Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Lak op de motorkap laat los

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben nu bijna 2 jaar een zeer trotse eigenaar van een Model S 100D maar de laatste tijd begint hij langzaam uit elkaar te vallen en Tesla zelf schuift dit af als normale gebruikersschade.

Ik heb een Model S 100 D - Obsidian Black - 21 inch Turbine velgen - open dak - carbon inleg - leren bekleding - auto pilot - improved sound etc. Alles fabriek af, behalve de 19 inch mat zwarte winterbanden.

Laat me voorop stellen dat ik echt verliefd ben op mijn auto. Ik zie nog steeds mensen omkijken als ik voorbij rij of mensen die op een perkeer plaats toch even gaan kijken. Daarnaast vind ik de plaatst in mijn auto, het rijgedrag en de nieuwe updates geweldig. Ik hoef wat dat betreft helemaal niets anders meer.

Maar... uiteraard is er een maar.

Al vanaf het moment dat we er 2 jaar geleden mee op vakantie zijn geweest heb ik het gevoel dat ik een maandag ochtend model heb. Bakje in de midden console laat los en ligt bij gas geven op de achterbank, gele waas in het scherm, deurklinken die nu een iets andere stand naar binnen hebben, meer ruis, binnenkant van de deur aan rijderszijde laat los, motor kap licht niet mooi precies in t midden.

Bovenstaande zaken zijn allemaal wel overheen te komen. Daarnaast heeft Tesla dit 2 weken geleden eindelijk netjes gemaakt.

Maar sinds ongeveer een half jaar had ik het idee dat de lak aan het breken was. Ik had al wel wat last van steenslag, maar goed, dat heb je met een auto als je die gebruikt. Maar nu begin hij echt af te bladeren. Steeds meer, en hem goed in de wax zetten zelf helpt niet meer. Ik heb nu inmiddels 9 plekken op de motorkap die allemaal groter zijn dan een 2 euro munt. Daar is de bling-bling helemaal weg en toont een mat zwarte onderlaag.

Ik heb hierbij, toen het heel langzaam begon al voor bij Tesla geweest. Hier werd ik weg gestuurd door een Engelse monteur met de woorden "impact damage". Ik was het hier niet mee eens en wilde een manager spreken om dit samen te bespreken. Zonder succes mocht ik naar huis met een aantekening impact damage in mijn dossier.

Persoonlijk baal ik hier als een stekker van en maakt het me ook boos. Ik heb nu een auto van nog geen 2 jaar auto waar de lak van afbladert wat volgens Tesla volkomen normaal is.

Ik ben vandaag naar een professioneel auto schade herstelbedrijf geweest. Die gaf aan dat dit echt niet moet kunnen voor een auto, ongeacht welke merk of prijsklasse, dat er binnen 2 jaar dit gebeurd. Niet door steenslag. Steenslag is iets wat gebeurd bij gebruik van een auto, maar dan mag niet de lak afbladeren. Niet binnen 2 jaar.

Het laten spuiten van de motorkap kost ongeveer 1000 - 1500 euro. Serieus geld, toch?
Zeker voor het feit dat de Obsidian lak ook nog eens een extra optie was van 1250 euro.

Helaas is dit nog niet het enige - de 21inch velgen aan de voorkant van de auto zijn aan het scheuren. Bij de aanhechting van de spaak. Links voor is op 3 plekken gescheurd waardoor hij langzaam leeg loopt. Ik moet deze nog langs brengen bij Tesla maar zonder de band gezien te hebben wist ook daar de monteur me al te vertellen dat dit gebruiksschade was. Ook hier een optie van 4.000 euro - weg.

Ik schrijf dit verhaal omdat ik vooral mijn boosheid, frustratie en onbegrip kwijt moet.

Zijn er nog meer mensen in de groep die met een dubbel gevoel Tesla rijden?

Iemand advies voor me over hoe hier mee om te gaan?
 
Zijn er nog meer mensen in de groep die met een dubbel gevoel Tesla rijden?
Niet hier, maar blanke toplaag die afbladert na twee jaar is niet normaal.

Ben overigens ook niet mee dat enkel de motorkap schuren en nieuwe toplaag erop leggen zoveel zou moeten kosten. Ik adviseer het niet voor een Tesla nog in garantie, maar dat is nog geen €150 aan materiaal uit de Halfords en een paar uren werk.

Ik vraag me ook af hoe "hem in de wax zetten" hierin zou helpen, of het een tijd verholpen heeft. Misschien omschrijf je het probleem fout en begrijp ik je verkeerd. Een barst in de lak komt nooit meer goed en kan je niet wegwerken met "in de wax zetten".

Overigens is mijn steenslagschade tot in het aluminium. Ik kan me geen steenslagschade herinneren die wel de blanke laag beschadigde maar niet de gekleurde lagen, wat me zou doen vermoeden dat er inderdaad iets is misgelopen met het spuiten van je motorkap. Heeft je herstelbedrijf ook de verfdikte eens gemeten van de motorkap, en vergeleken met andere panelen? Misschien kan je daar achterhalen of de motorkap wel tezamen met de rest van de auto is geverfd.

Velgen is een ander paar mouwen: bewijs daar maar eens dat je niet door onaangepaste snelheid op Belgische wegen de velgen hebt beschadigd.
 
  • Disagree
Reactions: Louter365
Niet hier, maar blanke toplaag die afbladert na twee jaar is niet normaal.

Ben overigens ook niet mee dat enkel de motorkap schuren en nieuwe toplaag erop leggen zoveel zou moeten kosten. Ik adviseer het niet voor een Tesla nog in garantie, maar dat is nog geen €150 aan materiaal uit de Halfords en een paar uren werk.

Ik vraag me ook af hoe "hem in de wax zetten" hierin zou helpen, of het een tijd verholpen heeft. Misschien omschrijf je het probleem fout en begrijp ik je verkeerd. Een barst in de lak komt nooit meer goed en kan je niet wegwerken met "in de wax zetten".

Overigens is mijn steenslagschade tot in het aluminium. Ik kan me geen steenslagschade herinneren die wel de blanke laag beschadigde maar niet de gekleurde lagen, wat me zou doen vermoeden dat er inderdaad iets is misgelopen met het spuiten van je motorkap. Heeft je herstelbedrijf ook de verfdikte eens gemeten van de motorkap, en vergeleken met andere panelen? Misschien kan je daar achterhalen of de motorkap wel tezamen met de rest van de auto is geverfd.

Velgen is een ander paar mouwen: bewijs daar maar eens dat je niet door onaangepaste snelheid op Belgische wegen de velgen hebt beschadigd.

Twee afbeeldingen van de grootste plekken wat door Tesla wordt bestempeld als normale impact schade en niet onder garantie valt. Waar ik het dus niet mee eens ben.

Dit zijn de grote plekken, maar je ziet op verschillende plaatsen dat er kleine, soort van, belletjes zijn op de lak die binnenkort ook open zullen barsten. Ik ben zelf niet handig met spuiten etc. en zou ook niet moeten een auto die nog zo jong is mag er niet zo uit zien vind ik.
 

Attachments

  • Screenshot 2020-05-27 at 14.30.47.png
    Screenshot 2020-05-27 at 14.30.47.png
    4.1 MB · Views: 1,301
  • Screenshot 2020-05-27 at 14.30.31.png
    Screenshot 2020-05-27 at 14.30.31.png
    1.1 MB · Views: 417
Scheur in de velg is vrijwel altijd het gevolg van dat je iets geraakt hebt. Of dat nou een stoeprand is, of een gat in de weg. Ik heb het ook wel eens gehad met een originele velg van Porsche en dat zijn echt topklasse velgen, waar eigenlijk nooit wat mis mee is, tenzij je iets raakt.

Dus voor wat betreft de velg zeg ik dat ze waarschijnlijk gelijk hebben.

Voor wat betreft de lak durf ik er wat minder van te zeggen. Daarvoor is de schade eigenlijk al te vergevorderd.

Mijn lijkt dat de schade overigens wel stukken goedkoper te herstellen moet zijn dan 1.000 - 1.500 euro. Zou ik even voor rondbellen.
 
Ik vind het plekken die je eerder op een Toyota verwacht.

Dat het enkel voorkomt op de motorkap doet me denken dat je motorkap herspoten is, maar niet goed waardoor de blanke toplaag los komt. Dat zou eender welk goed sluitbedrijf makkelijk moeten kunnen meten met een lakdieptemeter: een manueel gespoten lak is altijd dikker dan machinaal gespoten lak.

Daarom ook mijn punt dat dit herlakken niet zoveel zou mogen kosten: blanke laklaag afschuren, en enkel nieuwe blanke toplaag erop spuiten.

Het principe is zo simpel als dit:

 
Uit heel wat getuigenissen blijkt dat Tesla erg moeilijk doet wanneer je schade onder garantie wil laten herstellen. Of het nu gaat om schade bij aflevering of schade die voortijdig optreedt door een gebrekkige kwaliteit, ze zijn niet geneigd toegeeflijk te zijn. Brute pech voor wie het voor heeft.
 
Als je er een expert naar laat kijken en die kan de verf meten en beschrijven op de kwaliteit (dus niet alleen de plekken). Gezamenlijk met een goede uitleg van de expert dat impact damage een deukje en/of een krasje veroorzaakt maar niet het afbladeren van de verf. Dan is eenvoudigweg de aanhechting niet goed EN hij kan dit aantonen.
Dan kan je met zijn verhaal, die een expert ook onder getuigenis zou willen verklaren, bij Tesla aangeven hier op garantie herstel in te willen zien. Dan moet je wel bereid zijn de stap naar een rechter te willen maken. Een rechter kijkt gewoon naar de feiten en als die niet voldoende zijn, is een verklaring van een expert de volgende stap.

Nadeel is dat je eerst moet investeren en die kosten krijg je mogelijk niet terug.

edit: Bij de eerste foto zie je ook al een kleine nieuwe plek ontstaan (links van de grote), denk ik
 
Last edited:
  • Like
Reactions: JanG007 and Adm
De essentie is volgens mij, dat een impact (=steentje) bijna altijd een gaatje in beide laklagen tot gevolg heeft en een heel klein gebiedje betreft. Dit is wat mij betreft duidelijk het loslaten van de blanke laklaag en dat is een fabricageprobleem. Ik zou eerst maar eens bluffen dat je er een expert naar hebt laten kijken enz. Of je laat een lokaal bedrijf (liefst Tesla certified) een rapportje opstellen met de belofte dat zij het mogen herstellen. Dat doet Tesla toch niet zelf. Maar jammer is het wel dat je met zo’n dure auto zo behandeld wordt.
 
Het is ook vooral het gevoel wat het geeft.
Ik begrijp dat ik deze voor "weinig" geld waarschijnlijk kan laten herstellen. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om hoe ze je afschepen.

Bij de laatste persoon die ik aan de lijn had, had ik serieus het gevoel dat hij ondertussen gewoon op internet filmpjes aan het kijken was. Super ongeïnteresseerd. Heel veel uheu uheu uheu ja, uheu - en meneer ik zie hier impact schade staan herhalen. 0 moeite om je het gevoel te geven dat je op zijn minst wil luisteren.

Compleet geen empathie of mee buigen dat het tegen gereduceerd tarief bij een Tesla punt gemaakt kan worden etc. niets. Alleen maar het woord impact schade en dit is normaal bij gebruik.

Overigens als ik dan vraag of het dan prima is als ik hem zo inlever over 2 jaar wordt dan wel gezegd dat de kosten voor herstel dan wel door mij betaald moet worden. Dat is toch echt meten met 2 maten als je het mij vraagt.

Maar bedankt voor jullie reacties. Ik ga inderdaad maar eens bellen met een expert en eens wat zaken een stapje verder nemen.
Het blijft uiteindelijk een principe - en principes die kunnen nog al eens duur uitpakken.
 
Heb je eigenlijk al in een Service Center gestaan en met het hoofd ervan gesproken? Een individuele monteur of een gezichtsloos telefoontje gaan dit niet voor je oplossen. Dit moet je escaleren bij de juiste partij.

Je moet daar ook niet de bullebak voor zijn. Gewoon zeggen dat je vind dat dat toch geen normale schade is.

Zonder hun medeweten kan je natuurlijk wel bij een schadebedrijf al eens vragen wat je motorkap nu zo uniek maakt dat de toplaag zo makkelijk lost. En vraag dan ook eens wat ze voor die 1,K zouden willen doen.
 
Heb je eigenlijk al in een Service Center gestaan en met het hoofd ervan gesproken? Een individuele monteur of een gezichtsloos telefoontje gaan dit niet voor je oplossen. Dit moet je escaleren bij de juiste partij.

Je moet daar ook niet de bullebak voor zijn. Gewoon zeggen dat je vind dat dat toch geen normale schade is.

Zonder hun medeweten kan je natuurlijk wel bij een schadebedrijf al eens vragen wat je motorkap nu zo uniek maakt dat de toplaag zo makkelijk lost. En vraag dan ook eens wat ze voor die 1,K zouden willen doen.

Uiteraard ben ik naar een Service Center geweest. In Eindhoven. Ik had nog een lijst wat gemaakt moest worden en dacht ik maak de plekken (die toen nog kleiner waren) direct mee. Daar was een Engelse monteur die vooral vertelde dat het impact schade was. Ik heb ook gevraagd naar een second opinion, maar ze gingen eerst de punten oplossen. Dat duurde zo lang dat ik daarna ook echt weg moest.

Ik heb direct hierna een vervolg afspraak gemaakt op locatie bij mij thuis. Deze werd gecanceled, waarop ik in discussie raakte met de ongeïnteresseerde man aan de telefoon. Ook bij het maken van een afspraak heb ik deze foto's meegestuurd, waarbij ze kunnen zien dat het nog erger is geworden. (vorige foto had ik ook al gestuurd).

Die lui worden maar op 1 ding getraind en dat is vooral je zolang mogelijk af houden.

Exact dit is ook met het scherm gebeurd. Die had een gele waas, al na een maand. Daar heb ik melding van gemaakt, een aantal keer geprobeerd een afspraak voor te maken maar steeds waren de schermen niet binnen. Tot op een punt dat er geen schermen gingen komen maar dat ze dit met UV stralen ging oplossen. Uiteindelijk is dit wel verholpen overigens maar dit is wel de manier hoe Tesla werkt. Je net zolang frustreren totdat je het opgeeft of er een goedkope oplossing is.
 
Je hebt dus niet met een manager gepraat?

Een monteur beslist niet over garantie.

Uiteindelijk is dit wel verholpen overigens maar dit is wel de manier hoe Tesla werkt. Je net zolang frustreren totdat je het opgeeft of er een goedkope oplossing is.
Niet mijn ervaringen met het merk Tesla, en ik heb de €0 facturen om het te bewijzen.

Dat neemt niet weg dat deze schade niet normaal is en volgens mij onder garantie verholpen moet worden. Maar ik heb het gevoel dat je klacht nooit op het niveau is geraakt waarbij iemand kan beslissen over garantie.
 
Last edited:
Wat mij zo opvalt is dat er zo'n groot verschil is tussen de verschillende SeC's.

Of komt het door mijn benadering.

Nu heb ik best veel problemen gehad in het begin en daardoor het directe mailadres van de Vestigingsmanager en de Service Manager in Rotterdam. Mailen met foto is meestal genoeg om binnen een paar dagen een afspraak te hebben.
 
Helemaal eens dat dit zo niet moet kunnen.

Als ik een gokje mag wagen is dit een hechtingsprobleem van de clearcoat, met als een mogelijke/waarschijnlijke oorzaak gebrekkige reinheid/reiniging bij het spuiten.

Dit zie je als verontreinigd water wordt gebruikt om te spoelen (dus niet demi) of er nog resten oplosmiddel op het te spuiten onderdeel zitten (niet lang genoeg gewacht om alles te laten verdampen, bijv te koude omgeving). Alternatief kan het ook aan een slechte menging van de clearcoat liggen.

Huub

Twee afbeeldingen van de grootste plekken wat door Tesla wordt bestempeld als normale impact schade en niet onder garantie valt. Waar ik het dus niet mee eens ben.

Dit zijn de grote plekken, maar je ziet op verschillende plaatsen dat er kleine, soort van, belletjes zijn op de lak die binnenkort ook open zullen barsten. Ik ben zelf niet handig met spuiten etc. en zou ook niet moeten een auto die nog zo jong is mag er niet zo uit zien vind ik.
 
Je hebt dus niet met een manager gepraat?

Een monteur beslist niet over garantie.


Niet mijn ervaringen met het merk Tesla, en ik heb de €0 facturen om het te bewijzen.

Dat neemt niet weg dat deze schade niet normaal is en volgens mij onder garantie verholpen moet worden. Maar ik heb het gevoel dat je klacht nooit op het niveau is geraakt waarbij iemand kan beslissen over garantie.

Ik heb wel wat vervelende ervaringen gehad - maar op het probleem met de lak en de velg - zijn alle andere uiteindelijk wel kosteloos verholpen. Het duurt alleen even voordat er wat aan gedaan wordt, niet het niveau service wat ik had verwacht.

Deze post gaat uiteraard vooral over mijn negatieve ervaring met Tesla omtrent de lak waar ik echt buikpijn van heb. Maar ik ben wel degelijk fan van de auto. Het is een heerlijke auto om mee te rijden.
 
Ik kwam er vanmiddag achter dat bij de wielkast linksvoor en linksachter de verf begint los te laten. Heb de model 3 nu iets meer dan een jaar. Destijds al veel geklaagd over lakproblemen die nooit opgelost zijn.

Als ik dit geval aan Tesla voorleg, is er dan een kans dat ze het wel gaan oplossen?
 

Attachments

  • IMG_20200718_130544.jpg
    IMG_20200718_130544.jpg
    408.3 KB · Views: 491
  • IMG_20200718_130536.jpg
    IMG_20200718_130536.jpg
    385.2 KB · Views: 389
  • Informative
Reactions: PieterH
Als ik dit geval aan Tesla voorleg, is er dan een kans dat ze het wel gaan oplossen?
Geen idee. Niet gevraagd is altijd mis.

Zoals je ziet is hier de blanke laag én de gekleurde laag losgekomen. Het grijs wat je ziet is dus al de grondlaag, of nog erger: de plastic van je bumper.

In geen gevallen een normale slijtage van een jaar, maar Nederland kent geen wettelijke garantietermijn en bepaald gebruik kan natuurlijk dergelijke schade opgeven. Garantie valt bijvoorbeeld niet op schade veroorzaakt door derden of jezelf, bijvoorbeeld door met een gloednieuwe auto achter een vrachtwagen geladen met puin te rijden en een sterretje in je ruit krijgen, of je gloednieuwe band plat rijden op een stuk metaal op het wegdek. Tot 6 maanden na levering is het de leverancier die moet bewijzen dat je de schade zelf veroorzaakt hebt om garantie te weigeren, daarna is het aan de koper om te bewijzen dat de schade niet zelf is veroorzaakt.

Ook hier loont het misschien om eens bij een schadebedrijf te informeren of dit nog de originele lak is, of de bumper voor aflevering handmatig is bijgewerkt. Dat kan een schadebedrijf zien door een lakmeting te doen: manueel aangebrachte lakken zijn altijd dikker dan machinaal aangebrachte lakken. Het lossen van de grondlaag ligt vaak aan het niet voldoende opschuren van het oppervlak en onjuist gebruik van primer.
 
Geen idee. Niet gevraagd is altijd mis.

Zoals je ziet is hier de blanke laag én de gekleurde laag losgekomen. Het grijs wat je ziet is dus al de grondlaag, of nog erger: de plastic van je bumper.

In geen gevallen een normale slijtage van een jaar, maar Nederland kent geen wettelijke garantietermijn en bepaald gebruik kan natuurlijk dergelijke schade opgeven. Garantie valt bijvoorbeeld niet op schade veroorzaakt door derden of jezelf, bijvoorbeeld door met een gloednieuwe auto achter een vrachtwagen geladen met puin te rijden en een sterretje in je ruit krijgen, of je gloednieuwe band plat rijden op een stuk metaal op het wegdek. Tot 6 maanden na levering is het de leverancier die moet bewijzen dat je de schade zelf veroorzaakt hebt om garantie te weigeren, daarna is het aan de koper om te bewijzen dat de schade niet zelf is veroorzaakt.

Ook hier loont het misschien om eens bij een schadebedrijf te informeren of dit nog de originele lak is, of de bumper voor aflevering handmatig is bijgewerkt. Dat kan een schadebedrijf zien door een lakmeting te doen: manueel aangebrachte lakken zijn altijd dikker dan machinaal aangebrachte lakken. Het lossen van de grondlaag ligt vaak aan het niet voldoende opschuren van het oppervlak en onjuist gebruik van primer.
Thanks voor je uitgebreide reply wooter. Handig om te weten dat de grondlaag er dus ook af is, dat had ik niet verwacht. Ik bel maandag Tesla even om te kijken wat ze kunnen doen, lijkt me het handigst om daar mee te beginnen.
 
Enige weken geleden de lakproblemen bij de lease maatschappij neergelegd en die zijn in conclaaf gegaan met Tesla.
De uitkomst is dat Tesla van mening is dat dit niet onder de garantie kan vallen, omdat deze schade bij aflevering niet aanwezig was.

Doordat Tesla geen verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid neemt in deze, heeft de leasemaatschappij een onafhankelijk expert ingeschakeld om te kijken naar de lak. Dit omdat de schade ergens verhaald moet worden natuurlijk (het liefste bij de berijder zelf vermoed ik).
De onafhankelijk expert en het de eigenaar van het schadebedrijf waar de Tesla vandaag stond oordelen dat dit probleem of wel met de kwaliteit van de lak te maken heeft, danwel met de manier waarop de lak aangebracht is. De grijze laag eronder lijkt alsnog de grondlaag bovenop de blikken dorpel te zijn. Deze laag voelde zacht aan, wat mogelijk verklaart waardoor de lak afbladderd.

Anyways, waarschijnlijk over enkele weken de dorpel opnieuw laten verven en dan is het wachten waar de lak verder los gaat laten ;-)
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Maurice1 and wooter