Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Lage Emissie Zone Brussel

This site may earn commission on affiliate links.
Er bestaat sinds 1 januari 2018 een lage emissie zone (LEZ) in Brussel die vanaf 1 oktober 2018 zal gehandhaafd worden door middel van boetes.
Voor buitenlands geregistreerde nummerplaten geldt een boete van €150 indien die wagen niet voordien geregistreerd werd. Deze registratie is gratis via dit formulier, zelfs voor Tesla's:
IRISbox

Meer info op Controle
 
Normale gang van zaken of niet, als je Brussel in wilt met je NL kenteken moet je je registreren zoals op de site vermeld:
"Alle voertuigen die ingeschreven zijn in het buitenland moeten verplicht worden geregistreerd"

Het wordt tijd dat dit eens Europees wordt geregeld. Liefst zonder sticker. Ik heb al vier stickers op de ruit voor de Umweltzones in Dld en Frankrijk en de vignetten voor Zwitserland en Oostenrijk.
 
Eerst lezen voordat je begint te klagen. Voor Brussel zijn er geen stickers nodig omdat cameras je registreren....

Voor Oostenrijk ook niet (meer) maar in principe verandert dat niets aan de zaak. Ik vind het ook ronduit belachelijk dat er weer zoveel verdienmodelletjes (want gratis zijn ze niet) moeten bijkomen terwijl het met een EU registratie in één keer geregeld kan worden. Dit is gewoon stupide.
 
Eerst lezen voordat je begint te klagen. Voor Brussel zijn er geen stickers nodig omdat cameras je registreren....

Maar het is wel WEER een aparte registratie en daar doelt Michel volgens mij ook op. Het is ronduit belachelijk hoe dit ook weer erbij komt en er moet inderdaad gewoon per land (liefst EU) een standaard procedure komen. Kun je vervolgens eenvoudig linken aan keuring auto en klaar is kees.
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Mensen, stop eens met klagen/zagen. Ik heb dit draadje gemaakt om de Nederlandse Tesla rijders te waarschuwen en ik wil al dat geween/gejank niet steeds lezen.:p
We leven nou eenmaal niet in een perfecte wereld...:confused:

Oke. Dank voor de waarschuwing. Maar ik blijf erbij dat het problematisch is om per stad, provincie of landsdeel een formuliertje te moeten invullen voor toelating.

Ik was vorige week in Turijn, waar je met een full elektrische auto, ook als niet-inwoner, de ZTL-zone van de binnenstad in mag. Op voorwaarde dat je van tevoren een formulier invult (uiteraard in het Italiaans). En vervolgens een paar weken wacht op goedkeuring daarvan. En zo zie ik dat vaker. Waarmee vrijwel elke stad met groene ambities het wel mogelijk maakt, maar ook onnodig moeilijk. Ik hoef toch ook geen verzekering af te sluiten per stad? Of een pinpas mee te nemen per stad? Ik vind het niet van deze tijd.
 
Mensen, stop eens met klagen/zagen. Ik heb dit draadje gemaakt om de Nederlandse Tesla rijders te waarschuwen en ik wil al dat geween/gejank niet steeds lezen.:p
We leven nou eenmaal niet in een perfecte wereld...:confused:
Don't shoot the messenger :) (zo was mijn reactie iig niet bedoeld, en dank dat je het onder de aandacht hebt gebracht).
Waar kan ik met mijn geklaag terecht? Of zijn er Tesla rijdende EU-parlementariers die dit forum lezen? :D

Waar de pijn vooral zit: het gaat hier niet om milieu maar om registratie welke buitenlandse auto inclusief eigenaarsgegevens het centrum van Brussel binnenrijdt. Kopie paspoort enz.
Dat gaat veel verder dan de vraag 'maakt deze auto onze lucht vies of niet', want die informatie is uit de openbare kentekengegevens gewoon te achterhalen.
Het in te vullen formulier is politie surveillance, puur en simpel.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: JCK and Carl
Maar het is wel WEER een aparte registratie en daar doelt Michel volgens mij ook op. Het is ronduit belachelijk hoe dit ook weer erbij komt en er moet inderdaad gewoon per land (liefst EU) een standaard procedure komen. Kun je vervolgens eenvoudig linken aan keuring auto en klaar is kees.

Ik kan je vertellen dat er internationaal al een tijdje aan wordt gewerkt om gegevens voor deze doelstelling (milieu-zonering) internationaal/Europees uit te wisselen. De techniek om dat te doen (internationale uitwisseling van voertuiggegevens) is al jaren in gebruik, echter gaat het niet om techniek maar om regelgeving en juridisch geneuzel tussen landen onderling. Of, als het vanuit EU (Brussel) geregeld moet worden dan kan daar ook nog jaren overheen gaan voordat landen die regelgeving geimplementeerd hebben.

Dus: ja het niet meer hoeven registreren/stickeren voor milieu zones komt er aan, maar het is een politiek/juridisch en wettechnisch langdurig proces. . Of, zoals Elon het zou zeggen: “Soon!”
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Volgens de volgende website geldt er automatisch een uitzondering voor "Electric vehicles":
Exemptions

Dit is volgens mij nieuw, gezien ik de site eerder bezocht en me meen te herinneren dat ergens stond dat je moest registeren zelfs als je elektrisch rijdt.
Ik neem aan dat registratie (dmv een Franstalig formulier :() voor Tesla rijders niet noodzakelijk is?
 
Ik neem aan dat registratie (dmv een Franstalig formulier :() voor Tesla rijders niet noodzakelijk is?

Je kan misschien beter de Nederlandstalige site bezoeken, waar ook gewoon Nederlandstalige formulieren op staan, de Brusselse overheid is verlicht tweetalig dus ik weet niet hoe jij er op komt dat dat formulier slechts in het Frans beschikbaar is.

Afwijkingen

En dan zal je dus lezen dat de automatische uitzondering enkel geldig is voor voertuigen ingeschreven in België.
 
Je kan misschien beter de Nederlandstalige site bezoeken, waar ook gewoon Nederlandstalige formulieren op staan, de Brusselse overheid is verlicht tweetalig dus ik weet niet hoe jij er op komt dat dat formulier slechts in het Frans beschikbaar is.

Afwijkingen

En dan zal je dus lezen dat de automatische uitzondering enkel geldig is voor voertuigen ingeschreven in België.
Thanks, daar staat het inderdaad wat duidelijker omschreven! Maar helaas krijg ik bij doorklikken op de daaropvolgende (NL) pagina ook een Franstalig formulier voorgeschoteld dat ik moet invullen: IRISbox

Maar no problem, daar kom ik met Google Translate wel uit o_O

Thanks voor je bericht in elk geval, scheelt me een bekeuring :)
 
Dan is het een browser probleem volgens mij, want als ik op jouw link klik krijg ik gewoon het NL formulier:

upload_2018-10-22_12-42-14.png
 
Volledig ingevuld maar dan klapt de website als je op versturen klikt.
Na twee keer proberen ben ik er wel klaar mee...

Te vroeg gejankt wat het werkte blijkbaar wel en dus ook 2x.....
Maar goed ik mag wel over 3 jaar nog een keer aanvragen.
Best wel onhandig want wanneer heb je de laatste keer aangevraagd...


Madam, sir,


We acknowledge receipt of your registration for the registered vehicle XXXXXX.


This registration is valid for 3 years as long as the vehicle license plate does not change. If the vehicle/license plate changes, please inform us immediately.


We remain at your disposal for any further information via e-mail : [email protected]

----------------------------------------------------------------

Madame, Monsieur,


Nous accusons bonne réception de votre enregistrement pour le véhicule immatriculé XXXXXX.


Cet enregistrement est valable pour une durée de 3 ans pour autant que la plaque d’immatriculation du véhicule ne change pas. En cas de changement de véhicule et/ou de plaque d’immatriculation, vous devez directement nous en informer.


Nous restons à votre disposition pour tous renseignements complémentaires via l’adresse e-mail : [email protected]

----------------------------------------------------------------

Mevrouw, Mijnheer,


Wij hebben uw registratie voor het geregistreerde voertuig XXXXXX goed ontvangen.


Deze registratie is geldig voor 3 jaar op voorwaarde dat de nummerplaat van het voertuig niet verandert. In geval van verandering van wagen en/of nummerplaat, moet u ons hiervan meteen op de hoogte brengen.


Wij blijven tot uw beschikking voor alle bijkomende informatie via het e-mail adres : [email protected]

----------------------------------------------------------------
 
Er bestaat sinds 1 januari 2018 een lage emissie zone (LEZ) in Brussel die vanaf 1 oktober 2018 zal gehandhaafd worden door middel van boetes.
Voor buitenlands geregistreerde nummerplaten geldt een boete van €150 indien die wagen niet voordien geregistreerd werd. Deze registratie is gratis via dit formulier, zelfs voor Tesla's:
IRISbox

Meer info op Controle
Thanks Simon!