Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden met krachtstroom?

This site may earn commission on affiliate links.
Dank voor het meedenken en kanttekeningen bij deze oude krachtstroom aansluiting. Heel goed oppassen dus met die oude krachtstroom connector (en bekabeling) in die schuur. Misschien dat ik de optie om deze te gebruiken maar moet laten vervallen.

Het alternatief dat ik heb is om op een ander adres een nieuwe krachtstroom aansluiting te laten maken, en als ik het zo hoor is dat de betere optie nu.
Ik kan nl eind dit jaar een model S lease contract overnemen (Model S uit tweede helft 2018), hier zit meen ik een 5 polige krachtstroom adapter bij om op 11 kW te laden.

Ik weet dat een laadpaal met type 2 connector beter en veiliger is, maar ik kom daar 5-10x per jaar gedurende een weekend dus voor ik die paal er een beetje uit heb zijn we vele jaren verder. Misschien weet iemand nog alternatieven voor een (3 fasen) laad aansluiting die relatief weinig gebruikt gaat worden?
 
Dank voor het meedenken en kanttekeningen bij deze oude krachtstroom aansluiting. Heel goed oppassen dus met die oude krachtstroom connector (en bekabeling) in die schuur. Misschien dat ik de optie om deze te gebruiken maar moet laten vervallen.

Het alternatief dat ik heb is om op een ander adres een nieuwe krachtstroom aansluiting te laten maken, en als ik het zo hoor is dat de betere optie nu.
Ik kan nl eind dit jaar een model S lease contract overnemen (Model S uit tweede helft 2018), hier zit meen ik een 5 polige krachtstroom adapter bij om op 11 kW te laden.

Ik weet dat een laadpaal met type 2 connector beter en veiliger is, maar ik kom daar 5-10x per jaar gedurende een weekend dus voor ik die paal er een beetje uit heb zijn we vele jaren verder. Misschien weet iemand nog alternatieven voor een (3 fasen) laad aansluiting die relatief weinig gebruikt gaat worden?
Ga je die nieuwe krachtstroom speciaal voor je EV laten aanleggen?
Dan is de extra kost van een Tesla wall connector toch niet zo hoog? Ik meen dat ze zo'n 250 euro doen op marktplaats.
 
Ga je die nieuwe krachtstroom speciaal voor je EV laten aanleggen?
Dan is de extra kost van een Tesla wall connector toch niet zo hoog? Ik meen dat ze zo'n 250 euro doen op marktplaats.
Tsja ik moet wat.. Ouders wonen best afgelegen en publieke laadpalen staan ca 10 km verderop. Dus handigste is om het maar aan te laten leggen en Inderdaad zo’n 2e hands wall charger zou ook een optie zijn. De kans bestaat dat ze deze zelf ook kunnen gebruiken over enkele jaren.
 
Misschien is een gewone 1 fase aansluiting, of zelfs een gewoon stopcontact in de schuur een mogelijkheid (langzamer laden dan), of je ouders aansporen elektrisch te rijden mocht dat realistisch zijn, dan wordt het vaker gebruikt en is het zijn waarde wel waard.
 
Dat doe je wel, want de referentie is tegen de nul, niet tegen de aarde, zeker in een driehoekschakeling (waar geen nul is) en waar de spanning tegen een andere poot de referentie is.

Bij een TN stelsel is aarde gelijk aan de nul dus ligt er maar aan waar dit van toepassing is. Voor woningbouw in Nederland is volgens mij TT standaard. Ik ben nog nooit wat anders tegengekomen maar ik ben dan ook geen electriciën.

Verder klopt het wel wat Rowan zegt. Het is namelijk de makelijkste manier om te controleren op welke pin de fase zit zonder het ding open te moeten schroeven door het voltage te meten tussen de pin en aarde.
 
Bij een TN stelsel is aarde gelijk aan de nul dus ligt er maar aan waar dit van toepassing is. Voor woningbouw in Nederland is volgens mij TT standaard. Ik ben nog nooit wat anders tegengekomen maar ik ben dan ook geen electriciën
Dit verschilt per netbeheerder en dus per regio. TT is zeker niet overal, TN komt ook voor in Nederland bij particuliere woningen.
 
Ik merk afgelopen tijd dat ik overdag 242/243V op het scherm zie staan dus tegenwoordig is het dus al 420V :). Bijzonder toch, op de TLS destijds rekenden we met 220V en 380V.

Is toch een verschil van 1440W als je met 24A laad.

De spanning vliegt overdag nog wel eens omhoog in gebieden met veel zonnepanelen (of andere duurzame opwek).
Vooral als er ook nog eens weinig afname is op momenten dat er veel duurzaam wordt opgewekt.
Er is in feite "stroom" over.....

Bij ons thuis kom ik op zonnige momenten wel eens rond de 250 Volt. Veel hoger dan 250 Volt lukt niet omdat de omvormers van de zonnepanelen volgens de normen dan niet meer mogen terug leveren. Op deze momenten ga ik de auto nog wel eens opladen en schakelen we andere verbruikers in (zoals wasmachine). Op deze manier kun je voorkomen dat je omvormer minder optimaal werkpunt opzoekt (lees: lager rendement) of zelfs geheel uitschakelt voor een bepaald moment. Via logging zonnepanelen is dit fenomeen heel goed te analyseren.
 
Tsja, de specificatie is 230 V+/- 10%, dus het kan lopen van 207 - 253 V. Met de zonnepanelen van tegenwoordig zal het net vaker te hoog dan te laag zitten, hier zit het ook 235 en 242 V.

Onder de 235 V heb ik hier nog niet gezien, ik zie wel vaak een ongelijkheid tussen de fasen (de meeste zonnepanelen hier zitten blijkbaar op L1).

Edit: Domoticz die de P1 poort uitleest vertelt heel veel. ;)
 
Last edited:
Tsja, de specificatie is 230 V+/- 10%, dus het kan lopen van 207 - 253 V. Met de zonnepanelen van tegenwoordig zal het net vaker te hoog dan te laag zitten, hier zit het ook 235 en 242 V.

Onder de 235 V heb ik hier nog niet gezien, ik zie wel vaak een ongelijkheid tussen de fasen (de meeste zonnepanelen hier zitten blijkbaar op L1).

Edit: Domoticz die de P1 poort uitleest vertelt heel veel. ;)

Hier ook even gekeken in DSMR reader en inderdaad. Structureel L1 1 tot 1.5V hoger dan L2 :)