:
House Energy Meter - ThingSpeak
Voor de geïnteresseerden de volgende link is de ruwe log data ivm het laden van mijn auto:
Tesla Charge History - ThingSpeak