TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Laadkabelproblemen

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by MindBender, Sep 17, 2016.

1. MindBender

MindBender Bite my shiny metal ass

Ik heb de afgelopen tijd wat laadproblemen gehad bij het Type 2 laden. Ik weet niet hoe lang dit al speelt, want ik laad pas vanaf 21:00 's avonds, en daar zit ik dan niet bij.

Donderdag merkte ik bij het loskoppelen dat de kabel aan de lader-zijde nog warm was. Toen aan de stekker aan de lader-zijde voelde, was deze zeer warm. Navraag bij Tesla leerde mij dat de auto de hele nacht af en aan wel en geen lader had gezien en dat hij 's ochtends pas om 7:00 was begonnen met laden.

Toch hoort een kabel niet warm te worden. Een beetje lauw mag, maar niet meer. Dus heb ik daarnet nog maar eens geladen. Om 13:10 heb ik de auto aangekoppeld en was de stekker nog koud:
    FLIR0101.jpg

Een minuut later is er duidelijk één geleider in de kabel wat warm aan het worden. Ik vind dat vreemd, omdat het slechts om één geleider gaat, en niet drie (driehoekbelasting) of vier (sterbelasting), maar maak me daar geen zorgen over.
    FLIR0102.jpg FLIR0104.jpg
    Het valt mij nog op dat er weinig voor nodig is om de auto te laten stoppen met laden. Enige beweging met de kabel aan de auto-zijde is al voldoende om de contactor af te laten vallen.

Na ruim een half uur met 3x32A geladen staat de zaak er anders voor. De onderkan van de stekker aan de lader-kant is nu er warm, om niet te zeggen heet:
    FLIR0106.jpg FLIR0108.jpg

Ook de kabel is nu warm geworden, maar is verder van de stekker koeler:
    FLIR0109.jpg

Eenmaal losgekoppeld is de aansluiting van de laadpaal ook heet van binnen:
    FLIR0110.jpg

De stekker aan de kabel is echter nog veel heter:
    FLIR0111.jpg FLIR0113.jpg

Ik vermoed dat de kabel door een fabricagefout niet helemaal goed is afgedicht en dat er vocht is ingekomen. Eén van de geleiders heeft dat vocht is vervolgens als een lont naar binnengetrokken en is gaan corroderen, waardoor de weerstand is toegenomen en deze dus warm wordt. Daarnaast denk ik dat de corrosie ook een aansluiting van een contactpin in de stekker heeft aangetast en ook daar een hoop extra weerstand heeft geïntroduceerd.

Mijn thuislaadkabel ligt altijd buiten, want iedere ochtend oprollen en achterin gooien vind ik teveel werk en geeft teveel zand en rommel in mijn kofferbak. Voor publiek laden heb ik een 10m lange Dostar kabel achterin liggen.

Deze thuislaadkabel is van het merk kwaliteitsmerk Lapp, met mooie aangespoten connectoren aan elk eind. Dus ik zou verwachten dat deze waterdicht en weerbestendig zou zijn. De leverancier geeft 2.5 jaar na aanschaf geen garantie. Dat kan ik me wel een beetje voorstellen, maar van de andere kant: Het is een kabel. Geen high-tech elektronica en ook geen slijtagedeel. Mijn huis ligt vol met kabels, veelal veel ouder, van mindere kwaliteit en voorval veel goedkoper, en daar is nooit wat mee. Ik denk dus ook dat het een fabricagefout is.

Hebben meer mensen problemen met Type 2 kabels gehad? En laten meer mensen hun laadkabel buiten liggen?

• Informative x 1
  2. SofaSogo

SofaSogo Member

Allereerst; prachtige verslaglegging en foto's maar dit is inderdaad totaal niet verantwoord. Bij mij wordt de kabel, stekker en kast maar net een paar graden boven omgevingstemperatuur (net met de hand voelbaar) en dat ook op een warme zomerdag. Ik zou eens beginnen met een andere kabel en de contacten schoonmaken. Voorlopig bij laden amperage terugschroeven naar 3×12A alhoewel je bij voldoende slecht contact/weerstand ook dan brand kan krijgen.... Sterkte.

3. Martijn S

Martijn S Member

Heb een dostar type 2-2 kabel met corrosie op de bovenste pinnen (auto kant). Hing ook altijd buiten.
    De jouwe zou ik zeker niet meer gebruiken als ik dit lees/zie

4. nico180

nico180 Member

is hetzelfde effect zichbaar van de gebruikte kabel bij een andere auto?

hoogstwaarschijnlijk zal hetzelfde zijn en dus duidelijk kabel probleem.

5. MindBender

Dank je.

Ik heb gisteren later op de dag mijn Dostar kabel nog even geprobeerd en die wordt inderdaad niet meer dan handwarm/lauw. Met wat zoeken waren er wel warmere plekken te vinden tussen de stekker en de lader, maar daar maak ik met niet zo'n zorgen over:
    FLIR0117.jpg
    Ook viel het me op dat het laden gewoon doorgaat als ik behoorlijk aan de stekkers en kabel duw en trek. Dus die Lapp kabel is dus echt defect.

6. MindBender

Nu gebruik ik dus ook mijn Dostar kabel. Helaas is die wel wat onhandiger, omdat het me destijds een goed idee leek om voor publiek laden - wat ik alleen maar in noodgevallen doe - een 10 meter lange kabel te nemen, zodat ik ook kan laden als ik niet heel dicht in de buurt van de paal kan komen.

7. MindBender

Een andere auto kan ik helaas niet proberen, maar het probleem verdwijnt met het wisselen van kabel, dus ik mag aannemen dat daar het probleem in zat.

Wel vreemd dat het juist in de stekker naar de lader zit, en niet in de stekker naar de auto. De stekker naar de lader zit namelijk altijd in de lader geplugd, en die verbinding zou waterdicht moeten zijn. De stekker naar de auto zit 10 uur per dag in de auto en de rest in de houder. en die laatste is verre van waterdicht:
    IMG_1627.JPG

En de vraag blijft natuurlijk welke kabel we dan nu gaan kopen ter vervanging. Ik vind 2,5 jaar voor zoiets doms als een kabel van >€300 niet erg lang. Zeker niet voor een kwaliteitsmerk als Lapp.

8. SofaSogo

SofaSogo Member

Mooi dat je de oorzaak nu boven water hebt. Kan me niet voorstellen dat Lapp hier niets mee doet. Zou er in ieder geval een mailtje aan wagen. Mochten ze geen oplossing bieden dan kan je nog altijd bij ons forumlid terecht voor een losse stekker Componenten

9. HWS

HWS Speedjunkie

Ik heb een nauwelijks gebruikte 2m kabel liggen (van laadkabelwinkel) Geschikt voor 32A. Mijn huidige Tesla heeft maar 1 lader. Deze zou ik best willen ruilen tegen eentje geschikt voor 16A. Mocht je interesse hebben kan ik m je morgen toesturen. Stuur me in dat geval een PM.

10. Maarten

Maarten Active Member

Hey dit is vreemd, ik heb recentelijk precies hetzelfde probleem met een 4 meter lange Dostar-kabel geconstateerd.
    Heb het nog niet verder uitgediept, maar deze laadkabel wordt ook te heet aan de kabelzijde van de stekker die ik altijd in de auto plug.
    Aan de zijde waar de kabel altijd (vast) in de kast geplugd zit, geen warmteproblemen.
    Kabel hangt overigens binnen in de garage.
    Zal ook eens aan de pinnen voelen, maar ik heb niet zo'n high-tech warmtemeter.

11. Firebird

Firebird Active Member

Hmm, toch geen Made In China kabels zeker?

12. basvk

basvk Active Member

Alles is made in China... iPhones, goede en slechte laadkabels, etc. 'Made in China' zegt werkelijk niets over de kwaliteit.

Wellicht dat condens een rol speelt? De kabels zijn over het algemeen spatwaterdicht maar niet volledig waterdicht (kijk bij die DoStar kabels maar eens waar de kabel de stekker ingaat, de rubber ring wordt door de moer vastgeklemd en plooit daardoor, en tussen die plooien kan vocht doorheen). Vochtige lucht kan er dus wel door, en de luchtdruk in de stekker zal met de temperatuurverschillen er ook wel voor zorgen dat er lucht door die kleine gaatjes verplaatst wordt. Ook bij de naden tussen de twee helften van de stekker zit geen echte rubber afdichting dus ook daar kan vochtige lucht binnendringen.

Dus als de kabel nat is (omdat het regent) en de stekker is warm door het laden, dan verdampen de druppels die net op de niet helemaal precies afdichtende kiertjes liggen en dringen als damp de stekker binnen. Vervolgens koelt de stekker af en ja hoor, water in de stekker.

Waarschijnlijk heeft die Lapp stekker ook hier en daar een scheurtje of een poreus plekje of door het wringen of verschillende uitzettingscoefficienten van de kunststoffen is er toch wat ruimte ontstaan tussen de delen om dit te laten gebeuren.

In feite zou de stekker voordat ie in elkaar wordt gezet in een flexibele lak moeten worden gedoopt om dit proces te voorkomen uit te stellen...

13. FVO

FVO Active Member

Of zo'n gelei-achtige vulling.

14. ErnstT

ErnstT Active Member

Mijn 8m Dostar heeft na 2 jaar, en gemiddeld 1x per week gebruik een kabelbreuk in een van de communicatiedraden. Beetje jammer wel, zo zit je aan € 10 kabelkosten per maand.

15. fivari

fivari Maker van de Fivari-charger

Weet je dat zeker? de PP is niet doorlopend.
    Zo'n communicatiedraadje lijkt me net het meest flexibele van de 7 kabels die erin zitten.

16. ErnstT

ErnstT Active Member

dat dacht ik ook, hoe kan dat nou.. maar hij is getest door de leverancier. wat is een niet doorlopende PP eigenlijk?

17. fivari

fivari Maker van de Fivari-charger

Tussen de PP en de aade zit een weerstand die aan de auto doorgeeft wat de beperkingen zijn van de laadkabel. Je hebt twee manieren waarop de stroombeperking wordt doorgegeven aan de auto:
    • het laadstation communiceert met de auto en geeft daarbij de maximale stroom door via de CP-verbinding: het andere wel doorverbonden dunne draadje in de laadkabel. Dat is een PWM-signaal.
    • Maar ook de laadkabel legt beperkingen op. Zo heb je 16A laadkabels en 32A. De laadkabel heeft een weerstande tussen aarde en PP en afhankelijk van die weerstand, verneemt de auto ook op die manier wat de maximale stroom mag zijn.
    De auto zal dan in principe nooit meer dan het minimum van beide maxima afnemen.

18. Noelis

Noelis Member

Ik zit met dezelfde setup op mijn LOLO 3 met losse evchargeking kabel (met tesla knopje)
    Geen enkel probleem met warm worden. Het enige ergerlijke is dat de rubber cover tegen het water niet volledig afsluit aan de kant "auto". Als ik die na regenweer eraf haal loopt er héél wat water uit. Ik dacht dat die rubber diende om water tegen te houden en niet om bij te houden.

19. ErnstT

ErnstT Active Member

ik geloof dat ik het begrijp: worden van de 2 communicatiedraadjes er maar 1 gebruikt, ofwel als ik deze omwissel dan kan ik de kabel alsnog gebruiken?

Share This Page