Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden en VVE

This site may earn commission on affiliate links.
Bijna een jaar bezig geweest met discussies en voorbereidingen maar nu eindelijk een definitief besluit en opdracht. In onze parkeergarage met 220 parkeerplaatsen voor 65 kopers en 155 huurders komt Zaptec laadinfrastructuur aangelegd door Eleqtron. Het betreft de aanleg van een flatbandkabel langs alle parkeerplaatsen inclusief regelapparatuur. Het systeem wordt gekoppeld aan de BMI en is centraal afschakelbaar bij calamiteiten. . Alle individuele woningeigenaren en de verhuurders betalen eenmalig een paar honderd euro per woning aan de VVE om de aanleg te financieren. Dat is inmiddels door iedereen zonder problemen betaald.
Gebruikers van parkeerplaatsen kunnen na aanleg van de infrastructuur zelf een Zaptec laadpunt kopen of huren en aan laten sluiten. Dit laadpunt wordt gekoppeld aan een E-flux abonnement voor de verrekening van het verbruik. Laadprijs per kWh wordt ongeveer gelijk aan de consumentenstroomprijs. Hiermee wordt door de VVE een paar cent winst gemaakt waarmee onderhoud wordt betaald en evt aanpassingen in de toekomst.
 
Hmm, en door mijn VVE wordt de installatie voorlopig uitgesteld, naar aanleiding van het bericht in het Parool.
Eerst een expert ernaar laten kijken. Een kijken welke expert we kunnen inschakelen...
Onze garage is een grote bende, diverse bewoners hebben allerlei huisraad en andere spullen op de parkeerplekken gestald. Daardoor zie je niet meer wat er eigenlijk staat. Toen een van de bewoonsters ging verhuizen kwamen we er achter dat ze jarenlang twee jerrycans met benzine op haar had bewaard...

Gefeliciteerd @Johanvcr !
 
Dit is trouwens ook een aardige: ik wist niet dat deze aanpassing in de maak was maar sinds 10 maart 2020 staat er een verplichting tot het aanleggen van laadpunten of voorbereidende voorzieningen bij nieuwbouw en renovatie in het bouwbesluit:

https://www.atriensis.nl/file/downl...n-enkele-andere-besluiten-inzake-epbd-iii.pdf

Oplaadinfrastructuur elektrische auto’s verplicht

Dit recente TNO rapport helpt ook bij discussies binnen VVE's:

https://www.rijksoverheid.nl/binari...sonenautos/Brandveiligheid+parkeergarages.pdf
 
Brandweer Nederland heeft vandaag zijn advies voor EV's in parkeergarages op de website gezet.
Advies voor realiseren laadvoorzieningen in parkeergarages
Dit zullen ze gezien de timing morgen wel bij Kassa gaan verkopen.

Ik zit dit nog eens door te nemen maar wat een raar advies is dit eigenlijk.
- Het benoemt dat electrische branden anders verlopen en anders te blussen zijn dan fossiele branden. En daaruit volgt een advies over laadinstallaties. Als het type energiedrager het probleem is zou het advies dan niet moeten gaan over of je sowieso electrische auto’s wel of niet in garages zou moeten stallen? Los van of ze opgeladen worden of niet.
- Het gaat steeds over garages. Wat met eigen woningbezitters met een inpandige stalling?
- En dan dit: “Onderstaande risicoverminderende maatregelen gelden voor EV, maar ook voertuigen die rijden op waterstof kennen bijzondere risico’s. Alhoewel hier in deze memo niet over wordt gesproken, adviseren wij u ook deze voertuigen niet zondermeer te parkeren en op te laden in parkeergarages”.
Ik ben benieuwd hoe ze denken dat je een waterstofvoertuig oplaadt in je garage...
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Dit is trouwens ook een aardige: ik wist niet dat deze aanpassing in de maak was maar sinds 10 maart 2020 staat er een verplichting tot het aanleggen van laadpunten of voorbereidende voorzieningen bij nieuwbouw en renovatie in het bouwbesluit:

https://www.atriensis.nl/file/downl...n-enkele-andere-besluiten-inzake-epbd-iii.pdf

Oplaadinfrastructuur elektrische auto’s verplicht

Dit recente TNO rapport helpt ook bij discussies binnen VVE's:

https://www.rijksoverheid.nl/binari...sonenautos/Brandveiligheid+parkeergarages.pdf

Ook in Duitsland is een wet goedgekeurd die laadpunten in (ook ondergrondse) parkeergarages toestaat.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Ook in Duitsland is een wet goedgekeurd die laadpunten in (ook ondergrondse) parkeergarages toestaat.
Dit gaat over de verplichting van andere eigenaren mee te werken aan de aanleg van een laadpaal.
Dit is vergelijkbaar met het aanstaande wetsvoorstel modernisering appartementsrecht waarmee in de toekomst een melding aan de VVE van een eigenaar volstaat om een laadpunt te kunnen aanleggen. Tegenstanders in de VVE worden hiermee buitenspel gezet. Ook een groep eigenaren kan een melding doen. De voorwaarden waaraan moet worden voldaan komen in een AMvB.
Het wetsvoorstel komt zomer 2020 , het zal nog wel even duren voordat het wet is, wat dat betreft zijn de Duitsers sneller.
Als leden in een VVE laadpunten blokkeren kan dit ook een argument zijn om ze te overtuigen: vroeg of laat zullen ze toch gedwongen worden mee te werken via het appartementsrecht.
De Kamerbrief over het appartementsrecht staat hier:
https://www.wmanl.nl/wp-content/upl...zaming-bij-Verenigingen-van-Eigenaars-def.pdf

Als VVE zou ik het nooit zover laten komen omdat gedwongen passief blijven onder druk van een paar tegenstanders uiteindelijk toch tot hoge kosten voor de VVE kunnen leiden. Als afzonderlijke eigenaren via de melding een laadpunt gaan aanleggen zal op enig moment de piekbelasting van de installatie worden overschreden. Om te voorkomen dat hierdoor de hele voeding eruit knalt zullen er gemeenschappelijke voorzieningen moeten worden aangelegd en mogelijk zelfs verzwaring van de installatie, en dat is een kostbare grap. Het gecoördineerd aanleggen van gemeenschappelijke infrastructuur met load balancing en peak shaving is altijd de beste oplossing.
 
Last edited:
Kleine update vanaf mijn kant.

De vve heeft nog niks besloten. Echter kan ik voorlopig met een verlengsnoer gratis opladen, dus dat is opzich ook prima.
behalve dan dat iemand al 2 keer de stekker uit het stopcontact heeft getrokken.

andere kant van het verhaal is het wel raar. Heineken parkeert ook bij ons in de parkeergarage, hierworden voor alle parkeerplekkern die ze hebben laadpalen aangelegd. Dit betreft de helft van de parkeergarage. Wel raar dat, dat al geregeld kan zijn en voor bewoners het een lan lopende procedure is.
Als ik kan opladen bij de palen van heineken vind ik het ook prima.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Kleine update vanaf mijn kant.

De vve heeft nog niks besloten. Echter kan ik voorlopig met een verlengsnoer gratis opladen, dus dat is opzich ook prima.
behalve dan dat iemand al 2 keer de stekker uit het stopcontact heeft getrokken.

andere kant van het verhaal is het wel raar. Heineken parkeert ook bij ons in de parkeergarage, hierworden voor alle parkeerplekkern die ze hebben laadpalen aangelegd. Dit betreft de helft van de parkeergarage. Wel raar dat, dat al geregeld kan zijn en voor bewoners het een lan lopende procedure is.
Als ik kan opladen bij de palen van heineken vind ik het ook prima.
Laden met een verlengsnoer werkt wel, maar duurt lang en een standaard wcd is minder geschikt voor langdurige hoge belasting. Maar goed als tijdelijke oplossing ben je in elk geval geholpen. Nu alleen nog op de sentry beelden kijken wie de stekker er uit heeft getrokken.

En..... misschien dat een kratje bier wonderen doet om een laadpaal te krijgen, het is Heineken ook gelukt;)
 
Laden met een verlengsnoer werkt wel, maar duurt lang en een standaard wcd is minder geschikt voor langdurige hoge belasting. Maar goed als tijdelijke oplossing ben je in elk geval geholpen. Nu alleen nog op de sentry beelden kijken wie de stekker er uit heeft getrokken.

En..... misschien dat een kratje bier wonderen doet om een laadpaal te krijgen, het is Heineken ook gelukt;)

ik heb een verlengsnoer van 25 meter en het stopcontact zit in het halletje niet in de parkeergarage. Krijg gelukkig de melding op de app dat het opladen is onderbroken.

De vve zijn 2 bedrijven, syntes en mvgm.. kratbier doet denk ik geen wonderen.
 
ik heb een verlengsnoer van 25 meter en het stopcontact zit in het halletje niet in de parkeergarage. Krijg gelukkig de melding op de app dat het opladen is onderbroken.

De vve zijn 2 bedrijven, syntes en mvgm.. kratbier doet denk ik geen wonderen.

In onze garage in Rotterdam (met eigen parkeerplaatsen) wordt nu systeem van Zaptec aangelegd. Alle 220 parkeerplaatsen kunnen nu een uniform (Zaptec) laadpunt krijgen met load-balancing. Geregeld via Eleqtron, aangelegd door installateur Van Ginderen. De laadpunten kunnen (evt samen met buurman) worden gekocht en gehuurd. MVGM is ook onze vve- beheerorganisatie dus misschien kunnen de beheerders eens informatie uitwisselen. Probleem is wel geweest dat duurzaamheidsmaatregelen niet in het standaardcontract van VVE's met MVGM zitten en het optimale systeem door de bestuurders van de VVE zelf gezocht en geregeld moest worden.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: robertvg and horta
@Johanvcr @berg en anderen: zoals jullie weten is het ministerie van BZK een Algemene Maatregel van Bestuur aan het voorbereiden om de huidige wetgeveing om te bouwen naar een notificatieplicht. Als onderdeel van de voorbereidng doen ze een nu een onderzoek naar de 'regeldrukeffecten', ministerietaal voor de eventueel toenemende (administratieve) handelingen voor een VVE indien er een notificatieplicht voor laadpalen komt. Ze zoeken hiervoor VVE voorzitters, bestuursleden of individuele eigenaren om de verwachte effecten in kaart te brengen. Zouden jullie hieraan willen deelnemen? Het telefonische interview duurt ong 45 minuten en wordt uitgevoerd door Sira Consulting.
 
@Johanvcr @berg en anderen: zoals jullie weten is het ministerie van BZK een Algemene Maatregel van Bestuur aan het voorbereiden om de huidige wetgeveing om te bouwen naar een notificatieplicht. Als onderdeel van de voorbereidng doen ze een nu een onderzoek naar de 'regeldrukeffecten', ministerietaal voor de eventueel toenemende (administratieve) handelingen voor een VVE indien er een notificatieplicht voor laadpalen komt. Ze zoeken hiervoor VVE voorzitters, bestuursleden of individuele eigenaren om de verwachte effecten in kaart te brengen. Zouden jullie hieraan willen deelnemen? Het telefonische interview duurt ong 45 minuten en wordt uitgevoerd door Sira Consulting.

Beetje laat...... Had dit bericht gemist.....maar ze kunnen contact opnemen.....