Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden met koud weer

This site may earn commission on affiliate links.
Toen ik vanavond mijn auto aan de lader zette, vroeg ik mezelf af of het uitmaakt hoe je deze koudere nachten de auto laadt.
Ik bedacht mezelf dat als ik de auto op 3 fasen met 8 kw laadt, deze de hele (koude) nacht laadt en daarmee de batterij constanter op temperatuur houdt.

Of maakt dat niets uit. Benieuwd naar jullie gedachten.
 
Ben gestart met testen door een schema in te stellen (via app "Tesla CTRL" beschikbaar voor IOS en beta voor Android)

Uitgangspunt 1 uur = ~10% laden.

@18:00h Set charge level 50% + start charging
@02:00h set charge level 60% + start charging
@03:00h set charge level 70% + start charging
@04:00h set charge level 80% + start charging
@05:00h set charge level 90% + start charging + start climate @21°C
@05:30h start climate @21°C
@06:00h start climate @21°C

Ik vertrek dagelijks tussen 06:00 & 06:30, met dit schema zou ik bij vertrek 90% lading moeten hebben en een aangename temperatuur in de auto. :)
(dit schema nu pas ingesteld, afgelopen week Tesla CTRL eens getest en dat werkte perfect)
 
Waarom verlaag je de laadstroom niet in de auto en gebruik je uitgestelde start zo, zodat je bijv. tussen 18:00 en 6:00 het aantal kWh hebt geladen dat je gedurende een gemiddelde dag verbruikt?

Dus stel je hebt 50 kWh nodig, tussen 18:00 en 6:00 heb je 10 uren, dus moet je met 5 kW laden -- zeg 5,5 kW met 10% laadverliezen. Dat is ca. 8 ampère op 3 fasen. (Eigenlijk precies wat @Pascal-R zegt dus :oops:).

Wordt pas een probleem als je 2 dagen achter elkaar significant verder weg moet dan een gemiddelde dag, in dat geval laadstroom even iets plussen.

Weet iemand trouwens hoe de efficiëntie van de interne lader zich verhoudt bij lagere laadstromen, maakt dat een verschil in verliezen?
 
Last edited:
Wat mij opvalt is dat hoe ouder de auto wordt (nu zijn 4e winter) is dat hij "gevoeliger" lijkt aan koude temperaturen.
Ik heb nu veel vaker het gele lijntje met beperkte regen. dan vorig jaar en al helemaal dan 2 of 3 jaar geleden.
Kan het natuurlijk niet hard maken, maar is een gevoel.

PS: accuvloeistof is afgelopen mei 2015 vervangen geweest, dus dat kan het niet zijn.
 
Wat mij opvalt is dat hoe ouder de auto wordt (nu zijn 4e winter) is dat hij "gevoeliger" lijkt aan koude temperaturen.
Ik heb nu veel vaker het gele lijntje met beperkte regen. dan vorig jaar en al helemaal dan 2 of 3 jaar geleden.

Is de 8.0 software denk ik. Mijn 'jonge' S85D heeft dit evenzeer terwijl de oude 2013 S85 dit niet had. En ik meen mij te herinneren dat dit net na 8.0 begon.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Is de 8.0 software denk ik. Mijn 'jonge' S85D heeft dit evenzeer terwijl de oude 2013 S85 dit niet had. En ik meen mij te herinneren dat dit net na 8.0 begon.
Mijn 90D bouwmaand Maart 2016 heeft momenteel bijna altijd beperkte regen. Pas als ik echt een half uur gereden heb is 't helemaal weg. Ook laden voor vertrek helpt amper helaas.
Parkeren jullie binnen of buiten?

Mijne staat quasi altijd binnen.
 
Parkeren jullie binnen of buiten?

Buiten onder carport. Verwarm ook bijna steeds een kwartiertje voor, maar dat maakt blijkbaar niet veel uit: beperkte re-gen bij koud weer was vroeger iets van een paar minuten, is nu heel wat langer. Tesla zal er wel een goede reden voor hebben, is gewoon wat wennen :)