Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden met 16a op 3x 25a, kom je in de problemen?

This site may earn commission on affiliate links.
Ja is makkelijk en je auto onthoud ook je laatste instelling voor die locatie. Mijn TWC kan max 3x16A leveren, maar mijn MS staat ingesteld op 3x11A voor mijn locatie en start om 23.30 uur ivm daltarief. Ik heb een warmtepomp en doe de was ook na 23.00 uur. 3x11A is meestal genoeg om weer op 80% SoC te komen voor 7.00 uur (einde daltarief). Die paar keer dat dat niet zo is zet ik de max in de wagen op 16A maar dat is zelden nodig.
plus laden rond 10A is het meest efficiënt, zo heeft WimS ooit eens berekend. Dat is voor mij ook voldoende en de enige uitzondering die ik maak is voor een tweede rit op dezelfde dag. Verder, als je naar efficiency kijkt is laden na aankomst efficiënter dan laden na 23 uur, sterker nog, de 10% lagere prijs verlies je zeker bij koud weer vaak meteen aan efficiëncy. Los van het feit dat je in totaal aan kWh gewoon minder energie verbruikt, wat in mijn lijstje toch bovenaan staat. Ik laad om dezelfde reden ook het liefst als de zonnepanelen werken, want ook dat scheelt (op de hele grid) een deel van de 3% transportverliezen, eigenlijk zelfs 2x (1 x upstream en 1x downstream als je laadt in het donker en overdag sytroom levert i.p.v. laadt.) Peanuts misschien allemaal, maar alle kleine beetjes helpen de wereld nog een heel klein beetje extra (kunnen die vulkanen s.v.p. ook even stoppen met hun CO2 productie? ;-)

On-Topic; Voor een zeer tijdelijke maximale belasting boven 25A zou ik ook niet zo bang zijn, want pas na een half uur springt dan je zekering, heb ik eerder gelezen op dit forum.
 
Met een warmtepomp gaat dat niet op. Ik heb een WP en die draait in de koude wintermaanden gewoon dag en nacht op +/- 3 kW (12 ampere). En als het echt flink vriest, en hij heeft een tijdje uit gestaan dan gaat ie eerst ook nog elektrisch verwarmen op 11 kW om het koelmiddel op te warmen voordat de compressor erbij komt.

Ik heb daarbij een 11 kW kookplaat, waarbij een 'pit' in booster-mode ook gewoon 3,6 kW uit een fase trekt (=16A)
Uitstaan? Waarom staat je warmtepomp uit in die periode? Zodra ik wissel naar verwarmen met mijn grondwarmtepomp blijft hij op verwarmen tot ~ maart/april.
 
Uitstaan? Waarom staat je warmtepomp uit in die periode? Zodra ik wissel naar verwarmen met mijn grondwarmtepomp blijft hij op verwarmen tot ~ maart/april.
Als je een voldoende groot buffervat hebt staat de buitenunit van een lucht/water warmtepomp ook in de winter met enige regelmaat uit. Geen uren, maar er zijn genoeg momenten dat deze niet draait en de warmte uit het buffervat komt.
 
  • Like
Reactions: Eddos
Als je een voldoende groot buffervat hebt staat de buitenunit van een lucht/water warmtepomp ook in de winter met enige regelmaat uit. Geen uren, maar er zijn genoeg momenten dat deze niet draait en de warmte uit het buffervat komt.
De vraag is of dat het meest efficient is. Mijn Nefit WP ging ook via een buffervat met vier-punts aansluiting. Later adviseerde Nefit om daar een twee-punts aansluiting van te maken zodat er minder water door het buffervat liep. Daardoor draait de WP veel langere runs, maar op lager vermogen. Als het bij mij lager dan 5 graden buiten wordt draait m'n WP bijna de hele dag door, maar wel op laagste vermogen. Dat is het meest efficient volgens mij. Voorheen deed-ie, net als schijnbaar bij jou, meerdere kortere runs per dag, op hoger vermogen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
plus laden rond 10A is het meest efficiënt, zo heeft WimS ooit eens berekend. Dat is voor mij ook voldoende en de enige uitzondering die ik maak is voor een tweede rit op dezelfde dag. Verder, als je naar efficiency kijkt is laden na aankomst efficiënter dan laden na 23 uur, sterker nog, de 10% lagere prijs verlies je zeker bij koud weer vaak meteen aan efficiëncy. Los van het feit dat je in totaal aan kWh gewoon minder energie verbruikt, wat in mijn lijstje toch bovenaan staat. Ik laad om dezelfde reden ook het liefst als de zonnepanelen werken, want ook dat scheelt (op de hele grid) een deel van de 3% transportverliezen, eigenlijk zelfs 2x (1 x upstream en 1x downstream als je laadt in het donker en overdag sytroom levert i.p.v. laadt.) Peanuts misschien allemaal, maar alle kleine beetjes helpen de wereld nog een heel klein beetje extra (kunnen die vulkanen s.v.p. ook even stoppen met hun CO2 productie? ;-)

On-Topic; Voor een zeer tijdelijke maximale belasting boven 25A zou ik ook niet zo bang zijn, want pas na een half uur springt dan je zekering, heb ik eerder gelezen op dit forum.
Daar heb je een punt, had ik nog niet aan gedacht. Ik ga het laden na aankomst een tijdje proberen en dan via TeslaFi kijken of m'n laad efficiëntie omhoog gaat. Alhoewel op basis van onderstaande laadsessies er nauwelijks verschil lijkt te zijn.

Laden tijdens daluren nadat de MS al > 2 uur stilstond:
1633555739129.png


Laden na aankomst:
1633555485704.png
 
Daar heb je een punt, had ik nog niet aan gedacht. Ik ga het laden na aankomst een tijdje proberen en dan via TeslaFi kijken of m'n laad efficiëntie omhoog gaat. Alhoewel op basis van onderstaande laadsessies er nauwelijks verschil lijkt te zijn.

Laden tijdens daluren nadat de MS al > 2 uur stilstond:
View attachment 718521

Laden na aankomst:
View attachment 718518
Ik zie de afgelopen week in Teslamate bijvoorbeeld geen enkele grotere laadbeurt onder de 96% efficiency en de kleintjes toch ook nog op minimaal 94%. Ik weet natuurlijk niet of de S altijd minder efficient laadt dan de 3, maar ben wel heel benieuwd naar je ervaringen.
91AB658B-0A2D-40BE-9FE7-9E4673237AD9.jpeg
 
Ik zie de afgelopen week in Teslamate bijvoorbeeld geen enkele grotere laadbeurt onder de 96% efficiency en de kleintjes toch ook nog op minimaal 94%. Ik weet natuurlijk niet of de S altijd minder efficient laadt dan de 3, maar ben wel heel benieuwd naar je ervaringen.View attachment 718682
Tot vandaag lukte me het maar niet om direct te laden bij thuiskomst ipv gepland om 23.30 uur zoals ik tot voor kort altijd deed. Het laden startte wel, maar stopte iedere keer na een minuut of 5. Het maakte niet uit of ik het laden in de wagen startte of via de app. Ik had al een service afspraak ingepland toen ik me ineens realiseerde ooit Jedlix gebruikt te hebben. Na smart charge gedisabled te hebben werkt alles nu naar behoren. Service afspraak gecancelled :rolleyes: .

Ik zal de komende weken kijken of m'n effiency verbetert.
 
  • Like
Reactions: horta
Het leegrijden tot 0% en even een dik uur wachten met laden om de BMS te herkalibreren heeft in ieder geval iets uitgehaald. Na een hele nacht laden op 7kW tot 80% geeft m'n MS nu 84% SoC aan. Normaal was dat ook altijd precies 80% na het beëindigen van de laadsessie, gelijk aan de ingestelde limiet.

2021-11-10_08-51-39.png
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Ik had al een service afspraak ingepland toen ik me ineens realiseerde ooit Jedlix gebruikt te hebben.
Ik heb ooit zo 3 keer naar road site assistance gebeld. En die bleven maar beweren dat ik het laden zelf gestopt had. Zelfs aan de SuC stopte hij om de 10 minuten. Jedlix app was zelfs verwijderd.
Door die verwijdering bleef op hun servers de status van de wagen op 'thuis aan het laden' staan. Om de 10 minuten werd dan gecheckt of het een piekperiode was qua elektriciteitsverbruik en zo ja werd opdracht gegeven om het laden te stoppen.
Enige wat dan helpt is om je Tesla paswoord te resetten.
 
Ik heb ooit zo 3 keer naar road site assistance gebeld. En die bleven maar beweren dat ik het laden zelf gestopt had. Zelfs aan de SuC stopte hij om de 10 minuten. Jedlix app was zelfs verwijderd.
Door die verwijdering bleef op hun servers de status van de wagen op 'thuis aan het laden' staan. Om de 10 minuten werd dan gecheckt of het een piekperiode was qua elektriciteitsverbruik en zo ja werd opdracht gegeven om het laden te stoppen.
Enige wat dan helpt is om je Tesla paswoord te resetten.
Ik kan me voorstellen dat als je de Jedlix app verwijdert zonder eerst smart charging te disablen in de app Jedlix gewoon door blijft gaan met het aansturen van je laadsessies. Het lijkt me evident dat Jedlix dat aansturen vanaf hun servers doet, niet rechtstreeks via de app. Anyway, ik heb de app nog steeds, het wachtwoord niet verandert van m'n Tesla account, enkel smart charging disabled in de app en alles werkt zoals het hoort.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Je hoeft zelfs niet het paswoord te veranderen, gewoon opnieuw instellen op hetzelfde is voldoende.

Daardoor vervallen alle uitstaande API keys, en krijgt Jedlix en andere apps geen toegang meer tot de Tesla API.
Dat is vanuit het oogpunt van security een slecht advies, je hebt namelijk ooit het password aan Jedlix doorgegeven en je weet niet wat er daarna mee is gebeurd. Als er ooit een datalek bij Jedlix komt ben jij je password kwijt (en weet Jedlix misschien niet meer dat jij dat ooit aan ze hebt doorgegeven). Password wijzigen dus.
 
Dat is vanuit het oogpunt van security een slecht advies, je hebt namelijk ooit het password aan Jedlix doorgegeven en je weet niet wat er daarna mee is gebeurd. Als er ooit een datalek bij Jedlix komt ben jij je password kwijt (en weet Jedlix misschien niet meer dat jij dat ooit aan ze hebt doorgegeven). Password wijzigen dus.
Er zijn natuurlijk altijd betere best practices, maar ook ik denk niet dat jij elke week je paswoord aanpast naar een karakterreeks van 255 karakters.

Ik wou enkel aangeven dat je door simpelweg het paswoord opnieuw in te stellen op hetzelfde, de API tokens gereset worden en alle API services geen toegang meer hebben tot de API met jouw credentials.

Als Jedlix inderdaad niet de API tokens gebruikt maar gewoon je paswoord kan decrypteren om zelf in te loggen, dan is het gewoon een onveilige service en zou je er nooit gebruik van mogen maken. Je weet evenwel vaak niet of de partij waarmee je zaken doet, ook degelijk zijn zaken op orde heeft. Behalve als men niet vraagt om je gebruikersgegevens in te voeren in hun eigen interface, maar daarvoor de OAuth interface van Tesla gebruikt.
 
Ziedaar het verschil tussen een gebruiker/ontwikkelaar en een security man. :) Nee, ik pas niet iedere week mijn password aan, sterker nog, NIST adviseert je om je password alleen indien nodig (breach en dergelijke) aan te passen. En nee, ik gebruik voor alles een nieuw, uniek en moeilijk password, liefst van 16 karakters of langer, lang leve de password managers. :) En daarnaast natuurlijk MFA.

Jedlix heeft hoe dan ook ooit je password moeten gebruiken om een API token te krijgen, je weet niet of het password is opgeslagen of dat het (veilig!) is gewist.

Het is en blijft een slecht advies om bij een vervallen dienst hetzelfde password te blijven gebruiken, sorry @wooter
 
Oh god, nee, hetzelfde paswoord is geen security advies. Ik vertelde het enkel omdat een paswoord reset - ook eentje waar je hetzelfde paswoord gebruikt - de API tokens doet vervallen.

Dit is geen breach, dus als je NIST logica zou toepassen zou je dus niet je paswoord willen veranderen…
Met de NIST logica is het wel degelijk een reden om aan te passen, er is namelijk ongeautoriseerd gebruik mogelijk.
 
Met de NIST logica is het wel degelijk een reden om aan te passen, er is namelijk ongeautoriseerd gebruik mogelijk.
Volgens die logica zou je bijgevolg nooit Jedlix kunnen gebruiken. Wat ik aan de ene kant wel kan volgen met mijn security pet op.

Bottom line is dat je enkel OAuth zou mogen toelaten, maar vertel maar eens aan een eindgebruiker hoe dat er uit ziet, en wat de optische verschillen zijn van je paswoord achterlaten bij een niet-OAuth login scherm...

Nu, in de praktijk blijkt dat als je je paswoord reset door hetzelfde paswoord, de Jedlix service toch zijn verbinding verliest, dus gebruik maakt van API tokens. Het enige wat je niet weet is of Jedlix stiekem je paswoord ook ergens opslaat en zonder jouw consultatie zelf zou gebruiken om nieuwe API tokens te maken. Maar totnogtoe is niemand komen roepen dat na een paswoord reset met hetzelfde paswoord de Jedlix service automagisch zou blijven verder werken.

En ja, met security pet op zeg ik ook paswoord aanpassen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
En is de security manager akkoord dat je al je eieren in de ene mand van de paswoord manager legt?
Ja.

Zelfde reden waarom men vertrouwt op AWS ed. De big boys hebben een security staf en geld waar een normale onderneming niet aan kan tippen.

Eens dat hier een risico is maar met een goed pw manager (goede encryptie, mf authentication ed) kom je een heel eind.
 
En is de security manager akkoord dat je al je eieren in de ene mand van de paswoord manager legt?
Als die z'n vak verstaat wel ja. De 'experts' die nog steeds gebruikers dwingen om hun wachtwoorden periodiek te wijzigen en allerlei complexiteits regels afdwingen (behalve dan een minimale lengte van >14 en een combinatie van 3 van de 4 mogelijke karakters) lopen hopeloos achter. Daarnaast resulteerde dit altijd in vele helpdesk calls, post-its met het laatste wachtwoord op de monitor en gebruikers die gewoon een patroon hadden in hun zogenaamde nieuwe wachtwoord wat het doel van een nieuw wachtword natuurlijk onderuit haalde.

De nieuwe trend is lange wachtwoorden (wij adviseren gebruikers gewoon een zin te bedenken, die vergeten ze tenminste niet) welke nooit gewijzigd hoeven te worden (behalve bij een breach). Verder een password manager (bv. BitWarden met MFA) en MFA bij inloggen vanaf een nieuw device, of altijd indien ingelogd wordt vanaf een externe locatie. Op computers met een TPM is Windows Hello ook afdoende (PIN, fingerprint of faceID).