TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Laadpaal-app/site ervaringen?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Chillout, May 4, 2015.

  1. Chillout

    Chillout Member

    Joined:
    Jun 30, 2014
    Messages:
    307
    Location:
    the Netherlands
    Goedemiddag,

    Net met een (ook EV-rijdende) collega een tijd ervaringen uitgewisseld over de dagelijkse zoektocht naar laadpalen. Onze conclusie was: er zijn veel apps en sites met laadpalen, maar er is er nagenoeg geen ultieme bron die alles dekt. Niet heel handig als je onderweg bent in een vreemde stad.

    Zie de verschillen tussen Open charge map, the New Motion en Oplaadpalen.nl, rond mijn kantoor in Almere:

    oplaadpalen.png

    Het gros is wel gelijk, maar zoals je ziet heeft elk van de kaarten weer palen die voor die bron uniek zijn. Lastig!
    Wat zijn jullie ervaringen en hoe gaan jullie hier mee om?
     
  2. Chillout

    Chillout Member

    Joined:
    Jun 30, 2014
    Messages:
    307
    Location:
    the Netherlands
    En nog wat extra bronnen toegevoegd, oplaadpunten.nl, nl.chargemap.com en evbox.com (welke vanzelfsprekend minder laat zien aangezien dit alleen de EV-box palen betreft):
    oplaadpalen 2.png
     
  3. PimEffting

    PimEffting Member

    Joined:
    Feb 25, 2015
    Messages:
    511
    Location:
    Heemskerk, Netherlands
    Bij New Motion vind ik het handig dat de tarieven erbij staan. Zo kun je de EVNET palen boycotten (doe ik omdat ze duurder zijn + belachelijke starttarief).
    Verder gebruik ik meestal de NUON app.
     
  4. Chillout

    Chillout Member

    Joined:
    Jun 30, 2014
    Messages:
    307
    Location:
    the Netherlands
    Ik heb de Nuon app gelijk even geïnstalleerd.
    Voor de volledigheid van de vergelijking, hier nog een keer dezelfde locatie, maar nu in de Nuon app.
    Screenshot_2015-05-04-16-46-57.png
     
  5. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,871
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Ik denk dat dit ook precies de reden is dat we geen laadpalen als deze in onze navigatie hebben. Volgen mij zou Elon gewoon zeggen: "They suck!". Het enige wat we zien zijn de laadplekken waar we eerder hebben geladen en waar het TOEN goed is gegaan maar zonder garantie voor nu want ze zijn niet online zoals de SuC's.

    Persoonlijk probeer ik het zoveel als mogelijk is te redden met thuisladen en de SuC's. Dat lukt in 99% van de gevallen.

    Als straks de destination chargers er zijn zal ik daar veel gebruik van maken. In plaats van SuC nu een lunch plannen in zo'n restaurant, op roadtrip in plaats van SuC stop een overnachtingsplaats met deze laders etc.
     
  6. Danny174

    Danny174 Member

    Joined:
    Dec 18, 2013
    Messages:
    106
    Location:
    België
    +1 :)
     
  7. diegop

    diegop LaTrêve

    Joined:
    May 22, 2014
    Messages:
    239
    Location:
    Brecht, België
    Tot hiertoe heb ik meer dan 30K kilometers gereden waarvan een dik derde in vooral Frankrijk en Duitsland / Oostenrijk en heb buiten thuis en aan de SuC's slechts 3 keer aan een laadpunt opgeladen en dan eigenlijk alleen nog maar om mijn Type 2 kabel te testen en om mijn Kiwhi-pass te testen aan een Auchan in Frankrijk.

    Zoals Hans al zei, denk ik ook dat de destination chargers veel belangrijker gaan zijn op de lange ritten.
     
  8. Chillout

    Chillout Member

    Joined:
    Jun 30, 2014
    Messages:
    307
    Location:
    the Netherlands
    Okay, jullie Model S-rijders zweren dus voornamelijk bij Superchargers en thuis laden, merk ik hier uit.
    Ik rijd zelf een Roadster, en heb geen eigen laadpunt, dus het is wat meer improviseren :biggrin:
     
  9. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,871
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    "Zweren" is nu net weer zo'n groot woord. Het is maar wat het gemakkelijkst gaat en met zo weinig mogelijk gedoe zoals met dat circus aan pasjes, tarieven, bezet zijn, betrouwbaarheid e.d.

    Heb je een Model S èn een laadmogelijkheid thuis, dan komt het vanzelf. En in dat licht gezien verwacht ik zelf heel veel van de destination chargers want ook daar is het "geen gedoe". Kijk maar eens op de Tesla site hoeveel er al in de US zijn en dagelijks komen er nieuwe bij. Ook Azie heeft er al flink wat en zelfs Australië heeft er nu al vijf. Wat dat betreft lopen wij gewoon behoorlijk achter.

    Heb je die mogelijkheden (SuC en thuisladen) niet, dan heb je ook geen keus en ik heb respect voor de extra effort die nodig is, zoals bij je Roadster.
     
  10. Basvdpoel

    Basvdpoel Member

    Joined:
    Feb 24, 2014
    Messages:
    784
    Location:
    Alphen aan den Rijn
    Die Destination chargers zijn in NL ook niet echt hard nodig. Er zijn in NL al zoveel plekken waar een laadpaal staat. Veel ook nog eens gratis...
     
  11. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,871
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Die zijn er vooral om de, door de fiscus veroorzaakte, overvloed aan PHEV's en (mini)EV's te bedienen. Althans, in mijn perceptie.

    Laat ze maar komen. Met uiteraard gewoon een vaste kabel zodat dat dikke snoer alleen voor heel bijzondere gevallen uit zijn hoesje hoeft te komen en het, net als bij de SuC, alleen maar een kwestie is van inpluggen en gaan eten.

    Via Nav te vinden en te zien of ze vrij zijn en wellicht ook te reserveren (in een verder stadium).
     
  12. Basvdpoel

    Basvdpoel Member

    Joined:
    Feb 24, 2014
    Messages:
    784
    Location:
    Alphen aan den Rijn
    Zie de destination chargers natuurlijk wel graag verschijnen. En zeker zonder het gedoe met pasjes etc.. Leek me alleen de rede waarom het in NL niet zo hard gaat..
     
  13. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,871
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Dat ben ik met je eens.
     
  14. Adm

    Adm Active Member

    Joined:
    Jun 7, 2010
    Messages:
    1,048
    Location:
    The Netherlands
    Het aantal openbare laadpunten in Nederland ligt met straatlengtes voor op de buurlanden. Bovendien hebben wij het met landelijk werkende passen ook nog eens veel makkelijker. In Duitsland b.v. heeft vaak ieder Bundesland zijn eigen pas / elektriciteitsbedrijf. Het zijn er echter nooit genoeg. Als je een beetje restaurant hebt ben je bijna dom als je geen laadpunt op de parkeerplaats maakt. Aanzien je hoogstwaarschijnlijk toch wel over de 10'000 kWh heen gaat is de investering relatief snel terugbetaalt.
    Wij Nederlanders zijn natuurlijk gek op gratis, maar ik zou niet weten waarom je niet zou moeten betalen voor elektriciteit.
     
  15. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,871
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    #15 Hans Noordsij, May 6, 2015
    Last edited: May 6, 2015
    Grappig dat het altijd alleen moet gaan om de vraag of iets "gratis" is. Het gaat helemaal niet om de paar euro die je moet betalen om wat bij te laden.

    Het gaat om:

    1) Wel of niet de juiste pas of app
    2) Wel of niet gemakkelijk te vinden laadpunt (reden waarom dit draadje werd gestart)
    3) Wel of niet bezet door een ander, wellicht een PHEV die de hele werkdag het punt bezet houdt
    4) Wel of geen 22 kW afgifte (of desnoods 11kW voor monoladers onder ons)
    5) Uitpakken, uitrollen en aankoppelen en later weer inpakken van eigen dikke (22kW) kabel.
    6) Werkt hij wel of werkt hij niet
    7) De wetenschap dat er een behoorlijk gecompliceerde back-office achter zit waar natuurlijk ook een verdienmodel rondom registreren, factureren, incasseren e.d. bestaat dat wellicht een groot deel van de opbrengst al doet verdampen.
    8) Het verdienmodel van de aanbieders van de laadpalen zelf die ook aan de laadpalen zelf moeten verdienen.

    Dan komt Elon met een simpel en slim idee waardoor zijn "vloot" een alternatief heeft, vergelijkbaar met het gemak van de SuC en dat uiteindelijk een aantal malen goedkoper is onder de streep.
    Ook geeft hij doorlopend aan dat het begrip "vloot" ook andere gelijkgestemde auto's mag gaan omvatten.
     
  16. Chillout

    Chillout Member

    Joined:
    Jun 30, 2014
    Messages:
    307
    Location:
    the Netherlands
    Prima discussie, maar volgens mij is dit niet het onderwerp waar dit onderwerp over gaat...
     

Share This Page