Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

kWh meter met logging

This site may earn commission on affiliate links.
Bedoel je een energiemeter die onafhankelijk van de Tesla de belasting kan meten?
Ons project is hoofdzakelijk bedoeld om het verbruik te monitoren. Echter er zijn wat extra opties en mogelijkheden. Om het laden te kunnen in- en uitschakelen wordt een tweede energiemeter gebruikt om het huisverbruik te monitoren. Is het dat wat jij nodig hebt?

Ik heb de outputlog van mijn huis-energiemeter publiek gezet, je kan eens bekijken of het dat is wat je nodig hebt:
House Energy Meter - ThingSpeak

Voor de geïnteresseerden de volgende link is de ruwe log data ivm het laden van mijn auto:
Tesla Charge History - ThingSpeak
Allo Rudi!:love: Dat lijkt precies te zijn waar ik naar opzoek ben. Als ik t goed begrijp tenminste. Je HEM, klopt t dat daar je fase 1 veruit t zwaarst belast wordt?
Als je hier een oplossing voor dummies hebt of iemand die t voor mij komt aansluiten dan graag. Voor mij zou dit kunnen monitoren fase 1 van 2 zijn. Fase 2 zou het smartcharge gedeelte zijn waarbij de/het laadstation(s) worden teruggeschakeld bij hoge belastingen. Moet er niet aan denken dat de hoofdzekering er op de zaak bij mij uitklapt.

Thuis is dit vorig jaar op oudejaarsavond gebeurd, en niet vanwege de Tesla. Mijn vrouw bakt altijd oliebollen zelf. Omdat dit een tijdrovend klusje is heeft ze 2 frituurpannen. Mijn schoonzus vond t wel gezellig om te komen helpen en nam zelf ook nog 2 frituurpannen mee. Omdat t nogal stinkt doen ze dit op onze veranda. Itt dit jaar was het vorig jaar wel koud. Daarom ook de 3 infrarood terrasheaters ook maar aangezet:eek:. Dat de zekering er regelmatig uitklapte was wel vervelend maar ze wist hoe ze die weer aan kon zetten. Tegen de tijd dat onze gasten ca.35 man, binnen begonnen te druppelen hielp het terug aanzetten van de aardlekschakelaar niet meer:rolleyes:. Om 16:00 uur op 31/12 het elektriciteitsbedrijf gebeld, die waren er binnen een uur om een nieuwe hoofdzekering te plaatsen. Hulde voor die mannen!

View attachment 106401
 
Ook ik heb interesse als beta-tester. Met onze 49 zonnepanelen, twee elektrische auto's, een vrij groot en oud vrijstaand huis dat volledig elektrische wordt verwarmd met een warmtepomp en uiteraard ook elektrisch koken lijkt een standaard aansluiting 3x25A op het eerste gezicht niet voldoende. Toch gaat het al een heel jaar goed zonder 'smart' functie. En we wonen met ons gezin met totaal 6 personen hier en er is niet een huisreglement aanwezig dat bepaald gebruik van apparatuur o.i.d. aan banden gelegd is...:smile:

Ik zou wel eens wat meer willen weten over hoe goed (of niet goed) je huis geïsoleerd is, wat je woonoppervlakte is, wat je voor verwarmingsmethode gebruikt, wat voor installatie en wat voor verbruik (voor verwarming en warm water) dat oplevert.
Ik woon in een oud huis met matig geïsoleerde enkelsteens muren, grote radiatoren (lage temperatuur verwarming) en overweeg ook n warmtepomp installatie.

Heb je hier niet toevallig keer wat uitgebreider over geschreven in n blog, technische documentatie of ergens anders?

Overigens jaloers op je 49 panelen, ivm schaduw van buren, eigen huis en diverse bomen kon ik er maar 16 kwijt.
 
Ik woon in een oud huis met matig geïsoleerde enkelsteens muren, grote radiatoren (lage temperatuur verwarming) en overweeg ook n warmtepomp installatie.
Mocht je een verbouwing niet schuwen en ruimte hebben voor grondboringen, dan is 'warm bouwen' wellicht iets voor je: Home - WarmBouwen
Dit is het 'voorverwarmen' van je enkelsteens muren met grondwater (dat een temp van circa 12 graden heeft) dmv watervoerende matten, afgewerkt met een paar cm isolatie (afhankelijk van je situatie kun je het systeem aan de binnen of buitenkant aanbrengen).
Je hoeft 's winters binnen dan alleen nog maar van circa 12 graden naar 20 graden te verwarmen, en 's zomers heb je gratis koeling.

Het is ingrijpend en zeker niet de goedkoopste oplossing, maar als je lang op het adres denkt te blijven wonen en toch een verbouwing in de planning had, dan kan het zich prima terugverdienen en daarbij de comfortabelste oplossing zijn...
 
Ik zou wel eens wat meer willen weten over hoe goed (of niet goed) je huis geïsoleerd is, wat je woonoppervlakte is, wat je voor verwarmingsmethode gebruikt, wat voor installatie en wat voor verbruik (voor verwarming en warm water) dat oplevert.
Ik woon in een oud huis met matig geïsoleerde enkelsteens muren, grote radiatoren (lage temperatuur verwarming) en overweeg ook n warmtepomp installatie.

Heb je hier niet toevallig keer wat uitgebreider over geschreven in n blog, technische documentatie of ergens anders?

Overigens jaloers op je 49 panelen, ivm schaduw van buren, eigen huis en diverse bomen kon ik er maar 16 kwijt.
Ja, in het speciale draadje daarover. Begin maar eens te lezen vanaf hier: Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d. - Page 43
Komende week worden de subsidiebedragen voor warmtepompen (particulieren) in NL bekend. Dan schrijf ik wel weer een nieuw bericht in datzelfde draadje. Het gaat komend jaar heel gunstig worden voor warmtepompen. Ik verwacht dat er heel wat woningen van het aardgas af kunnen en dat dat niet alleen heel gunstig is voor het milieu maar zeker ook voor de portemonnaie van de betreffende woningeigenaren (op wat langere termijn, maar terugverdientijden beneden de 10 jaar zullen we veel gaan zien). :cool:
 
Klinkt goed en onze CV ketel is al wat ouder.. maar dat betekend dat ook het koken niet meer op gas gaat en dat word nog een lastige discussie met moeders de vrouw... Of mis ik nu iets..
Mijn vrouw was mordicus tegen koken op inductie. Alleen daarvoor bleef jarenlang het gas in huis.
Nadat ik mijn vrouw had toegezegd dat het gas weer in gebruik mocht worden genomen als inductie voor haar echt helemaal niks zou blijken, een 11 kW inductie kooktoestel laten installeren. Nou, die gasplaat mag echt weg blijven. Ze is compleet ingenomen met de inductiekookplaat. Ziet er mooi uit, de keuken blijft koel en de spiegelgladde inductiekookplaat is super makkelijk te reinigen. Qua kosten is er ook een flink voordeel, het koken op inductie kost gemiddeld één kWu per dag. Het gas, inclusief het vastrecht en transportkosten, was een veelvoud van de kosten op inductie.
 
Mijn vrouw was mordicus tegen koken op inductie. Alleen daarvoor bleef jarenlang het gas in huis.
Nadat ik mijn vrouw had toegezegd dat het gas weer in gebruik mocht worden genomen als inductie voor haar echt helemaal niks zou blijken, een 11 kW inductie kooktoestel laten installeren. Nou, die gasplaat mag echt weg blijven. Ze is compleet ingenomen met de inductiekookplaat. Ziet er mooi uit, de keuken blijft koel en de spiegelgladde inductiekookplaat is super makkelijk te reinigen. Qua kosten is er ook een flink voordeel, het koken op inductie kost gemiddeld één kWu per dag. Het gas, inclusief het vastrecht en transportkosten, was een veelvoud van de kosten op inductie.
Hier vergelijkbare gang van zaken geweest. Inderdaad blijkt een goede inductiekookplaat zeker zo goed te bevallen als koken op gas, en vooral het schoonmaken gaat veel makkelijker en ziet er ook iedere dag weer keurig uit. Alleen voor koken de aardgasaansluiting in bedrijf houden is tegenwoordig dan ook echt onzin. En ik vind het ook wel iets hebben, om aan "iedereen" te vertellen dat de aardgasaansluiting is weggehaald... :cool:
 
Ik voeg even enkele screenshots in van de smartphone app van mijn kWh logger, je ziet de meetresultaten van vandaag en ook een live meting. Wat ik er zelf top aan vind is dat je per fase ook alle detailinfo kan zien zoals de cos.phi (leuk als je een techneut bent) en dat je de installatie va het toestelletje makkelijk zelf kan doen. En het is Belgisch, al weet ik niet of dat noodzakelijk goed is ;-).

Screenshot_2016-01-03-21-59-05.png
Screenshot_2016-01-03-21-51-35.png
Screenshot_2016-01-03-21-49-21.png

Screenshot_2016-01-03-21-50-27.png
 
Ik voeg even enkele screenshots in van de smartphone app van mijn kWh logger, je ziet de meetresultaten van vandaag en ook een live meting. Wat ik er zelf top aan vind is dat je per fase ook alle detailinfo kan zien zoals de cos.phi (leuk als je een techneut bent) en dat je de installatie va het toestelletje makkelijk zelf kan doen. En het is Belgisch, al weet ik niet of dat noodzakelijk goed is ;-).

View attachment 106423View attachment 106424View attachment 106426
View attachment 106425


ziet er hel goed uit! Bedankt voor de screenshots