TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Laden met krachtstroom?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Plantje, Oct 8, 2019.

1. Plantje

Plantje Member

Als het goed is krijg ik binnenkort mijn Model 3. Nu krijg ik thuis een laadpaal aan huis, maar bij mijn ouders zal ik iets anders moeten verzinnen.

Nu weet ik dat mijn ouders in hun schuur ook een krachtstroom stekker hebben (zo'n rode volgens mij 5 polige). Is er een verloop voor zo'n stekker? Is deze krachtstroom bron te gebruiken om sneller te laden dan middels de gewone stekker?

2. Bitto123

Bitto123 Member

Met de meegeleverde thuislader gaat dit niet lukken. Deze kan slechts op 1 fase laden. De thuislader die meegeleverd wordt/werd bij de Model S en X kan wel op 3 fases laden en kan rechtstreeks op krachtstroom aangesloten worden.

3. nervus

nervus Supporting Member

4. Plantje

Plantje Member

Dank voor de tip. Maar ik ga natuurlijk geen € 750,- uitgeven om een leaseauto een enkele keer wat sneller te kunnen laden :)

5. horta

horta Electrified petrolhead

Dan kun je beter bij een SuC of snellader stoppen... Stukken goedkoper. Maar is het zo ver rijden dat je niet op 1 lading heen en weer kunt? Ik laad eigenlijk nooit meer ergens anders dan thuis, vanuit midden Nederland kun je de rest gewoon bereiken en thuis komen.

6. widodh

widodh Model S 85 and 100D

Deze 3-fase lader is bij elke andere (toekomstige) EV ook te gebruiken.

Bij S en X zit inderdaad een 3-fase UMC, maar bij Model 3 enkel een 1-fase.

Keuze is aan jou, maar het is wel een oplossing die Fivari.

Deze kan ook nog: Khons Mobiele Lader Type 2 naar CEE16/5p 5m (3-Fase/11kW)

7. Plantje

Plantje Member

Dat is sowieso goedkoper, want dat wordt voor me betaald :)
    Ik verwacht wel op 1 lading heen en weer te kunnen. Maar met name in het begin zal ik wel redelijk wat vragen van de auto lijkt me zo.

Er zijn in ieder geval wel opties. Dat is mooi!

Kan haast niet wachten tot ik hem in ontvangst mag nemen!

8. CJA Hulskamp

CJA Hulskamp M3 RWD LR B/B

Je kunt wel overal met deze set gewoon opladen in Europa. Ook bij wisselde spanningen.

9. robertvg

robertvg Extremely Well-Known Member

Je zal er niet sneller door laden dan op een gewoon stopcontact maar er bestaat wel een verloop om die rode CEE aansluiting te kunnen gebruiken: Adapter CEE 16A 5p Rood Male naar Schuko Female
    En je hoeft je geen zorgen te maken dat je een normaal stopcontact mogelijk langdurig overbelast.

Edit: ik meen dat je bij de mobiele lader ook een 16A blauwe adapter krijgt ?
    Dan zou je ook deze kunnen gebruiken, dan kan je laden op 16A ipv 13A
    https://www.thomann.de/nl/stairville_cee_adapter_cee_blue_16a.htm?glp=1&gclid=EAIaIQobChMImLWe2_WM5QIVA-R3Ch1clgsBEAQYBSABEgJsh_D_BwE

10. FrugalFrank

FrugalFrank Member

Die krachtstroom adapter naar cce blauw 16A heb ik zelf gemaakt. Koop de 2 stekkers (bij Hornbach of een campingwinkel) met een stukje 3-aderig draad ertussen en je kunt via de krachtstroomaansluiting met 1 fase 16A laden (=21 km/u).

• Like x 1
  11. prettig

prettig Member

De oude model S UMC op de kop tikken, die kan het (11kw laden voor de model 3), zit een rode stekker bij. Heb hem meer als "noodlader", dan kan ik in de loods laden als het nodig is. Maar eigenlijk heb je bij een Tesla bijna niks nodig (laadkabel en SUC en je komt overal).

12. Plantje

Plantje Member

Dit is inderdaad wat ik zocht! Zoals ik het nu zie gaat die blauwe stekker die ik nu bij de auto geleverd heb gekregen daar in passen inderdaad. Ik weet niet of het heel veel gaat schelen, maar dat laden met 20 km/uur is toch wel ERG weinig! Dat is meer een noodvoorziening. Deze morgen maar even bestellen en dan zou ik hem maandag wellicht binnen kunnen hebben. Kan ik met de kerst mooi testen :)

13. DeHakkelaar

DeHakkelaar Active Member

@Plantje Ik zou nog steeds voor deze optie gaan. Ik heb hem zelf ook 2e hands op de kop getikt en dat werkt perfect.
    Lekker thuis laden met 68km/hr.

14. Plantje

Plantje Member

Die naar Shuko female is niet zo interessant. Maar met deze zou ik ook wel wat sneller moeten kunnen laden toch?
    En zo'n Model S UMC, hoe moet ik dat zien? Kan ik dan daarvan de CEE naar UMC in die van mij prikken zoals ik nu de Shuko naar UMC erin prik en dan in de auto?
    Of moet ik dan zorgen dat ik het hele apparaat (dus CEE verkoop, inclusief apparaat en kabel naar de Mennekes plug voor de auto) gebruiken?

15. DuikKees

DuikKees Member

Er is een tussenoplossing mogelijk om op 1 fase krachtstroom, of hoe je dat ook noemt, te laden met de standaard meegeleverde kader. 7kW ipv 3,7kW. Ik heb zelf nog niet geïnstalleerd, maar ben het wel van plan.
    Tesla Model3 BE NL Eigenaars, Bestellers en Fans

16. Plantje

Plantje Member

Bij die link kom ik enkel bij de groep uit

17. DutchTM3

DutchTM3 Active Member

Ik kom wel op de juiste post uit. Besloten fb pagina denk ik.

18. Plantje

Plantje Member

Inderdaad. Ben inmiddels ook lid en kom nu bij de juiste post uit. Interessante groep.

• Like x 1
  19. FrugalFrank

FrugalFrank Member

Met een Model S UMC kun je met de rode adapter (CEE) de UMC aansluiten op een 3 fasen krachtgroep (die je ouders al hebben!) om zo over 3 fasen 16A te laden = + 70 km/u.
    De UMC van de Model 3 is 1 fase en zal nooit sneller laden dan 13A met de schuko of 16A met de blauwe CEE.

20. ramonneke

ramonneke Active Member

1x32A , zeker handig als je maar 1 fase in huis hebt of er speciaal voor kiest in maar 1 fase te hebben i.v.m. zonnepanelen.

Share This Page

• About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC