Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadkabel ontgrendelen via iOS (NFC)

This site may earn commission on affiliate links.
Ben een manier aan het zoeken om de laadkabel van mijn Model 3 op een makkelijke manier te unlocken.
Na heel wat uitzoekwerk zit ik aan de volgende setup voor iOS:

  • iOS app Watch for Tesla (‎Watch app for Tesla 11,99 EUR)
    • Deze app is nodig om Siri opdrachten uit te voeren
  • Een NFC knopje aan de achterdeur om te laadkabel te ontgrendelen
    • Deze voert een "Opdracht" uit om de laadkabel te ontgrendelen
De opdracht ziet er als volgt uit:

IMG_0742.jpg


Helaas krijg ik vaak dat het succes is, maar als ik bij auto kom zie ik dat hij nog aan het laden is en de laadkabel zit nog vast.
Soms krijg ik een foutmelding zonder specifieke tekst.
Soms is het gelukt.

Ik krijg er dus niet echt een lijn in en zoek een situatie waar het altijd werkt.
Heb een charger met vaste kabel en niet van tesla. Dus heb geen knop op de charger zelf om te ontgrendelen.

Iemand tips of ideeën?
Denk vooral het ontwaken van de auto dat een probleem is. Duurt misschien te lang?
Stond default op 5 seconde maar recent verhoogd naar 10 seconde maar lijkt weinig op te lossen.
 
Last edited:
De Tesla API heeft altijd moeite met de auto te verbinden als deze slaapt. Dit kan soms wel 15 seconden duren en heb wel meegemaakt dat het zelfs nog langer duurt.

Ik heb zelf dit probleem als ik m'n auto "remote start" als ik een brandweer melding krijg zodat ik m'n pin 2 drive code niet in hoef te voeren en naar m'n auto ren. Meestal is de auto dan al wakker via de API maar soms niet.

Mijn advies is om een eerder event te nemen. Bijvoorbeeld het feit dat je disconnect van je wifi en je locatie buiten is of de NFC tag bij je voordeur te houden zodat je het commando eerder initieerd zodat als je eenmaal bij je auto bent de API instructies uitgevoerd zijn.
 
Ben een manier aan het zoeken om de laadkabel van mijn Model 3 op een makkelijke manier te unlocken.
Na heel wat uitzoekwerk zit ik aan de volgende setup voor iOS:

  • iOS app Watch for Tesla (‎Watch app for Tesla 11,99 EUR)
    • Deze app is nodig om Siri opdrachten uit te voeren
  • Een NFC knopje aan de achterdeur om te laadkabel te ontgrendelen
    • Deze voert een "Opdracht" uit om de laadkabel te ontgrendelen
De opdracht ziet er als volgt uit:

View attachment 757359

Helaas krijg ik vaak dat het succes is, maar als ik bij auto kom zie ik dat hij nog aan het laden is en de laadkabel zit nog vast.
Soms krijg ik een foutmelding zonder specifieke tekst.
Soms is het gelukt.

Ik krijg er dus niet echt een lijn in en zoek een situatie waar het altijd werkt.
Heb een charger met vaste kabel en niet van tesla. Dus heb geen knop op de charger zelf om te ontgrendelen.

Iemand tips of ideeën?
Denk vooral het ontwaken van de auto dat een probleem is. Duurt misschien te lang?
Stond default op 5 seconde maar recent verhoogd naar 10 seconde maar lijkt weinig op te lossen.
Ik gebruik de Tesla remote app op iPhone en watch. Deze heeft een wake-up commando wat ik gebruik vooraf de stop laden en ontgrendel commando’s en met de NFC chip in de laadpoort geplakt
 
waarom? waarom? Natuurlijk kan je antwoord zijn 'omdat het kan'. 😁 Maar anders: waarom al die moeite doen?Ik heb ook geen TWC en dus ook geen knop op m'n stekker. Ik zie het zo: ik wil alleen m'n laadkabel verwijderen als ik ook ga rijden. Mijn deur zal dus open moeten. Ik kom aanlopen (met mobiel op zak), druk op de hendel van de bestuurdersdeur, de deur opent een centimeter, ik loop door naar de laadpaal, swipe m'n sleutelhanger, trek de kabel uit de lader, loop naar de laadpoort, en trek ZONDER iet te hoeven doen ook de kabel uit de auto... Want door de combi " auto ontsluiten+swiped laadpas ontgrendeld de poort....
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
waarom? waarom? Natuurlijk kan je antwoord zijn 'omdat het kan'. 😁 Maar anders: waarom al die moeite doen?Ik heb ook geen TWC en dus ook geen knop op m'n stekker. Ik zie het zo: ik wil alleen m'n laadkabel verwijderen als ik ook ga rijden. Mijn deur zal dus open moeten. Ik kom aanlopen (met mobiel op zak), druk op de hendel van de bestuurdersdeur, de deur opent een centimeter, ik loop door naar de laadpaal, swipe m'n sleutelhanger, trek de kabel uit de lader, loop naar de laadpoort, en trek ZONDER iet te hoeven doen ook de kabel uit de auto... Want door de combi " auto ontsluiten+swiped laadpas ontgrendeld de poort....
Omdat dit bij mij niet werkt misschien? Heb een laadpaal met vaste kabel en kan ook niet het laden stoppen aan laadpaal. Auto is dus master en beslist wanneer laden en wanneer ontgrendelen. Dit kan bij mij dus enkel via app of enkel op touchscreen. Vooral een probleem dus als het regent om niet gsm boven te halen. Ofja wel bovenhalen maar enkel swipen tegen een nfc chip.

Bedoeling is dus om het proces:
- ontwaken
- stop met laden
- ontgrendel laadkabel

Dit automatiseren in de achtergrond zodat ik gewoon aan de auto kom en de kabel kan uittrekken. 👍🏻

Werkt nu vlot als de auto ontwaakt is. Enkel nog zorgen dat dit ook automatisch kan om een of andere manier. Ontwaken werkt niet zo goed. Krijg vaak een time-out. Weet niet zeker maar lijkt erop dat de officiële tesla-app continue opdrachten stuurt om te ontwaken? Aangezien de app eigenlijk zelfde apis gebruikt. Bij handmatig de ontwaak api eenmalig uit te voeren na “diepe” slaap is gegarandeerd een time-out.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Omdat dit bij mij niet werkt misschien? Heb een laadpaal met vaste kabel en kan ook niet het laden stoppen aan laadpaal. Auto is dus master en beslist wanneer laden en wanneer ontgrendelen. Dit kan bij mij dus enkel via app of enkel op touchscreen. Vooral een probleem dus als het regent om niet gsm boven te halen. Ofja wel bovenhalen maar enkel swipen tegen een nfc chip.

Bedoeling is dus om het proces:
- ontwaken
- stop met laden
- ontgrendel laadkabel

Dit automatiseren in de achtergrond zodat ik gewoon aan de auto kom en de kabel kan uittrekken. 👍🏻

Werkt nu vlot als de auto ontwaakt is. Enkel nog zorgen dat dit ook automatisch kan om een of andere manier. Ontwaken werkt niet zo goed. Krijg vaak een time-out. Weet niet zeker maar lijkt erop dat de officiële tesla-app continue opdrachten stuurt om te ontwaken? Aangezien de app eigenlijk zelfde apis gebruikt. Bij handmatig de ontwaak api eenmalig uit te voeren na “diepe” slaap is gegarandeerd een time-out.
Zoals al eerder aangegeven is de oplossing van evchargeking een ideale oplossing. Naar de auto lopen, knop indrukken en poort ontgrendeld.

 
  • Like
Reactions: adjego
Ben een manier aan het zoeken om de laadkabel van mijn Model 3 op een makkelijke manier te unlocken.
Na heel wat uitzoekwerk zit ik aan de volgende setup voor iOS:

  • iOS app Watch for Tesla (‎Watch app for Tesla 11,99 EUR)
    • Deze app is nodig om Siri opdrachten uit te voeren
  • Een NFC knopje aan de achterdeur om te laadkabel te ontgrendelen
    • Deze voert een "Opdracht" uit om de laadkabel te ontgrendelen
De opdracht ziet er als volgt uit:

View attachment 757359

Helaas krijg ik vaak dat het succes is, maar als ik bij auto kom zie ik dat hij nog aan het laden is en de laadkabel zit nog vast.
Soms krijg ik een foutmelding zonder specifieke tekst.
Soms is het gelukt.

Ik krijg er dus niet echt een lijn in en zoek een situatie waar het altijd werkt.
Heb een charger met vaste kabel en niet van tesla. Dus heb geen knop op de charger zelf om te ontgrendelen.

Iemand tips of ideeën?
Denk vooral het ontwaken van de auto dat een probleem is. Duurt misschien te lang?
Stond default op 5 seconde maar recent verhoogd naar 10 seconde maar lijkt weinig op te lossen.
Ben een manier aan het zoeken om de laadkabel van mijn Model 3 op een makkelijke manier te unlocken.
Na heel wat uitzoekwerk zit ik aan de volgende setup voor iOS:

  • iOS app Watch for Tesla (‎Watch app for Tesla 11,99 EUR)
    • Deze app is nodig om Siri opdrachten uit te voeren
  • Een NFC knopje aan de achterdeur om te laadkabel te ontgrendelen
    • Deze voert een "Opdracht" uit om de laadkabel te ontgrendelen
De opdracht ziet er als volgt uit:

View attachment 757359

Helaas krijg ik vaak dat het succes is, maar als ik bij auto kom zie ik dat hij nog aan het laden is en de laadkabel zit nog vast.
Soms krijg ik een foutmelding zonder specifieke tekst.
Soms is het gelukt.

Ik krijg er dus niet echt een lijn in en zoek een situatie waar het altijd werkt.
Heb een charger met vaste kabel en niet van tesla. Dus heb geen knop op de charger zelf om te ontgrendelen.

Iemand tips of ideeën?
Denk vooral het ontwaken van de auto dat een probleem is. Duurt misschien te lang?
Stond default op 5 seconde maar recent verhoogd naar 10 seconde maar lijkt weinig op te lossen.
Is dat absoluut veilig deze app ? Is toch niet van Tesla, alle gegevens van de wagen ( paswoord ) komen dan toch in andere handen ? Hoe staat Tesla hier tegenover ?

 
Is dat absoluut veilig deze app ? Is toch niet van Tesla, alle gegevens van de wagen ( paswoord ) komen dan toch in andere handen ? Hoe staat Tesla hier tegenover ?

Tesla heeft hun API aangepast, waarbij je via zo een 3rd party app bij Tesla inlogt en Tesla de app een API key geeft.

Het risico is dat als iemand je smartphone of smartwatch bemachtigd (en je pin code, of je geen pin code gebruikt op je smartphone), men inderdaad je auto kan open en wegrijden.

Maar goed, je smartphone heeft ook al de Tesla app, dus het gevaar zit niet in de aparte niet-officiële app.

De API key blijft op je smartphone en/of smartwatch, en gaat niet ergens in de cloud zitten.
 
Zoals al eerder aangegeven is de oplossing van evchargeking een ideale oplossing. Naar de auto lopen, knop indrukken en poort ontgrendeld.

Klopt, is een mooie oplossing. Helaas wel niet zo technisch aangelegd om dat zelf te doen vrees ik. 🙈 ga nog even kijken moest het lukken met de api maar hou het wel in achterhoofd.
 
Even een update...
Na wat zoeken gevonden dat de developer zelf ook problemen heeft met het ontwaken van de app binnen iOS shortcuts.
Het ontwaken duurt vaak langer dan de timeout die mag zijn binnen iOS shortcuts.

Vervelend... Maar ben zelf software developer en heb het over de andere boeg gegooid.
Heb zelf een REST api gemaakt die ik aanroep via iOS shortcut. (Ik stuur hier direct erna een 200 terug zodat er geen timeout volgt)
In de achtergrond doe ik dan het volgende met de Tesla API's:

  1. Ontwaken (indien nog niet wakker)
  2. Stoppen met laden (wanneer auto wakker is)
  3. Laadkabel ontgrendelen (wanneer auto gestopt met laden is en de stekker steekt in)

Werkt nu perfect en op de 15 testen die ik gedaan heb geen enkele keer mislukt.

--------

Volgende usecase die ik ga maken:
Achtergrond taak die:
  • Agenda uitleest
  • indien er een agendaitem met locatie is
    • berekenen tijdsduur huidige locatie wagen tot locatie agendaitem
    • verwarming of airco aanzetten indien temperatuur in auto verschillend is van gewenste temperatuur en 20 minuten voor tijd agenda - tijdsduur rijden
:D

Iemand nog handige tips om zelf zaken te automatiseren?
 
  • Like
Reactions: Maarten
Volgende usecase die ik ga maken:
Achtergrond taak die:
  • Agenda uitleest
  • indien er een agendaitem met locatie is
    • berekenen tijdsduur huidige locatie wagen tot locatie agendaitem
    • verwarming of airco aanzetten indien temperatuur in auto verschillend is van gewenste temperatuur en 20 minuten voor tijd agenda - tijdsduur rijden
Staat ook al lang op mijn planning :).

Ik wil ook iets dat berekent als de volgende trip +100km ver is, dat ie dan het laden op 100% zet 2 uren voor vertrek zodat de batterij tjokvol zit.
 
  • Like
Reactions: fryeBE
Even een update...
Na wat zoeken gevonden dat de developer zelf ook problemen heeft met het ontwaken van de app binnen iOS shortcuts.
Het ontwaken duurt vaak langer dan de timeout die mag zijn binnen iOS shortcuts.

Vervelend... Maar ben zelf software developer en heb het over de andere boeg gegooid.
Heb zelf een REST api gemaakt die ik aanroep via iOS shortcut. (Ik stuur hier direct erna een 200 terug zodat er geen timeout volgt)
In de achtergrond doe ik dan het volgende met de Tesla API's:

  1. Ontwaken (indien nog niet wakker)
  2. Stoppen met laden (wanneer auto wakker is)
  3. Laadkabel ontgrendelen (wanneer auto gestopt met laden is en de stekker steekt in)

Werkt nu perfect en op de 15 testen die ik gedaan heb geen enkele keer mislukt.

--------

Volgende usecase die ik ga maken:
Achtergrond taak die:
  • Agenda uitleest
  • indien er een agendaitem met locatie is
    • berekenen tijdsduur huidige locatie wagen tot locatie agendaitem
    • verwarming of airco aanzetten indien temperatuur in auto verschillend is van gewenste temperatuur en 20 minuten voor tijd agenda - tijdsduur rijden
:D

Iemand nog handige tips om zelf zaken te automatiseren?
Ik zou het iets anders doen: lees agenda uit en kijk naar bepaalde tags. Bijvoorbeeld #TeslaHeaterOn en laat de auto daarop reageren. Dan laat je iets meer over aan de agenda-eigenaar maar wordt het 'sturen' van de Tesla wel eenduidiger. Zodra je met 'berekenen' of vaste defaults gaat werken, is het ook wat minder doorzichtig...

Maar ik zal in ieder geval het met gepaste interesse volgen!! 👍
 
  • Like
Reactions: fryeBE
Zoiets heb ik tijdje terug ontwikkelt. Schaduwagenda in Google Calendar. Als een kalenderafspraak een lokatie heeft de reistijd berekenen. De duur als agenda item in de schaduwcalender zetten als "reistijd naar X" als ook de reistijd terug naar huis. Op basis van de Google Maps API de afstand vermenigvuldigen met een verbruiksfactor (225wh/km). Alle reisafstand op een dag optellen en indien SoC te laag is een reminder in de agenda zetten om te laden tot een bepaalde SoC.

Gebruik het nu niet meer omdat Google Maps API aangepast is. Hoop gedoe via de Google Cloud Compute geneuzel...

Maar als je het doet hier mijn TODO's:

- Hoe ga je om met reizen na je afspraken? Ga je uit van Home -> Afspraak A -> Home -> Afspraak B -> Home of Home ->A -> B -> Home? Met meta info in je agenda item kun je dat dan weer sturen maar dat heb ik niet opgepost. Ik ging er nu gewoon altijd van uit om na een afspraak weer huiswaarts te gaan.
- Wellicht heeft ABRP een API om een heel nauwkeurig verbruik te kunnen berekenen
- Hoe ga je om met verzetten van afspraken? De schaduwagenda moet dan ook bijgewerkt worden.
- Indien ABRP een API heeft dan kun je ook heel de dag in een route stoppen en eventuele laadstops ook in de agenda synchroniseren.
 
  • Like
Reactions: fryeBE