Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadkabel van 1 of 1,5 meter maximaal

This site may earn commission on affiliate links.
Je kan ook zo'n kabel bestellen, van Phoenix Contact. Ik heb een krulsnoer uitvoeren van ze (beide kanten stekker), degelijke kwaliteit:
http://catalog.phoenixcontact.net/p...oadFrame=true&UID=1405193&parentUID=853159286

-----------
update:
Hmmm, link copy-paste werkt volgens mij niet helemaal goed, op de 2e pagina zie je 2 pigtail kabels, zowel voor 1 fase en eentje voor 3 fasen (32A).
http://catalog.phoenixcontact.net/phoenix/treeViewClick.do?UID=853159286&parentUID=853157693
Ik heb wel een direct e-mailadres voor als je wilt bestellen, moet je maar even PM sturen.

(ik heb geen enkel belang bij deze leverancier)


ik heb hem bij Conrad gevonden... moet je eens kijken :

Belgische site: (same as NL-site)
ScreenShot113.jpg


Italiaanse site :
ScreenShot112.jpg


:cursing::cursing:

wel heel hoge garantie- en BTW-kosten !!
 
eerste prijzen vandaag ontvangen, nog even wachten op andere aanbiedingen.... PC blijft veel duurder dan Lapp.

Zo juist deze Helix kabel van Lapp binnen:
Lapp präsentiert mit der e-Schnecke Helix eine Weltneuheit - YouTube

Weegt om en na bij 650 gram (vergelijk dat eens met de 1,5 kg die je normaal al snel hebt) voor een 3 x 16A kabel. Behoorlijk licht en daardoor erg handelbaar dus. Is niet echt een krulsnoer (die lomp en zwaar zijn) maar rolt zichzelf min of meer op als je hem in de kofferbak of achter de voorstoel gooit. Volgens mij ga ik hier wel blij van worden.

Hangt vanwege de lichte krul net niet op de vieze grond, maar is ook geen te zware belasting op de aansluitpunten. En lekker licht in de hand. Top!

Kosten incl verzenden en incl BTW 453 euro, direct via Lapp. Dus wel wat duurder dan de gewone LAPP kabels. Misschien kan Loek hier een mooie inkoopdeal van maken tegen een betere prijs, mochten er meerdere gegadigden zijn.

image3.JPG
image1.jpeg
image.jpeg
 
Zo juist deze Helix kabel van Lapp binnen:
Lapp präsentiert mit der e-Schnecke Helix eine Weltneuheit - YouTube

Weegt om en na bij 650 gram (vergelijk dat eens met de 1,5 kg die je normaal al snel hebt) voor een 3 x 16A kabel. Behoorlijk licht en daardoor erg handelbaar dus. Is niet echt een krulsnoer (die lomp en zwaar zijn) maar rolt zichzelf min of meer op als je hem in de kofferbak of achter de voorstoel gooit. Volgens mij ga ik hier wel blij van worden.

Hangt vanwege de lichte krul net niet op de vieze grond, maar is ook geen te zware belasting op de aansluitpunten. En lekker licht in de hand. Top!

Kosten incl verzenden en incl BTW 453 euro, direct via Lapp. Dus wel wat duurder dan de gewone LAPP kabels. Misschien kan Loek hier een mooie inkoopdeal van maken tegen een betere prijs, mochten er meerdere gegadigden zijn.

[

Hmm, dat zelfoprollend vermogen heeft wel wat ruimte nodig, zo achter de voorstoel lukt dat niet helemaal :)

ze4eqysy.jpg
 
Heb je die 650 gram al eens nagemeten/gewogen, want die waarde lijkt me niet logisch. (Is waarschijnlijk het gewicht vd kabel zonder de stekkers oid?)
Verder ben ik een beetje klaar met Lapp, slechte communicatie, lange levertijden, weinig korting bij grote aantallen. Ook een groter uitvalpercentage dan de "goedkope" Dostar kabels, klinkt raar maar het is zo. Deze kabels aanbieden staat dus laag op mijn prioriteitenlijstje...
 
Heb je die 650 gram al eens nagemeten/gewogen, want die waarde lijkt me niet logisch. (Is waarschijnlijk het gewicht vd kabel zonder de stekkers oid?)
Verder ben ik een beetje klaar met Lapp, slechte communicatie, lange levertijden, weinig korting bij grote aantallen. Ook een groter uitvalpercentage dan de "goedkope" Dostar kabels, klinkt raar maar het is zo. Deze kabels aanbieden staat dus laag op mijn prioriteitenlijstje...

Ik zal eens meten, moet zeggen dat het wel iets zwaarder aanvoelt dat 600 gram...
 
Tja ook hier te bestellen met 5 stuks EN wordt alleen geleverd aan electrotechnische installatie bedriiven.
Er is een nederlandse importeur die heft me gebeld.... en een link gestuurd als ik er 5 nodig heb.

Wellicht iets voor LuckyLuke in zijn winkel?

Ik wil er wel een om een verloop te maken naar een type 2 aansluitsocket (zoals op een laadstation) maar dan zonder de weerstandjes intern zodat ie op een willekeurige type 2 kabel gebruikt kan worden in Itatlie en Frankrijk.
De stekker kost 50 euro een aansluitsocket 120 euro en je hebt een mooie compacte adapter.


 
Zo beide stekkers gescoord!
Ik ga nu een verloop maken met een 7 aderige kabel van type C3 (le grand)stekker naar een type 2 (mennekes) stekker.
Aangezien de protocollen van een C3 en type2 aansluiting identiek zijn hoef ik simpelweg alle 7 aansluitingen door te verbinden.
Je eigen 16 of 32 amp type 2 kabel bepaald dan de vermogensstroom (hier zit in de stekkers een 220 of 680 Ohm weerstandje)
Stekkers.jpg



Ik ga nog zien of ik de twee type 2 stekkers met een soort van slotje kan fixeren zodat deze tijdens het laden niet uit elkaar kunnen worden getrokken.
Wegjatten kan niet aangezien de type 3 stekker in de paal is vergrendeld en de type 2 stekker in je auto.
Ik heb nog geen plannen voor een vakantie naar France of Italie maar ben graag voorzien van alle mogelijkheden.

Nu nog een Chademo adapter scoren:cool:
 
Last edited:
Hmm, dat zelfoprollend vermogen heeft wel wat ruimte nodig, zo achter de voorstoel lukt dat niet helemaal :)

ze4eqysy.jpg
Handig; een kabel die zichzelf opfrommelt tot een kluwe! Maar ik moet toegeven; Het leek mij inderdaad ook een goed idee.

Verder ben ik zelf ook op zoek naar een wat kortere kabel, bij voorkeur met aangegoten connectoren, want ik wil heb in weer en wind aan mijn laadstation laten hangen. Dus 2.5 of 3 meter is dan lang genoeg.
 
Zo beide stekkers gescoord!
Ik ga nu een verloop maken met een 7 aderige kabel van type C3 (le grand)stekker naar een type 2 (mennekes) stekker.
Aangezien de protocollen van een C3 en type2 aansluiting identiek zijn hoef ik simpelweg alle 7 aansluitingen door te verbinden.
Je eigen 16 of 32 amp type 2 kabel bepaald dan de vermogensstroom (hier zit in de stekkers een 220 of 680 Ohm weerstandje)



Ik ga nog zien of ik de twee type 2 stekkers met een soort van slotje kan fixeren zodat deze tijdens het laden niet uit elkaar kunnen worden getrokken.
Wegjatten kan niet aangezien de type 3 stekker in de paal is vergrendeld en de type 2 stekker in je auto.
Ik heb nog geen plannen voor een vakantie naar France of Italie maar ben graag voorzien van alle mogelijkheden.

Leuk projectje, als je klaar bent ben ik wel benieuwd naar een samenvatting (of zelfs HOWTO? :cool:): kosten, knutsel-tijd, tips en waar je onderdelen vandaan hebt.
 
Advies: koop samen een kabel van 3 of 4 meter, koop twee losse DOSTAR stekkers (een mannetje en vrouwtje) twee weerstandjes en maak van een kabel er twee.
TJa, ik weet niet of dat allemaal zo verstandig is. Ik ben zelf embedded software engineer met een sterke hardware achtergrond, dus absoluut niet bang voor electriciteit, maar ik blijf liever weg bij zelf dit soort kabels maken. Het is namelijk wel wat anders dan een nieuw stekker aan je schemerlampje zetten. Het lijkt hetzelfde, maar hier moet wel even 22kW doorheen. Ik krijg een beetje de indruk dat niet iedereen hier zich realiseerd hoe ontzagwekkend veel vermogen dat is. Evenveel vermogen als 7 wasdrogers.

Als je de klemmen niet hard genoeg aandraait heb je al snel wat overgangsweerstand die warmte genereert en je connector kan laten smelten. Maar wat veel vaken gebeurt is dat klemmen te hard worden aangedraaid worden, waardoor ze na een tijdje openbreken en ook daar weer een overgangsweerstand opleveren. Krimpgereedschap heeft niet iedereen liggen, niet iedereen kan ermee omgaan en werken alleen goed als de tang regelmatig gecalibreerd wordt.

Nee, ik koop mijn kabels gewoon. Dat is nog geen garantie dat het dan goed gemaakt is, maar de kans is in elk geval wel groter. Voor aan mijn laadpaal heb ik het liefst aangegeten connectoren, zodat ik hem gewoon in weer en wind aan mijn laadpaal kan laten hangen.
 
Volgens mij zijn de draden aan een Dostar-stekker gewoon geschroefd!
Gelukkig heb je geen gelijk, zie mijn post (met foto) van een opengewerkte Dostar kabel: hier
De aders zijn zeshoekig geknepen in de hulzen. (de plastic schalen van de stekkerbehuizing zijn overigens wel geschroefd bij een Dostar stekker)

Wat betreft waterdichtheid: zolang de stekkers aangesloten zijn in auto en paal of horizontaal in een bracket/houder geplaatst zijn kan er geen water bij komen en kun je de kabel prima buiten laten hangen. Heb zelf ook een Dostar kabel permanent in weer en wind hangen (steken is een beter woord).
Zo'n dure Mennekes kabel zou ik persoonlijk minder graag buiten laten hangen, zonde van het geld als die onverhoopt een keer goed nat zou worden.

Edit: ohja en ga aub niet met huis-tuin-keuken tangetjes aan de slag, dan krijg je als je pech hebt een slecht contactoppervlak van de knijpverbinding met risico op gevaarlijke situaties (overmatige warmte ontwikkeling ed). Een "echte" tang is helaas niet goedkoop, ze worden oa ook in de zonnepaneel montage veel gebruikt.
 
Gelukkig heb je geen gelijk, zie mijn post (met foto) van een opengewerkte Dostar kabel: hier
De aders zijn zeshoekig geknepen in de hulzen. (de plastic schalen van de stekkerbehuizing zijn overigens wel geschroefd bij een Dostar stekker)

Edit: ohja en ga aub niet met huis-tuin-keuken tangetjes aan de slag, dan krijg je als je pech hebt een slecht contactoppervlak van de knijpverbinding met risico op gevaarlijke situaties (overmatige warmte ontwikkeling ed). Een "echte" tang is helaas niet goedkoop, ze worden oa ook in de zonnepaneel montage veel gebruikt.
Oef... ik wist het al niet zeker... "volgens mij"... dus inderdaad zijn de aders niet geschroefd maar gekrompen met speciale tang. :redface:
Ik kan vooral het laatste hierboven alleen maar bevestigen: ga NIET hobbyen met dit soort verbindingen, 32 Amp en dan ook nog 3 fasen is geen kleinigheid, en we willen toch veilige en betrouwbare laadkabels...??? :scared: