TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Laadpassen Spanje Portugal

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by jpgrolle, Feb 5, 2017.

  1. jpgrolle

    jpgrolle Dutch S60 owner since 2013

    Joined:
    Apr 24, 2013
    Messages:
    46
    Location:
    Netherlands
    Ik plan een vakantie naar Portugal, maar voor een 60kWh zitten er wat spannende afstanden tussen de destination chargers. Bijvoorbeeld Burgos-Canedo 300km. Ook een route langs de noordkust zit er zonder gebruik te maken van andere laadpunten niet in. Tegelijk ben ik door mijn ervaringen in Italië, Zwitserland en Frankrijk wat huiverig om op stopcontacten tijdens overnachtingen te moeten vertrouwen.

    Wie heeft ervaringen met publieke laadpunten in Spanje en Portugal, en met de benodigde laadpassen?
     
  2. JCK

    JCK Member

    Joined:
    Jan 21, 2014
    Messages:
    121
    Location:
    Europe
  3. HeartofGold

    HeartofGold Member

    Joined:
    Sep 15, 2016
    Messages:
    14
    Location:
    London, UK
    Not sure if my nederlands if good enough to understand everything, but I am planning a trip for next month from the UK via the Santander ferry, down to Lisbon from the north and back to Santander through the Alto Alentejo area (Crato and Marvao) and then Plasencia and Burgos.

    For research on charging points you almost certainly already know about www.electromaps.com, which has more reports on it than say Plugshare. You apparently need a card in advance from mobi.e - www.mobie.pt. It took me a while to get hold of anyone (I ended up phoning) but I now have a mobi.e card and am praying it works! There are three DCs around Lisbon, but that is it so far (March 2017).

    We have a 90D, but my plan relies on a mixture of charging speeds, down to 3.7 kW overnight in Portalegre with mobi.e. If that mobi.e card doesn't work (and you can't get one at a petrol station like the IBIL card in Spain) it will become a painful experience!
     
  4. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    2,611
    Location:
    Haarlem
    Hey, that's interesting! Please keep us posted, really like to read your experiences with charging with which cards in Portugal and Spain!
     
  5. pcdefl

    pcdefl Member

    Joined:
    Jun 4, 2015
    Messages:
    37
    Location:
    Lisbon, Portugal
    Mobi.e card works :)
    For all of you that would like to bring your S and X to Portugal I wrote some tips, they work, I've already traversed Spain going from Portugal to UK, France, Belgium, and back, my tips here
    on the road with Tesla
     
    • Like x 1
    • Love x 1
  6. Pieter Former

    Pieter Former Member

    Joined:
    Jul 14, 2017
    Messages:
    7
    Location:
    Almere
    Do you know in what way Mobi.e is changing its card from 31 of July? (I have a Mobi.e card and go to Portugal 30 July.....) I am afraid that it has concequences for the fast chargers, the one you like most when you're on the way.
     
  7. Ordep

    Ordep Member

    Joined:
    Jul 3, 2017
    Messages:
    40
    Location:
    Netherlands
    • Informative x 1
  8. RFMC

    RFMC Member

    Joined:
    Mar 24, 2018
    Messages:
    15
    Location:
    Amsterdam
    Ik zie veel links en verwijzingen naar eerdere posts over dit onderwerp maar vooralsnog
    blijf ik met wat vragen zitten. Ik plan zelf een trip volgende maand naar Spanje tussen Barcelona en Valencia met een S75D
    De volgende zaken zijn nog niet helder :

    • Extra laadpas in Spanje en of Frankrijk nodig ? Ik zie IBIL genoemd maar geen idee hoe ik aan een pas kom.
    • Extra stekkers nodig behalve de standaard meegeleverde ?
    • Gebruik ik de Tesla navigatie of is deze niet betrouwbaar genoeg ?
    Alvast bedankt voor de antwoorden.
     
  9. F500e

    F500e Member

    Joined:
    Oct 31, 2017
    Messages:
    452
    Location:
    Portugal
    Ik heb mijn ibil pas opgehaald bij een tankstation naast de laadpaal, normaal gesproken hebben ze die klaar liggen voor je. Daarna moet hij online geactiveerd worden en moet je er geld op zetten en dan werkt hij meteen.

    Waarom zou je voor Frankrijk een laadpas willen? Superchargers zijn daar echt heel dekkend toch?
    Spanje wordt ook steeds beter.

    Edit:
    Zie dat je nu ook de ibil kaart aan de app kan koppelen en dan via creditcard kan betalen. Ipv “opwaarderen”
     
  10. MaH

    MaH Member

    Joined:
    Feb 2, 2015
    Messages:
    333
    Location:
    The Hague, the Netherlands
    Zolang je in Spanje aan de oostkust blijft zul je geen problemen krijgen, SuC’s genoeg.
    De oversteek van st Sebastián naar Valencia v.v. Is misschien wat hoog gegrepen met een 75, hoewel je natuurlijk altijd je snelheid kunt aanpassen. Hou wel rekening dat je daar ook nog wat moet klimmen.
    Verder gewoon je standaard stekkers met een serieus verlengsnoer.
    Toch best veel laadpunten bij bijvoorbeeld winkelcentra, variërend van een 220 stopcontact tot een tesla DC.
    Navigatie net zo goed (of niet :) als hier, in elk geval prima om laadplekken te vinden.
    Als aanvulling iets van Chargemap op je telefoon.
    Frankrijk helemaal prima met Superchargers.
    Maak je geen zorgen, het zal alles meevalllen!
     
  11. RFMC

    RFMC Member

    Joined:
    Mar 24, 2018
    Messages:
    15
    Location:
    Amsterdam
    Trip Update.
    Inderdaad zoals gehoopt weinig problemen tot Girona. Eerste stuk duurde wel erg lang met vertraging in Frankrijk. ( was ook de vrijdag voor Zwarte Zaterdag ) en vooral bij de Spaanse grens. Alleen Tesla Nav gebruikt omdat abetterrouteplanner.com toch meer stops maakte. Had 2 Augustus nog de update voor Nav gedownload. Geen range problemen. 1 keer een aankomst % voorspeld van 4% en toen toch even de airco uitgezet. Al gauw ging de meter naar 13%. Ik vind zelf rond de 150km/pu prima te doen. Merkte niet veel extra verbruik. Altijd wel onder de 200 wh/km gebleven.
    Bijladen aan de Schuko of Chademo in steden in Spanje is lastig omdat je een gemeente pas nodig hebt. Ook niet echt nodig. Ik rijd af en toe naar de Supercharger, neem een koffie en doe wat administratie op de laptop. Prima te doen. De stop bij Reus is fantastisch. Supermooi boutique Hotel. Overnachting waard.
    De stops zijn in Frankrijk ook prima bij vaak Novotels. L'Aldea in Spanje is somber. Toppunt was de pont over de Ebro. Moest wel even slikken...
    Bedankt voor alle tips.

    Overigens zitten er bijna 10k km's op de teller. Ik heb nog geen enkel probleem gehad met de auto. Niks kleins en zeker niks groots. een P100D zou mooi zijn voor de volgende maar verder ben ik erg tevreden.
     

    Attached Files:

    • Like x 2
    • Informative x 1
    • Love x 1
  12. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    2,290
    Location:
    Niet meer tegenover de koning
    Over een aankomst met 4% zou ik me geen zorgen maken. Dat is nog altijd rond de 20 km als je niet jakkert. Ik begin pas maatregelen te nemen als ik met 1% dreig aan te komen.
     
  13. CARdioDriver

    CARdioDriver Member

    Joined:
    Jun 16, 2018
    Messages:
    116
    Location:
    Haren, Netherlands
    Dit lees ik vast niet correct. Mijn verbruik is bij snelheden van 130 km/uur gemiddeld 250 Wh/km of meer. Moet enorm mijn best doen om op de snelweg onder de 200 Wh/km te halen. Heb zwaar de indruk dat mijn auto meer dan gemiddeld verbruikt. Weet niet goed hoe ik dit kan testen, omdat het van zoveel factoren afhankelijk is (wind, temperatuur, snelheid, acceleratie, bandenmaat, etc). Wat ik wel weet is dat een snelwegrit van 40 km bij normaal rijden, windstil weer bij 20 gr C en gedurende 35 km 130 km/uur mij 55 km aan ‘typical’ range kosten. Dus op deze fraaie zomerse dag haal ik slechts 367km met mijn MS100D. Normaal of niet?

    @RFMC: fijne vakantie verder! Geniet van je auto!
     
  14. michelh

    michelh Member

    Joined:
    Jan 22, 2018
    Messages:
    608
    Location:
    Arnhem
    Vorig jaar niet zulke beste ervaringen in Spanje: in parkeergarages ging het vaak goed (gratis / bij de prijs inbegrepen). Op straat stond ik regelmatig bij palen die niet functioneerden (ook gratis). Wel fijn vond ik dat je dan nog steeds midden in die dorpjes op de mooiste plek van het plein je auto mag zetten. Jammer dat je vervolgens met 90 km/h naar de volgende bestemming moet te rijden.
     
  15. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    2,611
    Location:
    Haarlem
    Met 150 km/u onder de 200 Wh/km blijven is voor mij ook nieuw.
    Misschien in Zwitserland bergafwaarts (nooit geprobeerd), maar niet op de horizontale snelwegen...o_O
     
  16. RFMC

    RFMC Member

    Joined:
    Mar 24, 2018
    Messages:
    15
    Location:
    Amsterdam
    Het is een gemiddelde. Als ik rond de 100-120 rijd kom ik richting 175
     

    Attached Files:

  17. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    2,611
    Location:
    Haarlem
    Bij de 100 km/u en warm weer haal ik de 175 Wh/km ook wel, maar bij 150 km/u red ik het niet met 200 Wh/km.
    Mooie getallen; je hebt blijkbaar een zuinog exemplaar!
    Maar goed, we zijn redelijk OT bezig hier...;)
     
  18. RFMC

    RFMC Member

    Joined:
    Mar 24, 2018
    Messages:
    15
    Location:
    Amsterdam
    Nogmaals. Mijn claim was niet dat ik met 150 per uur onder de 200Wh/km blijf. Meer dat mijn lange gemiddelde niet uitzonderlijk lijdt onder lange stukken 150. Ik ontdekte ook een YouTube filmpje cq. testje dat het loont om harder van charger naar charger te rijden omdat je natuurlijk sneller ( 450km/pu ) laadt dan dat je verbruikt. Als ik bijvoorbeeld 300 km. voor de boeg had met een destination charge van 5/6%
    en ging vervolgens harder rijden zag ik mijn destination charge niet snel zakken. Vol gas dus. Duurde evengoed 20 uur vanuit Barcelona...
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC