Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadinfrastructuur, regio Brasschaat

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb me ter voorbereiding van de levering van mijn Model 3 even beziggehouden met het bekijken van de laadinfrastructuur in de regio. Er zijn in het dorp Brasschaat blijkbaar 3 laadpalen van Allego (te betalen via Chargemap Pass). Dus die Chargemap Pass lijkt me wel de moeite waard. Ook ben ik bij Delhaize langs geweest, waar ze in hun ondergrondse parkeergarage een "gratis" laadpaal zouden hebben. Helaas niet Chargemap Pass compatibel.

Volgens Chargemap: "2 parkeerplaatsen met laadpaal, gratis opladen tijdens boodschappen. Gratis parkeren gedurende 2u tijdens boodschappen."

Ik ben dus eens naar die paal gaan kijken, en blijkbaar moet je toch nog altijd een pasje scannen voor je kan laden. Een "ChargePoint" pasje. Weer iets anders? Welk mij trouwens ook lijkt te impliceren dat dit *niet* gratis is. Ben in de winkel zelf even gaan informeren, maar letterlijk *niemand* in de winkel, ook de directeur niet, snapt hoe die paal werkt. Goed bezig, Delhaize...

Dusja, woont er hier iemand in of nabij Brasschaat? Weet iemand hoe het laadsysteem van Delhaize werkt, en wat voor pasje je nu nodig hebt voor hun palen te kunnen gebruiken? Ik hoor graag hoe andere Brasschatenaren (bij gebrek aan thuis opladen) hun wagens vol houden!
 
Lijkt mij het snelst om een SuC op te zoeken...
317D74DF-084C-4572-893D-9847805F962A.jpeg
 
  • Like
Reactions: MentalParadox
Die reactie had ik verwacht, maar ik ga niet elke 2-3 dagen helemaal naar de Noorderlaan rijden. Volgens Tesla is altijd superchargen trouwens niet zo goed voor de batterij. Die laders in Brasschaat zijn voor mij ideaal omdat ik hem dan kan laten laden terwijl ik me thuis met nutterige zaken bezig hou.
 
Ook al is het gratis laden, zal je een RFID kaart moeten hebben om te identificeren dat het dezelfde persoon is die de laadsessie heeft gestart, deze ook wil beëindigen. Hierdoor zal meestal ook uw laadkabel vergrendeling worden. Soms lukt het bij een gratis paal om gewoon met uw sleutelkaart van de model 3 de sessie te starten en te beëindigen.
 
Ik heb me ter voorbereiding van de levering van mijn Model 3 even beziggehouden met het bekijken van de laadinfrastructuur in de regio. Er zijn in het dorp Brasschaat blijkbaar 3 laadpalen van Allego (te betalen via Chargemap Pass). Dus die Chargemap Pass lijkt me wel de moeite waard. Ook ben ik bij Delhaize langs geweest, waar ze in hun ondergrondse parkeergarage een "gratis" laadpaal zouden hebben. Helaas niet Chargemap Pass compatibel.

Volgens Chargemap: "2 parkeerplaatsen met laadpaal, gratis opladen tijdens boodschappen. Gratis parkeren gedurende 2u tijdens boodschappen."

Ik ben dus eens naar die paal gaan kijken, en blijkbaar moet je toch nog altijd een pasje scannen voor je kan laden. Een "ChargePoint" pasje. Weer iets anders? Welk mij trouwens ook lijkt te impliceren dat dit *niet* gratis is. Ben in de winkel zelf even gaan informeren, maar letterlijk *niemand* in de winkel, ook de directeur niet, snapt hoe die paal werkt. Goed bezig, Delhaize...

Dusja, woont er hier iemand in of nabij Brasschaat? Weet iemand hoe het laadsysteem van Delhaize werkt, en wat voor pasje je nu nodig hebt voor hun palen te kunnen gebruiken? Ik hoor graag hoe andere Brasschatenaren (bij gebrek aan thuis opladen) hun wagens vol houden!


Dit zijn waarschijnlijk laadpalen van Mobility Plus. Zij plaatsen palen voor bedrijven waarbij het bedrijf kan kiezen wie kan laden (medewerkers/klanten) en aan welk tarief. De kans is reëel, gezien de manager de werking van de laadpaal niet kent, dat je daar kan laden zonder pasje.

Laadpalen voor Elektrische Wagens | MobilityPlus (NL)

Je kan ook een aanvraag doen aan het stadsbestuur om extra openbare laadpalen te voorzien. 3 laadplaatsen in Brasschaat lijkt mij heel weinig. Stuur een officieel verzoek naar het stadsbestuur (mail naar de secretaris met burgemeester in cc is voldoende) en dan moeten ze het in ieder geval op het schepencollege bespreken. Ze zijn natuurlijk niet verplicht om in te gaan op jouw verzoek, maar je kan de bal aan het rollen brengen.
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Dit zijn waarschijnlijk laadpalen van Mobility Plus. Zij plaatsen palen voor bedrijven waarbij het bedrijf kan kiezen wie kan laden (medewerkers/klanten) en aan welk tarief. De kans is reëel, gezien de manager de werking van de laadpaal niet kent, dat je daar kan laden zonder pasje.

Laadpalen voor Elektrische Wagens | MobilityPlus (NL)

Je kan ook een aanvraag doen aan het stadsbestuur om extra openbare laadpalen te voorzien. 3 laadplaatsen in Brasschaat lijkt mij heel weinig. Stuur een officieel verzoek naar het stadsbestuur (mail naar de secretaris met burgemeester in cc is voldoende) en dan moeten ze het in ieder geval op het schepencollege bespreken. Ze zijn natuurlijk niet verplicht om in te gaan op jouw verzoek, maar je kan de bal aan het rollen brengen.
Nee, er staat echt wel op de paal dat je je pasje dient te scannen, en dan pas de stekker insteken. Dan terug scannen om te stoppen met laden. De enige branding op de paal is die van "ChargePoint".

Dat voorstel van het stadsbestuur klinkt wel interessant. Brasschaat heeft best wel veel Teslas (en andere EV merken), dus waarom niet. Er zijn meer chargers (5 aan het gemeentehuis) maar 4 ervan zijn gereserveerd door Partago (EV voertuigdelen) en voor werknemers van het gemeentehuis.
 
Ik gebruik Chargemap vooral om de palen te vinden en de beoordeling te bekijken. Maar als 'betaalmiddel' is die pas meestal duurder dan de rest. Allego kan best via plugsurfing of Shell recharge (het vroegere love to load en later newmotion). Je kan ook de app smoove gebruiken om de palen te starten en hun status te checken.
 
Nee, er staat echt wel op de paal dat je je pasje dient te scannen, en dan pas de stekker insteken. Dan terug scannen om te stoppen met laden. De enige branding op de paal is die van "ChargePoint".
Ik denk dat elke chipkaart zal werken. Inderdaad gewoon ter identificatie dat de laddsessie starter ook dezelfde is als die die ze beëindigt. Dit om te voorkomen dat iemand anders jouw sessie stopt om zelf te kunnen laden.
 
Brasschaat kent wel meer dan 3 laadpalen. Op myNewMotion tel ik er, afhankelijk van of je de wijken wil meetellen, een tiental publiek bereikbare laadpalen. Dit zijn vermoedelijk veelal laadpalen van Allego, die via een raamcontract doorheen Vlaanderen laadpalen plaatsen.

Je kan zelf een laadpaal in je buurt aanvragen via Paalvolgtwagen

Laden aan deze palen doe je inderdaad met een app of een RFID kaartje. De meeste van die palen zitten in roaming netwerken, dus met een NewMotion/Shell Recharge pasje kan je op die palen laden. Ik raad vaak Shell/NewMotion.com aan omdat er geen abonnementskosten geteld worden, geen kosten voor de pas of druppel en de tarieven vaak net ietsje goedkoper zijn dan de concurrentie. Alternatieven vind je op laadpastop10.nl

Nu, die ChargePoint laadpaal bij Delhaize... Ik zie op ChargePoint geen indicatie dat ze daar zelf een paal hebben staan. Je kan eens proberen met een ander pasje? Sowieso hoeven die instructies op de paal niet altijd correct te zijn. Ik steek nl. altijd eerst de stekker in, en bij gratis palen heb ik al gehad dat de auto begon te laden, zonder pasje. Loskoppelen deed je dan door het laden te stoppen in de auto, en de kabel los te koppelen aan de auto. Dan werd de kabel aan de paal ook losgekoppeld. Staar er geen telefoonnummer op de paal dat je kan bellen?
 
Zijn er inderdaad wel meer in Brasschaat. Wooter heeft gelijk, even een Shell kaart aanvragen. Freshmile heeft ook een mooi aanbod (0,19 C/kW), maar werkt niet overal. Anders even shoppen bij de LIDL in Schoten (AC en DC) of Wijnegem shopping bezoeken. Lijkt me wel lastig zonder een thuislader.