ebullio
Well-Known Member
Je kan ook beredeneren dat door met 22kW te laden je de batterij te vroeg gaat opwarmen en er dus meer warmte naar de buitenlucht verloren gaat, ook al kan je later beginnen met laden dan met 11kW.volgens de wet van behoud van energie is het net wél efficienter.
met een 11KW moet je BIJKOMEND verwarmen.
met een 22KW niet.
een andere manier om het te verduidelijken :
met een 11kw en bvb 9% verlies is er een vermogen van 1kw dat omgezet wordt in warmte.
daardoor warmt de batterij op - tot er zich een evenwicht instelt tussen de opgewekte warmte (met een vermogen van 1kw dus) en de thermische verliezen doorheen de wanden - ook 1kw.
Uitgaande van een bepaalde vorm en isolatiewaarde zal er tussen de batterij en de buitenlucht een temperatuursverschil zijn, van bvb 10 graden.
(Anders gesteld : bij een temperatuursverschil van 10°C tussen de batterij en de lucht gaat er 1kw aan warmte verloren)
met een 22kw lader is er evenwel een vermogen van 2kw dat omgezet wordt in warmte.
Vorm en isolatie van de batterij is verder dezelfde, en dus gaat de batterij opwarmen... en bij een temperatuurverschil van 10°C zal er al 1kw verloren gaan naar de buitenlucht - net als bij de 11kw lader.
Er blijft dus 1kw restwarmte over waarmee de batterij nog verder opgewarmd wordt.
Voor de eenvoud stellen we dat het warmeverlies lineair is met het temperatuursverschil, en zal de batterij verder opwarmen tot er een temperatuursverschil is van 20°C.
Bij een temperatuursverschil van 20°C tussen de batterij en de lucht gaat er 2kw aan warmte verloren, en pas dan stelt het evenwicht zich in.
Als het buiten dan 0°C is, zal met een 11KW lader de batterij op 10°C staan - te koud en bijgevolg gaat de batterij EXTRA opwarmen; met een 22KW lader zal de batterij dan op 20°C staan, voldoende warm en zal de batterij NIET extra opwarmen.
De getallen zijn uiteraard maar als voorbeeld - het gaat om het principe, niet om de juiste waardes.
Hoe groter het temperatuurverschil, hoe groter het warmteverlies.
Door net voor vertrek de batterij bij te verwarmen heb je dat minder...