Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden met krachtstroom?

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad. Zoiets, maar dan en winkel die ze wel heeft ... :rolleyes:. Zoekerdezoek ....
Dat heeft geen zin, die knop opent alleen de laadklep en zal niet de stekker ontgrendelen. Dat was het verhaal wat ik van EVcharge kreeg over de M3.

Volgens mij was het verhaal dat als je hem wou ontgrendelen er iets met die weerstand in de stekker gedaan moest worden.

Edit: ik heb trouwens een halve stekker gekocht ipv het complete setje, deze is dat:
Tesla mini stekker laadkabel - evChargeking
Dat kan alleen als je Duosida stekker zelf al hebt. Dan hoef je alleen de schalen en weerstand aan te lossen.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Ik heb een tweedehands "Corded mobile connector red" gekocht. De connector ziet eruit zoals op de foto's. Volgens mijn info is het een Gen 1 en zou dit moeten kunnen werken op mijn M3. BTW, de rode stekker zit vast aan de UMC en is dus geen adapter. Kan iemand bevestigen dat ik hiermee mijn M3 kan laden aan 3 fasen krachtstroom?

IMG_1194.jpg IMG_1193.jpg
 
Oh ja, nog even ter aanvulling, als ik de kabel aansluit op de M3 (en nog niet aan de rode stekker hang) dan zie ik op het scherm dat de M3 5A als instelling kiest voor het laden. Ik las ergens op Internet dat je de laadstroom moet beperken tot 16A en dat de Gen 1 dat zelf niet limiteert? Klopt dat?
 
Oh ja, nog even ter aanvulling, als ik de kabel aansluit op de M3 (en nog niet aan de rode stekker hang) dan zie ik op het scherm dat de M3 5A als instelling kiest voor het laden. Ik las ergens op Internet dat je de laadstroom moet beperken tot 16A en dat de Gen 1 dat zelf niet limiteert? Klopt dat?

Die gebruik ik ook, zelf heb ik deze adapter begrensd op 12A dan laadt hij ca 50Kmh. Werkt helemaal top.
 
@flyozone : Zo te zien aan de foto's zou je 11kW (3x16A) moeten kunnen laden, maar....
1. Je moet wel eerst de rode stekker inprikken en dan in de auto. Die snuffelt voor zover ik ik weet aan de kabel om te bepalen hoeveel vermogen hij kan trekken. Als de rode stekker er dan niet in zit wordt hij erg voorzichtig en zet de boel op minimum (5A)
2. Als je meterkast uitgelegd is voor 3x25A, dat is het maximum bij dezelfde kosten als 1 fase, moet je wel opletten dat die limiet niet overschreden wordt als de auto laadt terwijl in huis de airco, de diepvriezer, een haardroger, een oven, een elektrisch fornuis, etc. aanstaan. Daarom laadt ik altijd na 23:00 uur op nachtstroom....
 
@flyozone : Zo te zien aan de foto's zou je 11kW (3x16A) moeten kunnen laden, maar....
1. Je moet wel eerst de rode stekker inprikken en dan in de auto. Die snuffelt voor zover ik ik weet aan de kabel om te bepalen hoeveel vermogen hij kan trekken. Als de rode stekker er dan niet in zit wordt hij erg voorzichtig en zet de boel op minimum (5A)
2. Als je meterkast uitgelegd is voor 3x25A, dat is het maximum bij dezelfde kosten als 1 fase, moet je wel opletten dat die limiet niet overschreden wordt als de auto laadt terwijl in huis de airco, de diepvriezer, een haardroger, een oven, een elektrisch fornuis, etc. aanstaan. Daarom laadt ik altijd na 23:00 uur op nachtstroom....

Aha, dus daar komt die 5A vandaan, goed om te weten. Dank voor de info.
 
Weet iemand of een Tesla model S uit 2018 op te laden is met een oud type krachtstroom connector? Mijn ouders hebben nl zo’n oude connector in de schuur met 3 pinnen naast elkaar, met daarboven een extra pin (aarde). Deze heeft volgens mij geen nul.
 
Aanvullend: zie bijgevoegd plaatje dat ik op het web gevonden heb voor de beeldvorming van deze connector. View attachment 700301
De vraag is denk ik of een Tesla de nul gebruikt van een krachtstroom aansluiting.
Met een adapter zal het best geschikt te maken zijn, maar durf je het aan? De kabel alleen al is nogal dun 1.5mm2 i.p.v. 2.5 mm2
Daarnaast kent krachtstroom 5 (Type 2) aansluitingen (Nul, Aarde, L1, L2, L3) en niet 3 (Nul, Aarde, L1). M.a.w. dat is volgens mij geen krachtstroom.

edit:
Zie inderdaad dat het wel krachtstroom is: Krachtstroom Stekker Plat 4 Polig 16 Amp - De Boer Drachten

Weer wat geleerd.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: cousin_IT
Dank voor de reactie. Het plaatje was van internet geplukt, puur voor de beeldvorming van deze oude connector.
4 van de 5 aansluitingen zijn dus verwerkt in deze oude aansluiting (L1, L2, L3, Aarde). Of het 1.5 mm2 of 2.5 mm2 is, weet ik niet. Neem voor nu even aan dat het 2.5 mm2 of meer is. De aansluiting zit nl in een schuur en was bedoeld voor zware landbouwapparatuur.
De vraag is dus of dit te gebruiken is om een Tesla op te laden.
 
Aanvullend: zie bijgevoegd plaatje dat ik op het web gevonden heb voor de beeldvorming van deze connector. View attachment 700301
De vraag is denk ik of een Tesla de nul gebruikt van een krachtstroom aansluiting.
@fivari zou hier misschien het antwoord op kunnen geven. Standaard Nederlandse laders hebben een nul nodig, maar in België zijn er ook situaties waar geen nul aanwezig is.
 
Ik zou terug zoeken naar de voedingsbron, kijken of daar wel een 0 aanwezig is en de hele draad + stekker vervangen.
Je kunt wel blijven doorgaan met oude meuk, maar dan lees ik volgende week weer in de krant dat er een Tesla in de brand is gevlogen en dat het allemaal aan Tesla ligt. Dit is tevens de reden waarom ik vind dat je geen subsidie op de Tesla moet krijgen maar wel subsidie op de installatie van de oplader thuis, zolang dit maar door een erkende installateur is gedaan.

Als het goed is heb je tussen alle 3 de fases onderling 400V staan en tussen de aarde en iedere fase apart 230 Volt.

Er bestaan inderdaad krachtstroom motoren die zonder 0 werken, ik weet niet of een Tesla zonder 0 kan laden, ik zou het er in ieder geval niet op gokken.

De 3 fasen zijn normaal gesproken bruin (L1), zwart (L2), grijs (L3), de 0 is blauw en geel/groen (aarde).
Soms heb je ook bruin, zwart en zwart, dan is de zwarte die naast de L1 zit (in de kabel) de L2 en die naast de aarde (geel/groen) de L3.


Tenzij je dan weer oude bedrading hebt, rood, groen, grijs, zwart en blauw, waarbij rood de 0 is, wit of grijs de aarde is, groen de L1 fase is, zwart de L2 en blauw de L3 .

LET OP, zeker met de oude kleuren bedrading, deze bedrading kan verkleurd zijn vanwege de leeftijd, grijs kan erg op bruin lijken, maar is dit dus niet en het is gevaarlijk om die twee door elkaar te halen. Groen en blauw hetzelfde probleem.

Daarnaast is het een veelgemaakte fout van hobbyisten om te denken dat de "nieuwe blauwe" best veel op de "oude groene" lijkt en de "nieuwe bruine" best wel op de "oude rode". Nagenoeg alle 1 fase apparaten blijven prima werken wanneer je deze twee precies zo (en dus verkeerd) aansluit. Een dergelijke hobbyist zal echter denken dat hij het allemaal prima opgelost heeft ("want het werkt toch!"), terwijl hij in feite de 0 en de fase omgedraaid heeft. De echte elektricien zal hierdoor in de war kunnen raken omdat die verwacht dat het goed aangesloten is gezien alles ook gewoon werkte toen hij aan kwam. Je kunt er dus niet zomaar vanuit gaan dat de groene draad inderdaad de fase is en de rode draad inderdaad de 0 is, wat eigenlijk wel zou moeten. Je kunt dit meestal relatief gemakkelijk nakijken door tussen de aarde en die twee draden te meten, de draad die 230 volt geeft is dan de fase (aannemende dat de aarde wel echt de aarde is).

Mocht je nog oudere, katoenen bedrading, oftewel RD draad, tegen komen moet je je auto helemaal niet opladen, dergelijk draad is NIET gemaakt voor dergelijke ampères en is niet eens van koper maar van ijzer en breekt vaak vrij snel af. Tevens is het in ijzeren buizen geïnstalleerd en komt het niet meer door een keuring, een dergelijk huis mag je ook niet meer verhuren.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Dank voor de reactie. Het plaatje was van internet geplukt, puur voor de beeldvorming van deze oude connector.
4 van de 5 aansluitingen zijn dus verwerkt in deze oude aansluiting (L1, L2, L3, Aarde). Of het 1.5 mm2 of 2.5 mm2 is, weet ik niet. Neem voor nu even aan dat het 2.5 mm2 of meer is. De aansluiting zit nl in een schuur en was bedoeld voor zware landbouwapparatuur.
De vraag is dus of dit te gebruiken is om een Tesla op te laden.
Je vindt her en der (o.a. in Italië) ook rode CEE stekkers met maar 4 pins.
De Tesla UMC (de oude 3 fase versie van de S/X) werkt hier in ieder geval niet op.