Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Lane change met autopilot aan.

This site may earn commission on affiliate links.
Thanks @nico180; dat zal ik voor de zekerheid eens doen.

@pati07 Geen rode belijning. Mijn auto heeft er zelfs moeite mee wanneer het baanvak links van mij helemaal leeg is en zeker 100 meter achter mij geen opkomend verkeer is. Het vakje is blauw en de auto beweegt voor mn gevoel richting de lijn, maar gaat er niet overheen. Maar als het niet bekend is onder andere FSD/EAP rijders, dan kijk ik nog wel even aan. Als het niet beter wordt waag ik nog wel eens een bezoekje aan het SeC.
 
Ook geen melding over het stuur. Ik heb overigens mijn hand onder in het stuur hangen, dus dat kan het in mijn optiek ook niet zijn.

Heb overigens de camera's zichzelf opnieuw laten calibreren, maar geen verbetering.

je moet niet alleen bevestigen met richtingaanwijzer maar echt het stuur een duwtje geven.
anders krijg je idd time-out.

Grappige is dat je het duwtje niet percee de kant op hoeft te geven naar waar je wisselt ;)
 
je moet niet alleen bevestigen met richtingaanwijzer maar echt het stuur een duwtje geven.
anders krijg je idd time-out.

Grappige is dat je het duwtje niet percee de kant op hoeft te geven naar waar je wisselt ;)
En richtingaanwijzer vasthouden totdat de auto een stukje over de wegmarkering heen is. Maar als de andere kant opgaan je wel goed afgaat, zal dat het probleem niet zijn.
Ik herken zelf geen verschil tussen links en rechts. Misschien toch probleem met camera’s of sensoren.
 
Het vreemde is inderdaad dat naar rechts geen probleem is. Nu viel het me vandaag ook op dat het scherm altijd een grijs (soms kleurend naar rood) "boogje" weergeeft linksachter op de visualisatie van de auto. De auto lijkt daar dus een object te detecteren.

Ik heb een filmpje gemaakt om e.e.a. te verduidelijken (het einde is niet heel duidelijk, maar je hoort nog net de gong waarmee de auto aangeeft dat de lane change wordt afgebroken). De lane change naar links mislukt in feitelijk ideale condities. namelijk geen verkeer naast of achter mij. Het lijkt erop dat de auto iets ziet, maar wat is me een raadsel. Ik kan wel handmatig naar links, zonder dat de lijnen rood worden (dode hoek detectie grijpt dus niet in).

Kan iemand bevestigen dat het grijze "boogje" er in een dergelijke situatie niet hoort te staan?

In eerste instantie dacht ik aan een kapotte parkeersensor. Net even gecheckt door mijn auto langs een muur te parkeren, maar dan lijken de parkeersensoren echter wel de juiste afstand tussen auto en muur weer te geven. Zou het dan toch een camera zijn die iets detecteert?

Lane change mislukt:

Het "boogje":
 
Last edited:
Ik heb op mijn S een soortgelijk probleem gehad, naar rechts wilde wel naar links soms wel, vaak niet. Was inderdaad een foute parkeersensor, er bleek vuil in te zitten. Dmv bugreports hieruit gekomen met tesla, sensor onder garantie schoongemaakt en nu werkt het al een aantal maanden weer prima.
 
  • Informative
Reactions: Niek and peter85
Ik heb sinds kort EAP, maar weet nog steeds niet wat de juiste procedure is om een lane-change uit te voeren :oops:
Al verschillende keren meegemaakt dat de auto keihard op de rem ging. Dat heeft me behoorlijk kopschuw gemaakt.
 
In de Model 3 moet je de richtingsaanwijzer aan zetten, zover mogelijk doorduwen. In de Model S en X moet je enkel duwen zodat de richtingsaanwijzerhendel terug neutraal kan springen.

Dan moet je even aan het stuur leunen en dan zal je auto van rijvak wisselen.
 
Ik heb sinds kort EAP, maar weet nog steeds niet wat de juiste procedure is om een lane-change uit te voeren :oops:
Al verschillende keren meegemaakt dat de auto keihard op de rem ging. Dat heeft me behoorlijk kopschuw gemaakt.

@TM3LR , ik ben het met je eens dat het even wennen is, maar als je eenmaal door hebt hoe de interactie met de auto dient te verlopen, is het een verademing om te gebruiken. Althans, dat is mijn ervaring. Mijn jongste zoon (20 jaar) kan de feeling maar niet te pakken krijgen, met als gevolg dat hij de auto óf uit AP trekt óf dat een Lane-Change wordt afgebroken. Hij ervaart AP en NoA dus als 'niet prettig'.

Het enige wat ik als onprettig ervaar, zijn de regelmatige Phantom Brakes (apart draadje hiervoor). Hoop dat dit met de AP re-write wordt opgelost.
 
Ik heb sinds kort EAP, maar weet nog steeds niet wat de juiste procedure is om een lane-change uit te voeren :oops:
Al verschillende keren meegemaakt dat de auto keihard op de rem ging. Dat heeft me behoorlijk kopschuw gemaakt.
Het staat voor de 3 vrij nauwkeurig in de on board handleiding. Richtingaanwijzer vasthouden (hoeft niet doorgedrukt), even wat druk op stuur, zodra een vd wielen echt in het ander vak zit kan de richtingaanwijzer weer los.
Er staat ook wat de criteria zijn waarmee hij de baanwissel afbreekt. Hard remmen kan ik niet plaatsen overigens.

NB iemand idee waar ik online actuele handleiding vind?
 
je moet niet alleen bevestigen met richtingaanwijzer maar echt het stuur een duwtje geven.
anders krijg je idd time-out.

Grappige is dat je het duwtje niet percee de kant op hoeft te geven naar waar je wisselt ;)
Dat duwtje is alleen nodig als je er tijdens het knipperen niet “bent”. Dit werkt vertragend omdat je eerst knippert en dan een duwtje geeft en hij pas gaat kijken. Gewoon voortdurend druk geven werkt dus veel soepeler en wekt ook niet de ergernis van de melding.
 
tesland_steering_wheel_weight_msx.jpg

Of dit dingetje van Tesland kopen en je hoeft dat "duwtje" niet te geven.