Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadkabel blokkeert

This site may earn commission on affiliate links.
Nadat ik bericht kreeg dat Model 3 langer op zich laat wachten, ben ik op zoek gegaan naar een MS.
Sinds vorige week blije bezitter van een 2015 85D.
Ik probeer de bijgeleverde laadkabel eens uit en nu blokkeert hij in de laadpoort.
Is er een manier om die los te krijgen. twee maal "dakje"werkt niet......
 
Bedankt voor je snelle antwoord.
MCU heb ik niet.
wee maal dakje las ik ergens op het forum (bij geopende auto nogmaals op open klikken) maar dat werkt niet. Helaas 4 sec op achterklep ook niet. moet ik bepaalde volgorde aanhouden?
 
Je kunt hem ook handmatig loskoppelen in je trunk.
Net even gekeken voor je ;)
Achter je laadklepje aan de binnenkant van je trunk zit een stoffen klepje dat je moet verwijderen en dan zie je rechtsboven een rood handeltje dat moet je omzetten om de stekker los te maken.

139A02B8-3D2C-403B-98B3-58D8D12D6375.jpeg

4793840A-D272-4D3D-858A-D3015DD187AD.jpeg

E439CB01-E70A-4202-A747-8FDF424761C9.jpeg
 
Bedankt voor je snelle antwoord.
MCU heb ik niet.
wee maal dakje las ik ergens op het forum (bij geopende auto nogmaals op open klikken) maar dat werkt niet. Helaas 4 sec op achterklep ook niet. moet ik bepaalde volgorde aanhouden?
Wat is de status van de Chargeport volgens de auto? Af te zien in op grote scherm (de MCU ;-) )

Heb je een mobiele Charger van Tesla, daar zit knopje op de chargekabel.
 
Het is gelukt met het handeltje in de trunk. Dank!!
Ik moet nog even wennen aan alle termen die jullie gebruiken, maar voor de rest ben ik razend enthousiast over mijn nieuwe aanwinst.
Het is een beleving en ik bestel M3 voorlopig niet af. Mijn vrouw wil ook wel eens wat anders.
Bedankt en ik ga even verder puzzel;en met mijn laadpaal die ik om wil bouwen van een Outlander (sorry) naar een mennekes 2 gebeuren.
Als iemand een DIY handleiding weet houd ik me aanbevolen.
 
Gewoon een weerstandje tussen de aarde pen (middelste) en de pp pen solderen en het werkt. (Tenminste bij mij)
Alle beveiligingen etc zitten in je laadpaal dus die blijven gewoon van kracht.
Je geeft nu alleen het juiste signaal door aan de Tesla.
Ik heb zelf 680ohm gebruikt (voor 20A) en de auto op 16A ingesteld.
Het blijft natuurlijk wel traag (15km/uur)
 
Last edited:
Waar zit die CP dan aan vast, wat gebeurd daar mee?
En die 4 seconden indrukken is dat op de sleutel?, dat is dan toch niet zo'n probleem?

Een Type 2 aansluiting heeft een Control Pilot (CP) en Proximity Pilot (PP) pin.

De CP en PP pinnen worden gebruikt voor communicatie tussen het laadstation en de auto. Via deze pinnen wisselen het laadstation en de auto informatie uit over het beschikbare vermogen en doen een controle van de kabel. Indien aan alle voorwaarden voldaan is schakelt het laadstation een relais in waarna de spanning richting de auto gaat.

53BC16FE-D18E-4EE3-9564-1957ED89C15A.jpeg


Op enkele fase gebruik je dus alleen L1 en gebruik je L2 & L3 dus niet.
Met de ombouw van jouw type1 naar type2 haal je de stekker (type1) van de kabel van de laadpaal en zet je de type2 (Mennekes) op de kabel en sluit je de draden aan zoals op de tekening hierboven.
En je zet de weerstand over de aarde pen (PE) en de pp pen.
 
De 4 seconden vind ik ook geen probleem hoor, maar je staat wel met je sleutel in je hand.
Terwijl je voor een klein beetje meer een stekker hebt met een knopje waarmee je het laadklepje open maakt en de stekker weer er uit kan halen. (Als de auto open is)
Gewoon net even wat handiger.
 
Beste mensen, ik heb toch nog wel advies nodig voor mijn laadkabel. Heb de aansluiting zoals hierboven aangegeven gemaakt. 3 fase. Kan in principe 3x16A laden. De weerstand is 230 Ohm die er nu tussen zit. Krijg melding geen netspanning. en verder Ready to charge. Maar kan dus nog niet laden.Iemand advies?