Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Lading overhevelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben ook benieuwd want de eerste huizen met elektriciteit hadden ook een DC net. Goed, dat waren dan 2 blote draadjes die over het plafond liepen, maar toch...
Daar liepen nu niet echt vermogens door.

P=I^2*R=V*I

Dus ofwel heel hoge spanning ofwel heel hoge stromen. Bij heel hoge stromen ontstaat veel verlies. Bij heel hoge spanningen heb je zeer goede isolatie nodig. DC netten zijn onhandig. AC netten zijn stukken makkelijker omdat je makkelijk van hoge spanningen naar lage spanningen vv kunt converteren door middel van transformatoren. Bij DC netten is dat complexer. Heel veel complexer.
 
De kabels kunnen veel dunner worden zeg je. Dat snap ik niet. Is de spanning dan veel hoger bij een DC net (en toch goede dunne isolatie) ?

Bij gelijke omstandigheden kan een DC kabel dunner uitgevoerd worden dan een AC kabel. Vooral bij grotere vermogens daarom veel geld te besparen door gebruik te maken van DC ipv AC.

Hogere stroom (voltage) helpt inderdaad ook. Maar bij gelijke stroom kan een DC kabel dunner uitgevoerd worden om bij dezelfde kabelverliezen uit te komen. Vroeger waren er redenen om voor AC te kiezen ipv DC, de dikkere kabels nam men toen op de koop toe. Tegenwoordig spelen deze argumenten veel minder en zien we daarnaast steeds meer applicaties op gelijkstroom -> zonnepanelen, accu's elektrische auto's, etc. Als we de balans opmaken is er dus steeds meer reden om de voorkeur te geven aan een DC netwerk. We zitten echter wel met een bestaand systeem wat niet zomaar vervangen gaat worden omdat het nu bij nader inzien anders kan.

Maar dat is een kwestie van tijd, men zal het waarschijnlijk op kleinere schaal gaan uitrollen in de toekomst. Een voorbeeld:
  • Thuis achter de meter een DC netwerk voor kleine verbruikers zoals LED verlichting, PC's, etc. Wellicht met een soort van USB achtige aansluiting op (VEILIGE!) lage DC spanning. Daarnaast een paar zwaardere aansluitingen voor apparaten met een verwarmingselement (wasmachine, droger, etc.)
  • Grotere bedrijven (of gebieden) op DC ipv AC. Voorbeeld: Bedrijvenpark Lelystad op gelijkstroom.
 
Bij gelijke omstandigheden kan een DC kabel dunner uitgevoerd worden dan een AC kabel. Vooral bij grotere vermogens daarom veel geld te besparen door gebruik te maken van DC ipv AC.

Volkomen incorrect. Draaddiameter is afhankelijk van de stroom die er door heen loopt, en een balans tussen verlies en warmteontwikkeling als gevolg van dat verlies. Of je 32 Aeff DC of AC gebruikt is niet relevant. De stroom is net zo groot, dus de warmteontwikkeling ook.

DC kent geen blindvermogen. Dat is het grote verschil. Bij AC heb je te maken met capaciteit tussen aders en de nul. Dat resulteert in blindvermogen.

Los daarvan is draaddiameter nauwelijks relevant. Kosten van graven wel.

Hogere stroom (voltage) helpt inderdaad ook. Maar bij gelijke stroom kan een DC kabel dunner uitgevoerd worden om bij dezelfde kabelverliezen uit te komen.

Wederom incorrect. De wet van Ohm blijft gelden. De wetten van Kirchhoff ook. Of het nu DC of AC is. AC is hooguit complexer omdat je complexe rekenkunde moet gaan gebruiken. Euler enzo.

Vroeger waren er redenen om voor AC te kiezen ipv DC, de dikkere kabels nam men toen op de koop toe. Tegenwoordig spelen deze argumenten veel minder en zien we daarnaast steeds meer applicaties op gelijkstroom -> zonnepanelen, accu's elektrische auto's, etc. Als we de balans opmaken is er dus steeds meer reden om de voorkeur te geven aan een DC netwerk. We zitten echter wel met een bestaand systeem wat niet zomaar vervangen gaat worden omdat het nu bij nader inzien anders kan.

Maar dat is een kwestie van tijd, men zal het waarschijnlijk op kleinere schaal gaan uitrollen in de toekomst. Een voorbeeld:
  • Thuis achter de meter een DC netwerk voor kleine verbruikers zoals LED verlichting, PC's, etc. Wellicht met een soort van USB achtige aansluiting op (VEILIGE!) lage DC spanning. Daarnaast een paar zwaardere aansluitingen voor apparaten met een verwarmingselement (wasmachine, droger, etc.)
  • Grotere bedrijven (of gebieden) op DC ipv AC. Voorbeeld: Bedrijvenpark Lelystad op gelijkstroom.

Je hebt te weinig kennis van de materie. De voordelen van DC liggen op een ander vlak dan je denkt. De nadelen ook. Ik herhaal: het is veel eenvoudiger om AC van spanning te laten veranderen dan DC.
 
Sorry @SparkyM3LR4WD maar ik ben het met @horta eens.
Draaddikte wordt bepaald door de effectieve stroom (Ampere) en hoeveel verlies je bereid bent te accepteren in de vorm van warmte. Het maakt niet uit of dat AC of DC is. De spanning (Volt) bepaalt hoe goed de isolatie moet zijn.
Met de spullen van tegenwoordig lijkt het inderdaad wel een goed idee om in huizen een soort DC net te hebben voor al die apparaten die in feite DC zijn en nu allerlei (usb-) adapters nodig hebben.
 
We hebben vast wel een aantal techneuten in ons midden maar waarom is er geen laadkabel waar je een tesla lading mee kunt overhevelen? Zou toch een uitkomst zijn en je kunt snel een gestrande tesla even verder helpen?
Misschien een uitdaging voor onze Vendors?
Of zie ik wat over het hoofd


In Utrecht heb je een project lombok waar slimme laadpalen staan die stroom kunnen onttrekken als dat nodig is om pieken op te vangen in het netwerk.

gezien je gratis kun laden bij tesla zou je daar kunnen laden en later je huis er op kunnen laten draaien. tesla gaat natuurlijk niet jouw thuis gebruik bekostigen :)

je zou het softwarematige kunnen oplossen alleen zal dat voor tesla niet interessant genoeg zijn zij hebben tenslotte de PowerWall.
 
Dit is niet echt een draadje (en ook niet het forum) om diep op dit onderwerp in te gaan. Ik begrijp de reactie heel goed, n''n vingers jeuken om terug te reageren maar wat dit onderwerp betreft toch maar m'n laatste reactie ;)
Maak er maar een nieuw draadje van. Net als @MoManTai en @horta ben ik heel nieuwsgierig naar je verhaal. Als je het hierbij laat gaat het wel erg op het waterstofsprookje lijken, ook veel roependen maar weinigen met kennis van zaken (al dan niet bewust als lobby).
 
Het voertuig op je huis of de grid aansluiten is een ander verhaal inderdaad, maar een speciale kabel die DC naar DC een andere Tesla oplaad zou in theorie moeten kunnen. Desnoods gelimiteerd tot een bepaalde snelheid en maximaal 15 kWh per keer o.i.d om misbruik te voorkomen.

De ontvangende auto laad dan net alsof hij supercharged op. Zou erg gaaf zijn om zo je mede tesla rijder te kunnen helpen in het geval hij met een (bijna) lege accu staat.

Welke hardware zou hier extra voor nodig zijn?
 
Heel veel apparaten in huis kun je rechtstreeks op je DC pack aansluiten.

Ze werken namelijk al op DC, voeding zet namelijk AC om naar DC en ze zijn allemaal geschikt voor 400v.
Neem een TV, sluit hem aan op je pack en die werkt gewoon.

Helaas niet alles, anders was het eenvoudig.
 
Wat de prof vooral laat zien is dat apparaten met een switchmode power supply naast AC ook vaak op DC (met het juiste voltage) kunnen werken. Wat ik me afvraag is: Kun je de energie uit de rij-batterij via de CCS stekker naar buiten krijgen of moet daarvoor iets extra’s in de auto gebeuren ?
 
In pincipe (principe he....): + en - op de accu en omvormen (zo werkt de powerwall ook), ja kan.
Of de auto dat leuk vindt...... geen idee.

Ergens zul je de DC moeten omzetten naar AC voor de huidige installaties, Maar heel veel apparatuur werkt op dc, alle elektronica, zelfs al veel motoren, led-verlichting, etc ..... AC is leuk voor dingen te laten draaien en transport maar nodig is het niet meer.
 
Wat de prof vooral laat zien is dat apparaten met een switchmode power supply naast AC ook vaak op DC (met het juiste voltage) kunnen werken. Wat ik me afvraag is: Kun je de energie uit de rij-batterij via de CCS stekker naar buiten krijgen of moet daarvoor iets extra’s in de auto gebeuren ?

Via de stekker onder de achterbank (rechtsachter) bij een M3 kun je een eind komen?
Rechtstreeks vanaf de accu "aftappen" lijkt me meest eenvoudig en technisch ook wel haalbaar. Deze DC spanning valt binnen de range van de meeste omvormers en daarmee kun je dus met verstand van zaken theoretisch wel on-grid. Ik zou overigens met klem afraden om hier mee te experimenteren. Er komt veel meer bij kijken dan de theoretische oplossing -> (kortsluitbeveiliging / leegtrekken accu / monitoring van Tesla / degradatie accu / garantie / etc.)
 
  • Informative
Reactions: MoManTai
Het principe is super simpel.
DC laden zet gewoon een schakelaar om als je de stekker erin stopt.
Stekker eruit, schakelaar open.

Hack hem zodat die dicht gaat en er kan "in principe" gewoon DC op de CCS aansluiting komen te staan (die "mad" prof is de M3 al aan het hacken overigens).
Zodra een fabrikant dat in de software zelf regelt is dat natuurlijk beter.
Bij de sono sion willen ze dat doen middels een extra aansluiting voor V2G (beter denk ik).

Bij een Tesla zou ik er fijn vanaf blijven.