TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Lage Emissie Zone Brussel

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by simonsmidt, Aug 11, 2018.

1. simonsmidt

simonsmidt Member

Er bestaat sinds 1 januari 2018 een lage emissie zone (LEZ) in Brussel die vanaf 1 oktober 2018 zal gehandhaafd worden door middel van boetes.
    Voor buitenlands geregistreerde nummerplaten geldt een boete van €150 indien die wagen niet voordien geregistreerd werd. Deze registratie is gratis via dit formulier, zelfs voor Tesla's:
    IRISbox

Meer info op Controle

• Informative x 3
  2. nico180

nico180 180 Nico's on the wall

Met deze Euro-norm heeft uw voertuig tot en met 31.12.9999 toegang tot de LEZ-zone.​

• Funny x 1
  3. nico180

nico180 180 Nico's on the wall

los dat het me een goed iniatief lijkt, is het verder nogal kansloos formulier om dit aan te vragen, is dit de normale gang van zaken?

4. simonsmidt

simonsmidt Member

Normale gang van zaken of niet, als je Brussel in wilt met je NL kenteken moet je je registreren zoals op de site vermeld:
    "Alle voertuigen die ingeschreven zijn in het buitenland moeten verplicht worden geregistreerd"

5. michelh

michelh Member

Het wordt tijd dat dit eens Europees wordt geregeld. Liefst zonder sticker. Ik heb al vier stickers op de ruit voor de Umweltzones in Dld en Frankrijk en de vignetten voor Zwitserland en Oostenrijk.

• Like x 2
  6. basvk

basvk Active Member

Ik zie het gebeuren dat elke gemeente straks zijn eigen formulier heeft om auto's wel of niet te weren. Kan dit niet ergens op Europees niveau geregistreerd worden in plaats van dit houtje touwtje gemeentelijk geneuzel? Amateurs.

@michelh: +1 :)

• Like x 1
  7. simonsmidt

simonsmidt Member

Eerst lezen voordat je begint te klagen. Voor Brussel zijn er geen stickers nodig omdat cameras je registreren....

8. Hans Noordsij

Hans Noordsij Well-Known Member

Voor Oostenrijk ook niet (meer) maar in principe verandert dat niets aan de zaak. Ik vind het ook ronduit belachelijk dat er weer zoveel verdienmodelletjes (want gratis zijn ze niet) moeten bijkomen terwijl het met een EU registratie in één keer geregeld kan worden. Dit is gewoon stupide.

9. CO2CLEAN

CO2CLEAN Olivier Willemsen

Maar het is wel WEER een aparte registratie en daar doelt Michel volgens mij ook op. Het is ronduit belachelijk hoe dit ook weer erbij komt en er moet inderdaad gewoon per land (liefst EU) een standaard procedure komen. Kun je vervolgens eenvoudig linken aan keuring auto en klaar is kees.

• Helpful x 1
  10. simonsmidt

simonsmidt Member

Mensen, stop eens met klagen/zagen. Ik heb dit draadje gemaakt om de Nederlandse Tesla rijders te waarschuwen en ik wil al dat geween/gejank niet steeds lezen.:p
    We leven nou eenmaal niet in een perfecte wereld...:confused:

• Like x 2
    • Informative x 1
  11. michelh

michelh Member

Oke. Dank voor de waarschuwing. Maar ik blijf erbij dat het problematisch is om per stad, provincie of landsdeel een formuliertje te moeten invullen voor toelating.

Ik was vorige week in Turijn, waar je met een full elektrische auto, ook als niet-inwoner, de ZTL-zone van de binnenstad in mag. Op voorwaarde dat je van tevoren een formulier invult (uiteraard in het Italiaans). En vervolgens een paar weken wacht op goedkeuring daarvan. En zo zie ik dat vaker. Waarmee vrijwel elke stad met groene ambities het wel mogelijk maakt, maar ook onnodig moeilijk. Ik hoef toch ook geen verzekering af te sluiten per stad? Of een pinpas mee te nemen per stad? Ik vind het niet van deze tijd.

• Like x 2
  12. basvk

basvk Active Member

#12 basvk, Aug 11, 2018
    Last edited: Aug 11, 2018
    Don't shoot the messenger :) (zo was mijn reactie iig niet bedoeld, en dank dat je het onder de aandacht hebt gebracht).
    Waar kan ik met mijn geklaag terecht? Of zijn er Tesla rijdende EU-parlementariers die dit forum lezen? :D

Waar de pijn vooral zit: het gaat hier niet om milieu maar om registratie welke buitenlandse auto inclusief eigenaarsgegevens het centrum van Brussel binnenrijdt. Kopie paspoort enz.
    Dat gaat veel verder dan de vraag 'maakt deze auto onze lucht vies of niet', want die informatie is uit de openbare kentekengegevens gewoon te achterhalen.
    Het in te vullen formulier is politie surveillance, puur en simpel.

• Like x 1
  13. ErikR

ErikR Member

Ik kan je vertellen dat er internationaal al een tijdje aan wordt gewerkt om gegevens voor deze doelstelling (milieu-zonering) internationaal/Europees uit te wisselen. De techniek om dat te doen (internationale uitwisseling van voertuiggegevens) is al jaren in gebruik, echter gaat het niet om techniek maar om regelgeving en juridisch geneuzel tussen landen onderling. Of, als het vanuit EU (Brussel) geregeld moet worden dan kan daar ook nog jaren overheen gaan voordat landen die regelgeving geimplementeerd hebben.

Dus: ja het niet meer hoeven registreren/stickeren voor milieu zones komt er aan, maar het is een politiek/juridisch en wettechnisch langdurig proces. . Of, zoals Elon het zou zeggen: “Soon!”

• Informative x 1

Share This Page

• About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC