SpeedyEddy
Active Member
plus laden rond 10A is het meest efficiënt, zo heeft WimS ooit eens berekend. Dat is voor mij ook voldoende en de enige uitzondering die ik maak is voor een tweede rit op dezelfde dag. Verder, als je naar efficiency kijkt is laden na aankomst efficiënter dan laden na 23 uur, sterker nog, de 10% lagere prijs verlies je zeker bij koud weer vaak meteen aan efficiëncy. Los van het feit dat je in totaal aan kWh gewoon minder energie verbruikt, wat in mijn lijstje toch bovenaan staat. Ik laad om dezelfde reden ook het liefst als de zonnepanelen werken, want ook dat scheelt (op de hele grid) een deel van de 3% transportverliezen, eigenlijk zelfs 2x (1 x upstream en 1x downstream als je laadt in het donker en overdag sytroom levert i.p.v. laadt.) Peanuts misschien allemaal, maar alle kleine beetjes helpen de wereld nog een heel klein beetje extra (kunnen die vulkanen s.v.p. ook even stoppen met hun CO2 productie? ;-)Ja is makkelijk en je auto onthoud ook je laatste instelling voor die locatie. Mijn TWC kan max 3x16A leveren, maar mijn MS staat ingesteld op 3x11A voor mijn locatie en start om 23.30 uur ivm daltarief. Ik heb een warmtepomp en doe de was ook na 23.00 uur. 3x11A is meestal genoeg om weer op 80% SoC te komen voor 7.00 uur (einde daltarief). Die paar keer dat dat niet zo is zet ik de max in de wagen op 16A maar dat is zelden nodig.
On-Topic; Voor een zeer tijdelijke maximale belasting boven 25A zou ik ook niet zo bang zijn, want pas na een half uur springt dan je zekering, heb ik eerder gelezen op dit forum.