Ik meen 3x 16aGa je 1 fase 16A laden, of gebruik je elke fase, dus 3x 16A.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik meen 3x 16aGa je 1 fase 16A laden, of gebruik je elke fase, dus 3x 16A.
Dank voor je antwoord. Ik krijg hier de indruk dat de waarschuwing van de elektricien wellicht wat overtrokken is....Wij letten hier ook nergens op 3x 25A. Warmtepomp inverter verwarming, warmtepomp boiler, droger, wasmachine, inductie koken, oven en de auto laad in de nacht op. Je moet echt je best doen wil je er de stoppen laten uitvliegen. Die smelt zekering van enexis in onze woning kunnen wel wat hebben, en vaak hoef je geen 16a te trekken om je auto op te laden.
Wel is dit een goede tip van dikke dik!Oh, nog een tip: de zekeringenkast moet toch open, maak meteen van de gelegenheid gebruik om alle verbruikers netjes over de fases te verdelen, tenminste, als dat nu nog niet zo is.
Zeker, dankje Dikkie Dik. De meterkast is nog niet enorm lang geleden geplaatst en alles is netjes gescheiden.Wel is dit een goede tip van dikke dik!
Heb geen load balancer. Wel zonnepanelen. Daarm komt t overdag niet heel vaak voor dat t mis gaat. En als t mis gaat... Gewoon even weer de hoofdzekering (automaat) omzetten en weer door. Als de auto thuis overdag staat te laden, ben je vaak ook gewoon thuis.Als je ‘s avonds en ‘s nachts gaat laden, dan is de kans niet echt groot dat er iets mis gaat. Er zijn dan meestal niet veel andere stroomverbruikers.
Maar als je overdag of rond etenstijd laadt, dan ga je wel tegen de limieten lopen. Dat merk ik uit eigen ervaring.
Een voorbeeld: de oven verwarmt voor, ik ben aan het koken en tap kokend water uit de Quooker die daardoor aanslaat. Op dat moment kan het teveel zijn als de auto ook nog aan het laden is. Zeker als dan ook nog de warmtepomp draait of een wasmachine en droger. Dit komt regelmatig voor.
Ik heb daarom een load-balancer in de meterkast. Een vrij simpel ding die door middel van stroomspoelen de boel meet. Als het boven een bepaalde waarde komt, stuurt ‘ie een signaaltje naar de laadpaal. Die stopt dan en gaat vervolgens met minder ampere de auto laden.
Je hebt er dus zeker wat aan, omdat je zeker weet dat je geen zekeringen krijgt die er uit klappen. En dat is een geruststellende gedachte.
Maar als je nooit overdag laadt (als de grote stroomverbruikers aan staan) of je stelt je auto lager in, dan kun je ook prima zonder.
Fout die veel gemaakt wirdt is dat je er van uitgaat dat je altijd van (bijna) leeg naar vol moet laden (de ICE-way).Ga eens kijken hoeveel je echt nodig hebt.
Echter zegt hij dat laden met 16a haast onmogelijk is, omdat ik dan in de knoei zou komen met andere apparaten thuis. Hij adviseert me óf te laden met 10a of mijn aansluiting te verzwaren.
Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb geen warmtepomp, wel gewoon een wasmachine, droger, oven, magnetron etc.... maar alles tegelijk aan, dat gebeurt eigenlijk nooit. Verder: bijvoorbeeld alleen 's nachts laden is wel een slimme, dan staat er uiteraard niets aan!
Hier 3x25a laten aanleggen voor de 11kw paal op 3fase.
Zelf heb ik goede ervaringen met de Zappi v2 lader. De prijs is acceptabel, heeft loadbalancing en je kunt eenvoudig tijdschema‘s aanmaken of koppelen met je zonnepanelen etc.
Yes ditJasper2020 zal wel bedoelen dat hij zijn stroom aansluiting via de netbeheerder heeft laten aanpassen naar 3x25A? En zodoende een 11kW lader kan gebruiken die via 3 fases is aangesloten.