TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Laadpaal thuis - welke firma's in BE?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Stefandv, Jan 20, 2015.

  1. Stefandv

    Stefandv Member

    Joined:
    Jan 18, 2015
    Messages:
    25
    Location:
    Wommelgem, Belgium
    Binnenkort (eind april) wordt mijn Tesla geleverd. Ik ben nu op zoek naar een installtiefirma die me kan adviseren (en uitvoeren) mbt een laadpaal (of wandaansluiting) thuis. Ik ken er zelf de *** van. Weet alleen dat ik geen 3-fase heb.
    Wie kan me goede firma's aanbevelen?
    Thanks!
     
  2. Johnathan

    Johnathan Member

    Joined:
    Aug 26, 2014
    Messages:
    81
    Location:
    Antwerp
  3. Stefandv

    Stefandv Member

    Joined:
    Jan 18, 2015
    Messages:
    25
    Location:
    Wommelgem, Belgium
    Welke soort installatie heb jij genomen? ca kostprijs?
     
  4. m0rph

    m0rph Member

    Joined:
    Nov 20, 2014
    Messages:
    488
    Location:
    Belgium
    Even wat bookmarks te grabbel gooien.. :)

    Hardware


    Automobile Propre - Accessoires Tesla
    e-driver.net Juice Booster-Charger
    EV-Box
    EVBitz.uk
    EVWest
    Laadkabelwinkel.be
    Modular EV Power Naeyaert Solar bvba (Brugge)
    Ratio.nl - E-Mobility - Producten
    Tesla Gear Shop — Roadster J1772 Mobile Connector
    The CAN - Tesla to J1772
    TMC - Universeel mobiel laadstation - by S-19910

    Publieke Laadpunten - Locators



    CHAdeMO EUMap
    ChargeMap.com
    Google Maps - EV-freundliche Hotels
    Google maps - Operational AC fast chargers (22-43kW) NL & BE
    Google Maps - Oplaadpunten voor elektrische voertuigen
    Laadpunten - ASBE
    Open Charge Map
    Oplaadpalen.nl
    Oplaadpunten.org
    PlugFinder.de
    Supercharge.info
    Tesla Hoogte
    TMC - Superchargers in Belgium
    ZeeMaps

    Publieke Laadpunten - Providers



    BeCharged
    Blue Corner
    e-clearing.net
    EV-Point
    Go Electric Laadstations
    The New Motion
    www.electricfuel.be

    - - - Updated - - -

    Ik zou beginnen met de mogelijkheid te onderzoeken of je de aansluiting kunt upgraden.
    Voor upgrade van oude 3x230V 40A zonder neuter, naar 3x400V+N 63A betaal ik binnenkort € 1700 + BTW. Tel hierbij nog een paar honderd euro voor een nieuwe tellerkast.. Doe op tijd je aanvraag, want het kan wel 4 à 5 maand duren vooraleer Eandis de nodige werken uitvoert.
     
  5. selsrog

    selsrog Member

    Joined:
    Feb 21, 2014
    Messages:
    167
    Location:
    Belgium
    Herken de situatie. Heb er zelf ook geen verstand van.
    Heb goede ervaringen met Blue Motion/enovates.
    Daarnaast heb je nog een elektricien nodig en een goed contact bij je energie leverancier...
    En uiteraard dit forum met speciaal dank aan Dirk (ook gekend onder het pseudoniem S-...).
     
  6. Stefandv

    Stefandv Member

    Joined:
    Jan 18, 2015
    Messages:
    25
    Location:
    Wommelgem, Belgium
    En welk type installatie heb jij uiteindelijk?

    - - - Updated - - -

    Bedankt voor de links!
    Bij Tesla in Aartselaar zeiden ze me dat die 3-fase niet absoluut noodzakelijk was. Tussen 30 en 50km per uur opladen zou voldoende zijn als je toch altijd 's nachts oplaad. Maar wat ik daarvoor dan precies nodig heb... Sprak van speciaal "stopcontact" te laten installeren en met de DuoCharger die ik heb genomen zou je voldoende hebben dan...
     
  7. selsrog

    selsrog Member

    Joined:
    Feb 21, 2014
    Messages:
    167
    Location:
    Belgium
    Ik heb een WB22.
    Alsook een beschermingstranfo 25kVA van BTE vermits ik maar 230V in de straat heb (ipv 400V).

    Deze laatste is enkel nodig als je aan 100km/u wil laden. Indien 50km/u voldoende is kan je dit negeren. Is wederom een stevige kost trouwens...
     
  8. m0rph

    m0rph Member

    Joined:
    Nov 20, 2014
    Messages:
    488
    Location:
    Belgium
    Ik ben benieuwd over welk stopcontact ze daar spreken.

    Volgens mij (ECHTE kenners mogen mij schaamteloos corrigeren), als je 1 fase hebt zal het 230V zijn, en dan kun je met de duolader maximaal laden aan 2x 230V x13A= +/- 6KWh. Dat zou iets van 30km per uur moeten zijn op een Model S, maar dan moet je niet meer denken aan koken of iets dergelijks..

    Zelf heb ik voor de korte pijn gekozen, want wie weet, komt er binnenkort wel een 2de Tesla bij :D
     
  9. diegop

    diegop LaTrêve

    Joined:
    May 22, 2014
    Messages:
    239
    Location:
    Brecht, België
    Ik denk dat ze de blauwe bedoelen, die kan ook met de UMC gebruikt worden, maar aangezien die maar 7,4 kW geeft, heb je met een enkele lader al voldoende.
    IEC 60309 blauw - voorzieningsadapter230 V / 32 A7,4 kW36
    Er zal wel een andere oplossing nog bestaat, want het maximum dat de UMC levert is 11kW (3x230V / 16A) = 55 km/u
     
  10. Stefandv

    Stefandv Member

    Joined:
    Jan 18, 2015
    Messages:
    25
    Location:
    Wommelgem, Belgium
    Denk inderdaad dat ze de blauwe bedoelde...
    Als ik de opmerking van m0rph lees zal ik maar best wat "upgrade" werk doen - want hebben hier nog wel een pak andere dingen op elektriciteit (servers, computers, jacuzzi).
     
  11. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Je kan idd ook op 1-fase laden maar de snelste methode is 3-fase, als dat beschikbaar is.
    Om het Belgische neuter probleem te neutraliseren heb ik mij een mobiel laadstation aangeschaft, de Juice Booster van e-driver.net. Hiermee ben ik zeker dat ik op alle locaties zonder probleem kan laden. De UMC werkt immers niet op plaatsen zonder neuter.

    Als je het jezelf gemakkelijk wil maken, kan je aan je elektriciën vragen om een drijfkracht stopcontact te installeren. Dat zal dan een blauwe versie zijn indien je thuis geen 3-fase aansluiting hebt of een rode versie indien dat wel het geval is. Om future proof te zijn heb ik een rood 32A drijfkracht stopcontact geplaatst. Wanneer je duo-laders hebt in de wagen kan je daarmee tot maximaal 110km/u laden. De adapter van de UMC is wel een 16A exemplaar dus dan moet je een verloopkabeltje bestellen van 32A naar 16A.

    Met een Juice Booster kan je aan 110km/u laden, met de UMC maximaal aan 55km/u. Dit is omdat de UMC beperkt is tot 16A.
     
  12. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,516
    Location:
    Breda, Netherlands
    Volgens mij kom je met 1 fase (en inderdaad 13A, standaard stopcontact) maar op zo'n 13 km/uur.
    3-fasen op 16A levert zo'n 50 km/u en op 32A kom je (alleen met duo-lader) op 100 km/u.
     
  13. diegop

    diegop LaTrêve

    Joined:
    May 22, 2014
    Messages:
    239
    Location:
    Brecht, België
    Lijkt mij ook het beste. Wij hebben die upgrade ook gedaan van 1 fase naar 3 fase. We hebben voor het maximum Ampere wel rekening gehouden met de kabel die binnen ligt en dat was bij ons tot 35A (denk ik) anders moet je de kosten voor een zwaardere kabel er ook bij rekenen en afhankelijk waar het aansluitpunt is kan dat aardig oplopen. Ik laad thuis op met 3 fase 20A (ongeveer 65 km/u).
     

Share This Page