Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadkosten thuis bijhouden (zonder laadpaal)

This site may earn commission on affiliate links.
Hi all,

Ik heb vooralsnog geen laadpaal thuis. Ik rij niet zoveel, en kan mn auto gewoon onder de garagedeur door in het stopcontact pluggen. Dus dan vind ik ca 20 km/u opladen wel genoeg.

Mijn auto staat op de zaak voor de inkomstenbelasting. Ik vraag me af hoe ik het beste mijn thuislaadkosten kan bijhouden.

In eerste instantie hoopte ik dat mijn M3 zou kunnen aangeven hoeveel energie er ingepompt is, en dan was mijn plan om daar vanaf te trekken wat ik bij laadpalen heb afgerekend. Echter, bij Tesla Amsterdam vertelden ze dat de M3 niet bijhoudt hoeveel erin gegaan is. Ook bedacht ik me later dat ik ook wel eens oplaad zonder te betalen (bijvoorbeeld bij de Lidl).

Ik denk daarom dat het zuiverder is om het thuisladen bij te houden via een meter.

Ik ben niet zo technisch, maar zag bijvoorbeeld dit metertje Energiekosten-meetapparaat BX09 (niet bruikbaar in Belgie). Ik kan me voorstellen dat het mooi is als de meter niet elke keer gereset wordt (ik weet overigens niet hoe dat zit met dit metertje). Ik weet ook niet of het tussenschakelen van zo'n metertje impact heeft op het laden zelf (vindt mijn M3 het fijn als er zo'n metertje tussen zit, verbruikt het meten an sich veel stroom, etc.)? Zou de fiscus zo'n simpel metertje (waar je eigenlijk natuurlijk van alles en nog wat op kan aansluiten) accepteren, of zijn er betere oplossingen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/kennis. Alvast bedankt voor het delen!

Groet,
Kelvin
 

Attachments

  • meterkast.jpg
    meterkast.jpg
    118.5 KB · Views: 166
En wat betreft de belasting dienst.
elke einde kwartaal foto maken van de teller. Die opslaan op je computer de kw aan de boekhouder door geven samen met je kw prijs van je energieleverancier. De cijfertjes worden ingeboekt als kosten van de zaak.
 
hoe kan jij hard maken hoeveel jij zakelijk (voor de auto en overige dingen) gebruikt dan?
Belastingdienst kan het niet leuker maken maar ook zeker niet makkelijker als jij uit de grabbelton word getrokken en word doorgelicht. Ga jij dan maar aan Meneer de controleur van de belastingdienst laten zien hoe jij dat splitst. Hun willen elke euro verantwoord hebben. Ik zou die meter er tussen zetten of goed om de tafel zitten met je boekhouder en het bespreken. Het randje opzoeken van de regels hou ik van alleen moet wel aan de goede kant van het lijntje blijven ... Of de risico nemen dat je niet uit de grabbelton word gevist en een hoofdpijn dossier hebt.
 
Of de inspecteur er mee eens zal zijn weet ik niet, maar als je je zakelijke kilometers bijhoudt, en het gemiddeld verbruik (watt per kilometer, houdt auto zelf bij), zou je precies kunnen berekenen hoeveel je zakelijk verbruikt. Juiste prijs per kW erbij en je bent klaar.....
 
ik zat te denken.. omdat ik mijn auto zakelijk heb voor de IB, mag ik alle kosten aftrekken (ook de privé km want die worden via de 4% bijtelling al gecorrigeerd). dus ik kijk niet naar km, enkel naar de thuis "getankte" kwh. als 50% van mijn kwh in de Tesla is gegaan, lijkt het me fair om 50% van de totale elektra nota (dus incl vastrecht etc.) op te voeren.
 
Zou ook kunnen maar als een belasting inspecteur een kwh meter ziet hangen heb je in ieder geval geen hoofdpijn dossier. Waarschijnlijk hebben de inspecteurs ook nog geen kaas gegeten van het berekenen en zo van de kwh zonder een aparte meter. Het zijn een paar tientjes aan meter en een elektricien mij wel de moeite en geld waard.. Scheelt dat mijn broer elektricien is. Maar alle kosten kan je weer opvoeren in de boeken.
 
Of de inspecteur er mee eens zal zijn weet ik niet, maar als je je zakelijke kilometers bijhoudt, en het gemiddeld verbruik (watt per kilometer, houdt auto zelf bij), zou je precies kunnen berekenen hoeveel je zakelijk verbruikt. Juiste prijs per kW erbij en je bent klaar.....

ja dacht ik eerst ook. maar stel ik weet de km (zakelijk of privé is voor mij nog geeneens van belang, zie hierboven).. en ik weet het verbruik, dus de kwh die erin zijn gegaan.. dan blijft het nog onduidelijk hoeveel van die kwh thuis zijn getankt. van de supercharger en openbare laadpalen heb ik wel specificaties, maar van de gratis bronnen (bijv. tanken bij de Lidl of in het vakantiehuisje) niet.
 
Zou ook kunnen maar als een belasting inspecteur een kwh meter ziet hangen heb je in ieder geval geen hoofdpijn dossier. Waarschijnlijk hebben de inspecteurs ook nog geen kaas gegeten van het berekenen en zo van de kwh zonder een aparte meter. Het zijn een paar tientjes aan meter en een elektricien mij wel de moeite en geld waard.. Scheelt dat mijn broer elektricien is. Maar alle kosten kan je weer opvoeren in de boeken.

ja eens hoor. die meter lijkt me sowieso een goed idee! tx!
 
Hi all,

Ik heb vooralsnog geen laadpaal thuis. Ik rij niet zoveel, en kan mn auto gewoon onder de garagedeur door in het stopcontact pluggen. Dus dan vind ik ca 20 km/u opladen wel genoeg.

Mijn auto staat op de zaak voor de inkomstenbelasting. Ik vraag me af hoe ik het beste mijn thuislaadkosten kan bijhouden.

In eerste instantie hoopte ik dat mijn M3 zou kunnen aangeven hoeveel energie er ingepompt is, en dan was mijn plan om daar vanaf te trekken wat ik bij laadpalen heb afgerekend. Echter, bij Tesla Amsterdam vertelden ze dat de M3 niet bijhoudt hoeveel erin gegaan is. Ook bedacht ik me later dat ik ook wel eens oplaad zonder te betalen (bijvoorbeeld bij de Lidl).

Ik denk daarom dat het zuiverder is om het thuisladen bij te houden via een meter.

Ik ben niet zo technisch, maar zag bijvoorbeeld dit metertje Energiekosten-meetapparaat BX09 (niet bruikbaar in Belgie). Ik kan me voorstellen dat het mooi is als de meter niet elke keer gereset wordt (ik weet overigens niet hoe dat zit met dit metertje). Ik weet ook niet of het tussenschakelen van zo'n metertje impact heeft op het laden zelf (vindt mijn M3 het fijn als er zo'n metertje tussen zit, verbruikt het meten an sich veel stroom, etc.)? Zou de fiscus zo'n simpel metertje (waar je eigenlijk natuurlijk van alles en nog wat op kan aansluiten) accepteren, of zijn er betere oplossingen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/kennis. Alvast bedankt voor het delen!

Groet,
Kelvin

Zoiets lijkt me dan het eenvoudigste.....

bol.com | Energiekostenmeter 3680 Watt Basetech EM-3000
 
Als je je hele rekening splitst mag je ook de heffingskorting splitsen. En dan kom je per saldo denk ik minder positief uit. Zou t houden op je werkelijke verbruik doorbelasten.

Zo’n los metertje er tussen zou ik persoonlijk niet doen. Ze moeten t aankunnen maar hou er rekening mee dat er langdurig 2,5 a 3 kW doorheen gaat. Laat voor 100 a 150 euro in je meterkast een losse meter bijzetten.
 
Zo’n los metertje er tussen zou ik persoonlijk niet doen. Ze moeten t aankunnen maar hou er rekening mee dat er langdurig 2,5 a 3 kW doorheen gaat. Laat voor 100 a 150 euro in je meterkast een losse meter bijzetten.

Is gewoon een stopcontact (doorverbonden pennen met spoelen om te meten), maakt niks uit (kunnen gewoon 3,5kw aan).
Maar ik zou er ook een in de meterkast hangen (1 fase kwh meter kost 20,-) op een aparte groep en een blauwe (camping) wcd monteren (10,-), kun je 16A laden zonder dat het problemen oplevert.
 
Voor een kennis ga ik binnenkort dit setje plaatsen. Voor een kleine €50,- ben je klaar en heb je een MID meter.

Deze kast komt in de schuur:
Spelsberg AKe 05 modulaire verdeler 200x125mm - Lege groepenkast
De elektrameter:
EMAT Dinrail kWh meter 45A 1-fase Digitaal MID GEKEURD - Elektriciteitsmeter
2 wartels en 2 moeren voor de inkomende en uitgaande kabel:
Wiska wartel M20 7/12 mm grijs - Overig
https://www.elektramat.nl/emug20-wiska-contramoer-m20-ip68-pol/

Je moet dan alleen geen stekker van een ander apparaat (hogedrukspuit oid) erin drukken anders gaat je meting scheef lopen.
 
  • Love
Reactions: pati07
En wat voor zin heeft een MID meter achter een stopcontact ? Kun je alles op aansluiten en dan doorbelasten.
Idem laadpaal, vrienden/kennissen de hele buurt kun je laten laden en fijn doorbelasten.

Enige wat enigzins "waterdicht" is: rifd met backoffice en zelf dan kun je nog andere ev's laten laden.

Afwijking is niet zo boeiend (nog nooit vragen over gehad, toch niet te controleren door de inspecteur), brandstofpas is ook niet waterdicht als het maar niet onaannemelijk is is het goed.
 
  • Informative
Reactions: Gaston
En wat voor zin heeft een MID meter achter een stopcontact ? Kun je alles op aansluiten en dan doorbelasten.
Idem laadpaal, vrienden/kennissen de hele buurt kun je laten laden en fijn doorbelasten.

Enige wat enigzins "waterdicht" is: rifd met backoffice en zelf dan kun je nog andere ev's laten laden.

Afwijking is niet zo boeiend (nog nooit vragen over gehad, toch niet te controleren door de inspecteur), brandstofpas is ook niet waterdicht als het maar niet onaannemelijk is is het goed.
En hoe waterdicht is een tankkaart? Hoe bewijs je dat je de wagen van je partner er ook niet mee vulde?
Juist, met de km teller. Dus ook bij de elektriciteit moet dat kunnen. Je hebt je km en je hebt je gemiddeld verbruik. Doe er 15% vampire en laadverliezen bij.
Bij discussie, vergelijk met de kosten die je met je ICE in bracht. Nog steeds voordeliger.
 
  • Like
Reactions: Carl