TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Lakbehandeling

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Hans69, Jul 26, 2015.

1. Hans69

Hans69 Member

Morgen halen we onze nieuwe 85D op en was nu aan het kijken welk type lakbehandeling we de wagen kunnen geven. OptiCoat, XPEL, etc...
    Dit onderwerp is al regelmatig aan bod gekomen op het forum, maar misschien is er hier de laatste maanden evolutie in gekomen.

Wat is de beste oplossing nu ? Op mijn vorige Tesla had ik OptiCoat staan.

2. MjjVonk

MjjVonk Member

Erg te spreken over mijn swisstech behandeling op mijn zwarte Tesla, is goed beschermt (1,5 jaar) en nog steeds diep zwart na een weekelijkse hogedrukspuit behandeling

3. HWS

HWS Speedjunkie

Heb op de Tesla Opticoat en op mijn rode Italiaan Modesta. Beide zijn super maar heb een lichte voorkeur voor Modesta.

4. Hans69

Hans69 Member

Kan je de voorkeur even toelichten ?

5. MjjVonk

MjjVonk Member

Modesta ziet er mooier uit, heb deze op mijn porsche 997 gehad maar bij het torderen van de carosserie (cabriolet) brak de glas laag en kroop er vuil achter vandaar nu swisstech

6. Chris EC-Rent

Chris EC-Rent Member

Waarschijnlijk zal de Tesla niet zo'n last hebben van torderen met zijn stijve chassis dankzij de accu... Ik ben benieuwd, deze week krijgt onze Titanium 85 ook een Modesta coating.

7. Maarten

Maarten Active Member

Ehhh, gaat hier om torsie.
    Daar helpt het accupakket nauwelijks tegen, daarvoor is de hoogte ervan te gering.
    Gaat om samenstel van het geheel, dus bodem t/m dak, zodat er als het ware een koker wordt gevormd.
    Dat zorgt voor de torsiestijfheid.
    Excuses als het betweterig overkomt, is niet de bedoeling hoor!

8. HWS

HWS Speedjunkie

Geeft iets meer glans.

9. jpet

jpet Jan P.

Merk je ook een verschil qua waterafstotendheid tussen Modesta en Opticoat Pro?
    Volgende week laat ik op mijn MC Red, na de primer, een laag BC-03 en vervolgens een laag BC-05 aanbrengen.

10. Chris EC-Rent

Chris EC-Rent Member

Hey, geen probleem! Daar is een forum voor, om te leren van elkaar! Denk je dat de Modesta laag bij de Tesla Model S hier last van gaat krijgen? Volgens mij heb ik op de Model S tot nu toe alleen maar positieve dingen gehoord over de Modesta behandeling.

11. MjjVonk

MjjVonk Member

Ik heb de gok toen niet genomen, wat ik kan zeggen dat mijn auto er dieper zwart op geworden is, modesta maakt hem glimmender vind ik. Maar ligt ook aan de kleur denk ik

12. S-19910

S-19910 Driving Model-S #19910

Gefeliciteerd met de nieuwe wagen, Hans en Katrien !
    Geduld is een mooie deugd.

13. GeertZ

GeertZ New Member

Hallo, ik ben nieuw op het forum. Ik heb een MS 70D Multi Coat Red in bestelling staan sinds enkele weken, levering voorzien eind september. Ben een beetje verrast over de meldingen van een niet zo goede standaardlak van de MS via dit forum of ben ik mis. Raden jullie mij aan om onmiddellijk te investeren in zo een Modesta coating ook al is het een nieuwe wagen? Zo ja hoeveel kost kan ik verwachten en waar laat ik dit best doen?

14. jpet

jpet Jan P.

Vooreerst een warm welkom, Geert. :smile:

Toen ik mijn MC Red ben gaan afhalen heb ik hem gedurende 2 uur tot in de kleinste details geïnspecteerd. De Tesla service man is er een paar keer bij gehaald om on-the-spot wat kleine dingetjes in orde te brengen (oa kleine krasjes in het paneel tussen de voorruit en het pano dak). Die man was duidelijk uit het goede hout gesneden. Ook een autofreak en hij maakte geen enkel probleem van mijn opmerkingen. Dit verhaal om je aan te geven dat hij mij zelf vroeg of ik de wagen niet ging laten coaten omdat hij vond dat dat normaal was bij zo'n investering.

Het verhaal van de lak zou te maken hebben met de strenge milieu-normen in Californië. Hierdoor zou de lak wat zachter zijn dan bij bvb Duitse wagens.
    Dit moet natuurlijk ook niet overdreven worden. De wagen is perfect ok zonder coating. Het hangt er maar van af hoe je zelf naar de wagen kijkt. Als je het gewoon als een gebruiksvoorwerp bekijkt is het overkill. Voor iemand die de wagen koestert (zoals ik) ligt het ietsje anders. :rolleyes:

Ik heb nogal lang gewacht maar volgende week gaan er bij mij dus ook 2 Modesta lagen op (eerst BC-03 en vervolgens BC-05). Een goedkoper alternatief is 1 laag BC-04 of 1 laag BC-03. Deze laatste coatings worden nat aangebracht en BC-05 droog. Om te vermijden dat men bij de zachte lak van de Model S krasjes zou maken tijdens het aanbrengen van de BC-05, kan er eerst een laag BC-03 onder gezet worden.

Er is hier op het forum nogal wat te doen geweest rond reclame door / voor detailers dus ik zal je nog een PM sturen.

15. Hans69

Hans69 Member

Iemand ervaring met Eco Quartz Coating ?

16. MaH

MaH Member

Ik heb van een detailer begrepen dat het uiteindelijk niet zoveel uitmaakt of je het direct doet; de wagen wordt toch eerst helemaal gepoetst ( geslepen?) voordat de coating er op gaat.
    Als je hem heel erg mishandelt hebt, bijvoorbeeld wastunnel, is het wat meer werk in de voorbereiding.
    Toen ik de auto eindelijk had vond ik het wel fijn om hem niet meteen weer een paar dagen kwijt te zijn!

17. PeDuvelt

PeDuvelt Member

#17 PeDuvelt, Jul 27, 2015
    Last edited: Jul 28, 2015
    Met de Modesta BC-05 (+ P-01A onderlaag en extra "toplaag") blijft er geen vuiltje/vliegje meer aanhangen.
    Zwarter én blinkende kan hij echt niet meer worden!
    Zelfs het verbruik is verminderd, al kan dat ook het gevolg zijn van een software-update of het warme weer. :wink:

IMG_0408.jpg

PS: De ramen zijn wel van folie voorzien. :tongue:

• Like x 1
  18. ebullio

ebullio Active Member

Ik heb ook Modesta BC-03 en BC-05, ben er erg tevreden over.

19. Glitch

Glitch Member

Ik heb mijn 85d volledig in de xpel staan en moet zeggen nu ik hier in Italië ben ben ik blij dat het erop zit. Al die grindwegen hier op de camping maar nog geen krasje te zien. Kost wat heb je ook wat. Ook met wassen ideaal geen swirls meer en je krijgt de auto binnen notime schoon.

20. Gunjanov

Gunjanov Member

Iemand goede ervaring met detailers? ik zit ook aan een Modesta behandeling te denken en er zit een detailer bij mij in de buurt (Berkel en Rodenrijs)

Share This Page