Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden met 16a op 3x 25a, kom je in de problemen?

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,

Ik ga binnenkort een Tesla Model 3 rijden en wil een oplaadpunt thuis. Ik heb een oprit, dus dit is het probleem niet.
Voorts heb ik een meterkast met een 3 fase aansluiting (3x 25a).
Er is een elektricien hier geweest die me adviseert een extra groep bij te zetten (lijkt me logisch). Echter zegt hij dat laden met 16a haast onmogelijk is, omdat ik dan in de knoei zou komen met andere apparaten thuis. Hij adviseert me óf te laden met 10a of mijn aansluiting te verzwaren.

Echter, ik zie en hoor overal verhalen van mensen die "gewoon" laden met 16a en ook een 3 fase 25a meterkast hebben, met aparte groep.

Wie o wie zou mij van nuttig advies kunnen voorzien? Hartelijk dank alvast voor de reacties!
 
Wij hebben ook een Model 3 en 3- fase 25a. Op aparte groep De model 3 laad circa 70 km per uur. Wij letten nergens op. Wasmachines, drogers, inductie koken, elektrische oven. Er is nog nooit iets mis gegaan tijdens het laden
 
Nou, het is simpel. Elke fase kan maximum 25A trekken.

Dus, als je je auto gaat laden aan 3x16A, dan blijft er op elke fase 9A over.

9A x 230V = 2070W.

Dat is dus per fase je marge. Een 1000W magnetron gaat geen kik geven. Een 1000W magnetron en een oven en het fornuis op dezelfde kring, en de aansluiting kan wel afslaan, ja. Een oven met maximum vermogen neemt bv 3000W en dat is ook onvoldoende, maar als die oven op 3 fasen werkt, heb je wel weer marge.

Maar ik heb thuis 3x20A en laad wanneer ik wil aan 17A ('s nachts), maar trek overdag het vermogen naar beneden tot max. 10A of 6A, afhankelijk van.

Ik heb daarvoor mijn Tesla Wall Connector uitgerust met een Raspberry Pi om vanop afstand het vermogen te beperken.

Afhankelijk van de fork kan je TWCManager integreren met de opbrengst van je zonnepanelen of je aansluiting.


Ik heb nl. in de groepenkast ook een andere Raspberry Pi gemonteerd die van elke fase het vermogen en voltage meet, en zo kan ik ook zien welke fase hoeveel vermogen trekt.

1628084725129.png
 
Hangt van de rest van het huis af, wat zijn je grootverbruikers? Warmtepomp?

Verder leidt 's avonds en 's nachts laden zeer zelden tot problemen.
Ik heb sinds een maand een laadpaal aan huis, net als jij 3 x 25A. Mij werd geadviseerd een load-balancer te nemen. Dat heb ik ook gedaan. De theorie erachter is dat die overbelasting voorkomt, en je Tesla laat laden met minder vermogen indien je huis meer vermogen vraagt. Ik laad overigens s'nachts en dan lijkt het me sterk dat je problemen krijgt.
 
Last edited:
Ik heb sinds een maand een laadpaal aan huis, net als jij 3 x 16A. Mij werd geadviseerd een load-balancer te nemen. Dat heb ik ook gedaan. De theorie erachter is dat die overbelasting voorkomt, en je Tesla laat laden met minder vermogen indien je huis meer vermogen vraagt. Ik laad overigens s'nachts en dan lijkt het me sterk dat je problemen krijgt.
Inderdaad, dat is momenteel de meest populaire methode van slimme laadpalen: tussen de laadpaal en je groepenkast met je aansluiting wordt een verbinding gemaakt, en alle 3 de fases worden bij je aansluiting aan het net door je slimme laadpaal gemeten. Als deze meet dat je aan je limiet komt (bv 3x25A) door je auto te laden én andere verbruikers, gaat de laadpaal zijn eigen vermogen verminderen.

Wat ik heb gedaan, is voor de domme Tesla Wall Charger een aansturing voorzien om dat load balancing zelf te doen.
 
Loadbalancer heb je alleen nodig indien je grootverbruikers hebt die tijdens het laden (langduriger) aan staan. Ik zou het laden instellen tussen bijvoorbeeld 22:00 en 07;00, dan is de auto naar alle waarschijnlijkheid vol en staan grootverbruikers niet aan. Zoals al eerder door @Emphyrio opgemerkt heb je 9 A per fase over. Dat is onder normale omstandigheden best veel. Een wasmachine vraagt maar kortdurend een groot vermogen.
 
Hangt van de rest van het huis af, wat zijn je grootverbruikers? Warmtepomp?

Verder leidt 's avonds en 's nachts laden zeer zelden tot problemen.
Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb geen warmtepomp, wel gewoon een wasmachine, droger, oven, magnetron etc.... maar alles tegelijk aan, dat gebeurt eigenlijk nooit. Verder: bijvoorbeeld alleen 's nachts laden is wel een slimme, dan staat er uiteraard niets aan!
 
Waarom zou je overigens pertinent met 16a willen laden? Ik heb een 3x25a aansluiting, een warmtepomp (3 fasen), elektrisch koken etc. Gedurende de nacht laad ik eigenlijk altijd met 9a op, oftewel 6kw, vanaf 23.30. En dan is de auto nagenoeg altijd de volgende ochtend vol.
 
Nou, het is simpel. Elke fase kan maximum 25A trekken.

Dus, als je je auto gaat laden aan 3x16A, dan blijft er op elke fase 9A over.

9A x 230V = 2070W.

Dat is dus per fase je marge. Een 1000W magnetron gaat geen kik geven. Een 1000W magnetron en een oven en het fornuis op dezelfde kring, en de aansluiting kan wel afslaan, ja. Een oven met maximum vermogen neemt bv 3000W en dat is ook onvoldoende, maar als die oven op 3 fasen werkt, heb je wel weer marge.

Maar ik heb thuis 3x20A en laad wanneer ik wil aan 17A ('s nachts), maar trek overdag het vermogen naar beneden tot max. 10A of 6A, afhankelijk van.

Ik heb daarvoor mijn Tesla Wall Connector uitgerust met een Raspberry Pi om vanop afstand het vermogen te beperken.

Afhankelijk van de fork kan je TWCManager integreren met de opbrengst van je zonnepanelen of je aansluiting.


Ik heb nl. in de groepenkast ook een andere Raspberry Pi gemonteerd die van elke fase het vermogen en voltage meet, en zo kan ik ook zien welke fase hoeveel vermogen trekt.

View attachment 691928
Hartelijk dank voor je reactie, hier kan ik wat mee! De Raspberry Pi is wel een cool idee! ;)
 
Inderdaad, dat is momenteel de meest populaire methode van slimme laadpalen: tussen de laadpaal en je groepenkast met je aansluiting wordt een verbinding gemaakt, en alle 3 de fases worden bij je aansluiting aan het net door je slimme laadpaal gemeten. Als deze meet dat je aan je limiet komt (bv 3x25A) door je auto te laden én andere verbruikers, gaat de laadpaal zijn eigen vermogen verminderen.

Wat ik heb gedaan, is voor de domme Tesla Wall Charger een aansturing voorzien om dat load balancing zelf te doen.
Hartelijk dank. Misschien een slimme lader dus ook een goede optie!
 
Loadbalancer heb je alleen nodig indien je grootverbruikers hebt die tijdens het laden (langduriger) aan staan. Ik zou het laden instellen tussen bijvoorbeeld 22:00 en 07;00, dan is de auto naar alle waarschijnlijkheid vol en staan grootverbruikers niet aan. Zoals al eerder door @Emphyrio opgemerkt heb je 9 A per fase over. Dat is onder normale omstandigheden best veel. Een wasmachine vraagt maar kortdurend een groot vermogen.
Hartelijk dank, makes sense!
 
Waarom zou je overigens pertinent met 16a willen laden? Ik heb een 3x25a aansluiting, een warmtepomp (3 fasen), elektrisch koken etc. Gedurende de nacht laad ik eigenlijk altijd met 9a op, oftewel 6kw, vanaf 23.30. En dan is de auto nagenoeg altijd de volgende ochtend vol.
Wellicht is altijd laden met 16a inderdaad niet nodig, maar ik wil wel graag de optie hebben. Is het mogelijk makkelijk te switchen tussen bijvoorbeeld 9a en 16a of moet je vooraf kiezen voor een bepaalde stroomsterkte? Of heb je hier wellicht ook verschil tussen domme en slimme meters?
 
Wellicht is altijd laden met 16a inderdaad niet nodig, maar ik wil wel graag de optie hebben. Is het mogelijk makkelijk te switchen tussen bijvoorbeeld 9a en 16a of moet je vooraf kiezen voor een bepaalde stroomsterkte? Of heb je hier wellicht ook verschil tussen domme en slimme meters?
Het probleem met Tesla's is dat je enkel in de auto zelf kan kiezen welk maximum vermogen je toelaat. Je kan dat dus niet regelen in de app.

Je hebt dus een slimme of een slim gemaakte laadpaal nodig om dat vanop afstand te regelen.

Let er overigens op dat de huidig verkochte Tesla Wall Connector eentje van de 3e generatie is, die beperkte wifi capaciteit heeft (je kan er met wifi meerdere gaan load balansen) maar niet compatibel is met de TWCManager software, en dus niet load balacing met je aansluiting kan doen.
 
Dat switchen doe je in de auto zelf. Ikzelf heb ook een (dom) oplaadpunt van Tesla, aangesloten 3x 16A op een 3x 25A huisaansluiting. Ik stel de auto zo in dat deze om 21.00u begint te laden (ivm daltarief vanaf 21u) met 3x 13A zodat ik wat marge heb voor wasmachine/droger etc. Je zou de auto bijvoorbeeld ook zo kunnen instellen dat deze pas om 00.00u begint te laden met 3x 16A. Persoonlijk zou ik de kosten van een slim oplaadpunt of load balancing module besparen.
 
  • Like
Reactions: horta
Wellicht is altijd laden met 16a inderdaad niet nodig, maar ik wil wel graag de optie hebben. Is het mogelijk makkelijk te switchen tussen bijvoorbeeld 9a en 16a of moet je vooraf kiezen voor een bepaalde stroomsterkte? Of heb je hier wellicht ook verschil tussen domme en slimme meters?
Dat kan je instellen in de auto, in een X wel in ieder geval, dat zal in een Model 3 ook wel kunnen.
Ik heb overigens dezelfde situatie en laad op die manier eigenlijk altijd met 3.12A.
Als ik sneller wil let ik gewoon een beetje op dat niet alle andere grote verbruikers aan staan.
 
Wij hebben ook een Model 3 en 3- fase 25a. Op aparte groep De model 3 laad circa 70 km per uur. Wij letten nergens op. Wasmachines, drogers, inductie koken, elektrische oven. Er is nog nooit iets mis gegaan tijdens het laden
Wij letten hier ook nergens op 3x 25A. Warmtepomp inverter verwarming, warmtepomp boiler, droger, wasmachine, inductie koken, oven en de auto laad in de nacht op. Je moet echt je best doen wil je er de stoppen laten uitvliegen. Die smelt zekering van enexis in onze woning kunnen wel wat hebben, en vaak hoef je geen 16a te trekken om je auto op te laden.