Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden met 16a op 3x 25a, kom je in de problemen?

This site may earn commission on affiliate links.
En is de security manager akkoord dat je al je eieren in de ene mand van de paswoord manager legt?
Ja. Dat ben ik namelijk zelf. Doe niet de aanname dat al die wachtwoorden ook in 'de cloud' staan, je hebt ook lokale oplossingen. De echt belangrijke wachtwoorden staan in Keepass. Er zijn prima oplossingen. Voor de thuisgebruikers bijvoorbeeld Keepass. Voor een cloud oplossing voor thuis gebruikers bijvoorbeeld Bitwarden of Lastpass, gebruik die met MFA. Maar professionele oplossingen gaan veel verder, zie bijvoorbeeld Cyberark die automatisch wachtwoorden veranderd als het gebruikt is. Er zijn veel meer van dergelijke en degelijke oplossingen.
 
De nieuwe trend is lange wachtwoorden (wij adviseren gebruikers gewoon een zin te bedenken, die vergeten ze tenminste niet) welke nooit gewijzigd hoeven te worden (behalve bij een breach). Verder een password manager (bv. BitWarden met MFA) en MFA bij inloggen vanaf een nieuw device, of altijd indien ingelogd wordt vanaf een externe locatie. Op computers met een TPM is Windows Hello ook afdoende (PIN, fingerprint of faceID).
Inderdaad, en de password manager moet ervoor zorgen dat mensen niet meer overal hetzelfde paswoord gebruiken maar telkens per service een ander paswoord, zodat een breach maar een beperkt risico heeft op 1 service.

Bovendien bezitten de meeste browsers al een soort van password manager die zelf moeilijke paswoorden voorstelt en onthoud. Tezamen met een synchronisatie tussen je browsers kan dat al veel schelen voor eindgebruikers. Gebruik je bijvoorbeeld alles van Apple, wordt het nog sterker want de paswoorden-verzinner en databank van je iPhone doet hetzelfde voor de apps, dus wordt de nood van een echte paswoord manager minder urgent.
 
Niet alleen per service een nieuw password, maar per inlog... :p Dat is de echte oplossing, gecombineerd met volledige logging van wat er gebeurt met dat ene password wat niet eens bekend is bij de gebruiker. Cyberark is echt goed.
 
Niet alleen per service een nieuw password, maar per inlog... :p Dat is de echte oplossing, gecombineerd met volledige logging van wat er gebeurt met dat ene password wat niet eens bekend is bij de gebruiker. Cyberark is echt goed.
Passwordless 🥰

Maar nu zijn we helemaal afgedwaald :). Bovendien ken ik kleine bedrijven waar ik de grootste moeite heb om uit te leggen dat nee, het niet OK is dat je je professionele email laat forwarden naar je privé email om vanuit daaruit thuis 's avonds na de uren te antwoorden op je mobiel...
 
Passwordless 🥰

Maar nu zijn we helemaal afgedwaald :). Bovendien ken ik kleine bedrijven waar ik de grootste moeite heb om uit te leggen dat nee, het niet OK is dat je je professionele email laat forwarden naar je privé email om vanuit daaruit thuis 's avonds na de uren te antwoorden op je mobiel...
Geloof me, ook grotere bedrijven willen het soms maar niet begrijpen. Een ransomware attack doet echter wonderen, ik spreek uit ervaring, ineens staat security bovenaan de prio-lijst ;) .
 
Ik wou enkel aangeven dat je door simpelweg het paswoord opnieuw in te stellen op hetzelfde, de API tokens gereset worden en alle API services geen toegang meer hebben tot de API met jouw credentials.
Dat blijkt voor TeslaFi niet op te gaan.

Ik had even Tezlab geïnstalleerd, maar ik kreeg er een beetje unheimisch gevoel bij. Dus ik heb alles daarvan weer verwijderen. Mijn Tesla wachtwoord heb ik opnieuw ingesteld. En inderdaad, van Tezlab kreeg ik direct bericht dat de token niet meer geldig was.

Maar van TeslaFi niet. En ik zie dat ook na de wachtwoord reset nog blijft loggen. Er staat dat de token nog geldig is tot 20 januari.
 
Ik vermoed dat TeslaFi het paswoord opslaat. Ik heb gemerkt dat ze ook geen moeilijkheden hadden toen de Tesla API aanpassingen deed en een Captcha nodig had, wat me dus doet vermoeden dat ze niet alleen je paswoord opslaan, maar ook nog op zo een manier opslaan dat ze zelf kunnen decrypteren.

Dat kan soms nodig zijn, maar is wel een extra risicofactor.
 
Ik vermoed dat TeslaFi het paswoord opslaat. Ik heb gemerkt dat ze ook geen moeilijkheden hadden toen de Tesla API aanpassingen deed en een Captcha nodig had, wat me dus doet vermoeden dat ze niet alleen je paswoord opslaan, maar ook nog op zo een manier opslaan dat ze zelf kunnen decrypteren.

Dat kan soms nodig zijn, maar is wel een extra risicofactor.
Hmmz. Dat is niet zo best. Ik heb zelfs via een speciale TeslaFi app een token laten genereren.
 
Ik haal dit onderwerp nog eens naar boven omdat mijn Tesla Model YLR thuis bijna altijd op 1 fase laadt. Ik denk dat het door mijn Easee lader met load balancer komt, maar de installateur zegt dat het ook door instellingen in de auto kan komen.
Nu kan ik in de auto wel een max aantal Ampere instellen en op de app ook. Standaard staat de waarde op 6A gaat hij laden dan gaat dat naar 18A. Maar ik kan nergens een instelling vinden die zegt dat ik op een fase moet laden. Mis ik iets of ligt het toch aan de instellingen op de lader?
 
Ik haal dit onderwerp nog eens naar boven omdat mijn Tesla Model YLR thuis bijna altijd op 1 fase laadt. Ik denk dat het door mijn Easee lader met load balancer komt, maar de installateur zegt dat het ook door instellingen in de auto kan komen.
Nu kan ik in de auto wel een max aantal Ampere instellen en op de app ook. Standaard staat de waarde op 6A gaat hij laden dan gaat dat naar 18A. Maar ik kan nergens een instelling vinden die zegt dat ik op een fase moet laden. Mis ik iets of ligt het toch aan de instellingen op de lader?
Heb gewoon 3 fasen 3x25a en de Tesla m3 LR gaat altijd laden met 16a (instelling in de auto). Heb wel mn laadpaal leverancier (Alfen) moeten vragen om met deze max amps ook te kunnen laden. Heb het vermoeden dat dat ook voor die Easee het geval zou kunnen zijn.
 
Ik haal dit onderwerp nog eens naar boven omdat mijn Tesla Model YLR thuis bijna altijd op 1 fase laadt. Ik denk dat het door mijn Easee lader met load balancer komt, maar de installateur zegt dat het ook door instellingen in de auto kan komen.
Nu kan ik in de auto wel een max aantal Ampere instellen en op de app ook. Standaard staat de waarde op 6A gaat hij laden dan gaat dat naar 18A. Maar ik kan nergens een instelling vinden die zegt dat ik op een fase moet laden. Mis ik iets of ligt het toch aan de instellingen op de lader?


18A lijkt mij sowieso vreemd? Lijkt mij eerder 16A als maximum.

Behalve amperage kan je niks aanpassen op de tesla. Als je het amperage omlaag haalt, blijft het 3 fasen bij een 3 fasen laadpaal. Ik zou beginnen met de auto is aan een publieke 3 fasen laadpaal zetten. Als je daar wel 3 fasen laadt, ligt het in ieder geval niet aan de auto maar en eigenlijk zeker aan je laadpaal (of instellingen daarvan) thuis.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Easee heeft de mogelijkheid om te kiezen tussen 1 en 3 fasen.
Standaard kiest de lader na enkele tests of 3 fase kan, met 1 fase als backup.
Kan je eventueel de lader eens opnieuw laten opstarten? (kan ook rechtstreeks vanuit de app)

fasemodus.png
1-3fase.png


Je vermeldt ook een load balancer; met de easee equaliser heb ik zelf nog geen ervaring, maar ik dacht gezien te hebben dat deze ook rekening houdt met eventuele teruglevering door zonnepanelen.
Zou het kunnen dat je zonnepanelen enkelfasig terugleveren?
 
Bij mij laadt de easee standaard op 3 fasen, het is wel zo dat de equalizer gaat afremmen als er meer gebruikers zijn, dit doet hij wel zo dat alle 3 fasen naar beneden bijgesteld worden. Als je in het scherm van de equalizer op het symbool van het kastje drukt wisselt het scherm naar een 3 fasen overzicht. Standaard staat daar dan 3x16 amp maar als op fase 3 de vaatwasser aanstaat en die gebruikt 3 amp dan wijzigt de equalizer de laadsnelheid naar 3 x 13 amp.

De opmerking over de zonnepanelen hierboven zou inderdaad kunnen kloppen. Easee zal de opbrengst vanaf een bepaalde drempel volledig naar de auto sturen, als dit een 1 fase omvormer is kan hij dus alleen van die fase stroom pakken.