TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Laadpaal op het werk, welke keuze?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by LionKing1970, May 21, 2017.

  1. LionKing1970

    LionKing1970 Member

    Joined:
    May 7, 2017
    Messages:
    103
    Location:
    Netherlands
    Ik zie door het bomen het bos niet meer.....

    Voor mijn werk moet ik een laadpaal uitzoeken waar 2 auto's tegelijkertijd kunnen laden. Natuurlijk wil ik dat deze laadpaal mijn Tesla zo snel mogelijk kan opladen maar tegelijkertijd krijgen wij natuurlijk bezoek van gasten met een ander merk auto en deze laadpaal moet daar dan ook voor geschikt zijn.

    Liefst ook nog met een pasje aan/uit kunnen zetten (kunnen ze halen bij de receptie) en het stroomverbruik kunnen meten.

    Welke raden jullie aan?
     
  2. Daniel 74

    Daniel 74 Active Member

    Joined:
    Mar 25, 2013
    Messages:
    1,239
    Location:
    The Netherlands
    Ik vind een systeem voor gasten met een laadpas bij de receptie weinig gebruikersvriendelijk, ik zou dat niet doen. Waarom niet gewoon zonder pas? Bestaat er kans op misbruik?

    Voor twee laadpalen zou ik kiezen voor twee tesla hpwc's. Voordeel is dat je deze beide op dezelfde groep kunt zetten, het vermogen wordt gedeeld.
     
  3. LionKing1970

    LionKing1970 Member

    Joined:
    May 7, 2017
    Messages:
    103
    Location:
    Netherlands
    Dank @Daniel 74

    Er bestaat idd kans op misbruik, onze gasten mogen natuurlijk allemaal gratis laden.

    Kan een Tesla HPWC ook andere merken moeiteloos opladen? En kan die werken met een laadpas of key of zoiets?
     
  4. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    736
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Met een pasje is vaak ook niet erg handig. Stel t regent. Mensen moeten de auto inpluggen, en vervolgens naar binnen, t pasje halen en dan weer naar t laadpunt.

    Handiger i een laadpunt wat je eenvoudig remote kan schakelen. ik weet niet welk laadpunt dat nu kan, maar ik vermoed dat je met de installatie van een maxum (coherent) dat zelf in een webomgeving kan doen
     
    • Like x 1
  5. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    748
    Location:
    Enschede, NL
    Hang je een bordje neer dat mensen gratis mogen laden als ze inchecken op bijv. Facebook, heb je meteen reclame op social media ;) En ik weet niet hoe groot de kans op misbruik is? Uiteindelijk is elektriciteit ook niet heel duur, dus als dat 1 of 2 keer per maand is, is het misschien nog te overzien?

    Maar met pasje zou ik ook niet zo snel doen. Daarnaast maakt dat de laadpaal ook duurder, dus dan is het wellicht goedkoper om een 'domme' laadpaal te hebben en enig misbruik te accepteren.
     
  6. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    736
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Net even nagekeken. Met Maxem kan je inderdaad eenvoudig op afstand een laadpunt aan en uit zetten: Maxem® | Energy Manager voor thuis & kantoor.
    Het merendeel van de laders die met een pasje werken, vereisen ook een maandelijks abonnement. En pasje kwijt (en dat zal zeker gebeuren), dan moet je weer een nieuwe pas aanvragen etc.
     
  7. Bernie298

    Bernie298 BernardS

    Joined:
    Jul 24, 2016
    Messages:
    119
    Location:
    Beuningen
    Ik begrijp niet helemaal de discussie waarom je met een gasten-pas moet werken.
    bijna iedereen die een elektrische auto heeft een pas.
    bij newmotion kun je zelf het tarief aangeven welke gasten moeten betalen, ook 0 ct/kWh
    En mocht er wel misbruik worden gemaakt, dan kun je er zo een prijs opzetten.
    dus geen gedoe met pasjes die weer kwijt kunnen raken.
     
  8. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    736
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Ik weet niet hoe het tegenwoordig is bij The New Motion. Mijn ervaring was dat ze vrij prijzig zijn met hun oplossingen. Wel goede oplossingen, maar in veel situaties een "overkill". Voorheen was het ook zo dat je een goedkoop laadpunt kocht bij hen, maar vervolgens een hoog kWh tarief betaalde.
     
  9. Yoshi

    Yoshi Member

    Joined:
    Apr 5, 2016
    Messages:
    187
    Location:
    Nederland
    Dat begrijp ik niet helemaal, je betaalt toch gewoon je eigen kWh tarief, daar heeft TNM toch niets mee te maken?

    Mijn paal kan iedereen aan koppelen met een pasje, dus waarom dat systeem ook niet gebruiken in dit geval? Volgens mij betaal ik €5 per maand aan abonnementskosten ofzo. Niet zo interessant.
     
    • Funny x 1
  10. Bernie298

    Bernie298 BernardS

    Joined:
    Jul 24, 2016
    Messages:
    119
    Location:
    Beuningen
    nee hoor je kunt zelf bepalen wat je tarief is, dus alle vrijheid.
    Ik ben er erg tevreden mee,
     
  11. KristofL

    KristofL Member

    Joined:
    Apr 10, 2016
    Messages:
    371
    Location:
    Antwerpen
    Was er geen probleem met een 3 fasig aangesloten Tesla HPWC en het niet kunnen opladen van een 1 fasige auto van een ander merk?
     
  12. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    736
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Klopt. in het verleden (ca. 3 jaar) kreeg je eigenlijk een vergoeding voor de kWh's tegen het geldende stroom tarief en betaalde je voor de gebruikte kWh's op het laadpunt tegen een hoger tarief. Maar nogmaals, ik kan niet helemaal terugvinden op hun website of dat nog altijd zo is.
     
  13. robertvg

    robertvg Active Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    1,743
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Wij laden hier prima Volvo's, VW's en Audi's op 1F met de HPWC. Zonder pasje.
    Alleen voor wagens met een type 1 aansluiting heb je een probleem.
     
  14. KristofL

    KristofL Member

    Joined:
    Apr 10, 2016
    Messages:
    371
    Location:
    Antwerpen
    Ah Juist het was na her gebruiken van het tussenstuk dat de lader dienst weigert.
     
  15. LionKing1970

    LionKing1970 Member

    Joined:
    May 7, 2017
    Messages:
    103
    Location:
    Netherlands
    Thnx all voor de antwoorden. Nee pasje is inderdaad niet zo handig lijkt me :)

    Wel nog belangrijk (maar zal wat offertes op gaan vragen) dat meerdere merken kunnen laden.
     
  16. Tampert

    Tampert Member

    Joined:
    Sep 26, 2016
    Messages:
    215
    Location:
    Netherlands
    Ik zou kiezen voor twee HPWCs. Moglijk samen op een groep aan te sluiten en ze bepalen onderling wel waar het vermogen heen kan. Scheelt installatiekosten.

    HPWC heeft ern eigen kabel. Geen gedoe met je kabel uit de auto halen. Wel zo klantvriendelijk.

    Prijs valt ook erg mee. Voor een kleine meer prijs kan een installateur de paal wel afschakelbaar maken voor je mocht dat echt nidig zijn.
     
  17. henri

    henri Member

    Joined:
    Apr 15, 2017
    Messages:
    7
    Location:
    oost vlaanderen
    een Mennekes laadpaal voldoet aan al jouw vereisten (en nog meer) maar is redelijk duur . Twee stopcontacten voor alle soorten wagens , volledig te programmeren .Bijvoorbeeld een stopcontact voor eigen gebruik, andere voor klanten,met aparte tellers.
    In belgie is er een firma Mobility+ die alles van A-Z installeren , monitoren op afstand en met eigen app .
    Weet niet voor Nederland , misschien doen ze ook grensgebied nog ?
     
  18. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Well-Known Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    6,010
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Ik zou inderdaad voor de HWPC gaan en daarvan een paar geschakeld ophangen. De kosten van aanschaf en installatie zijn erg laag en je kunt dan bijv. als je er vier hebt, er drie voor alleen Tesla's programmeren (over een jaar of zo handig als Model 3 de dienst uitmaakt) en eentje voor alle merken met type 2. type 2 is de standaard en alle nieuwe EV's zullen voor AC laden deze aansluiting hebben. Met wat je hiermee bespaart kun je vanuit de bedrijfsaansluiting met laag tarief behoorlijk lang de stroom bekostigen.
     
  19. Jkr85

    Jkr85 Member

    Joined:
    Sep 22, 2016
    Messages:
    501
    Location:
    Rotterdam, The Netherlands
    Wij werken naar tevredenheid met evbox, en met pasjes voor de medewerkers en een gastenpas bij de balie.
    Kosten vallen mee, administratie is eenvoudig.

    Je kan het naar believen op openbaar zetten, zelf een tarief bepalen of het gratis houden, alles via je dashboard.
     
  20. LionKing1970

    LionKing1970 Member

    Joined:
    May 7, 2017
    Messages:
    103
    Location:
    Netherlands
    dank allemaal, ik ga er nu wel uitkomen......
     

Share This Page