Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden in de Efteling is... net als een sprookje!

This site may earn commission on affiliate links.
Maar feitelijk is het natuurlijk gewoon bespottelijk dat Tesla hun klanten met een extra uitgave van >200 euro wil opzadelen omdat ze zelf een tientje willen besparen. Je moet gewoon de laadkabel kunnen gebruiken, ongeacht op welke hoek van de auto de laadpaal is.
 
Ach ja, ik heb 6 maanden zonder laadkabel prima mee kunnen leven (al heb ik een paar keer gebaald niet op straat te kunnen laden... omdat het de enige parkeerplaats die nog beschikbaar waren). En met 4m is het toch een stuk fijner werken als het in 90% van de gevallen voldoende is? Ik vind de kabel nog wel onhandig als het te lang is. Voordeel van de M3 is ook: als je thuis kan laden en met SuC voor grote trip, heb je eigenlijk meestal geen publieke paal nodig. Of ja, altijd handig, maar ik snap goed dat je niet een 8m kabel voor ga kopen als je toch al een 4m hebt.

Wat betref de Efteling, bij onze laatste uitje naar de Efteling werden de charger ons niet eens aangeboden, ik denk ook dat ze vol waren, maar ja, vanuit Eindhoven was het ook absoluut niet nodig om te laden.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Maar feitelijk is het natuurlijk gewoon bespottelijk dat Tesla hun klanten met een extra uitgave van >200 euro wil opzadelen omdat ze zelf een tientje willen besparen. Je moet gewoon de laadkabel kunnen gebruiken, ongeacht op welke hoek van de auto de laadpaal is.
Ik heb de hele kabel nog nooit gebruikt. Weet je hoeveel bagger/zand je in je kofferbak krijg als je een kabel van 7 meter van de grond raapt?
 
Gister wezen laden in de Efteling.. Waar dat een jaar of 4 geleden nog perfect ging.. was 't nu eigenlijk een domper.
in Coronatijd zijn er blijkbaar nog meer laadpalen geplaatst lees ik op Internet, maar het totale vermogen is blijkbaar niet meegegroeid.

Ik heb in 8 uur tijd 12 kWh kunnen laden, de rest van de tijd stond de laadpaal op 'Wacht op vermogen', wat betekent dat de totale voeding voor het laadplein te krap is voor de vraag waardoor laadpalen wachten totdat ze een seintje krijgen dat er weer vermogen beschikbaar is.

Wat ook niet echt prettig is is dat het hele park over het laadplein moet om naar de dinosapauto's te lopen. Dat is op beide momenten vervelend met in- en uitparkeren.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Gister wezen laden in de Efteling.. Waar dat een jaar of 4 geleden nog perfect ging.. was 't nu eigenlijk een domper.
in Coronatijd zijn er blijkbaar nog meer laadpalen geplaatst lees ik op Internet, maar het totale vermogen is blijkbaar niet meegegroeid.

Ik heb in 8 uur tijd 12 kWh kunnen laden, de rest van de tijd stond de laadpaal op 'Wacht op vermogen', wat betekent dat de totale voeding voor het laadplein te krap is voor de vraag waardoor laadpalen wachten totdat ze een seintje krijgen dat er weer vermogen beschikbaar is.

Wat ook niet echt prettig is is dat het hele park over het laadplein moet om naar de dinosapauto's te lopen. Dat is op beide momenten vervelend met in- en uitparkeren.
In maart hebben wij op de logiesparking geladen. Ging feilloos en nog aan 30ct/kWh via schell recharge.
 
De periode na de corona sluiting is het aantal palen inderdaad verdubbeld. Helaas hebben wij ook geregeld weinig laadvermogen. Daarbij klapt de M3P er ook geregeld uit omdat ze te weinig leveren en dan stopt de auto zelf met laden. Waarschijnlijk zijn de problemen straks verleden tijd als de verdeelstations vervangen zijn vanwege de bouw van het nieuwe hotel.
 


‘Eerder spraken we de ambitie uit om in 2030 volledig klimaatneutraal te zijn’, vertelt algemeen directeur Fons Jurgens. ‘Inmiddels kijken we verder vooruit en streven we ernaar om in ons 80e jubileumjaar, in 2032, klimaatpositief te zijn. Vanuit deze duurzame gedachte hebben we samen met betrokken collega's verschillende stappen gezet: grote en kleine.’

‘We hebben bijvoorbeeld niet-duurzame verlichting bij het hoofdentree en attracties vervangen door led-lampen en elektrische bladblazers aangeschaft’, vervolgt Jurgens. ‘De realisatie van het carportsysteem met 12.000 zonnepanelen is onze grootste stap in de juiste richting op het gebied van duurzaamheid tot nu toe. Binnen de Wereld van de Efteling wekken we inmiddels 4.755.000 kilowattuur zelf op dankzij meer dan 13.500 zonnepanelen, dat is goed voor zo'n 20 procent van ons jaarlijkse energiegebruik.’


Indrukwekkend allemaal, hopelijk worden de voedingen van de auto's spoedig dus een stuk beter.
 
Ik heb simulaties gezien en zonnecarports bij pretparken is een erg lucratieve aangelegenheid. Je verkoopt tenslotte goedkope zonnestroom aan €460/MWh en mensen betalen dat graag want dat is minder dan de prijs van Shell/Allego. En er absoluut geen noodzaak om daarbij ook uit het net te halen; je verkoopt voornamelijk overdag bij mooi weer 😂
 
  • Like
Reactions: Rowan256 and Hbrink
Nu nog fatsoenlijke load balancing waarbij je op een dag meer dan 25 kilometer aan stroom bijgeladen krijgt 😅.

Indrukwekkende overkapping inderdaad. Dat zoiets al niet jaren dé standaard is bij parkeerterreinen. Levert heel veel ruimte op voor zonnepanelen. En zet alle auto’s beschermd tegen weer en wind in de schaduw.
 


‘Eerder spraken we de ambitie uit om in 2030 volledig klimaatneutraal te zijn’, vertelt algemeen directeur Fons Jurgens. ‘Inmiddels kijken we verder vooruit en streven we ernaar om in ons 80e jubileumjaar, in 2032, klimaatpositief te zijn. Vanuit deze duurzame gedachte hebben we samen met betrokken collega's verschillende stappen gezet: grote en kleine.’

‘We hebben bijvoorbeeld niet-duurzame verlichting bij het hoofdentree en attracties vervangen door led-lampen en elektrische bladblazers aangeschaft’, vervolgt Jurgens. ‘De realisatie van het carportsysteem met 12.000 zonnepanelen is onze grootste stap in de juiste richting op het gebied van duurzaamheid tot nu toe. Binnen de Wereld van de Efteling wekken we inmiddels 4.755.000 kilowattuur zelf op dankzij meer dan 13.500 zonnepanelen, dat is goed voor zo'n 20 procent van ons jaarlijkse energiegebruik.’


Indrukwekkend allemaal, hopelijk worden de voedingen van de auto's spoedig dus een stuk beter.
Naamsverandering naar ‘de EVteling’ dan maar 😁
 
Ik heb simulaties gezien en zonnecarports bij pretparken is een erg lucratieve aangelegenheid. Je verkoopt tenslotte goedkope zonnestroom aan €460/MWh en mensen betalen dat graag want dat is minder dan de prijs van Shell/Allego. En er absoluut geen noodzaak om daarbij ook uit het net te halen; je verkoopt voornamelijk overdag bij mooi weer 😂

Zonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk​

 

Zonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk​


Zijn ze in Disneyland Parijs al wat verder dan hier in de Efteling. Vorige week was de helft van het parkeerterrein al voorzien de andere komt dit en volgend jaar. Helaas nog steeds slecht 4 ev laders.