Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden met krachtstroom?

This site may earn commission on affiliate links.
Als het goed is krijg ik binnenkort mijn Model 3. Nu krijg ik thuis een laadpaal aan huis, maar bij mijn ouders zal ik iets anders moeten verzinnen.

Nu weet ik dat mijn ouders in hun schuur ook een krachtstroom stekker hebben (zo'n rode volgens mij 5 polige). Is er een verloop voor zo'n stekker? Is deze krachtstroom bron te gebruiken om sneller te laden dan middels de gewone stekker?
 
Met de meegeleverde thuislader gaat dit niet lukken. Deze kan slechts op 1 fase laden. De thuislader die meegeleverd wordt/werd bij de Model S en X kan wel op 3 fases laden en kan rechtstreeks op krachtstroom aangesloten worden.
 
Dan kun je beter bij een SuC of snellader stoppen... Stukken goedkoper. Maar is het zo ver rijden dat je niet op 1 lading heen en weer kunt? Ik laad eigenlijk nooit meer ergens anders dan thuis, vanuit midden Nederland kun je de rest gewoon bereiken en thuis komen.
 
Dank voor de tip. Maar ik ga natuurlijk geen € 750,- uitgeven om een leaseauto een enkele keer wat sneller te kunnen laden :)
Deze 3-fase lader is bij elke andere (toekomstige) EV ook te gebruiken.

Bij S en X zit inderdaad een 3-fase UMC, maar bij Model 3 enkel een 1-fase.

Keuze is aan jou, maar het is wel een oplossing die Fivari.

Deze kan ook nog: Khons Mobiele Lader Type 2 naar CEE16/5p 5m (3-Fase/11kW)
 
Dan kun je beter bij een SuC of snellader stoppen... Stukken goedkoper. Maar is het zo ver rijden dat je niet op 1 lading heen en weer kunt? Ik laad eigenlijk nooit meer ergens anders dan thuis, vanuit midden Nederland kun je de rest gewoon bereiken en thuis komen.
Dat is sowieso goedkoper, want dat wordt voor me betaald :)
Ik verwacht wel op 1 lading heen en weer te kunnen. Maar met name in het begin zal ik wel redelijk wat vragen van de auto lijkt me zo.

Deze 3-fase lader is bij elke andere (toekomstige) EV ook te gebruiken.

Bij S en X zit inderdaad een 3-fase UMC, maar bij Model 3 enkel een 1-fase.

Keuze is aan jou, maar het is wel een oplossing die Fivari.

Deze kan ook nog: Khons Mobiele Lader Type 2 naar CEE16/5p 5m (3-Fase/11kW)
Er zijn in ieder geval wel opties. Dat is mooi!

Kan haast niet wachten tot ik hem in ontvangst mag nemen!
 
Als het goed is krijg ik binnenkort mijn Model 3. Nu krijg ik thuis een laadpaal aan huis, maar bij mijn ouders zal ik iets anders moeten verzinnen.

Nu weet ik dat mijn ouders in hun schuur ook een krachtstroom stekker hebben (zo'n rode volgens mij 5 polige). Is er een verloop voor zo'n stekker? Is deze krachtstroom bron te gebruiken om sneller te laden dan middels de gewone stekker?
Je zal er niet sneller door laden dan op een gewoon stopcontact maar er bestaat wel een verloop om die rode CEE aansluiting te kunnen gebruiken: Adapter CEE 16A 5p Rood Male naar Schuko Female
En je hoeft je geen zorgen te maken dat je een normaal stopcontact mogelijk langdurig overbelast.

Edit: ik meen dat je bij de mobiele lader ook een 16A blauwe adapter krijgt ?
Dan zou je ook deze kunnen gebruiken, dan kan je laden op 16A ipv 13A
https://www.thomann.de/nl/stairvill...MImLWe2_WM5QIVA-R3Ch1clgsBEAQYBSABEgJsh_D_BwE
 
De oude model S UMC op de kop tikken, die kan het (11kw laden voor de model 3), zit een rode stekker bij. Heb hem meer als "noodlader", dan kan ik in de loods laden als het nodig is. Maar eigenlijk heb je bij een Tesla bijna niks nodig (laadkabel en SUC en je komt overal).
 
Je zal er niet sneller door laden dan op een gewoon stopcontact maar er bestaat wel een verloop om die rode CEE aansluiting te kunnen gebruiken: Adapter CEE 16A 5p Rood Male naar Schuko Female
En je hoeft je geen zorgen te maken dat je een normaal stopcontact mogelijk langdurig overbelast.

Edit: ik meen dat je bij de mobiele lader ook een 16A blauwe adapter krijgt ?
Dan zou je ook deze kunnen gebruiken, dan kan je laden op 16A ipv 13A
https://www.thomann.de/nl/stairvill...MImLWe2_WM5QIVA-R3Ch1clgsBEAQYBSABEgJsh_D_BwE
Dit is inderdaad wat ik zocht! Zoals ik het nu zie gaat die blauwe stekker die ik nu bij de auto geleverd heb gekregen daar in passen inderdaad. Ik weet niet of het heel veel gaat schelen, maar dat laden met 20 km/uur is toch wel ERG weinig! Dat is meer een noodvoorziening. Deze morgen maar even bestellen en dan zou ik hem maandag wellicht binnen kunnen hebben. Kan ik met de kerst mooi testen :)
 
De oude model S UMC op de kop tikken, die kan het (11kw laden voor de model 3), zit een rode stekker bij. Heb hem meer als "noodlader", dan kan ik in de loods laden als het nodig is. Maar eigenlijk heb je bij een Tesla bijna niks nodig (laadkabel en SUC en je komt overal).

@Plantje Ik zou nog steeds voor deze optie gaan. Ik heb hem zelf ook 2e hands op de kop getikt en dat werkt perfect.
Lekker thuis laden met 68km/hr.
 
Die naar Shuko female is niet zo interessant. Maar met deze zou ik ook wel wat sneller moeten kunnen laden toch?
Edit: ik meen dat je bij de mobiele lader ook een 16A blauwe adapter krijgt ?
Dan zou je ook deze kunnen gebruiken, dan kan je laden op 16A ipv 13A
https://www.thomann.de/nl/stairvill...MImLWe2_WM5QIVA-R3Ch1clgsBEAQYBSABEgJsh_D_BwE

En zo'n Model S UMC, hoe moet ik dat zien? Kan ik dan daarvan de CEE naar UMC in die van mij prikken zoals ik nu de Shuko naar UMC erin prik en dan in de auto?
Of moet ik dan zorgen dat ik het hele apparaat (dus CEE verkoop, inclusief apparaat en kabel naar de Mennekes plug voor de auto) gebruiken?
 
Die naar Shuko female is niet zo interessant. Maar met deze zou ik ook wel wat sneller moeten kunnen laden toch?


En zo'n Model S UMC, hoe moet ik dat zien? Kan ik dan daarvan de CEE naar UMC in die van mij prikken zoals ik nu de Shuko naar UMC erin prik en dan in de auto?
Of moet ik dan zorgen dat ik het hele apparaat (dus CEE verkoop, inclusief apparaat en kabel naar de Mennekes plug voor de auto) gebruiken?
Met een Model S UMC kun je met de rode adapter (CEE) de UMC aansluiten op een 3 fasen krachtgroep (die je ouders al hebben!) om zo over 3 fasen 16A te laden = + 70 km/u.
De UMC van de Model 3 is 1 fase en zal nooit sneller laden dan 13A met de schuko of 16A met de blauwe CEE.
 
Er is een tussenoplossing mogelijk om op 1 fase krachtstroom, of hoe je dat ook noemt, te laden met de standaard meegeleverde kader. 7kW ipv 3,7kW. Ik heb zelf nog niet geïnstalleerd, maar ben het wel van plan.
Tesla Model3 BE NL Eigenaars, Bestellers en Fans

1x32A , zeker handig als je maar 1 fase in huis hebt of er speciaal voor kiest in maar 1 fase te hebben i.v.m. zonnepanelen.