Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadstation voor thuis: de mogelijkheden

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,

Onze Tesla is nog lang niet hier (vorige week besteld, pas in Mei dus), maar om nog voor de MIA in aanmerking te komen willen we wel al de oplaadpunten bestellen. Eerst wilden we thuis gewoon opladen met de mobiele conncetor, maar na het lezen over de onveiligheid hebben we besloten dat dit toch maar Type 2 laadstations moeten worden. Het gaat om een type 2 laadstation in de garage en eentje onder de carport.

Nu zijn er een heleboel laadstations, de een nog duurder dan de ander. Mijn vraag is welk laadstation de beste deal is? Wij hebben een 3x16A aansluiting, dus hoger dan 11kW hoeft het station niet te zijn. Bij voorkeur laadstations met de kabel er aan vast.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

P.S.: Ik weet dat er een Charging Infrastructure topic is, maar dat was zo veel en uitgebreid dat ik door de bomen het bos niet zag.
 
Ik (en vele anderen hier) heb een Keba P20 met vaste kabel die ik via Cohere heb laten installeren.
Dat ging niet vlekkeloos, maar dat is leergeld dat jij niet meer hoeft te betalen. Ik had de pech gehad dat een paar schroeven niet goed aangedraaid waren.
Als je bij Conrad.nl of dergelijke sites de Keba koopt ben je goedkoper uit, maar dan zal je een betrouwbare (lokale) installateur moeten vinden (lees: 1 die leergeld al betaald heeft).
Via werkspot hebben een aantal mensen al een goede installateur gevonden, maar als je hier vraagt naar goede installateurs in jouw regio heb je wellicht eerste hands advies
 
Last edited:
Ik zou wel een KEBA van 22kW nemen, zelf heb ik thuis een 3x25A aansluiting (11kW laadvermogen dus bij 3x16A) maar ik heb toch een 22kW KEBA genomen omdat die marginaal duurder is en dus toekomstgericht.
Mijn KEBA staat trouwens op 20A ingesteld zodat ik in noodgevallen iets sneller kan laden als er niet gekookt, gewast en gestreken wordt...
 
Last edited:
Is deze ook waterdicht en heeft deze een beveiliging (zodat niet iemand anders 'm kan gebruiken als ik op vakantie ben?). Waar kan je die bij Bosch bestellen? Kan 't niet vinden op internet.
Deze is waterdicht als alle schroeven netjes aangedraaid worden en dus buiten te gebruiken (IP54).
Je kan hem in je meterkast uitschakelen.
Wel leuk dat ik zelf deze vragen ook een maand of 4 geleden stelde.
Met 3x16A duurt het een uur of 8 als de batterij helemaal leeg is om volledig op te laden ( wat niet vaak voorkomt! ).
Met 3x20A dus een kleine 6,5 uur
 
Voordat je de laadpaal aanmeldt voor de MIA, lees dit nog even: Belastingdienst werkt thuisladen tegen? - Groen7

Voor zover ik heb terug kunnen vinden wordt een laadpaal inderdaad als onroerende zaak gezien, bij installatie bij privé woning kun je dan niet zakelijk aftrekken...
Zo'n zelfde probleem was er eerder eerder ook met zakelijke zonnepanelen op je privé woning. Die worden intussen wel als roerende zaak aangemerkt dus wel zakelijk mogelijk, maar voor laadpalen is dat blijkbaar nog niet het geval...

Verder weet ik weinig van alle fiscale aspecten, kwam dit alleen tegen tijdens mijn eigen zoektocht door het fiscale bos...:crying:
 
Ik zou zelf - en ik ben redelijk handig - niet gaan knutselen aan dergelijke aansluitingen. Je hebt het hier niet over even een nul en fase draadje 230v aansluiten. Als de electricien toch bezig is, laat dan het laadstation gelijk even door hem aansluiten. Loop je zo min mogelijk risico.
 
Ik zou zelf - en ik ben redelijk handig - niet gaan knutselen aan dergelijke aansluitingen. Je hebt het hier niet over even een nul en fase draadje 230v aansluiten. Als de electricien toch bezig is, laat dan het laadstation gelijk even door hem aansluiten. Loop je zo min mogelijk risico.

Het gaat inderdaad over een nul en 3 keer een fase draadje aansluiten. En de aarding niet vergeten.
Daarna nog de dip-switches goed zetten. Testen en klaar is Kees.
Maar je kiest natuurlijk zelf of je daar een vakman voor wilt aanspreken.
 
Iedereen heeft het hier al wel genoemd, maar ik zou ook een 22kW station adviseren wat je dan op 11kW in stelt.

Koop er wel één die voorbereid is op Smart Charging, zodat je eventueel later nog Smart Charging kan nemen zodat je de volle 3x25A zou kunnen benutten als er verder geen verbruik in je huis is.

Cohere kan je hier prima mee helpen. Maar verder, als jij een installateur gewoon een 6mm2 kabel laat leggen naar je laadpunt met daarbij een B20 4p aardlek automaat (automaat + aardlek in 1), dan ben je opzich klaar.

Als hij echter toch bezig is zou ik hem ook direct de Keba laten installeren, weet je zeker dat de boel goed zit.
 
Iedereen heeft het hier al wel genoemd, maar ik zou ook een 22kW station adviseren wat je dan op 11kW in stelt.

Koop er wel één die voorbereid is op Smart Charging, zodat je eventueel later nog Smart Charging kan nemen zodat je de volle 3x25A zou kunnen benutten als er verder geen verbruik in je huis is.

Cohere kan je hier prima mee helpen. Maar verder, als jij een installateur gewoon een 6mm2 kabel laat leggen naar je laadpunt met daarbij een B20 4p aardlek automaat (automaat + aardlek in 1), dan ben je opzich klaar.

Als hij echter toch bezig is zou ik hem ook direct de Keba laten installeren, weet je zeker dat de boel goed zit.

Ook een RJ45 kabel trekken als je aan smartcharging wil gaan doen?
 
Ook een RJ45 kabel trekken als je aan smartcharging wil gaan doen?
Errr, goed punt! Trek een RJ45 kabel die kant op.

Dus een 5G6 kabel en een UTP CAT5e kabel.

Ik heb zelf deze kabel in de grond gegraven: KÖNIG FTP CAT5e kabel voor buitengebruik per meter - 1,21 : Kabeltje.com: kabels kopen. HDMI, netwerk, VGA, DVI, alle soorten kabels.

Lijstje is dan:
- B20 aardlek automaat
- 5G6 (6mm2) kabel (kan tot 32A)
- CAT5 FTP kabel
- Keba 22kW (32A) laadpunt met Smart Charging voorbereiding
 
Als je dan toch gaat graven, leg dan eerder wat extra kabeltjes dan minder. Zelf heb ik twee utp cat 6 kabels getrokken en nog eens 2 Hager signaalkabels die gebruikt worden voor domotica. Nu nog niet allemaal nodig, maar in de toekomst ben je blij als alles er ligt. En de extra kosten zijn verwaarloosbaar. Ik heb trouwens het hele setje in van die rode flexibele slang getrokken, diameter 40 mm (kost een euro/meter). Hoef je geen (duurdere) grondkabel te gebruiken. Overigens heb ik zelf 5G10mm2 gelegd om elk risico voor wat betreft warmteontwikkeling uit te sluiten. Ik ben van plan om op 22Kw te gaan laden.
 
Heb ontdekt dat we 3x35A thuis hebben, dus we leggen inderdaad een 3x32A kabel en dan een KEBA 22kW laadstation erbij met een RJ45 kabel voor Smart Charging. Daarmee ben je dan klaar? De electricien die we hebben wil alleen eigen geleverde laadpunten (EV BOX) installeren, dus zullen we het zelf moeten doen...