Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadsnelheid en dual chargers

This site may earn commission on affiliate links.
volgens de wet van behoud van energie is het net wél efficienter.;)
met een 11KW moet je BIJKOMEND verwarmen.
met een 22KW niet.


een andere manier om het te verduidelijken :

met een 11kw en bvb 9% verlies is er een vermogen van 1kw dat omgezet wordt in warmte.
daardoor warmt de batterij op - tot er zich een evenwicht instelt tussen de opgewekte warmte (met een vermogen van 1kw dus) en de thermische verliezen doorheen de wanden - ook 1kw.
Uitgaande van een bepaalde vorm en isolatiewaarde zal er tussen de batterij en de buitenlucht een temperatuursverschil zijn, van bvb 10 graden.
(Anders gesteld : bij een temperatuursverschil van 10°C tussen de batterij en de lucht gaat er 1kw aan warmte verloren)

met een 22kw lader is er evenwel een vermogen van 2kw dat omgezet wordt in warmte.
Vorm en isolatie van de batterij is verder dezelfde, en dus gaat de batterij opwarmen... en bij een temperatuurverschil van 10°C zal er al 1kw verloren gaan naar de buitenlucht - net als bij de 11kw lader.
Er blijft dus 1kw restwarmte over waarmee de batterij nog verder opgewarmd wordt.
Voor de eenvoud stellen we dat het warmeverlies lineair is met het temperatuursverschil, en zal de batterij verder opwarmen tot er een temperatuursverschil is van 20°C.
Bij een temperatuursverschil van 20°C tussen de batterij en de lucht gaat er 2kw aan warmte verloren, en pas dan stelt het evenwicht zich in.

Als het buiten dan 0°C is, zal met een 11KW lader de batterij op 10°C staan - te koud en bijgevolg gaat de batterij EXTRA opwarmen; met een 22KW lader zal de batterij dan op 20°C staan, voldoende warm en zal de batterij NIET extra opwarmen.

De getallen zijn uiteraard maar als voorbeeld - het gaat om het principe, niet om de juiste waardes.
Je kan ook beredeneren dat door met 22kW te laden je de batterij te vroeg gaat opwarmen en er dus meer warmte naar de buitenlucht verloren gaat, ook al kan je later beginnen met laden dan met 11kW.
Hoe groter het temperatuurverschil, hoe groter het warmteverlies.
Door net voor vertrek de batterij bij te verwarmen heb je dat minder...
 
Je kan ook beredeneren dat door met 22kW te laden je de batterij te vroeg gaat opwarmen en er dus meer warmte naar de buitenlucht verloren gaat, ook al kan je later beginnen met laden dan met 11kW.
Hoe groter het temperatuurverschil, hoe groter het warmteverlies.
Door net voor vertrek de batterij bij te verwarmen heb je dat minder...

aah, leuke discussie, we gaan nog even door;).

neen, er gaat bij een 22kw niet méér warmte naar de buitenlucht verloren.
net minder - gezien de wet van behoud van energie.
en daar zit dan ook de effectieve besparing in de winter !

stel dat je 11kwh moet laden.

met een 11kw lader duurt dat een uur - logischer wijze. In dat uur heb je 11kwh geladen, en met 9% verlies 1 kwh warmte weer verloren.
met een 22kw lader duurt dat dan een half uur. In dat halfuurtje heb je 11kwh geladen, en met 9% verlies dus 1 kwh warmte weer verloren.
Exact even veel.

Maar : tijdens het uur met de 11kw lader is de batterij maar 10°C opgewarmd - omdat je opwarmt met een thermisch vermogen van 1kw (zie voige post) - , laat ons even aannemen dat daar 0.3kWh voor nodig is.
Met andere woorden, van de 1kwh is er 0.7kwh naar de buitenlucht gegaan, en 0.3kwh naar de batterij.

Tijdens het halfuur met de 22kw lader is de batterij evenwel 20°C opgewarmd - dubbel zoveel omdat je opwarmt met een thermisch vermogen van 2kw -, en daar is dan 0.6kwh voor nodig geweest.
Met andere woorden, van de 1kwh is er 0.4kwh naar de buitenlucht gegaan, en 0.6kwh naar de batterij.

In dit voorbeeld zou in de winter bij de start voor de 11kw nog 0.3kwh extra uit de batterij getrokken worden via de verwarmingsweerstanden om op gelijke temperatuur te komen.


(zoals hoger vermeld : de getallen zijn als voorbeeld, het gaat om het principe)

Het gaat hier om het verschil tussen vermogen en energie.
 
Last edited:
aah, leuke discussie, we gaan nog even door;).

neen, er gaat bij een 22kw niet méér warmte naar de buitenlucht verloren.
net minder - gezien de wet van behoud van energie.
en daar zit dan ook de effectieve besparing in de winter !

stel dat je 11kwh moet laden.

met een 11kw lader duurt dat een uur - logischer wijze. In dat uur heb je 11kwh geladen, en met 9% verlies 1 kwh warmte weer verloren.
met een 22kw lader duurt dat dan een half uur. In dat halfuurtje heb je 11kwh geladen, en met 9% verlies dus 1 kwh warmte weer verloren.
Exact even veel.

Maar : tijdens het uur met de 11kw lader is de batterij maar 10°C opgewarmd - omdat je opwarmt met een thermisch vermogen van 1kw (zie voige post) - , laat ons even aannemen dat daar 0.3kWh voor nodig is.
Met andere woorden, van de 1kwh is er 0.7kwh naar de buitenlucht gegaan, en 0.3kwh naar de batterij.

Tijdens het halfuur met de 22kw lader is de batterij evenwel 20°C opgewarmd - dubbel zoveel omdat je opwarmt met een thermisch vermogen van 2kw -, en daar is dan 0.6kwh voor nodig geweest.
Met andere woorden, van de 1kwh is er 0.4kwh naar de buitenlucht gegaan, en 0.6kwh naar de batterij.

In dit voorbeeld zou in de winter bij de start voor de 11kw nog 0.3kwh extra uit de batterij getrokken worden via de verwarmingsweerstanden om op gelijke temperatuur te komen.


(zoals hoger vermeld : de getallen zijn als voorbeeld, het gaat om het principe)

Het gaat hier om het verschil tussen vermogen en energie.
De tijd dat je warmte verliest aan de buitenlucht is inderdaad korter met 22kw, aannemende dat je direct na het laden gaat rijden. Punt voor jou.
 
aah, leuke discussie, we gaan nog even door;).

neen, er gaat bij een 22kw niet méér warmte naar de buitenlucht verloren.
net minder - gezien de wet van behoud van energie.
en daar zit dan ook de effectieve besparing in de winter !

stel dat je 11kwh moet laden.

met een 11kw lader duurt dat een uur - logischer wijze. In dat uur heb je 11kwh geladen, en met 9% verlies 1 kwh warmte weer verloren.
met een 22kw lader duurt dat dan een half uur. In dat halfuurtje heb je 11kwh geladen, en met 9% verlies dus 1 kwh warmte weer verloren.
Exact even veel.

Maar : tijdens het uur met de 11kw lader is de batterij maar 10°C opgewarmd - omdat je opwarmt met een thermisch vermogen van 1kw (zie voige post) - , laat ons even aannemen dat daar 0.3kWh voor nodig is.
Met andere woorden, van de 1kwh is er 0.7kwh naar de buitenlucht gegaan, en 0.3kwh naar de batterij.

Tijdens het halfuur met de 22kw lader is de batterij evenwel 20°C opgewarmd - dubbel zoveel omdat je opwarmt met een thermisch vermogen van 2kw -, en daar is dan 0.6kwh voor nodig geweest.
Met andere woorden, van de 1kwh is er 0.4kwh naar de buitenlucht gegaan, en 0.6kwh naar de batterij.

In dit voorbeeld zou in de winter bij de start voor de 11kw nog 0.3kwh extra uit de batterij getrokken worden via de verwarmingsweerstanden om op gelijke temperatuur te komen.


(zoals hoger vermeld : de getallen zijn als voorbeeld, het gaat om het principe)

Het gaat hier om het verschil tussen vermogen en energie.
Mijn punt was, dat bij een groter temperatuurverschil, de batterij sneller afkoelt en dus meer energie verliest.
 
  • Like
Reactions: S-19910
mbt. tot de 11 kW / 22 kW discussie en laadpalen.. Newmotion laadpalen worden standaard geleverd met de max. vermogen instelling op 11 kW maar staan in de Newmotion App (en waarschijnlijk ook in andere apps die de database van New Motion als bron gebruiken) allemaal vermeld als 22 kW palen. Kortom, de informatie van NewMotion over laadpalen is misleidend.
 
mbt. tot de 11 kW / 22 kW discussie en laadpalen.. Newmotion laadpalen worden standaard geleverd met de max. vermogen instelling op 11 kW maar staan in de Newmotion App (en waarschijnlijk ook in andere apps die de database van New Motion als bron gebruiken) allemaal vermeld als 22 kW palen. Kortom, de informatie van NewMotion over laadpalen is misleidend.
Weet je dat zeker ? Op oplaadpalen.nl zie ik zowel NewMotion laadpalen van 11kW als van 22kW staan.
Het zou kunnen dat 22kW duolaadpalen zijn aansgesloten op een 3x40A netaansluiting, met 2 aangesloten auto's krijgen ze wellicht ieder maar 20A (13.8kW).
 
Kortom, de informatie van NewMotion over laadpalen is misleidend.

Misleidend klinkt als opzettelijk. Foutief is het wel. Bij mij in de buurt geldt dat ook, maar dan het omgekeerde: de app geeft voor elke paal 11kW aan. Ik laad er meestal met 3x24A.

Door de laadsessie te herstarten net voor vertrek kun je trouwens aan een publieke laadpaal ook met een lekker warme batterij vertrekken.
 
Misleidend klinkt als opzettelijk. Foutief is het wel. Bij mij in de buurt geldt dat ook, maar dan het omgekeerde: de app geeft voor elke paal 11kW aan. Ik laad er meestal met 3x24A.

Door de laadsessie te herstarten net voor vertrek kun je trouwens aan een publieke laadpaal ook met een lekker warme batterij vertrekken.
Het daadwerkelijk beschikbare vermogen bij de publieke duolaadpalen hangt af van meerdere variabelen: op hoeveel A is de netaansluiting afgezekerd, en heeft de paal wel of niet interne loadbalancing. Dit soort variabelen zit niet in de datasets die onderling worden uitgewisseld. Het is dus of 11kW, of 22kW.
Iets ertussenin of combinatie van variabelen is te ingewikkeld voor de apps (ook voor de naieve nieuwe EV rijder zonder verstand van kW en kWh denk ik).