Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadpassen Spanje Portugal

This site may earn commission on affiliate links.

jpgrolle

Dutch S60 owner since 2013
Apr 24, 2013
46
2
Netherlands
Ik plan een vakantie naar Portugal, maar voor een 60kWh zitten er wat spannende afstanden tussen de destination chargers. Bijvoorbeeld Burgos-Canedo 300km. Ook een route langs de noordkust zit er zonder gebruik te maken van andere laadpunten niet in. Tegelijk ben ik door mijn ervaringen in Italië, Zwitserland en Frankrijk wat huiverig om op stopcontacten tijdens overnachtingen te moeten vertrouwen.

Wie heeft ervaringen met publieke laadpunten in Spanje en Portugal, en met de benodigde laadpassen?
 
Not sure if my nederlands if good enough to understand everything, but I am planning a trip for next month from the UK via the Santander ferry, down to Lisbon from the north and back to Santander through the Alto Alentejo area (Crato and Marvao) and then Plasencia and Burgos.

For research on charging points you almost certainly already know about www.electromaps.com, which has more reports on it than say Plugshare. You apparently need a card in advance from mobi.e - www.mobie.pt. It took me a while to get hold of anyone (I ended up phoning) but I now have a mobi.e card and am praying it works! There are three DCs around Lisbon, but that is it so far (March 2017).

We have a 90D, but my plan relies on a mixture of charging speeds, down to 3.7 kW overnight in Portalegre with mobi.e. If that mobi.e card doesn't work (and you can't get one at a petrol station like the IBIL card in Spain) it will become a painful experience!
 
We have a 90D, but my plan relies on a mixture of charging speeds, down to 3.7 kW overnight in Portalegre with mobi.e. If that mobi.e card doesn't work (and you can't get one at a petrol station like the IBIL card in Spain) it will become a painful experience!

Hey, that's interesting! Please keep us posted, really like to read your experiences with charging with which cards in Portugal and Spain!
 
Mobi.e card works :)
For all of you that would like to bring your S and X to Portugal I wrote some tips, they work, I've already traversed Spain going from Portugal to UK, France, Belgium, and back, my tips here
on the road with Tesla
Do you know in what way Mobi.e is changing its card from 31 of July? (I have a Mobi.e card and go to Portugal 30 July.....) I am afraid that it has concequences for the fast chargers, the one you like most when you're on the way.
 
Ik zie veel links en verwijzingen naar eerdere posts over dit onderwerp maar vooralsnog
blijf ik met wat vragen zitten. Ik plan zelf een trip volgende maand naar Spanje tussen Barcelona en Valencia met een S75D
De volgende zaken zijn nog niet helder :

  • Extra laadpas in Spanje en of Frankrijk nodig ? Ik zie IBIL genoemd maar geen idee hoe ik aan een pas kom.
  • Extra stekkers nodig behalve de standaard meegeleverde ?
  • Gebruik ik de Tesla navigatie of is deze niet betrouwbaar genoeg ?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
 
Ik zie veel links en verwijzingen naar eerdere posts over dit onderwerp maar vooralsnog
blijf ik met wat vragen zitten. Ik plan zelf een trip volgende maand naar Spanje tussen Barcelona en Valencia met een S75D
De volgende zaken zijn nog niet helder :

  • Extra laadpas in Spanje en of Frankrijk nodig ? Ik zie IBIL genoemd maar geen idee hoe ik aan een pas kom.
  • Extra stekkers nodig behalve de standaard meegeleverde ?
  • Gebruik ik de Tesla navigatie of is deze niet betrouwbaar genoeg ?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Ik heb mijn ibil pas opgehaald bij een tankstation naast de laadpaal, normaal gesproken hebben ze die klaar liggen voor je. Daarna moet hij online geactiveerd worden en moet je er geld op zetten en dan werkt hij meteen.

Waarom zou je voor Frankrijk een laadpas willen? Superchargers zijn daar echt heel dekkend toch?
Spanje wordt ook steeds beter.

Edit:
Zie dat je nu ook de ibil kaart aan de app kan koppelen en dan via creditcard kan betalen. Ipv “opwaarderen”
 
Ik zie veel links en verwijzingen naar eerdere posts over dit onderwerp maar vooralsnog
blijf ik met wat vragen zitten. Ik plan zelf een trip volgende maand naar Spanje tussen Barcelona en Valencia met een S75D
De volgende zaken zijn nog niet helder :

  • Extra laadpas in Spanje en of Frankrijk nodig ? Ik zie IBIL genoemd maar geen idee hoe ik aan een pas kom.
  • Extra stekkers nodig behalve de standaard meegeleverde ?
  • Gebruik ik de Tesla navigatie of is deze niet betrouwbaar genoeg ?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Zolang je in Spanje aan de oostkust blijft zul je geen problemen krijgen, SuC’s genoeg.
De oversteek van st Sebastián naar Valencia v.v. Is misschien wat hoog gegrepen met een 75, hoewel je natuurlijk altijd je snelheid kunt aanpassen. Hou wel rekening dat je daar ook nog wat moet klimmen.
Verder gewoon je standaard stekkers met een serieus verlengsnoer.
Toch best veel laadpunten bij bijvoorbeeld winkelcentra, variërend van een 220 stopcontact tot een tesla DC.
Navigatie net zo goed (of niet :) als hier, in elk geval prima om laadplekken te vinden.
Als aanvulling iets van Chargemap op je telefoon.
Frankrijk helemaal prima met Superchargers.
Maak je geen zorgen, het zal alles meevalllen!
 
Trip Update.
Inderdaad zoals gehoopt weinig problemen tot Girona. Eerste stuk duurde wel erg lang met vertraging in Frankrijk. ( was ook de vrijdag voor Zwarte Zaterdag ) en vooral bij de Spaanse grens. Alleen Tesla Nav gebruikt omdat abetterrouteplanner.com toch meer stops maakte. Had 2 Augustus nog de update voor Nav gedownload. Geen range problemen. 1 keer een aankomst % voorspeld van 4% en toen toch even de airco uitgezet. Al gauw ging de meter naar 13%. Ik vind zelf rond de 150km/pu prima te doen. Merkte niet veel extra verbruik. Altijd wel onder de 200 wh/km gebleven.
Bijladen aan de Schuko of Chademo in steden in Spanje is lastig omdat je een gemeente pas nodig hebt. Ook niet echt nodig. Ik rijd af en toe naar de Supercharger, neem een koffie en doe wat administratie op de laptop. Prima te doen. De stop bij Reus is fantastisch. Supermooi boutique Hotel. Overnachting waard.
De stops zijn in Frankrijk ook prima bij vaak Novotels. L'Aldea in Spanje is somber. Toppunt was de pont over de Ebro. Moest wel even slikken...
Bedankt voor alle tips.

Overigens zitten er bijna 10k km's op de teller. Ik heb nog geen enkel probleem gehad met de auto. Niks kleins en zeker niks groots. een P100D zou mooi zijn voor de volgende maar verder ben ik erg tevreden.
 

Attachments

  • teslaIMG_1211.jpg
    teslaIMG_1211.jpg
    59.2 KB · Views: 124
  • IMG_0899.jpg
    IMG_0899.jpg
    27.1 KB · Views: 77
  • IMG_0902.jpg
    IMG_0902.jpg
    31.7 KB · Views: 76
  • IMG_0907.jpg
    IMG_0907.jpg
    47.4 KB · Views: 80
  • IMG_0911.jpg
    IMG_0911.jpg
    14.3 KB · Views: 75
  • IMG_0931.jpg
    IMG_0931.jpg
    34.5 KB · Views: 89
  • IMG_1033.jpg
    IMG_1033.jpg
    28.2 KB · Views: 72
  • IMG_1079.jpg
    IMG_1079.jpg
    32.9 KB · Views: 79
  • IMG_1134.jpg
    IMG_1134.jpg
    29.3 KB · Views: 84
Trip
Ik vind zelf rond de 150km/pu prima te doen. Merkte niet veel extra verbruik. Altijd wel onder de 200 wh/km gebleven.

Dit lees ik vast niet correct. Mijn verbruik is bij snelheden van 130 km/uur gemiddeld 250 Wh/km of meer. Moet enorm mijn best doen om op de snelweg onder de 200 Wh/km te halen. Heb zwaar de indruk dat mijn auto meer dan gemiddeld verbruikt. Weet niet goed hoe ik dit kan testen, omdat het van zoveel factoren afhankelijk is (wind, temperatuur, snelheid, acceleratie, bandenmaat, etc). Wat ik wel weet is dat een snelwegrit van 40 km bij normaal rijden, windstil weer bij 20 gr C en gedurende 35 km 130 km/uur mij 55 km aan ‘typical’ range kosten. Dus op deze fraaie zomerse dag haal ik slechts 367km met mijn MS100D. Normaal of niet?

@RFMC: fijne vakantie verder! Geniet van je auto!
 
Wie heeft ervaringen met publieke laadpunten in Spanje en Portugal, en met de benodigde laadpassen?

Vorig jaar niet zulke beste ervaringen in Spanje: in parkeergarages ging het vaak goed (gratis / bij de prijs inbegrepen). Op straat stond ik regelmatig bij palen die niet functioneerden (ook gratis). Wel fijn vond ik dat je dan nog steeds midden in die dorpjes op de mooiste plek van het plein je auto mag zetten. Jammer dat je vervolgens met 90 km/h naar de volgende bestemming moet te rijden.
 
Bij de 100 km/u en warm weer haal ik de 175 Wh/km ook wel, maar bij 150 km/u red ik het niet met 200 Wh/km.
Mooie getallen; je hebt blijkbaar een zuinog exemplaar!
Maar goed, we zijn redelijk OT bezig hier...;)

Nogmaals. Mijn claim was niet dat ik met 150 per uur onder de 200Wh/km blijf. Meer dat mijn lange gemiddelde niet uitzonderlijk lijdt onder lange stukken 150. Ik ontdekte ook een YouTube filmpje cq. testje dat het loont om harder van charger naar charger te rijden omdat je natuurlijk sneller ( 450km/pu ) laadt dan dat je verbruikt. Als ik bijvoorbeeld 300 km. voor de boeg had met een destination charge van 5/6%
en ging vervolgens harder rijden zag ik mijn destination charge niet snel zakken. Vol gas dus. Duurde evengoed 20 uur vanuit Barcelona...
 
Hi,

In Maart ga ik voor een week naar Portugal in de buurt van Coimbra. Nu heb ik twee weken geleden een pas aangevraagd bij Mobi.e maar nog niks binnen. Ook geprobeerd te bellen maar kreeg te horen dat het nummer niet correct was.

Wie heeft er ervaring met het aanvragen van de Mobi.e laadpas?
 
Hi,

In Maart ga ik voor een week naar Portugal in de buurt van Coimbra. Nu heb ik twee weken geleden een pas aangevraagd bij Mobi.e maar nog niks binnen. Ook geprobeerd te bellen maar kreeg te horen dat het nummer niet correct was.

Wie heeft er ervaring met het aanvragen van de Mobi.e laadpas?
Heb dezelfde ervaring dat het even duurt.
Maar als je pas in maart gaat zou ik mij geen zorgen maken, dan heb je hem echt al wel binnen.
Als ik mij goed herinner heeft het bij mij zo'n drie weken geduurd.

Ik was vorig jaar ècht te laat met aanvragen. Bleek achteraf een dag na ons vertrek via de post te zijn afgeleverd.
Had hem goed kunnen gebruiken tussen Porto en Lissabon; dat is via de Tesla SuC's een flinke omweg.