Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadrendement - ervaringen, metingen, tips

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb op 3x8A geladen vannacht.

ik heb 54 kWh verbruikt uit het laadpunt, en 45,8 kWh volgens de trip teller in de auto. Zo kom ik uit op een laadrendement van 85%.
Toch wel een flink verschil. Zal binnen kort eens op 3x13A laden. Eens kijken of dat uitmaakt.
 
Ik heb thuis een oplader via ENECO, 3X16A dus kan ik met 26A laden van de 32A. Ik laad dan met 228V tot 232V @ 26A. De laadsnelheid loopt dan op tot 101km/u charging. Ik dacht dat je pas bij 32A met 100km/u oplaadt. Betekent dit dat wanneer de beperking opgeheven is bij de volgende release, ik dan bij 32A met meer dan 100km/u oplaad?

rated of typical?
 
We zijn verschillende dingen aan het meten. Ik vergelijk mijn kWh standen van meter en die van de auto bij het opladen. Als je aan de laadpaal hangt krijg je een scherm met laadsnelheid en bijgeladen kWh (of km). De trip teller gebruik ik niet.
Dit zou toch exact hetzelde moeten zijn? :confused:
Ik kijk in de auto naar het verbruik sinds de laatste keer dat deze opgeladen is, bij de trip teller waar ook de gereden km staat vermeld.
Of zou dit alleen het verbruik van de motor zijn? En dus alle andere verbruikers niet meerekenen, zoals verwarming, airco/ warmtepomp, electronische systemen, opladen 12V accu enz.
Mooie boel is dat! Nou, morgenochtend als de accu vol is weet ik of de waarde van het verbruik sinds de laatste keer laden (tripverbruik) overeenkomt met wat het laadscherm zegt dat ie geladen heeft (laadverbruik). Op het moment dat het laadverbruik zichtbaar is, wordt het tripverbruik gewist. Ik denk dat ik het antwoord al weet!:crying:
Het verschil tussen de kWh meter thuis en het laadverbruik is dan het laadrendement.
het verschil tussen het laadverbruik en het tripverbruik zijn dan alle andere electriciteits verbruikers.
Opgelost!:smile: Of zie ik dit verkeerd?
 
Last edited:
Dit zou toch exact hetzelde moeten zijn? :confused:
Ik kijk in de auto naar het verbruik sinds de laatste keer dat deze opgeladen is, bij de trip teller waar ook de gereden km staat vermeld.
Of zou dit alleen het verbruik van de motor zijn? En dus alle andere verbruikers niet meerekenen, zoals verwarming, airco/ warmtepomp, electronische systemen, opladen 12V accu enz.
Mooie boel is dat! Nou, morgenochtend als de accu vol is weet ik of de waarde van het verbruik sinds de laatste keer laden (tripverbruik) overeenkomt met wat het laadscherm zegt dat ie geladen heeft (laadverbruik). Op het moment dat het laadverbruik zichtbaar is, wordt het tripverbruik gewist. Ik denk dat ik het antwoord al weet!:crying:
Het verschil tussen de kWh meter thuis en het laadverbruik is dan het laadrendement.
het verschil tussen het laadverbruik en het tripverbruik zijn dan alle andere electriciteits verbruikers.
Opgelost!:smile: Of zie ik dit verkeerd?

Sinds de laatste keer dat de accu vol was:
tripverbruik 42,9 kWh
laadverbruik 46 kWh
eigen meter in laadpunt 49 kWh

Schiet mij maar lek!
 
Sinds de laatste keer dat de accu vol was:
tripverbruik 42,9 kWh
laadverbruik 46 kWh
eigen meter in laadpunt 49 kWh

Schiet mij maar lek!

Ik denk dat we nu op dezelfde lijn zitten.

Laadrendement = Bijgeladen kWh auto/ Bijgeladen kWh laadpaal
Als je vergelijkt met de tripmeter ben je aan het kijken hoeveel van je opgeladen kWh's er werkelijk gemeten worden bij het rijden. Zoals je ziet valt dat wat tegen ;-)
 
Dit zou toch exact hetzelde moeten zijn? :confused:
Ik kijk in de auto naar het verbruik sinds de laatste keer dat deze opgeladen is, bij de trip teller waar ook de gereden km staat vermeld.
Of zou dit alleen het verbruik van de motor zijn? En dus alle andere verbruikers niet meerekenen, zoals verwarming, airco/ warmtepomp, electronische systemen, opladen 12V accu enz.

Als de verwarming niet in het tripverbruik wordt meegeteld, waarom zie ik dan in deze koude dagen na het wegrijden steeds zo'n Matterhorn in de energiegrafiek? Zou dat alleen het opwarmen van de accu zijn? Lijkt me niet, want ik heb de afgelopen dagen bij wat korte ritten de verwarming uitgeschakeld gehouden en zag duidelijk minder hoge bergen in de grafiek. Vragen, vragen...
 
Wat meespeelt is de spanning van iedere cel. Bij een koude accu is er minder spanning beschikbaar, en is de interne weerstand van de cellen ook groter. Op het moment dat je dan stroom uit de accu gaat ontrekken, gaat het ontladen van je accu extra snel.
Vandaar dat het berekende verbruik omhoog schiet.
De hogere interne weerstand zorgt er wel voor dat de accu sneller opwarmt, en dus de spanning per cel weer toeneemt. Maar wat je dan al verbruikt hebt komt niet meer terug.

Een verwarmde garage voor de S zal zeker helpen :)
 
Dat was inderdaad rated, maar volgens mij is de 100km/u laden die Tesla opgeeft ook gebaseerd op rated.

Toen mijn auto nog 3x32 laadde gaf hij 100 km/h aan. Nu met 3x26 80 km/h. Volgens mij is dat typical: 22 kW laden levert in een uur 22 kWh. Doe daar wat af voor omzettingsverliezen en je hebt 20 kWh netto tot je beschikking. Dat heb je precies nodig om 100 km ver te komen als je typical verbruikt (200 Wh/km).
 
Heb dit topic nog niet in de diepte zitten meelezen, maar ik heb zowel een Fluke 1735 Powerlogger als een IR-Camera (Fluke TiR1) in mijn bezit. Als jullie verzoekjes hebben op vlak van metingen, wil ik hier wel eens een uurtje voor vrijmaken of deze apparatuur ter beschikking stellen.
 
Ik houd al een tijdje een spreadsheet bij met gegevens, maar die ga ik nu nog eens wat accurater bij houden.

Ik gok zelf op ongeveer 20% verlies bij het laden doordat in de kou ook de accu heater aan gaat, in de zomer verwacht ik een beter rendement.
 
Heb vrijdag een test gedaan.

In de ochtend stond de kWh meter op 2272 en ben daarna gaan rijden. Door de dag heen in totaal 400km gereden en daarmee volgens de trips van de Model S 107kWh verbruikt.

Nadat de auto weer vol was in de avond stond de kWh meter echter op 2396. Dat betekend dus dat ik voor 400km rijden met twee laadmomenten in totaal 124kWh verbruikt heb. Dat komt dus neer op 310Wh/KM.

Dit heeft dus deels met het rendement van de laders te maken, maar ook met de verwarming van het pack en dergelijke.

Ik laad in dit geval thuis op 3x26A.
 
Geen nieuw draadje aanmaken levert een willekeur aan oude draadjes op die beter konden blijven slapen. Is dit beter dan gewoon een nieuw draadje aanmaken?

(on topic) Hmm dit keer wel interessant om dit draadje eens wakker te schudden: wat is jullie ervaring met de nieuwe laders in de recentere auto's? Hogere efficientie?
 
Geen nieuw draadje aanmaken levert een willekeur aan oude draadjes op die beter konden blijven slapen. Is dit beter dan gewoon een nieuw draadje aanmaken?

(on topic) Hmm dit keer wel interessant om dit draadje eens wakker te schudden: wat is jullie ervaring met de nieuwe laders in de recentere auto's? Hogere efficientie?

lolo paal van TNM in een Model 3
75 kWh verbruikt op de paal
63 kWh bijgeladen in de auto

maar het vreemde is, Tesla’s geeft in het staatje “sinds laden” aan dat hij zelf maar 43 kWh heeft verbruikt.

Hoe kan dat nou weer?!
Van 90% naar 2% en dan maar 43 kWh verbruiken.

Als ik dan ga laden, komt er wél gewoon 63 kWh bij volgens de Tesla.

Op deze manier heb je dubbele verliezen...


Maar waar ik eigenlijk naar op zoek was, wat zijn de laadverliezen met de mobile charger van Tesla zelf?