Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en heb me om 2 redenen geregistreerd:
Enerzijds omdat ik een groot liefhebber ben van mooie techniek en in het bijzonder auto's.
Anderzijds omdat ik student industrieel ingenieur ben en sinds een aantal maanden met mijn thesis bezig ben.
Mijn thesis kadert in het Vlaams onderzoeksproject dat THEO heet (thuis elektrisch opladen).
In mijn thesis doe ik onderzoek naar het opladen van elektrische wagens via het gewone stopcontact.
Ik weet dat opladen via zo een gewoon stopcontact enkel voor noodsituaties mag gebruikt worden, maar voorlopig kan en mag men nog steeds ongestoord uren aan een stuk 16A of meer uit zo een contactdoos halen. Nu heb ik 2 opstellingen gebouwd waarin ik onderzoek wat de invloed is op de rest van uw huishoudelijke installatie wanneer je via zo een stopcontact oplaadt. De eerste opstelling draait bij 16A en hier simuleren we dat er telkens een elektrisch voertuig 8u opgeladen wordt, daarna krijgt de opstelling 4u de tijd om terug af te koelen. Zo zullen we een groot aantal cycli doorlopen en op heel wat plaatsen de temperatuur in de installatie registreren.
Ik voer mijn proeven uit bij 16A maar mijn vraag was of de elektrische wagens dan ook effectief constant met 16A opladen. Of zit er een zeker profiel in die laadcyclys van bijvoorbeeld 5 minuten laden bij 16A en dan even de stroom terugschroeven om de temperatuur in de batterij niet te hoog te laten oplopen. Dit kan voor mijn proeven belangrijk zijn omdat ik de opwarming van de huishoudelijke installatie monitor. Wanneer de stroom niet constant is maar een bepaalde cyclus doorloopt zal dit ook een andere opwarming geven. Blijkbaar zijn de laadprofielen van elektrische wagens moeilijk te vinden op internet en na een aantal dagen lezen op dit forum was ik verwonderd van de grote kennis die hier aanwezig is.
hopelijk is er hier iemand die mij wat meer kan vertellen!
groeten Louis
Ik ben nieuw op dit forum en heb me om 2 redenen geregistreerd:
Enerzijds omdat ik een groot liefhebber ben van mooie techniek en in het bijzonder auto's.
Anderzijds omdat ik student industrieel ingenieur ben en sinds een aantal maanden met mijn thesis bezig ben.
Mijn thesis kadert in het Vlaams onderzoeksproject dat THEO heet (thuis elektrisch opladen).
In mijn thesis doe ik onderzoek naar het opladen van elektrische wagens via het gewone stopcontact.
Ik weet dat opladen via zo een gewoon stopcontact enkel voor noodsituaties mag gebruikt worden, maar voorlopig kan en mag men nog steeds ongestoord uren aan een stuk 16A of meer uit zo een contactdoos halen. Nu heb ik 2 opstellingen gebouwd waarin ik onderzoek wat de invloed is op de rest van uw huishoudelijke installatie wanneer je via zo een stopcontact oplaadt. De eerste opstelling draait bij 16A en hier simuleren we dat er telkens een elektrisch voertuig 8u opgeladen wordt, daarna krijgt de opstelling 4u de tijd om terug af te koelen. Zo zullen we een groot aantal cycli doorlopen en op heel wat plaatsen de temperatuur in de installatie registreren.
Ik voer mijn proeven uit bij 16A maar mijn vraag was of de elektrische wagens dan ook effectief constant met 16A opladen. Of zit er een zeker profiel in die laadcyclys van bijvoorbeeld 5 minuten laden bij 16A en dan even de stroom terugschroeven om de temperatuur in de batterij niet te hoog te laten oplopen. Dit kan voor mijn proeven belangrijk zijn omdat ik de opwarming van de huishoudelijke installatie monitor. Wanneer de stroom niet constant is maar een bepaalde cyclus doorloopt zal dit ook een andere opwarming geven. Blijkbaar zijn de laadprofielen van elektrische wagens moeilijk te vinden op internet en na een aantal dagen lezen op dit forum was ik verwonderd van de grote kennis die hier aanwezig is.
hopelijk is er hier iemand die mij wat meer kan vertellen!
groeten Louis