Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadpaal of CEE stopcontact?

This site may earn commission on affiliate links.
15K lang exact dezelfde procedure, alleen hangt mijn UMC buiten bij de oprit (beschut en op slot). Ik zie geen enkele noodzaak om een laadpaal aan te leggen. Hooguit de Tesla Wall-dinges (die is mooi genoeg voor m'n oprit), maar die is nog niet in EU te koop :-(

Ook hier nooit anders dan met de UMC via de rode stekker geladen. Aanleg was spotgoedkoop, incl schakelaar zodat ik, als er wat langere tijd niet geladen hoeft te worden, de stroom van de UMC haal, en de UMC zit er "vast" aan, dus vaste kabel. Alleen met vakanties haal ik hem los om mee te nemen.

Na ruim 70k km ook nog niet één probleem gehad.

Thuiskomen, binnen zetten en inpluggen en standaard gaat hij dan om 03.00 uur naar 80 % laden. Mijn ritten zijn ofwel redelijk in de buurt (80 tot 150 km op een dag en dan is dit voldoende) ofwel veel langer en dan kom ik meestal wel langs een SuC.

Gewoon elke ochtend staat hij met 306 km typical voor me klaar en mocht het nodig zijn dan schuif ik hem bij het wakker worden op de app even naar 90 of 100%.

Relaxed hoor.
 
Inderdaad, de UMC voldoet prima, mits je 'm niet elke dag mee wilt nemen (en die rode stekker steeds moet in en uit pluggen) en mits je 'm een beetje beschut van de elementen en kinderen houdt. Ik doe het er ook al anderhalf jaar mee, gaat prima.
Toch ga ik nu aan de laadpaal, omdat ik (op ons nieuwe adres) een Maxem systeem van Cohere laat installeren, zodat het laden goed blijft gaan wanneer straks de warmtepomp (1-fasig helaas) staat te draaien. Dit dus omdat netverzwaring belachelijk duur is in NL en het daarom dus loont om te investeren in een smart charger.
 
Inderdaad, de UMC voldoet prima, mits je 'm niet elke dag mee wilt nemen (en die rode stekker steeds moet in en uit pluggen) en mits je 'm een beetje beschut van de elementen en kinderen houdt. Ik doe het er ook al anderhalf jaar mee, gaat prima.
Toch ga ik nu aan de laadpaal, omdat ik (op ons nieuwe adres) een Maxem systeem van Cohere laat installeren, zodat het laden goed blijft gaan wanneer straks de warmtepomp (1-fasig helaas) staat te draaien. Dit dus omdat netverzwaring belachelijk duur is in NL en het daarom dus loont om te investeren in een smart charger.
Een voordeliger tip: wellicht laadt de Tesla op 2/3 snelheid als je geen 3 fasen maar 2 fasen aanbiedt (niet de fase van de warmtepomp). Voor zover mij bekend laadt de Tesla wel als er een fase ontbreekt, dus ook als je 'moedwillig' slechts 2 fasen aanbiedt. Mogelijk dat het laden dan zelfs sneller gaat dan dat je 3fasig gaat laden met draaiende warmtepomp en misschien nog wat belasting op die fase...
 
Een voordeliger tip: wellicht laadt de Tesla op 2/3 snelheid als je geen 3 fasen maar 2 fasen aanbiedt (niet de fase van de warmtepomp). Voor zover mij bekend laadt de Tesla wel als er een fase ontbreekt, dus ook als je 'moedwillig' slechts 2 fasen aanbiedt. Mogelijk dat het laden dan zelfs sneller gaat dan dat je 3fasig gaat laden met draaiende warmtepomp en misschien nog wat belasting op die fase...

Je weet het pas als je het uitprobeert, maar ik denk niet dat dit gaat werken.

Als het al werkt, dan zal het hooguit aan 1/3 zijn.
Met drie fasen kan je L1-L2 en L2-L3 en L3-L1 maken.
Met twee fasen kan je hooguit één zo'n verbinding maken, bvb. L1-L2.

Wat wel gaat werken is op één fase laden (tot 32A als je installatie dat toelaat) en ervoor zorgen dat de warmtepomp op één van de andere twee fases zit.
 
De Tesla met UMC laadt in elk geval gewoon door op 2/3e snelheid, als er 1 fase mist. Het is wel een beetje vreemd qua weergave, want als je 'm op 12A limiteert in de auto, gaat hij op ongeveer 8A laden (wat hij ook zo aangeeft in de app).

Hier is er toevallig 1 overleden thuis, geen idee waarom, maar had geen tijd om er iemand voor te laten komen (gebeurde net voor mijn vakantie en ben nu net anderhalf uur thuis...). Die fase gebruikte ik toevallig alleen voor de Tesla en de wasdroger (die laatste hangt nu dus even aan 1 van de overgebleven 2 fasen), dus de nood is ook niet zo hoog.
 
iemand ervaring met vb deze? Prijs valt mee (of laat ik me in de luren leggen?)

http://www.laadpaal24.nl/LS24-Laadpaal-mode-3-type-2-32A(22-kW)-3F-vast

Ik heb deze unit ook, maar dan een 11kw versie met MID meter erin. Werkt perfect, is alleen niet zo mooi. Het is namelijk gewoon een grijze doos.
IMG_20150819_175942.jpg


Zit een relais in, een Kwh meter (mits besteld) en een controller, allemaal op een standaard DIN rail, dus deze is ook goed zelf aan te passen als je dat zou willen.
 
Je weet het pas als je het uitprobeert, maar ik denk niet dat dit gaat werken.

Als het al werkt, dan zal het hooguit aan 1/3 zijn.
Met drie fasen kan je L1-L2 en L2-L3 en L3-L1 maken.
Met twee fasen kan je hooguit één zo'n verbinding maken, bvb. L1-L2.

Wat wel gaat werken is op één fase laden (tot 32A als je installatie dat toelaat) en ervoor zorgen dat de warmtepomp op één van de andere twee fases zit.


Werkt wel, je bent de N vergeten.
Drie fasig wordt dan L1 en N, L2 en N en L3 en N.
 
Bij mij werkte t ook op 2 fases à 2/3 van de snelheid. Was 1 fase niet goed aangelegd in de laadkast. Heb je 7kw ter beschikking.
Dit brengt me wel op het volgende idee:
Mijn laadfunctionaliteit is een rood CEE 16A wandcontact voor de UMC.
In de meterkast heeft deze aansluiting een eigen MID metertje en drie schakelaars met één bedieningsstaafje. Zoiets als het rechter exemplaar op dit plaatje:
1929s_1gepo-serieep250m-automatische-schakelaars-voor-motoren.jpg
(let maar niet op het type automaat, het gaat om het staafje).
Als je die drie schakelaars apart zou kunnen schakelen, zou je op bijzonder eenvoudige wijze meer of minder belasting per fase door de UMC kunnen realiseren.
M.a.w. even uitkienen op welke fase andere zware gebruikers (wassen, drogen, koken, etc.) zitten en die fase tijdelijk uitzetten voor de UMC.

Of denk ik nu te simpel?
 
Als je die drie schakelaars apart zou kunnen schakelen, zou je op bijzonder eenvoudige wijze meer of minder belasting per fase door de UMC kunnen realiseren.
M.a.w. even uitkienen op welke fase andere zware gebruikers (wassen, drogen, koken, etc.) zitten en die fase tijdelijk uitzetten voor de UMC.

Of denk ik nu te simpel?
Nee hoor, je denkt smart... dit klopt precies. Ik denk ook aan een dergelijke simpele / smart oplossing voor het laden, want onze 2e elektrische auto, een C-Zero, laadt met 10A op 1 fase, als we die fase voor de Tesla niet inschakelen kunnen beide auto's tegelijk laden 's nachts - Tesla op 7,5kW en C-Zero op 2,2kW - en blijft samen binnen 3x16A. :biggrin:
 
Dit brengt me wel op het volgende idee:
Mijn laadfunctionaliteit is een rood CEE 16A wandcontact voor de UMC.
In de meterkast heeft deze aansluiting een eigen MID metertje en drie schakelaars met één bedieningsstaafje. Zoiets als het rechter exemplaar op dit plaatje:
(let maar niet op het type automaat, het gaat om het staafje).
Als je die drie schakelaars apart zou kunnen schakelen, zou je op bijzonder eenvoudige wijze meer of minder belasting per fase door de UMC kunnen realiseren.
M.a.w. even uitkienen op welke fase andere zware gebruikers (wassen, drogen, koken, etc.) zitten en die fase tijdelijk uitzetten voor de UMC.

klopt.
uit veiligheidsoverwegingen wordt er altijd de drie fazes (of zelfs 3 + N) tegelijk uitgeschakeld; omdat je bvb motoren zeker niet op 2 fazes wil laten draaien.
(dan trekt hij nog meer stroom).

maar voor een gelijkrichter zoals in de laders van Tesla kan dit geen kwaad.
 
Ik heb gisteren iemand van Electric Fuel Belgium laten langskomen voor een offerte.
Heb ik ook gedaan; uiteindelijk niet met hen in zee gegaan. Voor hetzelfde (laadpaal + installatie door een "gewone electricien", betaal ik nu 1500 EUR - bij EF was ik - houd je vast - ruim 4000 EUR kwijt. Ofte: ga eens elders kijken ook :)

PS voor eandis (de netbeheerder in Vlaanderen) moet er een "studie" gebeuren van zodra je meer dan 32A wil in 3 fasen, de totale kostprijs is meer dan 500 euro + BTW (studie, zekeringhoofdkast,werkuren ....) voor naar 40A te gaan geen idee wat 50A kost
50A kost een 700 EUR meer dan 40A op eenzelfde installatie (3 fasen, 400 V N) Ik heb - na lang aandringen - uiteindelijk 2 offertes gekregen bij Eandis (wat ze standaard niet doen; ze hebben liever dat je kiest wat je wilt voor je weet wat dat gaat kosten ;-) )
 
Werkt wel, je bent de N vergeten.
Drie fasig wordt dan L1 en N, L2 en N en L3 en N.

Tussen L1 en N, L2 en N heb je toch gewoon 230V?
Dan krijg je dus 16A L1-N en 16A L2-N... met andere woorden het equivalent van 1 fase 32A. In beide gevallen 7kW. En dat lijkt me 1/3 van de 400V laadcapaciteit (22kW, 400V@32A).

Interessant. Ik heb thuis namelijk 3x230V zonder N. Maar L1 gedraagt zich wel als N waardoor ik met de UMC kan laden. Nu loopt de volle 32A door L1/N en L2. Als ik het zo lees zou ik 16A door L1/N en L2 + 16A door L1/N en L3 kunnen sturen. Dan gaat er nog altijd 32A door L1/N, maar "slechts" 16A door L2 en 16A door L3.
 
Tussen L1 en N, L2 en N heb je toch gewoon 230V?
Dan krijg je dus 16A L1-N en 16A L2-N... met andere woorden het equivalent van 1 fase 32A. In beide gevallen 7kW. En dat lijkt me 1/3 van de 400V laadcapaciteit (22kW, 400V@32A).

Interessant. Ik heb thuis namelijk 3x230V zonder N. Maar L1 gedraagt zich wel als N waardoor ik met de UMC kan laden. Nu loopt de volle 32A door L1/N en L2. Als ik het zo lees zou ik 16A door L1/N en L2 + 16A door L1/N en L3 kunnen sturen. Dan gaat er nog altijd 32A door L1/N, maar "slechts" 16A door L2 en 16A door L3.


klopt....
Maar de drie-fazelader van Tesla schakelt niet in indien er geen 380V tussen de fazes zit.



Ik heb -in een ver verleden- testen uitgevoerd bij een collega Tesla-rijder met 3*220V waarbij één van de fazes geaard is bij de distributietransfo (maw : L1 en L2 meten +/- 220V naar de aarde, L3 daarentegen +/- 0V)
De UMC kan daar éénfazig laden zonder probleem; zolang de N van de UMC maar aan L3 gekoppeld is.

ik had een schema gezien van de Infineon laders, die (volgens een oud persbericht) in de Tesla ModelS zouden gebruikt zijn.
Dat zijn drie aparte éénfaze-laders, die eigenlijk apart moeten kunnen werken op een 3*220V net.

Maar 2fazig laden lukte niet op 220V. (L3 op N; L1 op L1; en L2 op L2.)
en ook niet met mijn mobiele lader, die zeker geen last heeft van het Neuterprobleem.

De enige conclusie lijkt mij dat de Model-S (of de Infineon-lader) de tweede en derde lader enkel inschakelt bij 380V tussen de fazes.

Ofwel had ik een verkeerd schema :rolleyes:



zie Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 236
 
klopt....
Maar de drie-fazelader van Tesla schakelt niet in indien er geen 380V tussen de fazes zit.



Ik heb -in een ver verleden- testen uitgevoerd bij een collega Tesla-rijder met 3*220V waarbij één van de fazes geaard is bij de distributietransfo (maw : L1 en L2 meten +/- 220V naar de aarde, L3 daarentegen +/- 0V)
De UMC kan daar éénfazig laden zonder probleem; zolang de N van de UMC maar aan L3 gekoppeld is.

ik had een schema gezien van de Infineon laders, die (volgens een oud persbericht) in de Tesla ModelS zouden gebruikt zijn.
Dat zijn drie aparte éénfaze-laders, die eigenlijk apart moeten kunnen werken op een 3*220V net.

Maar 2fazig laden lukte niet op 220V. (L3 op N; L1 op L1; en L2 op L2.)
en ook niet met mijn mobiele lader, die zeker geen last heeft van het Neuterprobleem.

De enige conclusie lijkt mij dat de Model-S (of de Infineon-lader) de tweede en derde lader enkel inschakelt bij 380V tussen de fazes.

Ofwel had ik een verkeerd schema :rolleyes:



zie Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 236
Wat we wel weten is dat het laden gewoon werkt als er een fase ontbreekt bij een 3fasen-net. Dus als er 2 fasen worden aangesloten werkt het in ieder geval wel, en uiteraard ook als er slechts 1 fase aanwezig is, en als alle 3 fasen aanwezig zijn... kennelijk alleen een probleem als de 3 aansluitingen op dezelfde fase worden aangesloten. Wordt wel tijd dat dat een keer uitgebreid getest gaat worden. Mijn mobiele lader kan daarvoor nu zeker niet gebruikt worden, kwam laatst rookwolkje uit. :cursing: