Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadkabel Tesla losgerukt en gestolen

This site may earn commission on affiliate links.
Niet waar. Ik heb, onbedoeld, al vele charge ports geopend van Tesla'a die op slot stonden. Deze opener heeft geen enkele invloed op de vergrendeling van de kabel, alleen op de klep voor de Type 2 port op de auto.

Dat per ongeluk openen van vele charge ports was toen ik na het bezoek van Musk aan A'dam de opener wilde demonstreren aan een vriend. Wekte prima op mij. Auto, alleen ging bij iedere Tesla in een straal van 30+ meter de charge port open. Oops...
Ah, dat was jij dus, ik dacht dat t kermit de kikker was:rolleyes:
 
Laadkabel los te krijgen - YouTube

Zo makkelijk is hij los te krijgen... Wellicht is er iets mis met mijn auto?

Wat mij hier opvalt is dat het groene lampje nog knippert. Dat knipperen stopt toch, of hoort te stoppen, als de auto helemaal op slot is? Het laden gaat dan natuurlijk wel door. Ik weet niet of het de moeite loont om nog wat langer te wachten. Misschien gaat het niet synchroon?
 
Hier moet wat aan de hand zijn lijkt me, het mag niet zo eenvoudig zijn de kabel uit de auto te trekken terwijl de auto duidelijk gelocked is.
Kan het niet goed zien maar misschien is het puntje aan je blokkeerpen te kort ofzo? Ik bedoel het gedeelte wat omcirkeld is:

ImageUploadedByTapatalk1406395314.923177.jpg
 
Was de laadsessie klaar? Misschien dat sommige palen de lock er dan af halen? Wat niet zou moeten natuulijk.
Dit doet me ook denken aan het filmpje dat BramHilgersom eerder postte van zijn laadkabel die uit de paal werd getrokken.
Die leek ook absoluut niet vergrendeld te zijn.

**Edit**
Hmm, zie nu pas het Youtube filmpje. Ook als de laadsessie niet klaar is kun je hem er dus zo uittrekken. Ik ga dat bij mij ook eens proberen.
Heb wel een andere kabel trouwens, niet zo'n mooie blauwe.
 
Laadkabel los te krijgen - YouTube

Zo makkelijk is hij los te krijgen... Wellicht is er iets mis met mijn auto?
Naar ik vrees is dit de gevolgschade aan de autozijde van de eerdere kabeldiefstal. Er zit nog wel een vergrendelingspalletje, maar het vergrendelt niet meer omdat er ergens binnenin de connector een nokje is afgebroken, ofzo.

De schade aan laadpaalzijde zou tot een beschadigde connector aan de laadkabel hebben moeten leiden. (omdat de paal nog wel vergrendelt.)

Eerder dacht ik aan iets vergelijkbaars als de 'klopsleutel'. Door de kabel er juist met grof geweld 'in' te rammen, schiet die vergrendeling los, maar dat is niet wat ik op het filmpje zie. Aan de kant van de auto tenminste.
 
Ik was laatst met de UMC op een schuco aan het laden, na een 45 minuten ging ik eens kijken en zag de melding dat de type 2 stekker niet diep genoeg ingestoken was, maar er was wel al 9km range geladen. Ik heb toen de stekker er verder ingestoken en de melding verdween.
Kan me voorstellen dat dit wel bij 3,7Kwh zo werkt, maar niet dat bij 11Kwh of meer het laden start als de stekker er niet goed inzit, maar wie weet?
 
ik reageer normaal nooit hier dus ik weet niet of ik antwoord geef als er gereageerd word! maar even voor iedereen! stuur een pm of zet hem in de algemene box die lees ik vaker :)

je kunt met de chargepoort opener (van ook mensen hier op het forum) ook je laadkabel los krijgen! dus kan een dief deze ook kopen voor 25 euro op marktplaats en vervolgens laadkabels jatten! hij is dan nog niet bij de paal los maar wel aan de auto! misschien toch nog wel iets voor tesla om aan te passen :)
 
ik reageer normaal nooit hier dus ik weet niet of ik antwoord geef als er gereageerd word! maar even voor iedereen! stuur een pm of zet hem in de algemene box die lees ik vaker :)

je kunt met de chargepoort opener (van ook mensen hier op het forum) ook je laadkabel los krijgen! dus kan een dief deze ook kopen voor 25 euro op marktplaats en vervolgens laadkabels jatten! hij is dan nog niet bij de paal los maar wel aan de auto! misschien toch nog wel iets voor tesla om aan te passen :)

Dat klinkt verontrustend. Wij rijden morgen naar volgende bestemming en moeten nu op 13 A laden.

Ik heb de volgende stappen gedaan. De FOB was op afstand van de auto en de auto was op slot.

1) Een beetje tot mijn verbazing kon ik met het ontgrendelknopje de laadpoort openen.

2) Vervolgens kon ik ook de kabel (van de UMC) inpluggen en deze vergrendelde. Toen begon ook gewoon het laden.

3) Het opnieuw indrukken van de knop stopte het laden maar ontgrendelde bij mij NIET de kabel. Deze kon ik dus niet verwijderen (althans niet zonder geweld, dat laatste heb ik niet geprobeerd). Na een paar seconden hervatte trouwens het laden.

4) Via de app heb ik het laden gestopt. Ook toen kon ik de kabel niet verwijderen. De FOB was uiteraard nog steeds op veilige afstand.

5) Het loskoppelen van het stroomnet van de kabel zelf had tot gevolg dat het knopje niet meer werkte, wat me ook logisch lijkt.

Bij mij dus niets verkeerds, hoewel ik tot nu toe steeds de auto van het slot haalde voordat ik ging laden. Dat was dus eigenlijk niet nodig en was dus extra werk.

Wat is jullie ervaring? Moet ik anders testen?
 
Jetje, of we hebben compleet andere auto's, of je hebt je gewoon vergist met bovenstaande uitspraak. Heb het zojuist bij mijn auto getest (is nu toevallig ook aan het laden) en ik krijg de kabel met geen mogelijkheid los met die chargeport opener, ook niet als de hendels uitgestoken zijn doordat ik vlakbij de auto sta met fob in broekzak. Moet echt 2x op dakje drukken om kabel vrij te geven.
 
Jetje, of we hebben compleet andere auto's, of je hebt je gewoon vergist met bovenstaande uitspraak. Heb het zojuist bij mijn auto getest (is nu toevallig ook aan het laden) en ik krijg de kabel met geen mogelijkheid los met die chargeport opener, ook niet als de hendels uitgestoken zijn doordat ik vlakbij de auto sta met fob in broekzak. Moet echt 2x op dakje drukken om kabel vrij te geven.

Even een vraagje. Staat hij nu te laden met de UMC kabel of met een type 2 kabel? In het laatste geval, bedoel je met chargeport opener die op de umc? Heeft deze wel stroom?

Het is een belangrijk item dus ik wil best snel weten hoe het is (of hoort te zijn) met het issue van het stelen van kabels.

Bij mij het namelijk zo dat als ik met FOB naar de auto loop en de hendels uitgestoken zijn ik de umc kabel wel gewoon los kan maken wat ook de bedoeling is.
 
Last edited:
In mijn situatie laden via type2 kabel aan eigen laadpaal. Met de chargeport opener bedoelen we een losse sleutelhanger met batterijtje er in die de knop op UMC (en supercharger hendel) nabootst.

Er is volgens mij dan ook geen issue met het mogelijk kunnen stelen van kabels, ook niet via in de handel en opensource verkrijgbare openers.

Ik vermoed dat het bij topic starter resb een technisch mankement aan de auto betreft waardoor de kabel niet goed vastgehouden wordt, maar dat zal alleen hijzelf en/of Tesla kunnen bevestigen.

En jetje, tsja die roept maar wat hoop ik (no offence Jeroen) ;)