You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Daar liepen nu niet echt vermogens door.Ik ben ook benieuwd want de eerste huizen met elektriciteit hadden ook een DC net. Goed, dat waren dan 2 blote draadjes die over het plafond liepen, maar toch...
De kabels kunnen veel dunner worden zeg je. Dat snap ik niet. Is de spanning dan veel hoger bij een DC net (en toch goede dunne isolatie) ?
Bij gelijke omstandigheden kan een DC kabel dunner uitgevoerd worden dan een AC kabel. Vooral bij grotere vermogens daarom veel geld te besparen door gebruik te maken van DC ipv AC.
Hogere stroom (voltage) helpt inderdaad ook. Maar bij gelijke stroom kan een DC kabel dunner uitgevoerd worden om bij dezelfde kabelverliezen uit te komen.
Vroeger waren er redenen om voor AC te kiezen ipv DC, de dikkere kabels nam men toen op de koop toe. Tegenwoordig spelen deze argumenten veel minder en zien we daarnaast steeds meer applicaties op gelijkstroom -> zonnepanelen, accu's elektrische auto's, etc. Als we de balans opmaken is er dus steeds meer reden om de voorkeur te geven aan een DC netwerk. We zitten echter wel met een bestaand systeem wat niet zomaar vervangen gaat worden omdat het nu bij nader inzien anders kan.
Maar dat is een kwestie van tijd, men zal het waarschijnlijk op kleinere schaal gaan uitrollen in de toekomst. Een voorbeeld:
- Thuis achter de meter een DC netwerk voor kleine verbruikers zoals LED verlichting, PC's, etc. Wellicht met een soort van USB achtige aansluiting op (VEILIGE!) lage DC spanning. Daarnaast een paar zwaardere aansluitingen voor apparaten met een verwarmingselement (wasmachine, droger, etc.)
- Grotere bedrijven (of gebieden) op DC ipv AC. Voorbeeld: Bedrijvenpark Lelystad op gelijkstroom.
We hebben vast wel een aantal techneuten in ons midden maar waarom is er geen laadkabel waar je een tesla lading mee kunt overhevelen? Zou toch een uitkomst zijn en je kunt snel een gestrande tesla even verder helpen?
Misschien een uitdaging voor onze Vendors?
Of zie ik wat over het hoofd
Maak er maar een nieuw draadje van. Net als @MoManTai en @horta ben ik heel nieuwsgierig naar je verhaal. Als je het hierbij laat gaat het wel erg op het waterstofsprookje lijken, ook veel roependen maar weinigen met kennis van zaken (al dan niet bewust als lobby).Dit is niet echt een draadje (en ook niet het forum) om diep op dit onderwerp in te gaan. Ik begrijp de reactie heel goed, n''n vingers jeuken om terug te reageren maar wat dit onderwerp betreft toch maar m'n laatste reactie
Wat de prof vooral laat zien is dat apparaten met een switchmode power supply naast AC ook vaak op DC (met het juiste voltage) kunnen werken. Wat ik me afvraag is: Kun je de energie uit de rij-batterij via de CCS stekker naar buiten krijgen of moet daarvoor iets extra’s in de auto gebeuren ?
Bij een Tesla zou ik er fijn vanaf blijven.