Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadefficiëntie

This site may earn commission on affiliate links.
Elektriciteitsafrekening en... verrassing! Blijkt dat de laadefficiëntie slechts 56% bedraagt (gemeten via Teslafi).
Maken gebruik van een verouderd 3x 230VAC net met een gen 2 Tesla laadstation. Volgende week komt de elektricien terug, maar zijn er hier in de community al redenen bekend waarom we een vrij groot verlies optekenen? Had gerekend met 10% max, geen 44%.

1625912722434.png
 
Dit is een beetje weinig info dus ik geef mijn ervaringen: Ik laad op 1 fase met meestal 25Amp. Zo hoef ik thuis nergens rekening mee te houden, als het moet kan ik 32 Amp laden.
Ik verlies tussen het stopcontact met kWh meter en wat Tesla aangeeft als energy added tussen de 8 en 16%. 16% bij korte laadsessies van bijv 10% en rond de 40% en meer verlies ik maar 8%.
Ik heb natuurlijk ook nog wat verliezen tussen de meterkast en het stopcontact die schat ik lager dan 5 Volt maar dat is met 25 Amp toch nog 125 Watt, Wat een goede lamp is van de gloeilampen tijd.

Maar 44% verlies is veel.

Dus welke spanning geeft Tesla aan op het moment dat je begint te laden, dus er nog weinig stroom loopt en hoever zakt de spanning als je lekker aan het laden bent?
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Upvote 0
Dit is een beetje weinig info dus ik geef mijn ervaringen: Ik laad op 1 fase met meestal 25Amp. Zo hoef ik thuis nergens rekening mee te houden, als het moet kan ik 32 Amp laden.
Ik verlies tussen het stopcontact met kWh meter en wat Tesla aangeeft als energy added tussen de 8 en 16%. 16% bij korte laadsessies van bijv 10% en rond de 40% en meer verlies ik maar 8%.
Ik heb natuurlijk ook nog wat verliezen tussen de meterkast en het stopcontact die schat ik lager dan 5 Volt maar dat is met 25 Amp toch nog 125 Watt, Wat een goede lamp is van de gloeilampen tijd.

Maar 44% verlies is veel.

Dus welke spanning geeft Tesla aan op het moment dat je begint te laden, dus er nog weinig stroom loopt en hoever zakt de spanning als je lekker aan het laden bent?
Beste Camelroel,

Dank voor de tip mbt de korte en langere laadsessies. Heb de data nog wat verder doorgenomen en de kortere laadbeurten kom ik nog lager, rond de 30-40% efficientie. De langere laadbeurten liggen dan rond de 60%.
Zoals je aangegeven zal ik nog verder nakijken welke spanning er aangegeven wordt bij laadstart en tijdens het verdere verloop.

Blijft vreemd en hopelijk komen we er volgende week samen met de elektricien uit.
 
Upvote 0
Elektriciteitsafrekening en... verrassing! Blijkt dat de laadefficiëntie slechts 56% bedraagt (gemeten via Teslafi).
Maken gebruik van een verouderd 3x 230VAC net met een gen 2 Tesla laadstation. Volgende week komt de elektricien terug, maar zijn er hier in de community al redenen bekend waarom we een vrij groot verlies optekenen? Had gerekend met 10% max, geen 44%.

View attachment 683184

Wat meet je waar juist?
 
Upvote 0
Wat voor diameter kabels heb je? Wat is de lengte? Wat is je standaard ampere?

Als ik me niet vergis is 230x3 op 16A voor mijn S het meeste efficient voor de onboard charger. Deze kan op 24A maar dat is niet efficienter dacht ik.

Uiteraard zijn korte sessies uit den boze. Vooral in de winter omdat je dan veel energie kwijt bent aan het opwarmen van het pack maar ook met dit weer zijn lange laadsessies efficienter.

Heb je een losse kwh meter?
 
Upvote 0
Elektriciteitsafrekening en... verrassing! Blijkt dat de laadefficiëntie slechts 56% bedraagt (gemeten via Teslafi).
Maken gebruik van een verouderd 3x 230VAC net met een gen 2 Tesla laadstation. Volgende week komt de elektricien terug, maar zijn er hier in de community al redenen bekend waarom we een vrij groot verlies optekenen? Had gerekend met 10% max, geen 44%.

View attachment 683184

Dit verschil is wel erg groot.
Normaal als ik zonder preheating en op het maximum laad, dan laadt ik met +90%.
Wanneer ik van 17kW naar 11kW ga dan zakt dit al naar ca. 85% omdat de lader in de auto minder efficient wordt.

Wanneer je altijd bewaking, preheating / koeling, monitoring via apps van derden en met een laag vermogen aan het laden bent dan kan je veel trekken wat niet naar je wielen gaat.

Dat is dan ook de reden dat ik altijd met maximaal vermogen laadt, alle apps van derden heb weggegooid en alleen preheating gebruik met max. 15min voor vertrek.
 
Upvote 0
@widodh heeft in het verleden ergens iets geschreven over laadefficiëntie (laden thuis draadje?).
Als ik mij goed herinner komt het erop neer dat als je niet de volle capaciteit van de omvormer van je auto gebruikt, e.e.a. minder efficiënt wordt.
Je kan het opzoeken in de posts van Wido (veel geluk daar mee) of hem even een pm zenden.
Hij is volgens mij tegenwoordig niet of nauwelijks meer actief op dit forum.
 
Upvote 0
Elektriciteitsafrekening en... verrassing! Blijkt dat de laadefficiëntie slechts 56% bedraagt (gemeten via Teslafi).
Maken gebruik van een verouderd 3x 230VAC net met een gen 2 Tesla laadstation. Volgende week komt de elektricien terug, maar zijn er hier in de community al redenen bekend waarom we een vrij groot verlies optekenen? Had gerekend met 10% max, geen 44%.

View attachment 683184

Dit verschil is wel erg groot.
Normaal als ik preheating en op het maximum laad, dan laadt ik met +90%.
Wanneer ik van 17kW naar 11kW ga dan zakt dit al naar ca. 85% omdat de lader in de auto minder efficient wordt.

Wanneer je altijd bewaking, preheating / koeling, monitoring via apps van derden en met een laag vermogen aan het laden bent dan kan je veel trekken wat niet naar je wielen gaat.

Dat is dan ook de reden dat ik altijd met maximaal vermogen laadt, alle apps van derden heb weggegooid en alleen preheating gebruik met max. 15min voor vertrek.
 
Upvote 0
Normaal als ik preheating en op het maximum laad, dan laadt ik met +90%.

Preheating is in veel gevallen zware efficiency loss vs rij comfort. Zoals Tesla dit doet is erg zonde want de auto start niet het laden op het laatste moment. De auto laad dus eerst en zal dan afkoelen om vervolgens aan het einde van de nacht met preheating de auto vertrek klaar te krijgen. Dit kost je HEEL veel energie met als doel rij comfort. Het kan je zeker een factor 2 kosten afhankelijk van je rit duur.

Wanneer ik van 17kW naar 11kW ga dan zakt dit al naar ca. 85% omdat de lader in de auto minder efficient wordt.

15% drop in efficiency bij het laden op 11kW? Ik geloof best dat de onboard charger minder efficient kan zijn maar 15%. Bedoelde je wellicht 1.5%?


Dat is dan ook de reden dat ik altijd met maximaal vermogen laadt, alle apps van derden heb weggegooid en alleen preheating gebruik met max. 15min voor vertrek.

Verbruik van apps tijdens het laden zal een onmeetbare invloed hebben op de laadefficiency.

Ik vraag me dat ook af of we het over hetzelfde hebben.
 
Upvote 0
Preheating is in veel gevallen zware efficiency loss vs rij comfort. Zoals Tesla dit doet is erg zonde want de auto start niet het laden op het laatste moment. De auto laad dus eerst en zal dan afkoelen om vervolgens aan het einde van de nacht met preheating de auto vertrek klaar te krijgen. Dit kost je HEEL veel energie met als doel rij comfort. Het kan je zeker een factor 2 kosten afhankelijk van je rit duur.
Preheating en prekoeling gebruik ik wel maar voor de efficiëntie van de lader probeer ik dat buiten de berekeningen te houden.
15% drop in efficiency bij het laden op 11kW? Ik geloof best dat de onboard charger minder efficient kan zijn maar 15%. Bedoelde je wellicht 1.5%?
5% drop tussen 17 en 11kW geen 15%. ;) Dat viel mij overigens ook heel erg tegen maar was wel wat de data aangaf.
Verbruik van apps tijdens het laden zal een onmeetbare invloed hebben op de laadefficiency.

Ik vraag me dat ook af of we het over hetzelfde hebben.
Ik denk dat je het niet begrijpt idd. Die apps zorgen er voor dat de auto niet gaat slapen. De computers aan board verbruiken een 3-400 watt en als je dan 20u per dag stil staat dan scheelt als snel vele kWh per dag wat je daaraan kwijt raakt. Zie ook discussies over Phantom Drain.
Waarschijnlijk wordt vergelijken in dit stuk het verschil tussen de tussenmeter en wat de de auto in beweging heeft opgezet anders wordt 44% in warmte omgezet bij het laden en dat lijkt mij dan weer onwaarschijnlijk.
 
Upvote 0
5% drop tussen 17 en 11kW geen 15%
Ok, ik zie het. Ik rekende van 100 naar 85 maar jij bedoelde van 90% naar 85%. Maar bijna 6% loss (90/85) vind ik nog steeds aanzienlijk. Ik zal hier ook eens structureel een tijdje op 16A en dan op 24A laden.



Ik denk dat je het niet begrijpt idd. Die apps zorgen er voor dat de auto niet gaat slapen. De computers aan board verbruiken een 3-400 watt en als je dan 20u per dag stil staat dan scheelt als snel vele kWh per dag wat je daaraan kwijt raakt. Zie ook discussies over Phantom Drain.

Wat heeft dat met laadefficiency te maken?

Laadefficiency in mijn ogen is hoeveel kWh blijft er in de accu over van het aantal kWh dat door m'n energiemeter gaat.

Phantom drain door apps, alarm, sentry mode, overheat protection, etc. of zelfs rij efficiency omdat je in de zomer in een vriezer wilt zetten en in de winter in de sahara valt gevoelsmatig niet onder laadefficiency.

Of suggereer je dat apps die tijdens het laden de auto wakker houden? Ik wist niet eens dat de auto kon slapen als deze aan het laden is. Mijn (mogelijk verkeerde) aanname is dat de MCU aan staat tijdens het laden. Indien deze kan slapen dan zal dat indirect voor een besparing zorgen gedurende de laadsessie.
Gezien 16A de laadtijd met circa 50% verlengt.
 
Upvote 0
Ok, ik zie het. Ik rekende van 100 naar 85 maar jij bedoelde van 90% naar 85%. Maar bijna 6% loss (90/85) vind ik nog steeds aanzienlijk. Ik zal hier ook eens structureel een tijdje op 16A en dan op 24A laden.





Wat heeft dat met laadefficiency te maken?


Laadefficiency in mijn ogen is hoeveel kWh blijft er in de accu over van het aantal kWh dat door m'n energiemeter gaat.
Door de energiemeter gaat ook de phantom drain door apps en bewaking, de preheating, de pre koeling. Iets wat eigenlijk niets met laden te maken heeft.
Dat je bijv. standaard de Sentry kunt uitzetten bij je thuis adres en je werkadres is mede gedaan om geen 3-400W drain te hebben van de computers en dat de auto dan gaat slapen.
Phantom drain door apps, alarm, sentry mode, overheat protection, etc. of zelfs rij efficiency omdat je in de zomer in een vriezer wilt zetten en in de winter in de sahara valt gevoelsmatig niet onder laadefficiency.
Dat klopt maar die neem je wel mee als alleen het verschil meet tussen energiemeter en wat er in de accu beland.
Of suggereer je dat apps die tijdens het laden de auto wakker houden? Ik wist niet eens dat de auto kon slapen als deze aan het laden is. Mijn (mogelijk verkeerde) aanname is dat de MCU aan staat tijdens het laden. Indien deze kan slapen dan zal dat indirect voor een besparing zorgen gedurende de laadsessie.
Gezien 16A de laadtijd met circa 50% verlengt.
A. op 24A laden in je auto korter wakker dan bij 16A laden. Dus dat zal iets schelen maar niet het verschil maken. Wel werkt de lader beter op max charger.
B. Bepaalde apps houden de auto continu wakker. Met de computers draaiende verbruik je 3-400W en als dat 20u slapen op een dag is, scheelt dat 6000-8000Wh per dag. Wat de auto slapend verbruikt weet ik niet maar ik begreep dat dit echt marginaal is.

Wanneer iemand zijn auto niet gebruikt maar wel aan de lader heeft hangen en wel continu Sentry en/of apps aan heeft staan verbruikt minimaal 24ux300W = 7,2kWh per dag. Als we even voor het gemak vergeten de zelfontlading dan is je laad efficiëntie 0%.

Het gaat erom dat apps en/of Sentry best veel vermogen kunnen trekken op een dag die wel door je energiemeter gaan en niet gerekend worden tot het nuttige deel dat de accu laadt.
 
Upvote 0
Dat klopt maar die neem je wel mee als alleen het verschil meet tussen energiemeter en wat er in de accu beland.

In je algehele verbruik, dan ja. Maar dat heeft niets met laadefficiency te maken.


Bepaalde apps houden de auto continu wakker. Met de computers draaiende verbruik je 3-400W en als dat 20u slapen op een dag is, scheelt dat 6000-8000Wh per dag. Wat de auto slapend verbruikt weet ik niet maar ik begreep dat dit echt marginaal is.

Dat is niet de laadefficiency. Dat is het effectieve verbruik


Zo juist een laadsessie gehad op 24A

SoC: 70.0% - 42.4% = +27.6%
Energiemeter: 474.12 - 446.29 = +27.83 kWh
Nominal remaining (via Scan My Tesla): 67.4kWh - 42.8 kWh = +24.6 kWh
Teslafi: Used: 27.8 kWh, Added: 26.19 kWh

Laadefficiency bij 24A (nominal remaining delta / energiemeter delta): 24.6/27.83 = 88.4%

Best apart dat er zo'n verschil zit tussen ADDED volgens de Tesla API en nominal remaining. Misschien is dat het deel gebruikt voor pack heating/cooling.

Anyway, verlies in de kabel is redelijk verwaarloosbaar (Teslafi Used vs Energiemeter) 100 - (27.8 / 27.83)*100 = 0.10%
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Upvote 0
In je algehele verbruik, dan ja. Maar dat heeft niets met laadefficiency te maken.




Dat is niet de laadefficiency. Dat is het effectieve verbruik
Dat klopt maar is wel de manier hoe veel van die apps werken en ook de apps die ik er zelf al afgeschopt heb omdat het gewoon bizar veel energie kost.
Het startte met verhaal dat iemand 44% kwijt raakte. Dat kan niet door verliezen in de lader zijn want dan zou deze licht geven.
Zo juist een laadsessie gehad op 24A

SoC: 70.0% - 42.4% = +27.6%
Energiemeter: 474.12 - 446.29 = +27.83 kWh
Nominal remaining (via Scan My Tesla): 67.4kWh - 42.8 kWh = +24.6 kWh
Teslafi: Used: 27.8 kWh, Added: 26.19 kWh

Laadefficiency bij 24A (nominal remaining delta / energiemeter delta): 24.6/27.83 = 88.4%

Best apart dat er zo'n verschil zit tussen ADDED volgens de Tesla API en nominal remaining. Misschien is dat het deel gebruikt voor pack heating/cooling.

Anyway, verlies in de kabel is redelijk verwaarloosbaar (Teslafi Used vs Energiemeter) 100 - (27.8 / 27.83)*100 = 0.10%
Heeft hij ook feitelijk op 24A geladen? Anders vindt ik de 88,4% nog laag. Ik heb ze op 24A wanneer hij dit langere tijd stabiel kon handhaven meegemaakt van 92-93%. Maar goed dat was ook wel weer + 2 jaar geleden.
 
Upvote 0
Heeft hij ook feitelijk op 24A geladen? Anders vindt ik de 88,4% nog laag. Ik heb ze op 24A wanneer hij dit langere tijd stabiel kon handhaven meegemaakt van 92-93%. Maar goed dat was ook wel weer + 2 jaar geleden.

Ik weet niet of jij ook met de delta van nominal remaining hebt gerekend. Neem je Teslafi ADDED dan is het 94.11% maar dat is niet correct op basis van de Scan My Tesla data

Heel de sessie ( op de eerste 10 seconden na) op 24A.

Zo ver ik altijd heb gelezen heeft 16A de kleinste verliezen. Ik zal komende tijd telkens de m'n laadsessies loggen en de gemiddelde effiency bijhouden voor mijn S100D 2018.
 
Upvote 0
Het hoge amperage is iets waar ik wel rekening ga mee houden. Wat zeer vreemd is is dat Teslafi aangeeft dat ik op 42A laad (!) terwijl de wall charger slechts 32A maximaal mogelijk maakt. Tijdens het laden kom ik volgens de Tesla app op 14A. Ik heb echter weinig kennis van elektrotechniek...

Ondertussen heb ik ook contact gehad met het service center en zij maakten me melding dat er bij de wagens geleverd begin 2021, waarvan ook mijn model deel uitmaakt, problemen hadden/hebben met de laadefficiëntie ter hoogte van de omvormer in de wagen. Ik wacht nu op de interventie van de servicedienst.
 
Upvote 0
Het hoge amperage is iets waar ik wel rekening ga mee houden. Wat zeer vreemd is is dat Teslafi aangeeft dat ik op 42A laad (!) terwijl de wall charger slechts 32A maximaal mogelijk maakt. Tijdens het laden kom ik volgens de Tesla app op 14A. Ik heb echter weinig kennis van elektrotechniek...

Ondertussen heb ik ook contact gehad met het service center en zij maakten me melding dat er bij de wagens geleverd begin 2021, waarvan ook mijn model deel uitmaakt, problemen hadden/hebben met de laadefficiëntie ter hoogte van de omvormer in de wagen. Ik wacht nu op de interventie van de servicedienst.
Dat is technisch gezien niet mogelijk of iets moet stuk zijn. ER zijn afrondingsfouten maar dan praten we over mA en niet over A. Daarvan moet je eigenlijk een opname maken en dat meegeven. Ik denk dat een component in de auto kapot is.

Is er een andere Teslarijder in je buurt die tijdelijk op je laadpaal kan staan ter controle?
 
Upvote 0