TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
Start a Discussionhttps://teslamotorsclub.com/tmc/tags/

Laden met koud weer

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Pascal-R, Jan 21, 2017.

  1. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    756
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Toen ik vanavond mijn auto aan de lader zette, vroeg ik mezelf af of het uitmaakt hoe je deze koudere nachten de auto laadt.
    Ik bedacht mezelf dat als ik de auto op 3 fasen met 8 kw laadt, deze de hele (koude) nacht laadt en daarmee de batterij constanter op temperatuur houdt.

    Of maakt dat niets uit. Benieuwd naar jullie gedachten.
     
  2. Tampert

    Tampert Member

    Joined:
    Sep 26, 2016
    Messages:
    248
    Location:
    Netherlands
    Voor zover ik weet maakt het niets uit. De laadstroom is zo laag.
     
  3. nico180

    nico180 Serge

    Joined:
    Apr 9, 2016
    Messages:
    409
    Location:
    Zutphen, Netherlands
    Ik start juist laat. 04:00 of 07:00
     
  4. Pebe

    Pebe Member

    Joined:
    Nov 9, 2015
    Messages:
    194
    Location:
    Westerlo
    Ben gestart met testen door een schema in te stellen (via app "Tesla CTRL" beschikbaar voor IOS en beta voor Android)

    Uitgangspunt 1 uur = ~10% laden.

    @18:00h Set charge level 50% + start charging
    @02:00h set charge level 60% + start charging
    @03:00h set charge level 70% + start charging
    @04:00h set charge level 80% + start charging
    @05:00h set charge level 90% + start charging + start climate @21°C
    @05:30h start climate @21°C
    @06:00h start climate @21°C

    Ik vertrek dagelijks tussen 06:00 & 06:30, met dit schema zou ik bij vertrek 90% lading moeten hebben en een aangename temperatuur in de auto. :)
    (dit schema nu pas ingesteld, afgelopen week Tesla CTRL eens getest en dat werkte perfect)
     
  5. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    2,094
    Location:
    Haarlem
    Klinkt interessant. Keep us posted.
     
  6. Pebe

    Pebe Member

    Joined:
    Nov 9, 2015
    Messages:
    194
    Location:
    Westerlo
    Om nog onbekende reden zijn enkele taken niet uitgevoerd :(
    .... failed 5 times, responce from Tesla: could_not_wake_buses
    Eens contact opnemen met de ontwikkelaar...

    :D Temperatuur in de auto is prima enkel vandaag niet 'vol' geladen
     
  7. BjörnTM

    BjörnTM Member

    Joined:
    May 13, 2016
    Messages:
    272
    Location:
    The Netherlands
    Ik heb die melding ook vaak gehad en daardoor maar weer gestopt met die schema's. Je moet er wel op kunnen vertrouwen.
     
  8. Nexus

    Nexus Member

    Joined:
    Aug 25, 2015
    Messages:
    885
    Location:
    Brabant, Netherlands
    #8 Nexus, Jan 23, 2017
    Last edited: Jan 23, 2017
    Waarom verlaag je de laadstroom niet in de auto en gebruik je uitgestelde start zo, zodat je bijv. tussen 18:00 en 6:00 het aantal kWh hebt geladen dat je gedurende een gemiddelde dag verbruikt?

    Dus stel je hebt 50 kWh nodig, tussen 18:00 en 6:00 heb je 10 uren, dus moet je met 5 kW laden -- zeg 5,5 kW met 10% laadverliezen. Dat is ca. 8 ampère op 3 fasen. (Eigenlijk precies wat @Pascal-R zegt dus :oops:).

    Wordt pas een probleem als je 2 dagen achter elkaar significant verder weg moet dan een gemiddelde dag, in dat geval laadstroom even iets plussen.

    Weet iemand trouwens hoe de efficiëntie van de interne lader zich verhoudt bij lagere laadstromen, maakt dat een verschil in verliezen?
     
  9. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,961
    Location:
    Netherlands
    Hoog tijd voor een update van de app waardoor de laadstroom vanuit de app kan worden geregeld.
     
  10. Nexus

    Nexus Member

    Joined:
    Aug 25, 2015
    Messages:
    885
    Location:
    Brabant, Netherlands
    Eens :)

    En een voorspelling van de laadtijd met de gekozen settings (amperage, SoC).
     
  11. BjörnTM

    BjörnTM Member

    Joined:
    May 13, 2016
    Messages:
    272
    Location:
    The Netherlands
    Gewoon 's avonds je vertrektijd voor de volgende dag kunnen opgeven, en dat het laden dan vanzelf begint dat ie net klaar is als je wilt vertrekken. Samen met de HVAC, achteruitverwarming, stoelverwarming etc. natuurlijk :)
     
    • Like x 1
  12. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,730
    Wat mij opvalt is dat hoe ouder de auto wordt (nu zijn 4e winter) is dat hij "gevoeliger" lijkt aan koude temperaturen.
    Ik heb nu veel vaker het gele lijntje met beperkte regen. dan vorig jaar en al helemaal dan 2 of 3 jaar geleden.
    Kan het natuurlijk niet hard maken, maar is een gevoel.

    PS: accuvloeistof is afgelopen mei 2015 vervangen geweest, dus dat kan het niet zijn.
     
  13. Carl

    Carl Supporting Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    1,079
    Location:
    Belgium
    Is de 8.0 software denk ik. Mijn 'jonge' S85D heeft dit evenzeer terwijl de oude 2013 S85 dit niet had. En ik meen mij te herinneren dat dit net na 8.0 begon.
     
    • Like x 1
  14. BjörnTM

    BjörnTM Member

    Joined:
    May 13, 2016
    Messages:
    272
    Location:
    The Netherlands
    Mijn 90D bouwmaand Maart 2016 heeft momenteel bijna altijd beperkte regen. Pas als ik echt een half uur gereden heb is 't helemaal weg. Ook laden voor vertrek helpt amper helaas.
     
  15. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,730
    Parkeren jullie binnen of buiten?

    Mijne staat quasi altijd binnen.
     
  16. Carl

    Carl Supporting Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    1,079
    Location:
    Belgium
    Buiten onder carport. Verwarm ook bijna steeds een kwartiertje voor, maar dat maakt blijkbaar niet veel uit: beperkte re-gen bij koud weer was vroeger iets van een paar minuten, is nu heel wat langer. Tesla zal er wel een goede reden voor hebben, is gewoon wat wennen :)
     
  17. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,730
    Ik hoop het!
     
  18. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    756
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Volgens mij is dat in een ander draadje ook aan de orde geweest. Na 8.0 is de regen bij koud weer fors minder geworden.
     
  19. Carl

    Carl Supporting Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    1,079
    Location:
    Belgium
    Als een gewone sterveling nu plots op dit draadje valt denkt ie dat alle Tesla-rijders totaal gek zijn geworden :D:D:D
     
    • Funny x 5
  20. Theo Oberstadt

    Joined:
    Jan 22, 2016
    Messages:
    53
    Location:
    Voorschoten Nederland
    De stoelverwarming is bij mij nog nooit aangegaan bij het voorverwarmen. Wat doe ik fout?
     

Share This Page