Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadpaal verplaatsen

This site may earn commission on affiliate links.
Heren en Dames,

Wat mis ik.

Ik moet mijn laadpaal verplaatsen een Alfen Eve Single Pro Line. Ik moet hiervoor een nieuwe 3 fasen stroomkabel en een UTP kabel voor loadbalancing leggen.

Aanschaf.
UTP met rj11 aansluiting
Stroomkabel YMVK 5x4mm2

Kabels gaan door de kruipruimte.
Hoofdschakelaar uitzetten kabels wisselen en weer aanzetten?

Ben ik er dan. Is een standaard rj11 aansluiting om goed om te communiceren met de slimme Meter en Laadpaal. Of moeten ik de kabel zelf maken omdat de aders wellicht anders liggen.

Heb ik iets over het hoofd gezien. Heb youtube films gekeken en het lijkt me te doen.

Graag advies.
 
Heren en Dames,

Wat mis ik.

Ik moet mijn laadpaal verplaatsen een Alfen Eve Single Pro Line. Ik moet hiervoor een nieuwe 3 fasen stroomkabel en een UTP kabel voor loadbalancing leggen.

Aanschaf.
UTP met rj11 aansluiting
Stroomkabel YMVK 5x4mm2

Kabels gaan door de kruipruimte.
Hoofdschakelaar uitzetten kabels wisselen en weer aanzetten?

Ben ik er dan. Is een standaard rj11 aansluiting om goed om te communiceren met de slimme Meter en Laadpaal. Of moeten ik de kabel zelf maken omdat de aders wellicht anders liggen.

Heb ik iets over het hoofd gezien. Heb youtube films gekeken en het lijkt me te doen.

Graag advies.

Dan ben je er wel maar hou rekening met de lengte van de kabel naar je slimme meter, die kan maar enkele meters bedragen. Eventueel een signaalversterker plaatsen.
 
Utp cat 4 haalt volgens de meeste fabrikanten de 90 meter zonder signaal verlies. Mijn pr staat op 118 meter:cool:
Het verschil is natuurlijk dat over utp een data signaal gaat. Als de afstand groter wordt, kan de kwaliteit van het signaal afnemen, en kan de snelheid van de verbinding gaan afnemen.
Voor de voeding van de laadpaal is het anders want daar heb je het over grote vermogens die over de aders getransporteerd moeten worden en je wilt zo min mogelijk verliezen hebben.
 
Het verschil is natuurlijk dat over utp een data signaal gaat. Als de afstand groter wordt, kan de kwaliteit van het signaal afnemen, en kan de snelheid van de verbinding gaan afnemen.
Voor de voeding van de laadpaal is het anders want daar heb je het over grote vermogens die over de aders getransporteerd moeten worden en je wilt zo min mogelijk verliezen hebben.

Klopt maar doelde alleen op de utp meeste fabrikanten garanderen 90 meter zonder signaal verlies. Voor slimme meter aansturing gaat er niet mega veel data overheen dus zal het wel mee vallen.
100 meter plus kracht stroom ga je een behoorlijk dikke kabel voor nodig hebben denk ik. Of je moet een mooi verwarmd voet pad willen hebben naar de auto
 
Het gaat er bij het signaal van de P1 poort van de slimme meter niet alleen om of de utp kabel zonder al te veel spanningsverlies of instraling van andere bronnen het kan overbrengen, want dat zit wel goed, zeker als je een kabel van de juiste klasse neemt, maar het gaat er in deze vooral om of het (ouderwetse) protocol van het signaal de afstand aan kan. Onze laadpaalinstallateur houdt 15 à 20 meter als max zonder signaalversterker. Als je die wel nodig hebt komt er eentje bij de meter en eentje in je laadpaal.
 
UTP is goed zat, cat 5 is prima (en goedkoop) en werkt ook goed op andere afstand... Het kenmerk van UTP is juist storingsonderdrukking, daar heb je geen STP voor nodig. Gebruik vooral geen cat 4 kabel, ik denk dat die niet eens meer te koop is. Als je bang bent voor een te zwak signaal dan gebruik je 2 van de aderparen parallel. Wel opletten dat je de juiste gebruikt.

Persoonlijk record voor RS232 staat op iets van 90 m. Je kunt altijd nog een signaalversterker toevoegen (of overgaan op RS 485) als het niet goed gaat.

Loopt de stroomkabel buiten en niet door een buis? Dan moet je de YMVK-as kabel hebben. 4 aderige YVMK kabel heeft volgens mij 1 ader te weinig voor 3 fase, de -as variant heeft aan 4 aders genoeg, het scherm ( de -as) wordt gebruikt als aarde.
 
Bedankt voor de reacties.
De afstand is max 10 meter. Dus de dikte van de kabel die ik aangaf zou voldoende moeten zijn.

Is de rj11 stekker gewoon standaard of moet ik die zelf knijpen omdat de aders anders liggen.

Iedereen nogmaals bedankt :)