TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Laadgedrag bij temperaturen onder nul

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Wim S., Jan 30, 2014.

  1. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,412
    Location:
    De Woude NL
    Vannacht heeft mijn MS voor het eerst temperaturen onder 0 meegemaakt. De auto staat onder een open carport.
    Het laden ging veel langzamer dan normaal. Ik laad - dual charger - normaal met 3 x 16A, dus 11 kW wat resulteert in 46 km/u.
    Vannacht is de MS automatisch startend om 23.00 uur gaan laden. Dat ging wel met 3 fasen 16A 223 V, maar het aantal km/u typical bleef heel laag, rond 15 km/u.
    Om 02.00 uur was dit opgelopen tot 22 km/u en liep nog steeds langzaam op. Pas om 05.00 uur was de snelheid met 44 km/u weer ongeveer normaal.
    Al met al duurde het laden voor 200 km typical 6,5 uur, precies 2 uur langer dan normaal.
    Hebben jullie soortelijke ervaringen?
     
  2. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Laadt je met de UMC?
    Daar zijn in Noorwegen ook problemen mee.
     
  3. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,282
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Dit gedrag is o.a. de reden voor de update die ze in Noorwegen al hebben gehad. Batterij is te koud om veel energie op te nemen, na de laatste update wordt de laadstroom eerst gebruikt om de accu voor te verwarmen. Overigens, bij jou was het net onder nul, kun je voorstellen wat er gebeurde bij min 22. De Noren laden dan ook nog veelal enkelfazig door het ontbreken van een rode adapter....
     
  4. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,412
    Location:
    De Woude NL
    Ja, ik laad met de UMC. Ik wacht even tot de smartcharging oplossingen tot een goede standaard zijn geworden alvorens een 22 kW laadstation aan te schaffen.
    Als dit soort temperatuurgerelateerde problemen met het lager worden van de temperatuur manifester worden zal ik wel eerder een laadstation aanschaffen.
    Ik denk dat Tesla ook hier snel met een update moet komen waarmee de accu eerst op netstroom wordt voorverwarmd. Dat duurt 10 minuten en kost 1,5 kW, maar daarna kun je waarschijnlijk in een normaal tempo laden.
     
  5. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,881
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Ik heb met m'n Keba het zelfde meegemaakt 20Km/u bij 3x16A 239V, temperatuur 1gr
     
  6. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,412
    Location:
    De Woude NL
    Ik zal vannacht kijken of er mogelijk meer dan normaal energie verloren gaat. Er wordt wel 2 uur langer 11 kW ingepompt voor hetzelfde aantal kilometers.
    Een workaround is waarschijnlijk direct laden nadat je van een rit thuiskomt. Betekent dan wel dat er geen gebruik gemaakt kan worden van de lagere daltarieven.
     
  7. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,324
    Location:
    Den Haag
    Zojuist ook even uitgeprobeerd aan een openbare laadpaal van 11 kW (met de 32A 4m laadkabel van Loek).
    Accu was 50% vol en buitentemperatuur 1 C.
    De laatste software update van enkele weken geleden heb ik nog niet geïnstalleerd, dus nog op versie 1.49.30.
    Het laden startte met circa 32 km/u. Het is niet helemaal precies te zeggen wanneer de chargerate weer op normaal niveau was, omdat de chargerate een gemiddelde waarde aangeeft van de hele laadsessie. Maar mijn inschatting is dat het laden na ongeveer een kwartier weer op normale snelheid (circa 50 km/u) ging.
    Uiteindelijk in 1:30 uur 86 km typical range (107 km rated) bijgeladen. Dat is zelfs 57 km/u chargerate dus waarschijnlijk zit hier ook een positievere herberekening van de SOC in doordat de batterij is opgewarmd.
     
  8. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Ik zou het niet eens merken. Het laden staat gepland om 22u05 en ik kijk er niet naar om. Gewoon inpluggen en naar binnen gaan.
     
  9. JCK

    JCK Member

    Joined:
    Jan 21, 2014
    Messages:
    49
    Location:
    Europe
    Een paar dagen geleden heb ik bij de snellader in St Anton opgeladen nadat de auto een dag had stil gestaan bij tien graden onder nul. Ook daar verliep het laden langzamer dan normaal bij een snellader. Zie verder het draadje "St Anton met Model S".
     
  10. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,881
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Deze ochtend geladen van 4:00u tot 7:00u tot 300km typical bij -1C.
    Laatste kwartier verwarming aan om ruiten te ontdooien, daarna tot 8:00 uur alles uit.
    En geen stippellijn. Ik merk dat 1 ~ 1,5 uur laden te weinig is om de batterij goed op te warmen, minimaal 2 uur is mijn ervaring bij deze temperatuur en 3x16A.
    Maar de winter is morgen weer voorbij...
     
  11. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,516
    Location:
    Breda, Netherlands
    Gelukkig. Het was afzien zeg ;)
     
  12. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,881
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Bring out the Tuscan!
    Of heb je hem al verkocht?
     
  13. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,516
    Location:
    Breda, Netherlands
    Ik houd hem toch maar. :)
     
  14. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,881
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Gelijk heb je!
     

Share This Page