TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Laadrendement - ervaringen, metingen, tips

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by jpgrolle, Dec 3, 2013.

  1. jpgrolle

    jpgrolle EU P830 owner since Nov 6

    Joined:
    Apr 24, 2013
    Messages:
    42
    Location:
    Netherlands
    #1 jpgrolle, Dec 3, 2013
    Last edited: Dec 4, 2013
    Nieuw draadje: niet over verbruik tijdens rijden, batterij opwarmen of vampire draw, maar over ervaringen met pure laadverliezen: het verschil tussen wat de meterkast of je smart charger je vertelt dat er naar de auto gaat, en wat er uiteindelijk in de accu komt.

    Ik heb nu een paar keer gemeten en kom steeds op 77% uit, dus 23% verlies. Mijn Ampera zit op 79%, ik had verwacht/gehoopt dat de Tesla het beter zou doen. 77% betekent toch dat je 30% meer kWh verbruikt dan de auto aangeeft.

    Wat voor ervaringen hebben anderen hiermee? Ik ben benieuwd of er grote verschillen zitten als gevolg van stroomsterkte en de ladingsgraad van de batterij. Ik laad zelf nu met een lolo op 13A naar een Model S met 60kWh accu.
     
  2. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,478
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Hm, dat valt ook mij een beetje tegen. Ik heb de MS nog niet, maar zal daar na ontvangst al snel ook aandacht op vestigen omdat ik veelrijder ben met ca. 1.500km per week.
     
  3. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Op welk vermogen laden jullie? Ik laad op 3x26A (eigenlijk 3x30A) en zie volgens mij >80%.

    Ik heb het nu de laatste tijd even niet gemeten, maar dat is wat ik in het begin zag.
     
  4. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Het laadvermogen gaat wel degelijk uit maken, ook de heating van het pack e.d.

    Vaak is het wel zo, hoe hoger je laad vermogen, hoe hoger het rendement. Het zijn echter wel veel variabelen, want het kan ook weer uit maken of je Twin Chargers hebt of niet.

    Zo zal je met een Twin Charger denk ik bij 3x32A het hoogste rendement hebben waar je bij een Single Charger bij 3x16A het hoogste rendement hebt.

    Je hebt met 3x32A echter wel weer te maken met verlies in je kabels, dus daar moet je ook weer aandacht aan besteden.

    Ook zal je tussen de zomer en winter verschillen zien.
     
  5. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Ik ga de mijne ook wat monitoren.
     
  6. jpgrolle

    jpgrolle EU P830 owner since Nov 6

    Joined:
    Apr 24, 2013
    Messages:
    42
    Location:
    Netherlands
    Ik laad met die lolo op een zielige enkelfase 220V, dus 1x13A (hoop dat er snel een nieuwe firmware komt die weer 16A mogelijk maakt).
    Moet trouwens bekennen dat ik me in vier weken Model S rijden nog niet beperkt heb gevoeld door deze langzame laadmogelijkheid thuis.
    Maar als het laadrendement voor 3-fasen duidelijk hoger is, zal dat een extra reden voor mij zijn om een laadstation aan te schaffen.
    Dus laat maar komen die metingen!
     
  7. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,326
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    na 1070km geeft de auto een gemiddelde van 240wh/km
    op mijn kWH meter is er 321KWH door gegaan wat 300wh/km is en 25% verlies.
    een deel hiervan is door het lang stil staan op de parking.
    mijn dag dagelijks woon-werkverkeer is 8km rijden, 8 a 9 uur stil staan op de parking buiten en terug 8 km rijden.
    ik verlies momenteel bij de huidige temperatuur van 5 a 7° ongeveer 12km op 8 uur (persoonlijk vindt ik dat redelijk veel bij deze tempertuur)

    neen, ik heb de auto nog geen 66 dagen (x 16km =1070km) maar ik rij in het wilde weg wat rond in mijn vrije tijd.
    hoe meer ik rond rij, hoe rendabeler het wordt:smile:
     
  8. X-RAY

    X-RAY Member

    Joined:
    Jan 3, 2012
    Messages:
    207
    Location:
    Netherlands
    Ik heb dit ook gemerkt bij onze zoë. Daar meet ik verliezen van 30% , soms meer... Daarover mijn beklag gedaan bij renault. Ze begrijpen het zelf ook niet, zeggen ze...
    Was net een wat langduriger meting begonnen voor de tesla, lees ik deze thread.
    Ik ga mijn metingen doen in een verwarmde garage, bij powersaving modus, en zonder voorverwarmen. Ik zal posten als ik een paar honderd km erop heb zitten.

    Goed om te lezen dat het anderen ook opgevallen is. Verbijsterd hoe laag de gerapporteerde rendementen zijn. Als dit bij alle ev's zo is, dat moet je dat misschien meetellen in het werkelijke verbruik. Dan komt de tesla dus op +/- 300Wh/km! Ook goed, maar dan is het tenminste transparant.

    (Hebben we dus toch allemaal een 120KWh batterij.... ( in verbruik dan)
     
  9. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Waar je dus eigenlijk harder over mag zeuren: Het laden gaat langzamer dan je zou willen! Hoe hoger het rendement, hoe meer energie de accu in kan ipv verloren te gaan.

    Dit is trouwens wat de Tesla website zegt:
    Ik ben benieuwd onder welke omstandigheden.
     
  10. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,882
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Als je 300Wh/km afneemt en 240Wh/km verbruik dan heb je een verlies van 20%
     
  11. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,326
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    het is maar hoe je het bekijkt he.

    ik heb 20% verlies op mijn verbruik 20% van 300 = 60
    maar ik heb wel 25% meer opgedaan dan nodig was: 240 x1.25 is 300:wink:
     
  12. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,882
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Even een voorbeeld in context:
    Als je Tesla aandelen zakken van 160 naar 144 dan heb je 10% verlies
     
  13. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,102
    Location:
    Europe
    Of 10% minder winst.

    Nee toch?

    Je inkoopprijs bepaalt alles.
     
  14. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium

    we gaan verder off-topic :

    mijn leveranciers geven mij ook liever 5% korting; en dan nog eens 5% korting.

    ik wil toch liever meteen 10%.
     
  15. robbie_s

    robbie_s Member

    Joined:
    Oct 30, 2013
    Messages:
    160
    Location:
    Geldermalsen
    Het rendement van de lader zal hoger zijn bij een lagere laadstroom. Want hoe hoger de stroom, des te meer warmteontwikkeling in de lader en bedrading. Lijkt me dus gemeten met de laagst mogelijke stroomsterkte.

    Thuis laadt ik meestal met 8A en 3 fasen, dat is voldoende voor een volle accu de volgende morgen. Gemiddeld trek ik ongeveer 20% meer uit het stopcontact dan dat er in mijn accu terechtkomt.
     
  16. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    dat blijkt dus NIET uit de rekentool op de site.
    Misschien kan iemand met laadstation en KWH-teller dat uittesten ?
     
  17. Hannes

    Hannes Member

    Joined:
    Sep 5, 2013
    Messages:
    103
    Location:
    Netherlands
    Ik heb thuis een oplader via ENECO, 3X16A dus kan ik met 26A laden van de 32A. Ik laad dan met 228V tot 232V @ 26A. De laadsnelheid loopt dan op tot 101km/u charging. Ik dacht dat je pas bij 32A met 100km/u oplaadt. Betekent dit dat wanneer de beperking opgeheven is bij de volgende release, ik dan bij 32A met meer dan 100km/u oplaad?
     
  18. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Dat zou je denken, maar het gaat hier om het rendement van de lader zelf. Die is vaak het hoogst als je op een zo hoog mogelijk vermogen laad.

    Het is echter zo dat enkel onze tests dit kunnen uit wijzen.
     
  19. LuckyLuke

    LuckyLuke Model S P85DL

    Joined:
    Dec 14, 2011
    Messages:
    2,092
    Location:
    Eindhoven, The Netherlands
    Heb ooit eens gekeken naar de rendements grafiekjes van Brusa laders, deze waren het meest efficiënt als ze rond de 80% belast werden. Kan me voorstellen dat dat voor andere laders ook ongeveer zo zal zijn.
    Laden op 13A bij enkele of 26A bij dubbele lader is zo gek waarschijnlijk nog niet?
     
  20. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Ik heb op 3 fase - 20A opgeladen vannacht:

    Ik heb 46.5 kWh verbruikt op de teller en 44kW op de teller in de auto. Dan kom ik op een laadrendement van 94%.
    Ik heb nadien ook nog de standverwarming opgezet en nog 1.5 kWh gebruikt die de auto niet geregistreerd heeft.

    Nu nog vergelijken met wat ik vandaag verbruikt heb.
     

Share This Page