Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden met 16a op 3x 25a, kom je in de problemen?

SpeedyEddy

Eddy K
Sep 6, 2017
1,636
1,591
Wageningen NL
Ja is makkelijk en je auto onthoud ook je laatste instelling voor die locatie. Mijn TWC kan max 3x16A leveren, maar mijn MS staat ingesteld op 3x11A voor mijn locatie en start om 23.30 uur ivm daltarief. Ik heb een warmtepomp en doe de was ook na 23.00 uur. 3x11A is meestal genoeg om weer op 80% SoC te komen voor 7.00 uur (einde daltarief). Die paar keer dat dat niet zo is zet ik de max in de wagen op 16A maar dat is zelden nodig.
plus laden rond 10A is het meest efficiënt, zo heeft WimS ooit eens berekend. Dat is voor mij ook voldoende en de enige uitzondering die ik maak is voor een tweede rit op dezelfde dag. Verder, als je naar efficiency kijkt is laden na aankomst efficiënter dan laden na 23 uur, sterker nog, de 10% lagere prijs verlies je zeker bij koud weer vaak meteen aan efficiëncy. Los van het feit dat je in totaal aan kWh gewoon minder energie verbruikt, wat in mijn lijstje toch bovenaan staat. Ik laad om dezelfde reden ook het liefst als de zonnepanelen werken, want ook dat scheelt (op de hele grid) een deel van de 3% transportverliezen, eigenlijk zelfs 2x (1 x upstream en 1x downstream als je laadt in het donker en overdag sytroom levert i.p.v. laadt.) Peanuts misschien allemaal, maar alle kleine beetjes helpen de wereld nog een heel klein beetje extra (kunnen die vulkanen s.v.p. ook even stoppen met hun CO2 productie? ;-)

On-Topic; Voor een zeer tijdelijke maximale belasting boven 25A zou ik ook niet zo bang zijn, want pas na een half uur springt dan je zekering, heb ik eerder gelezen op dit forum.

Eddos

Member
Jul 15, 2019
67
21
The Netherlands
Met een warmtepomp gaat dat niet op. Ik heb een WP en die draait in de koude wintermaanden gewoon dag en nacht op +/- 3 kW (12 ampere). En als het echt flink vriest, en hij heeft een tijdje uit gestaan dan gaat ie eerst ook nog elektrisch verwarmen op 11 kW om het koelmiddel op te warmen voordat de compressor erbij komt.

Ik heb daarbij een 11 kW kookplaat, waarbij een 'pit' in booster-mode ook gewoon 3,6 kW uit een fase trekt (=16A)
Uitstaan? Waarom staat je warmtepomp uit in die periode? Zodra ik wissel naar verwarmen met mijn grondwarmtepomp blijft hij op verwarmen tot ~ maart/april.

Mars2020

Member
Oct 26, 2019
921
548
Netherlands
Uitstaan? Waarom staat je warmtepomp uit in die periode? Zodra ik wissel naar verwarmen met mijn grondwarmtepomp blijft hij op verwarmen tot ~ maart/april.
Als je een voldoende groot buffervat hebt staat de buitenunit van een lucht/water warmtepomp ook in de winter met enige regelmaat uit. Geen uren, maar er zijn genoeg momenten dat deze niet draait en de warmte uit het buffervat komt.

• Like
Reactions: Eddos

balblas

Assumption is the mother of all f ups
Oct 27, 2018
439
402
Enschede, Netherlands
Als je een voldoende groot buffervat hebt staat de buitenunit van een lucht/water warmtepomp ook in de winter met enige regelmaat uit. Geen uren, maar er zijn genoeg momenten dat deze niet draait en de warmte uit het buffervat komt.
De vraag is of dat het meest efficient is. Mijn Nefit WP ging ook via een buffervat met vier-punts aansluiting. Later adviseerde Nefit om daar een twee-punts aansluiting van te maken zodat er minder water door het buffervat liep. Daardoor draait de WP veel langere runs, maar op lager vermogen. Als het bij mij lager dan 5 graden buiten wordt draait m'n WP bijna de hele dag door, maar wel op laagste vermogen. Dat is het meest efficient volgens mij. Voorheen deed-ie, net als schijnbaar bij jou, meerdere kortere runs per dag, op hoger vermogen.

balblas

Assumption is the mother of all f ups
Oct 27, 2018
439
402
Enschede, Netherlands
plus laden rond 10A is het meest efficiënt, zo heeft WimS ooit eens berekend. Dat is voor mij ook voldoende en de enige uitzondering die ik maak is voor een tweede rit op dezelfde dag. Verder, als je naar efficiency kijkt is laden na aankomst efficiënter dan laden na 23 uur, sterker nog, de 10% lagere prijs verlies je zeker bij koud weer vaak meteen aan efficiëncy. Los van het feit dat je in totaal aan kWh gewoon minder energie verbruikt, wat in mijn lijstje toch bovenaan staat. Ik laad om dezelfde reden ook het liefst als de zonnepanelen werken, want ook dat scheelt (op de hele grid) een deel van de 3% transportverliezen, eigenlijk zelfs 2x (1 x upstream en 1x downstream als je laadt in het donker en overdag sytroom levert i.p.v. laadt.) Peanuts misschien allemaal, maar alle kleine beetjes helpen de wereld nog een heel klein beetje extra (kunnen die vulkanen s.v.p. ook even stoppen met hun CO2 productie? ;-)

On-Topic; Voor een zeer tijdelijke maximale belasting boven 25A zou ik ook niet zo bang zijn, want pas na een half uur springt dan je zekering, heb ik eerder gelezen op dit forum.
Daar heb je een punt, had ik nog niet aan gedacht. Ik ga het laden na aankomst een tijdje proberen en dan via TeslaFi kijken of m'n laad efficiëntie omhoog gaat. Alhoewel op basis van onderstaande laadsessies er nauwelijks verschil lijkt te zijn.

Laden tijdens daluren nadat de MS al > 2 uur stilstond:
1633555739129.png

Laden na aankomst:
1633555485704.png

SpeedyEddy

Eddy K
Sep 6, 2017
1,636
1,591
Wageningen NL
Daar heb je een punt, had ik nog niet aan gedacht. Ik ga het laden na aankomst een tijdje proberen en dan via TeslaFi kijken of m'n laad efficiëntie omhoog gaat. Alhoewel op basis van onderstaande laadsessies er nauwelijks verschil lijkt te zijn.

Laden tijdens daluren nadat de MS al > 2 uur stilstond:
View attachment 718521

Laden na aankomst:
View attachment 718518
Ik zie de afgelopen week in Teslamate bijvoorbeeld geen enkele grotere laadbeurt onder de 96% efficiency en de kleintjes toch ook nog op minimaal 94%. Ik weet natuurlijk niet of de S altijd minder efficient laadt dan de 3, maar ben wel heel benieuwd naar je ervaringen.
91AB658B-0A2D-40BE-9FE7-9E4673237AD9.jpeg

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC