Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Lading overhevelen

This site may earn commission on affiliate links.
Om energie vanuit je auto het huis in te pompen is er een inverter nodig die van DC 400V omzet naar 230V AC 50Hz synchroon aan het lichtnet. Zoiets als de inverter voor zonnepanelen op je dak. Zo’n ding zit in geen enkele Tesla denk ik. M.a.w. V2H vereist extra hardware in de auto ?
Elon gaat dat vast niet gratis leveren...
Denk niet dat V2H hardware erse in de auto zit (moet zitten), maar in de (ont)laadpaal. Zie bv. Press Release | News・Events | MITSUBISHI MOTORS.
 
Dacht een keer ergens gelezen te hebben dat er S eigenaren zijn met gratis laden die dat gebruiken om zaken thuis van stroom te voorzien. Of zou dat broodje aap zijn?

Auto op een rollenbank zetten en generator aandrijven :)

Technisch gezien is het niet zo moeilijk om direct vanaf de accu (via een zekering) een omvormer te voeden zoals ook gebruikt wordt bij zonnepanelen. (zonnepanelen zijn ook gelijkstroom) Of je dat op deze wijze moet willen is een ander verhaal :mad:
 
  • Love
Reactions: Hans_TM3
Denk niet dat V2H hardware erse in de auto zit (moet zitten), maar in de (ont)laadpaal. Zie bv. Press Release | News・Events | MITSUBISHI MOTORS.

Zou kunnen, maar dan moet de DC aansluiting wel beide kanten op kunnen werken. Ik ben er niet zeker van dat het BMS in de auto toelaat dat er ook stroom via de CCS de andere kant op gaat. En je laadpaal moet dan dus zo’n inverter in zich hebben. Zulke laadpalen heb ik nog niet gezien. Alleen SUC’s zijn DC, ‘gewone’ laadpalen zijn allemaal AC (1 of 3 fasen) georienteerd en die hebben geen DC aders in de kabel om maar iets te noemen...
 
Op zich hoef je geen omvorming maar wisselstroom te doen, de andere auto heeft ook gelijkstroom nodig, net zoals de Supercharger dat levert.
Alleen zal je de spanning iets omhoog moeten transformeren om te zorgen dat het stroom de van de “volle” naar de (relatief) lege accu loopt. En de stroomsterkte reguleren. Die hardware zal niet in de auto zitten.
 
Op zich hoef je geen omvorming maar wisselstroom te doen, de andere auto heeft ook gelijkstroom nodig, net zoals de Supercharger dat levert.
Alleen zal je de spanning iets omhoog moeten transformeren om te zorgen dat het stroom de van de “volle” naar de (relatief) lege accu loopt. En de stroomsterkte reguleren. Die hardware zal niet in de auto zitten.
Hoe dan ook is er extra hardware in de auto’s nodig. Elon zal daar niet gauw een (gratis) update voor geven denk ik.
 
Ik begrijp niet wat je bedoelt, “eigen waarheid maken” ?
Om 17:30 dacht je nog dat er extra hardware nodig was:
M.a.w. V2H vereist extra hardware in de auto ?
Ik heb toen, onderbouwd met link en al, aangegeven dat die extra hardware helemaal niet in de auto hoefde te zitten maar ook in de paal zou kunnen zitten. Om 18:35 trok je dat nog in twijfel omdat je niet zeker wist of dat wel zou kunnen. En omdat jij nog nooit zulke laadpalen had gezien (nieuwsflits: er zijn andere DC laadpalen dan alleen SuC's. En kijk ook eens even naar bijgevoegde filmpje). En 6 minuten later weet je inmiddels zeker dat er extra hardware in de auto nodig is:
Hoe dan ook is er extra hardware in de auto’s nodig.

 
Ah, bedoel je het zo...
Ok, als ik zeg “ik denk”, dan meen ik het zeker te weten. Uiteraard kan ik het verkeerd hebben.
Die extra hardware in de paal (DC > AC omzetter): We zijn het eens dat er een inverter nodig is toch ? Die moet in de paal want in de auto zit-ie niet (althans niet in ‘onze’ Tesla’s).
Kennelijk zijn er inderdaad van zulke palen maar ik heb ze nog nooit gezien. Zijn ze in Nederland leverbaar en met een CCS stekker ? Want dan heb ik zeker belangstelling.
Ik meen ook te weten dat onze auto’s niet geschikt zijn om energie terug te leveren. Althans niet zonder dat daarvoor extra hardware in de auto nodig is. Er circuleerde enige tijd geleden een interview met Elon Musk waarin hij dat zegt en dat Tesla geen V2H plannen heeft. Helaas kan ik het niet terugvinden. Maar OK, ik zit fout want dit laatste kan ik dus niet bewijzen.

Edit: Net dat filmpje bekeken. Ze laten een ventilator lopen via een flinke kast. Is dat wel het filmpje wat je bedoelt ? Er is verder geen uitleg bij....
 
Die extra hardware in de paal (DC > AC omzetter): We zijn het eens dat er een inverter nodig is toch ? Die moet in de paal want in de auto zit-ie niet (althans niet in ‘onze’ Tesla’s).
Ga jij nu met mijn betoog aan de haal? ;)

Ik meen ook te weten dat ...
Precies. Dat :oops:

Wat voor soort hardware zou dat dan wel zou mogen zijn?

In het filmpje halen ze 230 volt (of iets daaromtrent) uit een ChaDeMo aansluiting (van een Leaf). Staat nota bene met zoveel woorden in de titel.
 
Jullie gaan allemaal verder over V2G en V2H maar de vraag van de OP was over rechtstreeks van auto naar auto laden: V2V.
Daarvoor is een onboard bidirectionele charger nodig (voor AC), of een DC converter als je dat op DC wil doen.
Daarnaast is er natuurlijk geen Mennekes type 2 kabel met 2 x female stekker.
De prototype van de Sono Sion had naast de CCS sockets daarvoor een extra type 2 socket zoals op een laadpaal.
Bi-directioneel laden via CCS staat pas voor 2025 op het programma.
 
Last edited:
Om energie vanuit je auto het huis in te pompen is er een inverter nodig die van DC 400V omzet naar 230V AC 50Hz synchroon aan het lichtnet. Zoiets als de inverter voor zonnepanelen op je dak. Zo’n ding zit in geen enkele Tesla denk ik. M.a.w. V2H vereist extra hardware in de auto ?
Elon gaat dat vast niet gratis leveren...
Vandaar dat er steeds meer interesse is in een DC-grid. Er zijn al bedrijven die volledig overgestapt zijn van wissel- naar gelijkstroom. Kwestie van tijd voordat woningen straks ook over gaan naar DC. Er is al bijna geen apparaat meer in huis wat niet DC is (bijna elk apparaat wordt omgezet door bv een adapter van DC naar AC). Daarnaast is het met een DC netwerk mogelijk om vanuit de auto acculading te gebruiken of op te slaan. Overdag energie door zonnepanelen, in de avond/nacht onttrekken uit de accu van de auto.
 
Vandaar dat er steeds meer interesse is in een DC-grid. Er zijn al bedrijven die volledig overgestapt zijn van wissel- naar gelijkstroom. Kwestie van tijd voordat woningen straks ook over gaan naar DC. Er is al bijna geen apparaat meer in huis wat niet DC is (bijna elk apparaat wordt omgezet door bv een adapter van DC naar AC). Daarnaast is het met een DC netwerk mogelijk om vanuit de auto acculading te gebruiken of op te slaan. Overdag energie door zonnepanelen, in de avond/nacht onttrekken uit de accu van de auto.

Klopt, en dan is het kostenaspect nog niet vermeld. We zijn bij ons in de regio op dit moment bezig om een lokaal DC netwerk op te zetten parallel aan het AC netwerk. Een aantal grote PV-projecten met reeds verleende SDE subsidie dreigen te mislukken vanwege hoge kosten netbeheerder. In DC is de hardware (kabels+toebehoren) ca. 40-50% van de AC-prijs. In DC kunnen de kabels echt veel dunner uitgevoerd worden. Om uiteenlopende redenen is DC de toekomst. De transitie zal alleen nog wel even duren. Maar elke grote transitie duurt ca. 20-30 jaar dus daar moeten we ons niet door laten afschrikken ;)
 
Klopt, en dan is het kostenaspect nog niet vermeld. We zijn bij ons in de regio op dit moment bezig om een lokaal DC netwerk op te zetten parallel aan het AC netwerk. Een aantal grote PV-projecten met reeds verleende SDE subsidie dreigen te mislukken vanwege hoge kosten netbeheerder. In DC is de hardware (kabels+toebehoren) ca. 40-50% van de AC-prijs. In DC kunnen de kabels echt veel dunner uitgevoerd worden. Om uiteenlopende redenen is DC de toekomst. De transitie zal alleen nog wel even duren. Maar elke grote transitie duurt ca. 20-30 jaar dus daar moeten we ons niet door laten afschrikken ;)

De kabels kunnen veel dunner worden zeg je. Dat snap ik niet. Is de spanning dan veel hoger bij een DC net (en toch goede dunne isolatie) ?