TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Laden op 3x 230 Volt

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Red Baron, Sep 30, 2014.

  1. Red Baron

    Red Baron New Member

    Joined:
    Jun 25, 2014
    Messages:
    4
    Location:
    Salland
    Ik durf het bij na niet te vragen.... Al die mensen die het allemaal zo goed weten.... Enfin, ze schieten me maar door de knieën. Ik kom eigenlijk nooit op fora en het vinden van een antwoord op mijn specifieke vraag op het forum vind ik een crime.

    Enfin, gisteren onze Model S opgehaald. Mooi laadstation bij The Blue Motion aangeschaft. Keurig geïnstalleerd door Klaas Helder van Custom Security uit Apeldoorn (tjesssusss wat werkt die precies). Ingeplugd en...het werkt!!! Maarrr, in het laaddisplay van de Tesla kan ik niet DUI-DE-LIJK zien of deze daadwerkelijk 3 fasen laadt. Ergens iets gelezen over een 3X 230 aanduiding, ook wel gezien in het display, maar die aanduiding is nogal onbeduidend, terwijl ik verwacht dat de werkelijke laadconditie duidelijk "ge-highlight" zou zijn. (Manage your expectations). Een verzachtende omstandigheid: I am an absolute Tesla newbee.....

    Is er iemand die het geduld en de goedheid kan/wil opbrengen om mij bij de hand te nemen?

    Groet, Harm
     
  2. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,282
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Harm, ik het display staat ook hoeveel km per uur je Tesla laad. Wat staat daar?

    Verder is iedere vraag al eens gesteld en de antwoorden zijn of veranderd of niet te vinden. Aarzel dus niet, welkom op dit forum. Het is hier best gezellig. :)
     
  3. Retep

    Retep Member

    Joined:
    Apr 22, 2014
    Messages:
    188
    Location:
    Amersfoort
    Je kan het zien op je app als ie aan het laden is. Er staat bij charging rate dan een "3" voor 16/16A , zie onderstaand plaatje:
    IMG_5231.PNG
     
  4. Red Baron

    Red Baron New Member

    Joined:
    Jun 25, 2014
    Messages:
    4
    Location:
    Salland
    Rene, dank voor je meedenken! Ik kan nu niet kijken, want mijn wederhelft is met de auto op stap. Ik zal kijken. Geeft de indicatie van Peter, hieronder, een beetje een goede richting aan qua kilomterage?
     
  5. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,323
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    met een single charger in de auto kom je met 3x230V 16A aan max. 50km per uur.
    met een duo charger in de auto kom je met 3x230V 32A aan max. 100km per uur
     
  6. Red Baron

    Red Baron New Member

    Joined:
    Jun 25, 2014
    Messages:
    4
    Location:
    Salland
    Dank Frank!
     
  7. Retep

    Retep Member

    Joined:
    Apr 22, 2014
    Messages:
    188
    Location:
    Amersfoort
    Volgens mij haal je 100km/u alleen met 22 kw Laadpaal
     
  8. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,323
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    ja klopt, met de UMC is het max. 50km/uur
    maar hij heeft blijkbaar wel een laadpaal. Het is alleen niet duidelijk hoe zwaar die is en hoeveel chargers er in zijn auto zitten.
     
  9. pvh

    pvh Active Member

    Joined:
    Jun 28, 2014
    Messages:
    2,074
    Location:
    Netherlands, Rotterdam Ballade (Aria)
    11kW = 3x16a 230 volt
    22kW = 3x32a 230 volt

    Rekenformule = 3x16x230 en dan delen door 1000. of 3x32x230 en dan delen door 1000.. 1000=kilo, dus 11kW = 11.000 W

    11 kW = 45 km bij tesla. als je 240 volt hebt haal je 11.5kW 3x16x240 en dan delen door 1000. 11.5kW = 50km. Ik heb regelmatig op 23kW geladen bij een 3x32 op 240 volt aansluiting en een keer op 100 amperé bij 230 volt. (Renault Frankrijk)
     
  10. Red Baron

    Red Baron New Member

    Joined:
    Jun 25, 2014
    Messages:
    4
    Location:
    Salland
    Waarde Teslabroeders (en zusters),

    Hartelijk dank voor alle input. Ik begrijp nu een stuk meer van het laadgebeuren en....alles werkt zoals zou moeten!!!

    Groet! Harm
     
  11. Johnathan

    Johnathan Member

    Joined:
    Aug 26, 2014
    Messages:
    81
    Location:
    Antwerp
    Beste heren,

    Ik versta er niets meer van. Die van mij zal in november worden geleverd (met dual charger). Nu ben ik het nodige aan het doen voor mijn laadpaal. (Al enige maanden eigenlijk!) Ik kan verzwaren tot 3F230V40A + N is aanwezig. Nu heb ik al 2 firma's die mij bij hoog en bij laag vertellen dat ik maximum aan 50km/u zal kunnen laden met een 22kw laadpaal, terwijl 1 van hun techniekers zegt dat ik wel 100km/u kan halen. Nu lees ik hier dat het ook mogelijk is om aan 100km/u te laden? Wat snap ik hier in hemelsnaam niet? Of wat zeggen die vertegenwoordigers dat niet klopt?

    Door al die bomen...
     
  12. pvh

    pvh Active Member

    Joined:
    Jun 28, 2014
    Messages:
    2,074
    Location:
    Netherlands, Rotterdam Ballade (Aria)
    De km per uur is bij een tesla S bij 23kW 100km. Bij een Renault Zoë is dit ongeveer 120km. De km zijn indicatief, kW is veel interessanter. Dus 22kW is bij een duo lader gewoon bijna 100km. Die 50 is wat je maximaal met de bijgeleverde UMC behaald. Echter u heeft het over een laadpaal....
     
  13. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    pvh heeft gelijk. met dual charger én een laadpaal op 22kw (dat is 32A op 3*380V) zal je 100 km/u kunnen laden.

    ik heb recent nog specialisten gesproken die met stelligheid verkondigden dat je met een electrische wagen maximaal 100km (range) kan rijden, en dat het laden 12 uur duurt. tja.
     
  14. Johnathan,

    Komt ge morgen ook naar " The first Tuesdays" bij Electrabel in Brussel?
    We kunnen het daar bespreken.

    22Kw = 100 Km./uur.

     
  15. Johnathan

    Johnathan Member

    Joined:
    Aug 26, 2014
    Messages:
    81
    Location:
    Antwerp
    #15 Johnathan, Oct 6, 2014
    Last edited: Oct 6, 2014
    Awel, ik zou dit wel eens willen doen. Zeker wanneer ik de S zelf heb. Maar helaas komt morgen mij moeilijk uit.
    Lijkt mij wel een tof evenement om aan deel te nemen.

    Dus met mijn opstelling thuis 3F230V40A = 22 kw en dus 100km/u is mogelijk?

    Met dat die vertegenwoordigers zo overtuigd zijn twijfel ik zelf enorm.. Anders lijkt me die laadpaal overbodig aangezien ik met die verzwaring via de rode stekker dan ook aan 50 km/u kan laden.

    @S-19910
    Als we altijd de "specialisten" zou moeten geloven... :rolleyes:

    @pvh

    Dus zoals in je vorige post dus 3F230V32A =22kw zodus 100km/u mogelijk.
    Ik heb zo het gevoel dat ik een curcus elektriciteit moet volgen om dit te snappen.
     
  16. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Jonathan, je meet toch 380V tussen 2 fasen he en geen 230V?

    Ik heb ook beslist voorlopig te starten met CEE32 stopcontacten. Eens je die infrastructuur hebt kan je je op elk moment gemakkelijk een, al dan niet draagbaar, laadstation aanschaffen.
     
  17. Johnathan

    Johnathan Member

    Joined:
    Aug 26, 2014
    Messages:
    81
    Location:
    Antwerp
    De verzwaring is nog niet uitgevoerd en is er dus niet echt veel te meten. :smile: Momenteel nog monofase. Maar aangezien ik hier mensen zie spreken van 230V en toch aan 100km/u kan laden begon ik hier weer even door te draaien.

    Ergens wil ik ook starten met de CEE32 maar langs de andere kant wil ik ineens de juiste en beste oplossing.

    Op het werk komt er zonder problemen een laadpunt 22kw 3F400V+N.
    Graag wil ik dit thuis dan ook zodat ik tijdens mijn vakanties toch thuis kan opladen..

    Ik begrijp gewoon niet concreet wat er wel of niet mogelijk is met 3F230V40A. Als ik dan toch de 100km/u kan laden is de kost van een laadpaal helemaal overbodig en kan ik het doen met de CEE32 stekker.
     
  18. stev

    stev Member

    Joined:
    Jul 8, 2014
    Messages:
    89
    Location:
    Brugge, Belgium
    Het verschil tussen driefasig 230 en 400- lees deze tread eens driefasig...
     
  19. pvh

    pvh Active Member

    Joined:
    Jun 28, 2014
    Messages:
    2,074
    Location:
    Netherlands, Rotterdam Ballade (Aria)
    Ok, nog eens de simpele uitleg.
    3 fase 230 volt bij 32 ampère (jij hebt hoofdzekering 40amp dus kan gewoon)

    3x230x32=22.080 = 22 KILO(1000) watt.

    De rode plug is 3x230x16 = 11kW

    Een Renault Zoë kan zelfs op 3x230x63= 43kW. Max kilometers is afhankelijk van laadvermogen en verbruik auto. Een Renault Zoë kan op zijn 22kW accu gemiddeld 120km. Een tesla haalt ongeveer 90km gemiddeld op 22kW en dat is de befaamde 100km rated.

    Dus een Zoë kan 200km per uur laden aan 43kW. Theoretisch dan want 22kW accu en eerste en laatste 5% ongeveer gaan langzamer.
     
  20. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    let op : de Tesla-UMC haalt maximaal 16A op 3*380V. Dat is dus 50km/u.
    Als je een rode CEE-stekker plaatst om met de UMC te laden : 16A kiezen, geen 32A.
     

Share This Page