TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Laadkabel blokkeert

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Pieterpv, Apr 22, 2018.

  1. Pieterpv

    Pieterpv Member

    Joined:
    Apr 12, 2018
    Messages:
    10
    Location:
    Netherlands
    Nadat ik bericht kreeg dat Model 3 langer op zich laat wachten, ben ik op zoek gegaan naar een MS.
    Sinds vorige week blije bezitter van een 2015 85D.
    Ik probeer de bijgeleverde laadkabel eens uit en nu blokkeert hij in de laadpoort.
    Is er een manier om die los te krijgen. twee maal "dakje"werkt niet......
     
  2. nico180

    nico180 creating simple things - is true talent

    Joined:
    Apr 9, 2016
    Messages:
    1,296
    Location:
    Zutphen, Netherlands
    Wat is twee maal dakje?

    Unlock Chargeport via de mcu.

    Of 4seconden de achterklep knop vasthouden op de keyfob.
     
  3. Pieterpv

    Pieterpv Member

    Joined:
    Apr 12, 2018
    Messages:
    10
    Location:
    Netherlands
    Bedankt voor je snelle antwoord.
    MCU heb ik niet.
    wee maal dakje las ik ergens op het forum (bij geopende auto nogmaals op open klikken) maar dat werkt niet. Helaas 4 sec op achterklep ook niet. moet ik bepaalde volgorde aanhouden?
     
  4. Ipe

    Ipe Supporting Member

    Joined:
    Jan 2, 2011
    Messages:
    678
    Location:
    Winkel (NH), Netherlands
    Hij bedoelt het scherm in de auto
     
  5. Mars1

    Mars1 Member

    Joined:
    Mar 25, 2018
    Messages:
    225
    Location:
    Assendelft (NL)
    Je kunt hem ook handmatig loskoppelen in je trunk.
    Net even gekeken voor je ;)
    Achter je laadklepje aan de binnenkant van je trunk zit een stoffen klepje dat je moet verwijderen en dan zie je rechtsboven een rood handeltje dat moet je omzetten om de stekker los te maken.

    139A02B8-3D2C-403B-98B3-58D8D12D6375.jpeg
    4793840A-D272-4D3D-858A-D3015DD187AD.jpeg
    E439CB01-E70A-4202-A747-8FDF424761C9.jpeg
     
    • Informative x 1
    • Like x 1
  6. nico180

    nico180 creating simple things - is true talent

    Joined:
    Apr 9, 2016
    Messages:
    1,296
    Location:
    Zutphen, Netherlands
    Ter info; alle oranje kabels zijn voor het high Voltage gedeelte.
     
  7. nico180

    nico180 creating simple things - is true talent

    Joined:
    Apr 9, 2016
    Messages:
    1,296
    Location:
    Zutphen, Netherlands
    Wat is de status van de Chargeport volgens de auto? Af te zien in op grote scherm (de MCU ;-) )

    Heb je een mobiele Charger van Tesla, daar zit knopje op de chargekabel.
     
  8. Pieterpv

    Pieterpv Member

    Joined:
    Apr 12, 2018
    Messages:
    10
    Location:
    Netherlands
    Het is gelukt met het handeltje in de trunk. Dank!!
    Ik moet nog even wennen aan alle termen die jullie gebruiken, maar voor de rest ben ik razend enthousiast over mijn nieuwe aanwinst.
    Het is een beleving en ik bestel M3 voorlopig niet af. Mijn vrouw wil ook wel eens wat anders.
    Bedankt en ik ga even verder puzzel;en met mijn laadpaal die ik om wil bouwen van een Outlander (sorry) naar een mennekes 2 gebeuren.
    Als iemand een DIY handleiding weet houd ik me aanbevolen.
     
  9. Mars1

    Mars1 Member

    Joined:
    Mar 25, 2018
    Messages:
    225
    Location:
    Assendelft (NL)
    Heb ik ook gedaan van een type1 van mijn Ampera naar type2 voor mijn tesla.
    Dit totdat ik over ga op 3 fasen en dan de Tesla lader ga gebruiken.

    0AC7DDB0-99B6-4E50-B00D-95AB1348F695.png

    141028BA-42E7-41C2-9FF0-109A8CD4D2BA.png
     
  10. Mars1

    Mars1 Member

    Joined:
    Mar 25, 2018
    Messages:
    225
    Location:
    Assendelft (NL)
    #10 Mars1, Apr 22, 2018
    Last edited: Apr 22, 2018
    Gewoon een weerstandje tussen de aarde pen (middelste) en de pp pen solderen en het werkt. (Tenminste bij mij)
    Alle beveiligingen etc zitten in je laadpaal dus die blijven gewoon van kracht.
    Je geeft nu alleen het juiste signaal door aan de Tesla.
    Ik heb zelf 680ohm gebruikt (voor 20A) en de auto op 16A ingesteld.
    Het blijft natuurlijk wel traag (15km/uur)
     
  11. Pieterpv

    Pieterpv Member

    Joined:
    Apr 12, 2018
    Messages:
    10
    Location:
    Netherlands
    super, bedankt. wat doe ik met CP??
     
  12. Mars1

    Mars1 Member

    Joined:
    Mar 25, 2018
    Messages:
    225
    Location:
    Assendelft (NL)
    Die blijft gewoon hetzelfde.
    Daar hoef je niets aan te doen.
    (Tenminste bij mij)
    Voor de type2 stekker kan je ook kiezen voor eentje met een zendertje erin met een knopje bovenop de plug.
    Heb ik helaas niet, dus elke ochtend moet ik de sleutel 4 sec indrukken of eerst mijn auto in.
    Deze bijvoorbeeld :

    Tesla stekker laadkabel kit 16A - evChargeking
     
  13. Pieterpv

    Pieterpv Member

    Joined:
    Apr 12, 2018
    Messages:
    10
    Location:
    Netherlands
    Waar zit die CP dan aan vast, wat gebeurd daar mee?
    En die 4 seconden indrukken is dat op de sleutel?, dat is dan toch niet zo'n probleem?
     
  14. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    3,338
    Location:
    Eindhoven
    Op de sleutel het gedeelte dat de achterklep voorstelt 4 seconden indrukken opent de laadpoort (en nu weet ik even niet zeker of dat alleen werkt wanneer de auto open is, maar dat heb je zo uitgeprobeerd).
     
  15. Mars1

    Mars1 Member

    Joined:
    Mar 25, 2018
    Messages:
    225
    Location:
    Assendelft (NL)
    Een Type 2 aansluiting heeft een Control Pilot (CP) en Proximity Pilot (PP) pin.

    De CP en PP pinnen worden gebruikt voor communicatie tussen het laadstation en de auto. Via deze pinnen wisselen het laadstation en de auto informatie uit over het beschikbare vermogen en doen een controle van de kabel. Indien aan alle voorwaarden voldaan is schakelt het laadstation een relais in waarna de spanning richting de auto gaat.

    53BC16FE-D18E-4EE3-9564-1957ED89C15A.jpeg

    Op enkele fase gebruik je dus alleen L1 en gebruik je L2 & L3 dus niet.
    Met de ombouw van jouw type1 naar type2 haal je de stekker (type1) van de kabel van de laadpaal en zet je de type2 (Mennekes) op de kabel en sluit je de draden aan zoals op de tekening hierboven.
    En je zet de weerstand over de aarde pen (PE) en de pp pen.
     
  16. Mars1

    Mars1 Member

    Joined:
    Mar 25, 2018
    Messages:
    225
    Location:
    Assendelft (NL)
    De 4 seconden vind ik ook geen probleem hoor, maar je staat wel met je sleutel in je hand.
    Terwijl je voor een klein beetje meer een stekker hebt met een knopje waarmee je het laadklepje open maakt en de stekker weer er uit kan halen. (Als de auto open is)
    Gewoon net even wat handiger.
     
  17. ErnstT

    ErnstT Active Member

    Joined:
    Apr 30, 2014
    Messages:
    1,830
    Location:
    amsterdam
    ja, werkt alleen als de auto open is, dus dubbelklik ontgrendelen en dan 4sec op de achterklep!
     
    • Informative x 1
  18. ErnstT

    ErnstT Active Member

    Joined:
    Apr 30, 2014
    Messages:
    1,830
    Location:
    amsterdam
    hoe moeten wij dit nou lezen?:D:rolleyes::rolleyes:
     
  19. Pieterpv

    Pieterpv Member

    Joined:
    Apr 12, 2018
    Messages:
    10
    Location:
    Netherlands
    Beste mensen, ik heb toch nog wel advies nodig voor mijn laadkabel. Heb de aansluiting zoals hierboven aangegeven gemaakt. 3 fase. Kan in principe 3x16A laden. De weerstand is 230 Ohm die er nu tussen zit. Krijg melding geen netspanning. en verder Ready to charge. Maar kan dus nog niet laden.Iemand advies?
     
  20. Mars1

    Mars1 Member

    Joined:
    Mar 25, 2018
    Messages:
    225
    Location:
    Assendelft (NL)
    CP & PP goed om gedaan ?
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC