Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadpaal vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Wij laten de kabel altijd in de laadpaal zitten. Melden hem nooit af / aan waardoor de kabel er ook vast in blijft zitten en niet meegenomen kan worden. Wel haal ik 1x per maand de pas er even langs zodat TNM kan zien hoeveel kWh verrekend moet worden.
 
Wij laten de kabel altijd in de laadpaal zitten. Melden hem nooit af / aan waardoor de kabel er ook vast in blijft zitten en niet meegenomen kan worden. Wel haal ik 1x per maand de pas er even langs zodat TNM kan zien hoeveel kWh verrekend moet worden.

Ik heb weleens ergens gelezen dat je wel het risico loopt dat het kWh verbruik verloren gaat bij stroomuitval. Schijnt ook weer oplosbaar te zijn maar wel gedoe.
 
Ik heb weleens ergens gelezen dat je wel het risico loopt dat het kWh verbruik verloren gaat bij stroomuitval. Schijnt ook weer oplosbaar te zijn maar wel gedoe.
Bij ons laatst een halve dag stroomuitval geweest en ging prima eind van de maand. Misschien dat TNM in de firmware van de palen iets aangepast heeft om te voorkomen dat laadsessies verdwijnen na spanningsuitval / reset?
 
Vertel, waarom is het een waardeloos ontwerp? Het is juist fijn als een ander niet jouw laadsessie kan onderbreken ook al is het thuis. Daar is best wel over nagedacht, en de hier opgebrachte use case is een zeldzame.
We hebben het niet over een random andere laadpas maar je eigen laadpaal met je eigen laadpassen. Die moeten altijd een laadsessie kunnen onderbreken, ongeacht wie heb heeft gestart. Zoals ik lees in de andere reacties kan dat ook door de pas als "master" in te stellen op de laadpaal. Dat lijkt me het juiste ontwerp. Wellicht is men dat hier bij de installatie vergeten.

Dat het gebruik van meerdere laadpassen (druppels aan sleutelhanger) binnen hetzelfde huishouden een zeldzaamheid is betwijfel ik.
 
We hebben het niet over een random andere laadpas maar je eigen laadpaal met je eigen laadpassen. Die moeten altijd een laadsessie kunnen onderbreken, ongeacht wie heb heeft gestart. Zoals ik lees in de andere reacties kan dat ook door de pas als "master" in te stellen op de laadpaal. Dat lijkt me het juiste ontwerp. Wellicht is men dat hier bij de installatie vergeten.

Dat het gebruik van meerdere laadpassen (druppels aan sleutelhanger) binnen hetzelfde huishouden een zeldzaamheid is betwijfel ik.
Als je beheerder van de laadpaal bent kan je via de portal van TNM ook een sessie afbreken, starten enz.
 
We hebben het niet over een random andere laadpas maar je eigen laadpaal met je eigen laadpassen. Die moeten altijd een laadsessie kunnen onderbreken, ongeacht wie heb heeft gestart. Zoals ik lees in de andere reacties kan dat ook door de pas als "master" in te stellen op de laadpaal. Dat lijkt me het juiste ontwerp. Wellicht is men dat hier bij de installatie vergeten.

Dat het gebruik van meerdere laadpassen (druppels aan sleutelhanger) binnen hetzelfde huishouden een zeldzaamheid is betwijfel ik.


Reactie TNM “instellen laadpas als master, die optie kennen we niet”:(
 
Je koppelt niet je Tesla aan de laadpaal maar wel de laadpaal aan de laadpas: iedere laadsessie op die paal wordt dan op de gekoppelde pas gefactureerd tegen het via my new motion ingegeven stroomtarief.

Ik heb een vraag hier over, wat vul je in als kwh tarief? Ik heb een laadpaal van EVBox laten installeren en factureer automatisch van prive naar zakelijk om ook de BTW te kunnen aftrekken. De vraag is alleen wat ik moet invullen als tarief. De kostprijs, bv €0.20 incl BTW per kwh of er wat extra bovenop gooien om het onderhoud te bekostigen en eventueel gasten toe te staan om te laden?
 
Ik heb een vraag hier over, wat vul je in als kwh tarief? Ik heb een laadpaal van EVBox laten installeren en factureer automatisch van prive naar zakelijk om ook de BTW te kunnen aftrekken. De vraag is alleen wat ik moet invullen als tarief. De kostprijs, bv €0.20 incl BTW per kwh of er wat extra bovenop gooien om het onderhoud te bekostigen en eventueel gasten toe te staan om te laden?

Dit begrijp ik niet. De factuur van EVBox is al inclusief kWh prijs neem ik aan?

De kosten van een abonnement en mogelijk plaatsingskosten heb je neem ik aan al in je boekhouding opgenomen.

De kosten van eventueel gasten toe te staan zit ook in de EVBox factuur verwerkt neem ik aan.

Je moet natuurlijk wel aantoonbaar kosten maken.
 
Je kunt er best wat (overhead kosten) boven op doen... Ook laadverliezen zouden afgedekt moeten worden.
Laadverliezen heb je niet, de kWh meter in de laadpaal meet precies wat je primair verbruikt. Het enige is dat je bij een TNM home advaced laadpaal c.a. 62,5kWh aan standby kwijt bent per jaar. Dat is zo'n €12,50 per jaar.
 
Gebruik van de meter, gebruik van de kabel naar de laadpaal, er valt best iets te verzinnen. Toegestane creativiteit. Je hebt tenslotte ook geen MID gecertificeerde meter (nodig). Zo nauwkeurig komt het allemaal niet.
 
Gebruik van de meter, gebruik van de kabel naar de laadpaal, er valt best iets te verzinnen. Toegestane creativiteit. Je hebt tenslotte ook geen MID gecertificeerde meter (nodig). Zo nauwkeurig komt het allemaal niet.
In de Home advanced van TNM zit gewoon een MID meter. Thuis zelf ook. Hoeveel verlies denk je te hebben van de kabel vanaf de woning naar de laadpaal? Creatief zijn voor boekhouding is prima, maar realistisch is het echt nihil.
 
Daarom wordt er absoluut niet moeilijk gedaan. 1% kabelverlies, minstens. En de infrastructuur van je laadoplossing wordt toch ook gebruikt.Je mag er best 1 of 2 cent per kWh op zetten, daar is helemaal niets mis mee.
 
Daarom wordt er absoluut niet moeilijk gedaan. 1% kabelverlies, minstens. En de infrastructuur van je laadoplossing wordt toch ook gebruikt.Je mag er best 1 of 2 cent per kWh op zetten, daar is helemaal niets mis mee.
Ik snap dat je er geld op mag zetten, genoeg mensen vragen namelijk €0,30 per kWh, maar dat heeft nog niet met de verliezen te maken. Daar ging het mij om. Die zijn er namelijk (nauwelijks) niet tussen de elektrameter van de laadpaal.

En die 1% kabelverlies vind ik erg veel. De elektrameter in huis en in de laadpaal komen bij ons exact overeen. Ik heb een 4mm2 gebruikt en de kabel ligt in de grond. Bij sommigen zal de kabel maar 1 meter zijn omdat de paal naast de meterkast hangt. Zoveel factoren waar kabelverlies mee te maken heeft.
 
Ik kan hierboven even niet terugvinden waarom je een pas als master zou willen instellen. Maar onze TNM laadpaal is van mijn vriendin. Staat dus ook in haar account en haar pas staat daar ook. We hebben ingesteld dat verbruik op haar pas naar ons vergoed wordt tegen 24 cent per kWh. Haar auto (MS 75D) is een leaseauto.
Mijn auto (M3 LR DM) staat op mijn zaak. Ik heb een eigen laadpas welke ik in de instellingen onder "charge card access" heb toegevoegd als toegestane pas. Die van mij wordt niet naar privé vergoed maar houd dan dus wel mooi de kWh's bij die ik met privé zelf verreken (eenmanszaak). Scheelt weer transactiekosten en ik doe dat dan toch maar eens per jaar.
Ik heb ook nog een eigen laadpaal (3.7kW) maar gebruik die eigenlijk alleen als de 11kW TNM paal bezet is :)