Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden tot 70, 80, 90, of 100%?

This site may earn commission on affiliate links.
Maar even een afsplitsing uit superchargers.

Er gaan nog wat wilde verhalen op het forum de rondte. Ik lees een aantal mensen die het "mishandelen van de accu" vinden als je tot 90% laadt.

Iets wat ik persoonlijk altijd doe.

Pak ik er even bij wat Tesla hier zelf over zegt:

Elon Musk on Twitter

Ik heb geen idee hoe ik dit kan plaatsen, dus maar even plain tekst.
Vraag van iemand op Twitter:

@elonmusk I just bought a standard range plus model 3, and I have been hearing that you should definitely NOT charge your Tesla to 100% every night. Unfortunately, my commute is 80 miles each way, which leaves me little wiggle room for sentry mode/fun driving/errands. Thoughts?

Antwoord van Elon Musk:
It’s not a big deal. Charge to 90% to 95% & you’ll be fine. At 100% state of charge, regen braking doesn’t work, because the battery is full, so car is less energy efficient.

Zelf geeft hij dus advies tot max 95% te laden, maar voornamelijk om de regen. Hij noemt het iedere nacht tot 100% laden "Not a big deal".

Wat doen jullie?
 
Eigenlijk altijd tot de standaard van 90%. Voor een lange rit iets hoger; 95%-98% en dan direct weg.
In mijn S staat 'Dagelijkse ritten' als 50-90% en 'Trip' als 90-100% aangegeven bij de streepjes. Ik neem aan dat dat dan ook klopt.

Exact hetzelfde als in de 3 dus...
Ik zit er precies hetzelfde in als jullie, ik laad altijd tot 90%, daarna meerdere dagen rijden. Tot 40% gemiddeld en dan weer naar 90%.
 
Maar even een afsplitsing uit superchargers.

Er gaan nog
Er gaan nog wat wilde verhalen op het forum de rondte. Ik lees een aantal mensen die het "mishandelen van de accu" vinden als je tot 90% laadt.

Volgens mij ging het mishandelen niet zozeer over het laden tot 90% maar met name over het laden tot 100%.
Zelf laad ik vrijwel altijd tot 90% (het streepje tussen dagelijks en rit in de app). Beetje afhankelijk van waar ik heen moet sta ik aan het eind van de dag meestal op ongeveer 25%.
In het uitzonderlijke geval dat ik verder weg moet zet ik het laden op 100% en ook de tijd pas ik dan aan zodat de auto vol is op het moment dat ik vertrek.
Ik heb altijd begrepen dat 100% kan mits je direct daarna een flinke rit hebt echter voor dagelijks gebruik is het af te raden.
 
Volgens mij ging het mishandelen niet zozeer over het laden tot 90% maar met name over het laden tot 100%.
Zelf laad ik vrijwel altijd tot 90% (het streepje tussen dagelijks en rit in de app). Beetje afhankelijk van waar ik heen moet sta ik aan het eind van de dag meestal op ongeveer 25%.
In het uitzonderlijke geval dat ik verder weg moet zet ik het laden op 100% en ook de tijd pas ik dan aan zodat de auto vol is op het moment dat ik vertrek.
Ik heb altijd begrepen dat 100% kan mits je direct daarna een flinke rit hebt echter voor dagelijks gebruik is het af te raden.

Is dat zo?
Nadat ik had uitgelegd dat ik in 3 maanden tijd nog maar 1 keer tot 100% had geladen voor een lange rit naar Duitsland en verder altijd 90% als max pak, kreeg ik de volgende commentaren:

"Het staat je vrij te weigeren standaard tot 80% te laden en alleen meer indien nodig voor een komende trip. Als je nu aan zou geven dat je dagelijkse trip de volle 90% nodig heeft dan zou ik meer begrip voor je standpunt hebben, maar dat is niet wat je schreef. Wat ik nooit snap aan 'ik vind dat dit moet kunnen' is de ontkenning van de feiten, daar valt helemaal niks van te vinden, die zijn gewoon wat ze zijn. Het is gewoon slecht voor je accu, ook tijdens de lease periode verhoog je de degradatie en verlaag je dus de range, daar heb je ook jezelf mee (en niet alleen de leasemaatschappij, de volgende bestuurder of Tesla)"

"Bij het einde van de lease zal het leasebedrijf altijd zoeken naar punten om extra kosten in rekening te brengen.
Hun verdienmodel.
Als je de accu heeft misbruikt, kunnen zij die uitlezen & je daar extra voor in rekening brengen."

Nu moet ik wel zeggen dat de app niet echt meewerkte de keer dat ik tot 100% laadde. Ik dacht, ik laad in de avond op tot 90%, dan zet ik hem daarna naar 100% in de ochtend als ik wakker wordt. Dus met 90% even naar 100% gezet, om de tijd te zien hoe veel het kost. Daarna weer terug naar 90%, maar dit heeft hij niet doorgevoerd. In de avond al 100%, dus hij heeft toen (onbedoeld) heel de nacht op 100% gestaan.
 
Is dat zo?
Nadat ik had uitgelegd dat ik in 3 maanden tijd nog maar 1 keer tot 100% had geladen voor een lange rit naar Duitsland en verder altijd 90% als max pak, kreeg ik de volgende commentaren:

"Het staat je vrij te weigeren standaard tot 80% te laden en alleen meer indien nodig voor een komende trip. Als je nu aan zou geven dat je dagelijkse trip de volle 90% nodig heeft dan zou ik meer begrip voor je standpunt hebben, maar dat is niet wat je schreef. Wat ik nooit snap aan 'ik vind dat dit moet kunnen' is de ontkenning van de feiten, daar valt helemaal niks van te vinden, die zijn gewoon wat ze zijn. Het is gewoon slecht voor je accu, ook tijdens de lease periode verhoog je de degradatie en verlaag je dus de range, daar heb je ook jezelf mee (en niet alleen de leasemaatschappij, de volgende bestuurder of Tesla)"

"Bij het einde van de lease zal het leasebedrijf altijd zoeken naar punten om extra kosten in rekening te brengen.
Hun verdienmodel.
Als je de accu heeft misbruikt, kunnen zij die uitlezen & je daar extra voor in rekening brengen."

Nu moet ik wel zeggen dat de app niet echt meewerkte de keer dat ik tot 100% laadde. Ik dacht, ik laad in de avond op tot 90%, dan zet ik hem daarna naar 100% in de ochtend als ik wakker wordt. Dus met 90% even naar 100% gezet, om de tijd te zien hoe veel het kost. Daarna weer terug naar 90%, maar dit heeft hij niet doorgevoerd. In de avond al 100%, dus hij heeft toen (onbedoeld) heel de nacht op 100% gestaan.

En van wie is die tekst over het verhogen van de degradatie?

Als leasemaatschappij heb je sowieso geen poot om op te staan als Elon Musk heeft laten weten dat tot 95% laden ook prima is.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Helemaal leegtrekken is slecht. Ik doe maar wat wat laden betreft. Heb gratis laden dus ik stap in mijn auto rij en als hij vind dat ik moet laden ga ik laden. Als ik mij verveel en gratis spierverwarming wil blijf ik net zolang hangen tot ik het zat ben. Dat kan dan zijn bij 50, 70, 80 of 100% zijn. Als je laad tot honderd duurt het van 15% totaal 2 uur 50 minuten. Heb een puzzelboek bij mij of sluit mijn ogen.

wat mij gister wel ik opgevallen is dat laden naar 100% en balanceren beter gaat dan aan het stopcontact. Aan het stopcontact kreeg ik hem niet hoger van 98%
 
Is dat zo?
Nadat ik had uitgelegd dat ik in 3 maanden tijd nog maar 1 keer tot 100% had geladen voor een lange rit naar Duitsland en verder altijd 90% als max pak, kreeg ik de volgende commentaren:

"Het staat je vrij te weigeren standaard tot 80% te laden en alleen meer indien nodig voor een komende trip. Als je nu aan zou geven dat je dagelijkse trip de volle 90% nodig heeft dan zou ik meer begrip voor je standpunt hebben, maar dat is niet wat je schreef. Wat ik nooit snap aan 'ik vind dat dit moet kunnen' is de ontkenning van de feiten, daar valt helemaal niks van te vinden, die zijn gewoon wat ze zijn. Het is gewoon slecht voor je accu, ook tijdens de lease periode verhoog je de degradatie en verlaag je dus de range, daar heb je ook jezelf mee (en niet alleen de leasemaatschappij, de volgende bestuurder of Tesla)"

"Bij het einde van de lease zal het leasebedrijf altijd zoeken naar punten om extra kosten in rekening te brengen.
Hun verdienmodel.
Als je de accu heeft misbruikt, kunnen zij die uitlezen & je daar extra voor in rekening brengen."

Nu moet ik wel zeggen dat de app niet echt meewerkte de keer dat ik tot 100% laadde. Ik dacht, ik laad in de avond op tot 90%, dan zet ik hem daarna naar 100% in de ochtend als ik wakker wordt. Dus met 90% even naar 100% gezet, om de tijd te zien hoe veel het kost. Daarna weer terug naar 90%, maar dit heeft hij niet doorgevoerd. In de avond al 100%, dus hij heeft toen (onbedoeld) heel de nacht op 100% gestaan.
Dat is complete bullshlt, tot 90% laden is gewoon netjes en verantwoord me de batterij omgaan.
Tot 80% laden is echt marginaal beter voor de batterij en niet de moeite waard.
 
Eigenlijk altijd tot de standaard van 90%. Voor een lange rit iets hoger; 95%-98% en dan direct weg.
In mijn S staat 'Dagelijkse ritten' als 50-90% en 'Trip' als 90-100% aangegeven bij de streepjes. Ik neem aan dat dat dan ook klopt.
Exact dat. Altijd 90% en als het nodig is naar 100% op het laatste moment.

Is de accu ook gelijk warm(er).
 
Is dat zo?
Nadat ik had uitgelegd dat ik in 3 maanden tijd nog maar 1 keer tot 100% had geladen voor een lange rit naar Duitsland en verder altijd 90% als max pak, kreeg ik de volgende commentaren:

"Het staat je vrij te weigeren standaard tot 80% te laden en alleen meer indien nodig voor een komende trip. Als je nu aan zou geven dat je dagelijkse trip de volle 90% nodig heeft dan zou ik meer begrip voor je standpunt hebben, maar dat is niet wat je schreef. Wat ik nooit snap aan 'ik vind dat dit moet kunnen' is de ontkenning van de feiten, daar valt helemaal niks van te vinden, die zijn gewoon wat ze zijn. Het is gewoon slecht voor je accu, ook tijdens de lease periode verhoog je de degradatie en verlaag je dus de range, daar heb je ook jezelf mee (en niet alleen de leasemaatschappij, de volgende bestuurder of Tesla)"

Dat commentaar van mij kreeg je op deze post:

Het gaat sneller en ik ben sowieso niet voornemens de auto van de leasemij over te nemen. Ik zie het probleem dus niet :D

Ik weet dat velen van jullie zo zuinig mogelijk met de accu doen om Elon Musk te pleasen en zo 1,6 miljoen kilometer uit een accupakket te halen.

ik zit er iets anders in. Ik lease dat ding voor 4-5 jaar en betaal een fors leasebedrag per maand. Voor dat geld gebruik ik hem waar ik hem voor besteld heb, sneller kunnen laden dan de concurrentie en een actieradius van 400km voor de long range.

die 400km haal ik al never nooit, daarnaast heb ik moeite met het feit dat ik blijkbaar niet iedere keer tot 100% mag laden. Als dat niet mag, moet je er ook niet mee adverteren!

De keuze is bewust op Tesla gevallen mede door de actieradius als de snellaad snelheden. Als dat opeens allemaal eigenlijk niet mag, hadden we allemaal net zo goed de Kia kunnen kiezen. Niet dat ik dat had gewild, maar just saying.

ik rijd de auto nu en ga mij niet in bochten wringen voor een eventuele volgende berijder. V3 laders zijn meer dan welkom en waar mogelijk ga ik er zeker gebruik van maken!
Ik heb nooit gezegd dat laden tot 90% mishandeling van je batterij is. Dat moet je vooral doen als je dat elke dag nodig hebt. Zoniet, dan is laden tot 80% gewoon nóg beter (al is het marginaal) voor je batterij. Net zoals dat ook geld voor je iPhone, laptop etc etc.

Vergelijk het met je ICE warmrijden voordat je het volle vermogen aanspreekt, ook dat is een grijs gebied. De ene zegt 20km rijden, de ander kijkt slechts naar de temperatuur meter...

Mijn reactie was voornamelijk een reactie op jouw beweegredenen, maar dat heb ik al uitgelegd. Zullen we het hier bij laten?
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Dat commentaar van mij kreeg je op deze post:


Ik heb nooit gezegd dat laden tot 90% mishandeling van je batterij is. Dat moet je vooral doen als je dat elke dag nodig hebt. Zoniet, dan is laden tot 80% gewoon nóg beter (al is het marginaal) voor je batterij. Net zoals dat ook geld voor je iPhone, laptop etc etc.

Vergelijk het met je ICE warmrijden voordat je het volle vermogen aanspreekt, ook dat is een grijs gebied. De ene zegt 20km rijden, de ander kijkt slechts naar de temperatuur meter...

Mijn reactie was voornamelijk een reactie op jouw beweegredenen, maar dat heb ik al uitgelegd. Zullen we het hier bij laten?

Is goed, met de kanttekening dat het een reactie was op iemand die zei dat je beter geen V3 supercharging kon gebruiken ivm de accu.

ondanks dat ik jou daarna uitlegde dat ik niet tot 100% laad, bleef je doorgaan over het feit dat ik tot 90% laadde. Ik heb 90% niet per se nodig namelijk. Maar ik kies wel een auto uit met bepaalde actieradius. Dus ik laad tot 90%, vervolgens rijdt ik een paar dagen tot rond de 30-40% en dan weer naar 90%.

het feit dat ik moeite heb met een strategie van Tesla, wil niet zeggen dat ik ook iedere dag tot 100% laad...

Ik vind het gewoon vreemd dat een bedrijf mag adverteren met een bepaalde actieradius, die je vervolgens liever niet mag gebruiken.

Mijn botte reactie kwam vervolgens vooral voort uit het feit dat V3 supercharging blijkbaar óók al niet meer mocht.

Ja hallo, dat is juist waarom ik voor de Model 3 ben gegaan en niet voor de Kia. (En ik vond de Kia te klein, en hij was niet leverbaar, en de Model 3 is veel mooier)
Sneller laden, hogere actieradius en een supercharge netwerk tijdens vakanties en lange ritten!

Dan wil ik het kunnen en mogen gebruiken ook...
 
Exact hetzelfde als in de 3 dus...
Ik zit er precies hetzelfde in als jullie, ik laad altijd tot 90%, daarna meerdere dagen rijden. Tot 40% gemiddeld en dan weer naar 90%.
Als je dit over meerdere dagen verdeeld en thuis laadt, dan kan je beter de ritten plannen rondom de 50% lading. M.a.w. beter laden tot 70% en ontladen tot 30% dan laden tot 90% en ontladen tot 10%, ook al kan je dan 2 dagen op 1 lading. Hiermee blijft de batterij langer beter.
 
Dan wil ik het kunnen en mogen gebruiken ook...
Dat heb ik ook.

Mijn S85 uit 2013 heb ik gewoon gebruikt. Altijd tot 90% geladen (elke dag) en tot 100% wanneer ik het nodig vond. Inmiddels 250.000km op de teller en geeft nu nog 373km bij 100% aan waar dit ~400km was toen deze nieuw was.

Overal mee naar toe gereden en heel veel aan de SuperCharger gehangen.

Voor de algemene adoptie gaat het niet beter worden als mensen het idee krijgen dat ze hun batterij zo ontzettend moeten beschermen. Die willen hun auto gewoon gebruiken en er vooral niet al te veel over na denken.

100% vermijd ik dus wel, maar ik gebruik het wel wanneer ik het nodig denk te hebben.

Mijn familie woont 150km bij mij vandaan en daar wil ik gewoon altijd zonder na te denken naar toe kunnen rijden.

Als je dit over meerdere dagen verdeeld en thuis laadt, dan kan je beter de ritten plannen rondom de 50% lading. M.a.w. beter laden tot 70% en ontladen tot 30% dan laden tot 90% en ontladen tot 10%, ook al kan je dan 2 dagen op 1 lading. Hiermee blijft de batterij langer beter.
Ik vind dat persoonlijk echt super onhandig. Ik doe het wel eens dat ik de batterij tot 70% laad en daarna als ik wakker wordt naar de 100% zet zodat deze warm(er) is bij vertrek. Stel ik sta om 07:00 op en moet om 10:00 weg.

Rond de 50% is het beste voor de batterij, maar dat is naar mijn mening 'geneuzel in de marge'.

Vooral helemaal tot 0% rijden en lang (>12h) op 100% is het meest schadelijke. Alles daar tussenin is heel anders.