Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden met 16a op 3x 25a, kom je in de problemen?

This site may earn commission on affiliate links.
Wij letten hier ook nergens op 3x 25A. Warmtepomp inverter verwarming, warmtepomp boiler, droger, wasmachine, inductie koken, oven en de auto laad in de nacht op. Je moet echt je best doen wil je er de stoppen laten uitvliegen. Die smelt zekering van enexis in onze woning kunnen wel wat hebben, en vaak hoef je geen 16a te trekken om je auto op te laden.
Dank voor je antwoord. Ik krijg hier de indruk dat de waarschuwing van de elektricien wellicht wat overtrokken is....
 
Als je ‘s avonds en ‘s nachts gaat laden, dan is de kans niet echt groot dat er iets mis gaat. Er zijn dan meestal niet veel andere stroomverbruikers.

Maar als je overdag of rond etenstijd laadt, dan ga je wel tegen de limieten lopen. Dat merk ik uit eigen ervaring.

Een voorbeeld: de oven verwarmt voor, ik ben aan het koken en tap kokend water uit de Quooker die daardoor aanslaat. Op dat moment kan het teveel zijn als de auto ook nog aan het laden is. Zeker als dan ook nog de warmtepomp draait of een wasmachine en droger. Dit komt regelmatig voor.

Ik heb daarom een load-balancer in de meterkast. Een vrij simpel ding die door middel van stroomspoelen de boel meet. Als het boven een bepaalde waarde komt, stuurt ‘ie een signaaltje naar de laadpaal. Die stopt dan en gaat vervolgens met minder ampere de auto laden.

Je hebt er dus zeker wat aan, omdat je zeker weet dat je geen zekeringen krijgt die er uit klappen. En dat is een geruststellende gedachte.

Maar als je nooit overdag laadt (als de grote stroomverbruikers aan staan) of je stelt je auto lager in, dan kun je ook prima zonder.
 
  • Like
Reactions: fivari
Als je ‘s avonds en ‘s nachts gaat laden, dan is de kans niet echt groot dat er iets mis gaat. Er zijn dan meestal niet veel andere stroomverbruikers.

Maar als je overdag of rond etenstijd laadt, dan ga je wel tegen de limieten lopen. Dat merk ik uit eigen ervaring.

Een voorbeeld: de oven verwarmt voor, ik ben aan het koken en tap kokend water uit de Quooker die daardoor aanslaat. Op dat moment kan het teveel zijn als de auto ook nog aan het laden is. Zeker als dan ook nog de warmtepomp draait of een wasmachine en droger. Dit komt regelmatig voor.

Ik heb daarom een load-balancer in de meterkast. Een vrij simpel ding die door middel van stroomspoelen de boel meet. Als het boven een bepaalde waarde komt, stuurt ‘ie een signaaltje naar de laadpaal. Die stopt dan en gaat vervolgens met minder ampere de auto laden.

Je hebt er dus zeker wat aan, omdat je zeker weet dat je geen zekeringen krijgt die er uit klappen. En dat is een geruststellende gedachte.

Maar als je nooit overdag laadt (als de grote stroomverbruikers aan staan) of je stelt je auto lager in, dan kun je ook prima zonder.
Heb geen load balancer. Wel zonnepanelen. Daarm komt t overdag niet heel vaak voor dat t mis gaat. En als t mis gaat... Gewoon even weer de hoofdzekering (automaat) omzetten en weer door. Als de auto thuis overdag staat te laden, ben je vaak ook gewoon thuis.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Aansluiting verzwaren is zeker niet nodig. Wij hebben hier 3 grootverbruikers (2 laadpalen en een warmtepomp) op 3x25A zitten.
Ik weet niet of je al een keuze hebt gemaakt, maar ik zou wel adviseren om een laadpaal met load-balancing te kiezen. Achteraf toevoegen is altijd lastiger en ook niet bij elk type mogelijk.
Zelf heb ik goede ervaringen met de Zappi v2 lader. De prijs is acceptabel, heeft loadbalancing en je kunt eenvoudig tijdschema‘s aanmaken of koppelen met je zonnepanelen etc.
 
Hoeveel kWh ben je nodig. Ik heb een 1 fase installatie met een 40 A hoofdzekering. Normaal laad ik met 28 A tussen 23:00 en 7:00 (nachttarief). Dat is ongeveer 50 kWh. Ik heb maar 40A jij hebt 75A, maar ook het nadeel van een 3 fase systeem dat je meer beschikbare Amps niet kunt gebruiken.
Ga eens kijken hoeveel je echt nodig hebt.
 
Ga eens kijken hoeveel je echt nodig hebt.
Fout die veel gemaakt wirdt is dat je er van uitgaat dat je altijd van (bijna) leeg naar vol moet laden (de ICE-way).
Dit is slechts heel zelden nodig.
Zelfs als dat zou moeten, kom je er meestal toch nog in 8-10 uur. Maar nog eens. Dit is uitzonderlijker dan je denkt. Als je op dag 1 of dag 2 dan nog iets meer nodig hebt moet je sowieso langs de SuC. De km die je dan te weinig zou geladen hebben, heb je er dan op 10’ toch bij.
Maw: Als je 400 km range hebt en je kan maar 360 laden, dan heb je enkel een probleem als je 2 dagen na elkaar tussen 360 en 400km moet doen. Moet je minder dan 360, dan heb je genoeg thuis geladen, moet je meer dan 400km, dan moet je sowieso laden. Als je twee dagen meer dan 400 km moet, dan is een laadpauze ook geen straf. Leuk verplicht rustmoment. Tenslotte is er nog de optie om op bestemming een laadmogelijkheid te zoeken.
 
Echter zegt hij dat laden met 16a haast onmogelijk is, omdat ik dan in de knoei zou komen met andere apparaten thuis. Hij adviseert me óf te laden met 10a of mijn aansluiting te verzwaren.
Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb geen warmtepomp, wel gewoon een wasmachine, droger, oven, magnetron etc.... maar alles tegelijk aan, dat gebeurt eigenlijk nooit. Verder: bijvoorbeeld alleen 's nachts laden is wel een slimme, dan staat er uiteraard niets aan!

Onzin, ik heb zelfs m'n laadpaal op 24A staan op m'n 25A aansluiting. Werkt prima! Ik laad bijna altijd op 16A (Tesla's onthouden het geselecteerde aantal Amperes bij een specifieke laadpaal).

Enige is dat niet alle andere merken dit ook kunnen.

Soms wil ik wel zo snel mogelijk laden. Dan zet ik het op 24A en zet m'n Quooker uit :) en draai ik geen was. Het is zelden dat ik wil laden en wassen/drogen/koken.

Load balancer kan... maar ik heb die behoefte nog niet gehad. Meestal start ik het laden aan het einde van de avond.


Trouwens, heb je een vaste parkeerplek dan hoef je ook niet echt op hoogvermogen te laden als hij daar gewoon heel de nacht kan staan.
 
  • Like
Reactions: peter85
Zelf heb ik goede ervaringen met de Zappi v2 lader. De prijs is acceptabel, heeft loadbalancing en je kunt eenvoudig tijdschema‘s aanmaken of koppelen met je zonnepanelen etc.

Als de topic starter (of andere geinteresseerde) denkt regelmatig de auto op te gaan laden overdag én je hebt zonnepanelen, dan is de Zappi een van de weinige laders waarop je kunt instellen dat de auto met zonnestroom opgeladen wordt.
Met de huidige salderingsregeling misschien nog niet heel interessant, maar wel een mooi principe en voorbereid op de wellicht af te bouwen salderingsregeling.
 
  • Like
Reactions: NielsT and Mars2020
Ik heb thuis 3 x 25A en heb geregeld gehad dat bij 3 x 16A de automaat van de laadpaal eruit klapt(e). Maar dan staat de warmtepomp te verwarmen (en die trekt dan gerust 3x 9A) en staan er ook andere verbruikers aan. Ik heb ooit ergens (wellicht wel hier) gelezen dat het voor de accu beter is om met ~ 7 kW te laden. Dus bij mij staat de auto ingesteld op 10A, tenzij ik 'haast' heb, dan verhoog ik hem even handmatig. Als ik pre-corona thuis kwam rond 20:00 kon ik om 06:00 altijd weer weg :)