Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden op 3x 230 Volt

This site may earn commission on affiliate links.
Ik durf het bij na niet te vragen.... Al die mensen die het allemaal zo goed weten.... Enfin, ze schieten me maar door de knieën. Ik kom eigenlijk nooit op fora en het vinden van een antwoord op mijn specifieke vraag op het forum vind ik een crime.

Enfin, gisteren onze Model S opgehaald. Mooi laadstation bij The Blue Motion aangeschaft. Keurig geïnstalleerd door Klaas Helder van Custom Security uit Apeldoorn (tjesssusss wat werkt die precies). Ingeplugd en...het werkt!!! Maarrr, in het laaddisplay van de Tesla kan ik niet DUI-DE-LIJK zien of deze daadwerkelijk 3 fasen laadt. Ergens iets gelezen over een 3X 230 aanduiding, ook wel gezien in het display, maar die aanduiding is nogal onbeduidend, terwijl ik verwacht dat de werkelijke laadconditie duidelijk "ge-highlight" zou zijn. (Manage your expectations). Een verzachtende omstandigheid: I am an absolute Tesla newbee.....

Is er iemand die het geduld en de goedheid kan/wil opbrengen om mij bij de hand te nemen?

Groet, Harm
 
Je kan het zien op je app als ie aan het laden is. Er staat bij charging rate dan een "3" voor 16/16A , zie onderstaand plaatje:
IMG_5231.PNG
 
Volgens mij haal je 100km/u alleen met 22 kw Laadpaal

11kW = 3x16a 230 volt
22kW = 3x32a 230 volt

Rekenformule = 3x16x230 en dan delen door 1000. of 3x32x230 en dan delen door 1000.. 1000=kilo, dus 11kW = 11.000 W

11 kW = 45 km bij tesla. als je 240 volt hebt haal je 11.5kW 3x16x240 en dan delen door 1000. 11.5kW = 50km. Ik heb regelmatig op 23kW geladen bij een 3x32 op 240 volt aansluiting en een keer op 100 amperé bij 230 volt. (Renault Frankrijk)
 
Beste heren,

Ik versta er niets meer van. Die van mij zal in november worden geleverd (met dual charger). Nu ben ik het nodige aan het doen voor mijn laadpaal. (Al enige maanden eigenlijk!) Ik kan verzwaren tot 3F230V40A + N is aanwezig. Nu heb ik al 2 firma's die mij bij hoog en bij laag vertellen dat ik maximum aan 50km/u zal kunnen laden met een 22kw laadpaal, terwijl 1 van hun techniekers zegt dat ik wel 100km/u kan halen. Nu lees ik hier dat het ook mogelijk is om aan 100km/u te laden? Wat snap ik hier in hemelsnaam niet? Of wat zeggen die vertegenwoordigers dat niet klopt?

Door al die bomen...
 
Beste heren,

Ik versta er niets meer van. Die van mij zal in november worden geleverd (met dual charger). Nu ben ik het nodige aan het doen voor mijn laadpaal. (Al enige maanden eigenlijk!) Ik kan verzwaren tot 3F230V40A + N is aanwezig. Nu heb ik al 2 firma's die mij bij hoog en bij laag vertellen dat ik maximum aan 50km/u zal kunnen laden met een 22kw laadpaal, terwijl 1 van hun techniekers zegt dat ik wel 100km/u kan halen. Nu lees ik hier dat het ook mogelijk is om aan 100km/u te laden? Wat snap ik hier in hemelsnaam niet? Of wat zeggen die vertegenwoordigers dat niet klopt?

Door al die bomen...

pvh heeft gelijk. met dual charger én een laadpaal op 22kw (dat is 32A op 3*380V) zal je 100 km/u kunnen laden.

ik heb recent nog specialisten gesproken die met stelligheid verkondigden dat je met een electrische wagen maximaal 100km (range) kan rijden, en dat het laden 12 uur duurt. tja.
 
Johnathan,

Komt ge morgen ook naar " The first Tuesdays" bij Electrabel in Brussel?
We kunnen het daar bespreken.

22Kw = 100 Km./uur.

Beste heren,

Ik versta er niets meer van. Die van mij zal in november worden geleverd (met dual charger). Nu ben ik het nodige aan het doen voor mijn laadpaal. (Al enige maanden eigenlijk!) Ik kan verzwaren tot 3F230V40A + N is aanwezig. Nu heb ik al 2 firma's die mij bij hoog en bij laag vertellen dat ik maximum aan 50km/u zal kunnen laden met een 22kw laadpaal, terwijl 1 van hun techniekers zegt dat ik wel 100km/u kan halen. Nu lees ik hier dat het ook mogelijk is om aan 100km/u te laden? Wat snap ik hier in hemelsnaam niet? Of wat zeggen die vertegenwoordigers dat niet klopt?

Door al die bomen...
 
Johnathan,

Komt ge morgen ook naar " The first Tuesdays" bij Electrabel in Brussel?
We kunnen het daar bespreken.

22Kw = 100 Km./uur.

Awel, ik zou dit wel eens willen doen. Zeker wanneer ik de S zelf heb. Maar helaas komt morgen mij moeilijk uit.
Lijkt mij wel een tof evenement om aan deel te nemen.

Dus met mijn opstelling thuis 3F230V40A = 22 kw en dus 100km/u is mogelijk?

Met dat die vertegenwoordigers zo overtuigd zijn twijfel ik zelf enorm.. Anders lijkt me die laadpaal overbodig aangezien ik met die verzwaring via de rode stekker dan ook aan 50 km/u kan laden.

@S-19910
Als we altijd de "specialisten" zou moeten geloven... :rolleyes:

@pvh

Dus zoals in je vorige post dus 3F230V32A =22kw zodus 100km/u mogelijk.
Ik heb zo het gevoel dat ik een curcus elektriciteit moet volgen om dit te snappen.
 
Last edited:
Awel, ik zou dit wel eens willen doen. Zeker wanneer ik de S zelf heb. Maar helaas komt morgen mij moeilijk uit.
Lijkt mij wel een tof evenement om aan deel te nemen.

Dus met mijn opstelling thuis 3F230V40A = 22 kw en dus 100km/u is mogelijk?

Met dat die vertegenwoordigers zo overtuigd zijn twijfel ik zelf enorm.. Anders lijkt me die laadpaal overbodig aangezien ik met die verzwaring via de rode stekker dan ook aan 50 km/u kan laden.

Jonathan, je meet toch 380V tussen 2 fasen he en geen 230V?

Ik heb ook beslist voorlopig te starten met CEE32 stopcontacten. Eens je die infrastructuur hebt kan je je op elk moment gemakkelijk een, al dan niet draagbaar, laadstation aanschaffen.
 
Jonathan, je meet toch 380V tussen 2 fasen he en geen 230V?

Ik heb ook beslist voorlopig te starten met CEE32 stopcontacten. Eens je die infrastructuur hebt kan je je op elk moment gemakkelijk een, al dan niet draagbaar, laadstation aanschaffen.

De verzwaring is nog niet uitgevoerd en is er dus niet echt veel te meten. :smile: Momenteel nog monofase. Maar aangezien ik hier mensen zie spreken van 230V en toch aan 100km/u kan laden begon ik hier weer even door te draaien.

Ergens wil ik ook starten met de CEE32 maar langs de andere kant wil ik ineens de juiste en beste oplossing.

Op het werk komt er zonder problemen een laadpunt 22kw 3F400V+N.
Graag wil ik dit thuis dan ook zodat ik tijdens mijn vakanties toch thuis kan opladen..

Ik begrijp gewoon niet concreet wat er wel of niet mogelijk is met 3F230V40A. Als ik dan toch de 100km/u kan laden is de kost van een laadpaal helemaal overbodig en kan ik het doen met de CEE32 stekker.
 
Ok, nog eens de simpele uitleg.
3 fase 230 volt bij 32 ampère (jij hebt hoofdzekering 40amp dus kan gewoon)

3x230x32=22.080 = 22 KILO(1000) watt.

De rode plug is 3x230x16 = 11kW

Een Renault Zoë kan zelfs op 3x230x63= 43kW. Max kilometers is afhankelijk van laadvermogen en verbruik auto. Een Renault Zoë kan op zijn 22kW accu gemiddeld 120km. Een tesla haalt ongeveer 90km gemiddeld op 22kW en dat is de befaamde 100km rated.

Dus een Zoë kan 200km per uur laden aan 43kW. Theoretisch dan want 22kW accu en eerste en laatste 5% ongeveer gaan langzamer.