Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadproblemen op de Keba

This site may earn commission on affiliate links.
Onlangs hier algemene stroompanne in de straat gehad (jawel, dat bestaat nog), en de KEBA was er ook uit. Nu, bij heropstart gemerkt dat die zijn 'Uptime" timer niet gereset heeft. Ik heb al veel in IT gezien, maar dat toch niet ;-) (en het was een panne van 8h (!) lang, geen "glitch")
 
Morgen, 18-11-2015 heb ik Keba op bezoek, heeft iemand nog specifieke vragen over de Kecontact?

Ja dat is toevallig. Kan je een KeContact P20 aansluiten op een 3G2,5 om op 3kW te laden. (voor de vrouw haar B-klasse binnenkort).
En kan diezelfde KeContact met de smart charging evse van fuzzilogic overweg?
 
Ja dat is toevallig. Kan je een KeContact P20 aansluiten op een 3G2,5 om op 3kW te laden. (voor de vrouw haar B-klasse binnenkort).
En kan diezelfde KeContact met de smart charging evse van fuzzilogic overweg?

Ik kan je voornu alleen op je eerste vraag antwoord geven. Ja je kunt 2 P20 ook met 1 fase voeden.
Begin volgend jaar komt de P30 generatie.
 
De nieuwe P30 komen met meer functionaliteit:

Keba P30 Feature.PNG

Vooral de DC leakage detection is praktisch, kun je bij een Type A aardlekschakelaar blijven ipv de veelal duurdere Type B versie.
 
Na 2,5 jaar heb ik voor het eerst een storing aan mijn Keba P20. Af het toeval is of niet weet ik niet, maar het probleem onstond na de update die de Tesla gisterenavond heeft geinstalleerd (terwijl de auto was ingeplugd).

Ik krijg nu de volgende foutmelding:
keba-error.PNG

Ik heb de stroom er al afgehaald, en de auto gereset enzo, maar dat helpt niet. Hij geeft de fout, herstart en geeft dan weer de fout (en blijft dan enkele malen herstarten).

Is dit iets wat ik zelf kan oplossen?
 
Relais zit op een DIN rail onder de aansluitklemmen.
Als je het noodzakelijk vind om hem bij Keba te laten repareren. PM.
Dat is dan waarschijnlijk dit ding van ABB?
keba-relais.PNG

Lijkt me makkelijk te vervangen. Ik zal hem binnenkort eens open schroeven (gelukkig had ik naast het laadstation ook een krachtstroom stekker laten aanleggen, dus ik kan nog steeds op 3f16A laden)
 
Om te checken, even met een losgeknipte stekker van een oud lampje of een verlengdraad waarvan je de vrouwelijke stekker verwijdert, 230V aanleggen op de spoelcontacten, voor alle zekerheid nadat je de keba spanningsloos maakt. Indien de relais dan niet aantrekt, is er iets mis met de relais.
Indien de relais wel aantrekt, komt het signaal naar de spoel waarschijnlijk niet door en dan heeft het geen zin om de relais te vervangen.
Of die bekrachtiging doorkomt of niet, kan je met een voltmeter nameten op die spoelcontacten terwijl de Keba initialiseert en de test uitvoert. Je zou dan minstens even een spanning 230V moeten aflezen.
 
  • Informative
Reactions: FVO
De handleiding is inderdaad erg duidelijk, maar toch ging het bij mij ook niet in één keer goed: De Keba bleef elke ~20 seconden resetten en de voortgang bleef op 0% staan. Ik durfde het process niet te onderbreken, maar wat ik na 5 minuten wel durfde was het uitschakelen van de Windows FireWall. Toen die uitgeschakeld was, liep de voortgang in zo'n ~20 seconden naar 100% en was het gebeurd. Toen ik het window afsloot, bleek daar een nog een FireWaal uitzonderingsverzoek voor het programmeertool onder te zitten.

.

na mijn plotse problemen met mijn P20 gisteren code blauw blauw rood blauw.

0010.jpeg


en na meting van de spanning op al de fases, ze gaven allemaal een voltage van 236V tot 238V.

bij keba zeiden ze me dat ze dit vaker zagen als de spanning afviel, een firmware kon soms het probleem oplossen, alvorens de boel te demonteren en op te sturen wilde ik upgrade dan ook proberen.

ik heb daarstraks ook tevergeefs geprobeerd mijn Keba up the daten via debug rj45 connectie, de dip switches had ik correct gezet (denk ik toch van de 2de rij alles af)

helaas kon werk laptop van vrouw de enige windows pc die we nog hebben, geen ip krijgen van de Keba, als ik fixed ip zette (192.168.25.1x) kon ik perfect met de browser naar de keba gaan.

alle dip switches staan zoals in de firmware install guide ...
 
Vandaag ook onderbrekingen tijdens het laden met Keba, echter ging de auto na een tijdje toch weer door met laden...
Na wat kijken kwam ik erachter dat de afwasmachine op dezelfde fase zit als de warmtepomp, en dat die samen af en toe 23A weten op te slurpen... dan schiet er niks over voor de auto en stuurt de Maxem 'm naar 0A...
Dat zal in het verleden vast vaker voorgekomen zijn maar is de eerste keer dat ik er melding van kreeg...
Meterkast maar eens een keertje beter indelen binnenkort...
 
Vandaag ook onderbrekingen tijdens het laden met Keba, echter ging de auto na een tijdje toch weer door met laden...
Na wat kijken kwam ik erachter dat de afwasmachine op dezelfde fase zit als de warmtepomp, en dat die samen af en toe 23A weten op te slurpen... dan schiet er niks over voor de auto en stuurt de Maxem 'm naar 0A...
Dat zal in het verleden vast vaker voorgekomen zijn maar is de eerste keer dat ik er melding van kreeg...
Meterkast maar eens een keertje beter indelen binnenkort...
Dus Keba en Maxem werken zoals voorzien toch?
 
na mijn plotse problemen met mijn P20 gisteren code blauw blauw rood blauw.

View attachment 266271

en na meting van de spanning op al de fases, ze gaven allemaal een voltage van 236V tot 238V.

bij keba zeiden ze me dat ze dit vaker zagen als de spanning afviel, een firmware kon soms het probleem oplossen, alvorens de boel te demonteren en op te sturen wilde ik upgrade dan ook proberen.

ik heb daarstraks ook tevergeefs geprobeerd mijn Keba up the daten via debug rj45 connectie, de dip switches had ik correct gezet (denk ik toch van de 2de rij alles af)

helaas kon werk laptop van vrouw de enige windows pc die we nog hebben, geen ip krijgen van de Keba, als ik fixed ip zette (192.168.25.1x) kon ik perfect met de browser naar de keba gaan.

alle dip switches staan zoals in de firmware install guide ...

Klinkt als een active Firewall op de windows PC