Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadvoorziening thuis + openbare parkeerplaats

This site may earn commission on affiliate links.
Hmmm, als een oud omaatje over de mat valt? Die matten zijn juist bedoeld om er voor te zorgen dat duidelijk is dat hij er ligt, en dat het veilig is. Je laat dus duidelijk zien dat je de juiste maatregelen neemt. Daarnaast vraag ik mij af wat die letsel schade advocaat allemaal gaat claimen? Derving van inkomsten, medische kosten, roept u maar!
misschien heeft het omaatje wel nu een angststoornis hierdoor gekregen en worden die medisch kosten ook verhaald op je :). misschien haar heup gebroken en kan ze zich niet meer verplaatsen in haar 1tje naar familie en vrienden

ik zou in zo’n situatie zeker sentry mode laten draaien en wellicht een netwerkcamera om aan te tonen dat het zo veilig mogelijk i.
 
Succes als er een oud omatje over de mat valt en een letselschade advocaat in de arm neemt. Jij bent volledig verantwoordelijk.

Zou ik me eerlijk gezegd in Nederland niet zo druk om maken. Met het gebruik van een mat geef je al duidelijk aan dat je aan de veiligheid van omstanders gedacht hebt. Kan me niet voorstellen dat een rechter er in mee gaat dat je verantwoordelijk bent voor letselschade op zo'n moment.
 
Zou ik me eerlijk gezegd in Nederland niet zo druk om maken. Met het gebruik van een mat geef je al duidelijk aan dat je aan de veiligheid van omstanders gedacht hebt. Kan me niet voorstellen dat een rechter er in mee gaat dat je verantwoordelijk bent voor letselschade op zo'n moment.

Rechters zijn onvoorspelbaar, en als jij een kabel met mat over de stoep legt (zonder toestemming!) dan is de kans behoorlijk groot dat de claim wordt toegewezen.

Daarnaast moet je banger zijn voor een claim van een jong iemand die zijn nek breekt, een dwarslaesie oploopt en dus zijn carriere verwoest ziet worden. Daar kun je een enorme claim van verwachten want dan moet je ook de misgelopen carriere betalen.
 
Het is niet de VS. Stel dat er wat gebeurt (en dat lijkt mij sterk met zo’n mat), dan zou je dat verweten kunnen worden. Maar vanwege de mat is er nooit sprake van ernstig verwijtbaar gedrag. Verder vind ik in de regels van mijn gemeente, of welk wetboek nergens terug dat er geen kabel op de stoep mag liggen, laat staan een goed afgedekte kabel. Je zou dus ook niet de auto mogen stofzuigen met een verlengsnoer etc?
In Nederland gaan we gewoon uit van gezond verstand gebruiken en een auto laden met een netjes afgeschermde veilige kabelnet valt daar onder.
En betalen voor een carrière? Volgens mij kijken we in NL naar daadwerkelijke geleden schade en pakt de rechter geen glazen bol om te bepalen hoe iemands carrière er uit had kunnen zien. In dat geval had mijn carrière er uit gezien als die van Elon
 
Het is niet de VS. Stel dat er wat gebeurt (en dat lijkt mij sterk met zo’n mat), dan zou je dat verweten kunnen worden. Maar vanwege de mat is er nooit sprake van ernstig verwijtbaar gedrag. Verder vind ik in de regels van mijn gemeente, of welk wetboek nergens terug dat er geen kabel op de stoep mag liggen, laat staan een goed afgedekte kabel. Je zou dus ook niet de auto mogen stofzuigen met een verlengsnoer etc?
In Nederland gaan we gewoon uit van gezond verstand gebruiken en een auto laden met een netjes afgeschermde veilige kabelnet valt daar onder.
En betalen voor een carrière? Volgens mij kijken we in NL naar daadwerkelijke geleden schade en pakt de rechter geen glazen bol om te bepalen hoe iemands carrière er uit had kunnen zien. In dat geval had mijn carrière er uit gezien als die van Elon

Een rechter houdt bij een letselschade claim wel degelijk rekening met gemiste inkomsten. En nee, de vergoedingen hebben gelukkig niet de hoogte die in de VS gangbaar zijn, maar (ook) gelukkig zijn die er wel. Als jij of acties van jou leiden tot letselschade bij een ander dan ben jij volledig aansprakelijk, en terecht. Als iemand struikelt over jouw verlengsnoer van de stofzuiger dan ben jij aansprakelijk. Dat is normaal en gezond verstand. Het afwijzen daarvan zoals jij nu doet vind ik uiterst merkwaardig. Het kan een gedeelde verantwoordelijkheid zijn, maar dan nog, jij veroorzaakt een onveilige situatie dus is het jouw verantwoordelijkheid. Niet alleen in mijn ogen, ook in die van de wetgever. Er bestaat niet voor niets iets als wettelijke aansprakelijkheid.

Als je me niet gelooft: Letselschade

Letselschade kan bestaan uit kosten als:

  • verlies van inkomsten
  • medische kosten die uw verzekeraar niet vergoedt
  • aanpassingen aan uw auto of woning
  • hulp in de huishouding of bij het onderhoud van uw huis
Letselschade kan ook immateriële schade zijn: het verdriet, de pijn en het verlies aan levensvreugde die het gevolg zijn van het incident. De vergoeding van deze schade heet smartengeld.

Nog steeds geen zin in een aansprakelijkheidsverzekering?

Rekenvoorbeelden: Letselschade bedragen voorbeelden! Hoeveel smartengeld?

Genoemde dwarslaesie leidt tot smartengeld van 250.000 euro. Dat is naast de vergoeding van de werkelijk gemaakte kosten.
 
Rechters zijn onvoorspelbaar, en als jij een kabel met mat over de stoep legt (zonder toestemming!) dan is de kans behoorlijk groot dat de claim wordt toegewezen.

Daarnaast moet je banger zijn voor een claim van een jong iemand die zijn nek breekt, een dwarslaesie oploopt en dus zijn carriere verwoest ziet worden. Daar kun je een enorme claim van verwachten want dan moet je ook de misgelopen carriere betalen.
Je bedoelt de veronderstelde carrière? Bewijs dat maar eens...
 
Je bedoelt de veronderstelde carrière? Bewijs dat maar eens...

Dat is te bewijzen en is juridisch ook houdbaar. Als de jongeman een studie aan het volgen was dan gaat men daar van uit. Volgde hij de studie rechten dan gaat men er vanuit dat hij jurist wordt. Zo wordt er simpelweg gerekend :).

En een mat eroverheen en dan zeggen 'Ja ik heb mijn best gedaan meneer de rechter' dat gaat ook niet werken. Jij bent verantwoordelijk. De hele mat is de reden van de val geweest. Zonder toestemming heb jij een risico genomen en dat risico moet je nu dragen.
 
  • Like
Reactions: horta
Een keer van dichtbij gezien (in simpele vorm, alleen materiële schade): ongelijk liggende tegels in de stoep op de openbare weg. Iemand viel en daarbij ging de camera kapot. Na gezeur heeft de gemeente betaald, en de stoeptegels weer recht gelegd. Gemeente is en was aansprakelijk voor dit soort zaken. Volkomen vergelijkbaar met de rubber mat, dan ben jij aansprakelijk.

Het gezeur bestond er uit dat je je voeten maar beter moest optillen aldus de eerste reactie. Daar kwamen ze niet mee weg, en dat wist de gemeentelijke jurist ook die daarna werd geraadpleegd door de betreffende ambtenaar.
 
  • Like
Reactions: Tozz
Dat zal geen probleem. Verzekeraars wijzen een claim af wanneer je opzettelijk handelt of zo roekeloos dat het bijna opzettelijk is. Daar is hier geen sprake van. Je bent niet bewust bezig iemand letsel toe te brengen. Je neemt juist maatregelen om het te voorkomen.
Daarnaast zal een verzekeraar ook niet opkomen voor schade uit strafrechtelijk handelen. Ook dat is hier niet het geval. Ik heb nog geen gemeente reglement gezien waarin staat dat je geen kabel e.d. op de stoep mag leggen (gemeentes hebben meestal alleen beleid over een private paal op openbare weg. Paal op eigen terrein is niet verboden en er is, meestal, geen verordening over een kabel).

Overigens is zo'n situatie met verkeerd liggende tegel ook genuanceerder. Een gemeente is echt niet in iedere situatie aansprakelijkheid. Uit jurisprudentie blijkt dat een gemeente ook een redelijke termijn gegund wordt om het te kunnen repareren.
 
Een keer van dichtbij gezien (in simpele vorm, alleen materiële schade): ongelijk liggende tegels in de stoep op de openbare weg. Iemand viel en daarbij ging de camera kapot. Na gezeur heeft de gemeente betaald, en de stoeptegels weer recht gelegd. Gemeente is en was aansprakelijk voor dit soort zaken. Volkomen vergelijkbaar met de rubber mat, dan ben jij aansprakelijk.

Het gezeur bestond er uit dat je je voeten maar beter moest optillen aldus de eerste reactie. Daar kwamen ze niet mee weg, en dat wist de gemeentelijke jurist ook die daarna werd geraadpleegd door de betreffende ambtenaar.

Hier een soortgelijk voorbeeld. Opatje was gestruikeld over scheefliggende stoeptegels door boomwortels. Beste man had gebroken kaak. Binnen 24 uur is dat paadje opnieuw bestraat. Naar wat ik heb begrepen is de gemeente voor dergelijke zaken aansprakelijk.
 
Er zijn hier wel fraaiere oplossingen voor:

- Ondergrond stopcontact. Graafvergunning aanvragen en dan kan je m.i. een hele mooie oplossing maken met zoiets;

https://benedput.be/templates/yootheme/cache/Contactdoos 1 mod-8c95f9d8.png

Klus je daar een female type 2 in, zodat je je laadkabel daar in kunt prikken.

- Als parkeerplaats binnen bereik al iets heeft van een boom of een verkeersbord zou je daar misschien een laadpaal kunnen plaatsen aangesloten op je eigen stroom aansluiting. Een gemeente moet in principe toestemming geven voor het plaatsen van infrastructuur. Mogelijk moet je daar wel precariobelasting voor betalen, maar dat is niet zoveel. Ik zou dan wel kiezen voor een paal waar anderen ook kunnen laden (dus met RFID en verrekening).
 
  • Like
Reactions: Stinoo
Over thuis laden gesproken... Heeft iemand ervaring met de Ecotap thuis installaties ?
Ik wou eerst een Zappi aanschaffen, maar die worden kennelijk niet geleverd. Ik moet dus op zoek naar een andere 11 of 22 kW laadkast. Dat ding moet alleen voor mij privé werken en ik wil dat zonder abonnement c.q. internet verbinding of zoiets.
Ook zou dat ding onderscheid moeten kunnen maken tussen zonnepanelen en dag/nacht stroom. De Zappi belooft dat allemaal maar helaas....