Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden gaat maar tot 97%, verbloemen van degradatie?

This site may earn commission on affiliate links.

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,915
3,605
Rotterdam
Tesla Bjorn heeft in een aantal videos duidelijk laten zien dat diverse Tesla's nog maar tot 97% laden. Stel dat je dacht 12% degradatie te hebben op 100% dan heb je nu dus veel meer degradatie! Slim natuurlijk, bijna niemand laad tot 100% dus dan valt het niet op. Een verkapte manier om degradatie te verbergen?

Wie heeft er recent nog tot 100% geladen met een auto die al een paar jaar oud is?

Ik zit bijvoorbeeld op 3.49% (608.94/630.98) degradatie tov 100% maar als het laden niet verder gaat dan 97% is het dus meer, namelijk 6.39% (608.94*0.97/630.98=0.9361).
 
Ik had enkele jaren geleden het gevalletje dat ie niet meer tot 100% wou laden, en vaak bij 96% tot zelfs 94% bleef steken.

Ofwel was het een update, ofwel eens een paar nachten niet ingestoken houden, heeft het probleem opgelost.

Was ook rond de periode dat ik met 3% toch stil viel zonder accu. Ik vermoed dat het BMS toen helemaal niet wist hoe vol of hoe leeg de batterij was.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Mijn X 100D van 2017 met 86000 km kan ik nog tot 100% laden. Dit was eind mei.
In maart heb ik een keer gehad dat hij bij 97% bleef staan zonder verder te laden.

Tesla zelf geeft 529/423 km range bij 100%
Scan my Tesla Full Range 523/420 km bij 100% SOC
en Full Range 526/424 km bij 19,1% SOC

Mijn Full Nominal pack varieert tussen 91 kWh en 90,6 kWh.
Ik weet de begin waardes niet en ik zie verschillende Nominal Full pack waardes van een 100 pack dus wat is mijn degradatie?
 
Weet niet of je vraag specifiek is voor je MS?
Nee, niet specifiek voor MS. Meer controleren of het meer dan toeval is.

Tesla zelf geeft 529/423 km range bij 100%
Scan my Tesla Full Range 523/420 km bij 100% SOC
en Full Range 526/424 km bij 19,1% SOC

Mijn Full Nominal pack varieert tussen 91 kWh en 90,6 kWh.
Ik weet de begin waardes niet en ik zie verschillende Nominal Full pack waardes van een 100 pack dus wat is mijn degradatie?

Apart dat Scan My Tesla een andere waarde geeft dan je auto. Bij mij zijn die identiek behalve dat Scan My Tesla met cijfers achter de komma werkt.


1623160453270.jpeg


1623160460116.png


1623160470634.jpeg
 

Attachments

  • 1623160538605.png
    1623160538605.png
    15.4 KB · Views: 42
Ik heb het display ingesteld in km, niet in %.
Het was dus toevallig, enkele maanden geleden gemerkt, dat ik heb ook gemerkt dat het stopt by 98%.
Ik vermoed dat de eigenaars, zoals ik, dat liever toch km GoM zien, er niet van bewust zijn.
 
% is een schatting van het BMS. Dit moet zich af en toe hercalibreren. Ik denk dat na hercalibratie jouw 97% 100% zal geworden zijn. Batterij is vol, maar BMS detecteert de waarden die bij de laatste calibratie nog maar 97% waren. Kan inderdaad wijzigen door degradatie, maar wellicht ook door omstandigheden: temperatuur, andere verbruikers… soms komt er zelfs wat range terug.
 
% is een schatting van het BMS. Dit moet zich af en toe hercalibreren. Ik denk dat na hercalibratie jouw 97% 100% zal geworden zijn. Batterij is vol, maar BMS detecteert de waarden die bij de laatste calibratie nog maar 97% waren. Kan inderdaad wijzigen door degradatie, maar wellicht ook door omstandigheden: temperatuur, andere verbruikers… soms komt er zelfs wat range terug.

Heb je niet goed gelezen? Als een auto maar tot aan 97% blijft laden en niet meer naar 100% gaat dan zou het BMS JUIST moeten corrigeren en dus 100% aangeven. Dat gebeurd dus niet bij aardig wat Tesla's.

Oftewel, phantom range.... BMS claimt dat het pack nog 3% meer kan bevatten maar nooit lukt.

Vind het overigens een vergezochte verklaring Ramon. Volgens nou zou tesla dat veel geavanceerder kunnen.

Dat Tesla dit bewust doet om degradatie te verbloemen? Geen idee... het is niet dat Tesla nou echt transparant is en niet in staat is dit soort truken uit te halen. Hoeveel owners laden tot 100%?

Ik denk niet dat het zo vergezocht is. Gezien bijna alle software de range API's uitlezen om te extrapoleren naar 100% om degradatie af te leiden en hierdoor de degradatie statistieken van b.v. Teslafi


Maar wat bedoel je met "zou tesla dat veel geavanceerder kunnen."?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Inderdaad, maar zoals ik schreef, enkel na een hercalibratie. Zonder calibratie blijft het BMS zich baseren op de waarden van de vorige calibratie.

Het BMS (her)kalibreert zichzelf. Waar doel je nou op? Het is niet iets wat een owner of door Tesla moet worden geïnitieerd. Kalibreren is een continue process van het BMS. Voor de duidelijkheid, we hebben het hier over het herhaaldelijk tot 100% laden.

Het is ook niet zo dat het BMS blijft laden.... de auto laad tot 97% en stopt. Het stoppen bepaalt het BMS. Lijkt me een aardig moment voor "herkalibratie" om te bepalen wat 100% is toch? Het BMS zou dus de waarden moeten bijstellen maar dat gebeurd niet. De (her)kalibratie werkt dus niet....

Jij zegt dat het BMS iets zou moeten doen en ik geef aan dat ja dat zou het moeten doen maar vind niet plaats met als gevolg dat er minder degradatie wordt gepresenteerd door het BMS dan de werkelijkheid.

De enige manier om dit te fixen is een nieuwe firmware versie die er voor zorgt dat de kalibratie inderdaad er voor zorgt dat het scherm weer 100% toont en de API's de werkelijke capaciteit tonen.

Als het sporadisch niet lukt om tot 100% is er niks aan de hand want inderdaad BMS kalibratie maar als je nooit meer tot 100% kunt laden is dus simpelweg degradatie bedrog.
 
Zover ik begrijp gebeurt hercalibratie niet automatisch na dat je tot 100% wil laden en het ding maar tot 97% laad.

Ik zie allerlei truken voorbij gaan, waaronder ook een nacht niet aan de laadkabel koppelen om een hercalibratie uit te lokken. Met de kabel in de stekker gaat je auto bv niet volledig slapen.
 

Charging the battery from a low state of charge to 100% will be partially successful in maximising 100% range as the cells will have time time to equalise their voltages as the charging takes place. Secondly, if the batteries have not balanced, 100% is when the first banks of batteries are reporting the required voltage, but not all. The charging will stop, the voltages will then naturally balance over time and the state of charge will drop slightly across the battery pack (when cells balance, some voltages go up and some voltages come down). The charger could then top up the missing bit again assuming the drop is sufficient to re trigger the charger.
 
Je hebt kalibreren en balanceren.
Kalibreren is nodig als de BMS niet meer weet of onzeker is over de boven waarde en de onder waarde. Ik vind dit een beetje een vaag verhaal want volgens mijn gegevens zou de BMS de SOC redelijk goed moeten kunnen halen uit de gemiddelde voltage van de cellen. Zie attachment De Cell voltage t.o.v. de SOC is redelijk een rechte lijn. Er zit een beetje variatie in waarschijnlijk door temperatuur en cell onbalans na net gereden te hebben.

Balanceren is hierboven beschreven, maar volgens mij kan een accu zelf de cellen alleen leeglaten lopen via een weerstand en niet een stroom van het eene blok naar het andere laten lopen

Aangezien ik ook een keer had dat hij stopte met laden bij 97% en daarna toch weer kon laden naar 100% zou ik me daar niet zo druk over maken.
Wat ik wel zag dat het laatste stukje erg lang duurt en dat ie nog best een poosje met 1 a 2 kW aan het laden was terwijl hij al op 100% stond. Ik denk dat dat balanceren was.

@ramonneke: Ik heb even gekeken en de huidige SOC in kilometers kont overeen tussen Tesla en Scan my Tesla, maar de Full rated range varieert
Screenshot_20210609-121130.jpg


20210609_120404.jpg

20210609_120444.jpg


Als ik jouw berekening volg zou een Nominal Full Pack nieuw ongeveer 97,25 kWh moeten zijn. Daar uit zou volgen dat ik nu ongeveer 6,6% degradatie heb.

Heb jij deze waardes ook Wouter als vergelijking?
 

Attachments

  • cell voltage-SOC.pdf
    210.6 KB · Views: 49
Sorry had ook niet een klein stukje tekst uit het hele verhaal moeten pakken. Het verhaal van Tesla gaat duidelijk over kalibreren en sluit af met de stap voor het kalibreren, namelijk het balanceren van de batterij.

Hoe dan ook het verhaal verteld wel wat kalibren is en hoe je het in werk stelt voor je auto.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Het BMS (her)kalibreert zichzelf.
Enkel als je van (bijna) vol tot (bijna) leeg rijdt.

Voor de duidelijkheid, we hebben het hier over het herhaaldelijk tot 100% laden.
Begreep ik, maar je moet daarna ook bijna leeg rijden om de calibratie te triggeren.
is dus simpelweg degradatie bedrog.
Bedrog impliceert moedwil. Als je wagen de kans nooit krijgt om te calibreren kan hij nooit zijn parameters updaten. Ik zou dan niet van bedrog spreken.

Het stoppen van het laden wordt misschien door andere parameters bepaald (vb: is er het laatste kwartier nog iets bijgekomen, wat is de stroom die nog naar de batterij vloeit), dan de parameters waarmee het % SoC berekend wordt (volgens mij bepaald door de spanning die op de batterij zit).

Ik probeer alleen maar opbouwend mee te denken (brainstormen als het ware). Ik voel wat geladenheid in jouw reacties. Mijn antwoorden zijn ook maar gissingen, maar misschien helpen ze om tot een oplossingen te komen of geven ze iemand een voorzet tot oplossing.

Als er iets verkeerd over gekomen is, mag je dat gerust laten weten en bied ik je mijn excuses aan. Het zal sowieso onbedoeld of verkeerd uitgedrukt geweest zijn.